2024-07-28, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Väldigt svårt att få tag i en förfalskad tjänstetäcke från SBK. Samt de för register på alla som har tjänstetäcke dvs certifierade ekipage
Ja det är inget man beställer på postorder. På bilderna på Essie är ett original, inget falskt
Citera
2024-07-28, 17:32
Medlem
Citat:
Väldigt svårt att få tag i en förfalskad tjänstetäcke från SBK. Samt de för register på alla som har tjänstetäcke dvs certifierade ekipage

I går var det ju en trådsanning att de inte hade blivit godkända som ekipage, för att täcket var beställd från Temu.
Citera
2024-07-28, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiarresusKristus
Antar att det endast är Familjen som vet. Skulle en Assistent veta om detta så skulle nog det kommit ut för länge sedan. Sen vet man juh inte hur mycket P har m utat någon av assisterna för att hålla tyst.

De har tystnadsplikt så de kan inget avslöja öppet om familjen..
Citera
2024-07-28, 17:38
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
För det första, nej, det finns inte oerhört professionell hjälp att få. Många som arbetar inom LSS har över huvud taget inte rätt utbildning innan, och kompetensutvecklingen under arbetet svarar många gånger föreningslivet för, genom brukarrörelsen. Det betyder inte att allt är dåligt, och det är en utveckling på G. Men den mesta datan idag pekar på att stödet från kommunerna är felaktigt och inte fungerande för personer inom LSS.

När det gäller boende, så är ju A utsparkad därifrån. Den lösningen som presenterats här i tråden har nackdelar, stora nackdelar.
Vård vet jag inte, annat än att det sagts att psykiatrin inte velat skriva in henne.
Sysselsättning har hon ju inte, då kommunen även avslutade DV för henne.

Det kan inte beskrivas som en oerhört professionell stödverksamhet.
Varför avslutades Daglig verksamhet då?

Om hon både är gravt autistisk, psykiskt störd och aggressiv kanske hon inte passar i möblerade rum. Man måste ju faktiskt tänka på de andra i den dagliga verksamheten, som jag skrivit tidigare. Känslor smittar och de som går där har ju sina egna problem.

Igen så förstår jag att det är en tragedi för alla inblandade, men det är inte okey att det drabbar oskyldiga.

Om det nu är dålig kvalitetet på personalen så har pappan hanterar detta helt fel. Vill man ha personal med engagemang och god kompetens så måste man motivera dem att stanna genom en bra personalpolitik.

Vet inte om det var du som skrev att man vikt ned sig för A. Som det är nu verkar hon vara en liten tyrann som ser personalen som slavar.
Respekt för andra levande varelser måste läras in mycket tidigt med gränssättande.
Citera
2024-07-28, 17:38
Medlem
Citat:
I går var det ju en trådsanning att de inte hade blivit godkända som ekipage, för att täcket var beställd från Temu.

Du förstår att trådsanning inte är en riktig sanning va?
Citera
2024-07-28, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead-66
Ja det är inget man beställer på postorder. På bilderna på Essie är ett original, inget falskt

Exakt . Jag vet att man diskuterat i tråden om de kunde vara förfalskat. I mitt långa samtal med SBK som jag delat med mig av längre bak är detaljer om hur ID kortet ska se ut, rutiner och detaljer om täcket m.m därmed trodde inte de att de går att förfalska något av det då det är specifikt men visst förfalskningar kan ske men inte trovärdigt snarare mer trovärdigt att Amanda fått massa stöd & examinationen har godkänt på nåder eller fusk, kvaliteten på certifieringen är dålig isåfall men de är ju certifierade men de är årskontroller var 15:e månad veterinärundersökning och funktionskontroll så inte säkert de hade klarat av dessa
Citera
2024-07-28, 17:39
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf

De anmälde till Länsstyrelsen och till SBK/assistanshund som är den examinerande organisationen samt informerade hundägaren pappa P, som avböjt att kommentera i EP.

-----------Slut sammanfattning-----------

Har gjort några fler sammanfattningar från EP, kolla min posthistorik.

Jag har läst alla dina sammanfattningar och det har inte lett till svar på hur Enköpingsposten har formulerat sig, för inte skrev de väl "A" och "pappa P"? Det är viktigt att återge korrekt för att sammanfattningar ska bli begripliga och ha en mening.
Citera
2024-07-28, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -mjau-mjau-mjau-
Snyggt sammanfattat!

Ska vi försöka oss på en tidslinje för att få ett bättre grepp om vad som hänt när?

2022 - Essie föds
2022 dec - Föräldrarna flyttar ut ur huset till annat boende, och överlåter huset till A med assistenter. (PÖ har anget att föräldrarna inte bott där på 1 år och 8 månader, vilket borde bli dec -22)
2023 - Essie tränas till ass.hund tillsammans med A.
2023 månad? - Essie flyttar till familjen
? När flyttar A hem igen från boende?
2023 maj ? - Några (plural) kontaktar Hundhjälpen (uppfödaren) med bevis om att Essie blev illa behandlad
2023 juni ? - Hundhjälpen anmäler till LS samt meddelar PÖ om informationen som de nåtts av.
2023 11/7 - Essie försvinner. P går ut på sociala medier och skriver att hunden är stulen, och skapar en fb-grupp.

Fyll gärna på!

Fyll på själv, har annat att tänka på vad det gäller Essie och hennes så kallade försvinnande
Citera
2024-07-28, 17:43
Medlem
Citat:
Det täcket Essie har på några bilder är ett täcke som även andra hundar bär. Det skulle också då vara från t ex Temu
Bara titta på annan hund som man ev möter ute. De är identiska täcken
Citera
2024-07-28, 17:45
Medlem
Citat:
Exakt . Jag vet att man diskuterat i tråden om de kunde vara förfalskat. I mitt långa samtal med SBK som jag delat med mig av längre bak är detaljer om hur ID kortet ska se ut, rutiner och detaljer om täcket m.m därmed trodde inte de att de går att förfalska något av det då det är specifikt men visst förfalskningar kan ske men inte trovärdigt snarare mer trovärdigt att Amanda fått massa stöd & examinationen har godkänt på nåder eller fusk, kvaliteten på certifieringen är dålig isåfall men de är ju certifierade men de är årskontroller var 15:e månad veterinärundersökning och funktionskontroll så inte säkert de hade klarat av dessa
Ja man har sett några egenstylade täcken,men ingen id ficka eller synlig id.
Citera
2024-07-28, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
Berätta gärna hur den anmälan kommer att gå, vi har hårda lagar om både yttrandefrihet, samt tryckfrihet. Så lycka till, tidningen har inte gjort något fel där. De har granskat saker och ting och frågat sig för. Det är såna saker man får ta om man går ut och grinar i media att det inte bara kommer vara en sida av myntet som presenteras utan får de nys om att det kan finnas något lurt så blir det i allmänhetens intresse att faktiskt granska saker och ting.

Du får gärna berätta vad det är tidningen har gjort för fel? Har själv läst artikeln och kan inte se att de har gjort något fel. De har frågat de som utbildat hunden om en uppfattning varpå att det företaget har gått ut med att dom har anmält bristande tillsyn till LS. Sen om det då sårar dig att allting inte är guld och gröna ängar ja trist.. Då får du nog allt sluta läsa media istället då det alltid kommer grävas upp både bra och dåliga saker. Sen varför påpekar du inte om hoten som har kommit emot de som har jobbat där då? Är inte det relevant för dig när dessa inte tillhör P som du håller kär?

Det är korrekt, vi har grundlagar. Vet inte riktigt vad det hade med saken att göra, men det är bra att du lyssnade på SO:n.
Själv talade jag om pressetik, och den bygger på pressetiska regler. Jag har redan angett vilka tre frågor jag hade velat haft ställda.

Oavsett vilken sida jag står på, så är det ganska enkelt. Om inte det här området granskas, så kommer samma sak hända gång på gång. Nu har ju Hundhjälpen kommit undan ansvaret helt, för det var ju familjens fel. Så nästa gång någon kommer och viftar med 300 tusenlappar?? Kommer Hundhjälpen då kolla noga så den inte löper risk för våld? Varför skulle de?

Och visst kan jag nämna hoten som assistenterna eventuellt fått. Vilken nytta skulle det göra när jag talar om en granskning av Hundhjälpen??
Citera
2024-07-28, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirri123
De har tystnadsplikt så de kan inget avslöja öppet om familjen..

Nja, det har ju gått bra att springa till tidningen, skriva öppet i en facebookgrupp och på flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in