2024-07-28, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktdraken
Låg och tänkte på de här när jag skulle sova igår.. inte kollat tråden idag så de kanske redan pratats om den här teorin?

Har bara läst här så vet inte mer än som står här och länkade artiklar. (Kollat lite på Facebook men känns mer som två sidor som handlar mer om familjen vs. Assistenterna)

Det finns fyra (tre ifall uppfödaren och den som godkänner är samma) som skulle tjäna på att en anmäld och utbildad hund försvinner innan Länsstyrelsen kontrollerar:

? Den som kan få ut sina försäkringspengar.

? Den som tränat hunden, om den inte vill granskas.

? De som fött upp hunden, om den inte vill granskas.

? De som godkänt en förare och bedömt att kunna ta hand som en hund, trots att hen inte kan ta hand som sig själv. Om de inte vill att brister i systemet kommer fram (eventuellt någon form av korruption eller jäv ifall den som godkänner även är uppföljaren eller privat vän)

Vad kan ha hänt?

1. Att assistenter skulle göra James Bond kupp och slagit ut kameror när hela familjen är hemma känns osannolikt?

2. Att någon slår ihjäl en hund för försäkringen känns ganska extremt, men ändå som ett motiv?

3. Att de som inte vill att länstyrelsen granskar går får hunden att försvinna känns mer rimligt?

Vart kan hunden vara????

Skulle jag gömma en svart labrador så skulle ju en kennel där många släktingar bor vara en bra plats där vovven inte skulle väcka uppmärksamhet.

Om jag var polis, försäkringsman, jobbade på länstyrelsen, var skk kontrollant eller annan person med den typen av befogenheter skulle jag nog åka och prata med kenneln som fött upp den försvunna hunden och fråga vad de vet.

Reservation för att jag bara är en foliehatt som inte vet ett jävla skit utan bara hittar på!

OT: lite konstigt att en förening som SBK och privat personer sköter avel, utbildning och godkänna hundarna, skulle vara mer logiskt att Länstyrelsen gjorde det istället? Försvaret och polis avlar och utbildar sina egna hundar, borde inte vården med göra sina egna och erbjuda där det kan hjälpa? Så inte privatpersoner luras att använda det som någon alternativ medicin. Vad jag förstått handlar det här om ganska mycket pengar.

SBK gynnas av att godkänna assitanshundar
Uppfödare gynnas av ett gott rykte och god avel
Den SBk diplomerade instruktör i detta fall hundhjälpen gynnas av att utbilda samt sälja och få köparen certifierad

De säljer hundarna för allt från 200 000kr och uppåt

Alla är vänner med varandra
Citera
2024-07-28, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead-66
I ett inlägg från igår,längst ner i det inlägget finns E R 2017-2022 Som project manager. Alltså jobbar hon inte kvar

Ja för att visa vart hon hade jobbat enligt linkedin
Citera
2024-07-28, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead-66
I ett inlägg från igår,längst ner i det inlägget finns E R 2017-2022 Som project manager. Alltså jobbar hon inte kvar

Enligt hennes FB är hon kvar på SBK oavsett har alla kopplingar till SBK
Citera
2024-07-28, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Curlyfication
Det är tråkigt att höra i gruppen på facebook hur assistenterna haft det hos familjen. Och det är flera som uttalar sig, inte bara en. Om jag vore PÖ skulle det vara i mitt intresse att försöka bygga upp ett samarbete med assistenterna kring A, men så har tydligen inte skett utan han har tvärtom saboterat ett eventuellt samarbete genom att smutskasta assistenterna inför A ifall dessa uppgifter stämmer. Detta är det absolut sista man ska göra. Om man har något problem bör detta tas i enrum.
Att PÖ omedelbart och öppet misstänkliggjorde assistenterna bevisar bara hur han sett på dem. Han kunde valt att bara dela sina misstankar med polisen, det hade varit mer klädsamt.

Och, så förundras jag över hur PÖ seriöst fortsätter vidhålla att allt alltid är alla andras fel, för det faller på sin egen orimlighet. Om saker gång på gång upprepar sig i ens liv så kanske det vore idé att tänka en vända på hur man kanske själv bidragit till situationen, ingen är felfri.

Jag har försvarat honom förut här men han verkar vara en extremt oskön person som med samarbetssvårigheter (alla andra är idioter, inkompetenta osv), kontrollbehov och trist attityd så det går bara inte längre.

Tror absolut inte det är han som gjort att Essie nu är borta, och tror verkligen att han velat det bästa för sin dotter när han valde att skaffa hunden. Men det blev helt fel med allt. Och de som tagit henne tycker jag också är idioter.

Assistenterna är både offer och mesar, deras arbetsgivare prioriterar idiotiska kunder framför sin personals hälsa, PÖ och hans fru är helt dumma i huvudet, de som tog hunden likaså. familjen är nog ganska förda bakom ljuset. A är den enda jag kan ha lite sympati för här. Hoppas hon får komma till ett bra boende och att saker kan lugna ner sig lite. Och att hon inte får ha hund där.

ÄNTLIGEN någon som tänker som jag tänker! Att den som faktiskt mår sämst här är A och hon behöver få komma till ett lämpligt boende som kan hjälpa henne så hennes själ får lugn och ro
Citera
2024-07-28, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
Kan göra en sammanfattning åt dig.
Hunden "försvinner" den 11 juli, anledningen till att jag sätter tecken i försvinner är för att det inte finns några säkra bevis att den faktiskt har försvunnit eller om den har blivit avlivad.
...

Snyggt sammanfattat!

Ska vi försöka oss på en tidslinje för att få ett bättre grepp om vad som hänt när?

2022 - Essie föds
2022 dec - Föräldrarna flyttar ut ur huset till annat boende, och överlåter huset till A med assistenter. (PÖ har anget att föräldrarna inte bott där på 1 år och 8 månader, vilket borde bli dec -22)
2023 - Essie tränas till ass.hund tillsammans med A.
2023 månad? - Essie flyttar till familjen
? När flyttar A hem igen från boende?
2023 maj ? - Några (plural) kontaktar Hundhjälpen (uppfödaren) med bevis om att Essie blev illa behandlad
2023 juni ? - Hundhjälpen anmäler till LS samt meddelar PÖ om informationen som de nåtts av.
2023 11/7 - Essie försvinner. P går ut på sociala medier och skriver att hunden är stulen, och skapar en fb-grupp.

Fyll gärna på!
Citera
2024-07-28, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -mjau-mjau-mjau-
Kritiska frågor? Styrt samtalet? Det är en underhållande vinkling du ger!
De hämtar information, precis som vilken journalist som helst skulle göra i detta fallet.
Vilka kritiska frågor skulle de ställt till uppfödaren?
De frågor de ställer är helt neutrala, de frågar vad de har fått veta och vilka bevis de har fått (det kan ju tolkas som en kritisk fråga...). De frågar på vilket sätt de har agerat efter att de fått informationen.

EP måste inte täcka båda sidorna i frågan men givetvis vill de alltid ha en balanserad artikel där alla fått komma till tals, därav att de även kontaktar PÖ.
Att familjen har svårigheter att delta i media har de verkligen inte gett bilden av hittills iaf. Tvärtom. Nu när sanningen börjar komma fram om familjen (eller iaf PÖ) sitter i skiten så är det inte lika kul att gå ut i media. Det blir omöjligt att slingra sig.

De tre frågorna jag skulle vilja ha haft svar på är:
Det påstås ju att assister anmälde för mer än ett år sedan, men att ni valde att inte agera?
Familjen påstår att den haft kontakt med er, har ni tagit den kontakten på tillräckligt allvar och verkligen veta vad ni svarat på?
Det går ett rykte om att Essie haft ett falskt täcke, var det inget ni kunnat märka?
Citera
2024-07-28, 17:09
Medlem
Citat:
Snyggt sammanfattat!

Ska vi försöka oss på en tidslinje för att få ett bättre grepp om vad som hänt när?

2022 - Essie föds
2022 dec - Föräldrarna flyttar ut ur huset till annat boende, och överlåter huset till A med assistenter. (PÖ har anget att föräldrarna inte bott där på 1 år och 8 månader, vilket borde bli dec -22)
2023 maj ? - Några (plural) kontaktar Hundhjälpen (uppfödaren) med bevis om att Essie blev illa behandlad
2023 juni ? - Hundhjälpen anmäler till LS samt meddelar PÖ om informationen som de nåtts av.
2023 11/7 - Essie försvinner. P går ut på sociala medier och skriver att hunden är stulen, och skapar en fb-grupp.

Fyll gärna på!

Essie är InTE född 2022!

Hon är född 2021 - reggad som Ledsagarens Tove Jansson
Citera
2024-07-28, 17:11
Medlem
Citat:
Snyggt sammanfattat!

2022 - Essie föds

Fyll gärna på!

Certifieringen skedde 2023
Citera
2024-07-28, 17:11
Avslutad
Citat:
Snyggt sammanfattat!

2022 - Essie föds

Fyll gärna på!

Varför skriver du 2023, det är väl i år hunden har försvunnit?
Citera
2024-07-28, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Enligt hennes FB är hon kvar på SBK oavsett har alla kopplingar till SBK

Samt är fortfarande kopplad till SBk, de andra med bland annat vän med assitanshundsansvarig Lena
Citera
2024-07-28, 17:14
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Ett drev pappan själv har skapat . Ska man gå ut i media så ska man aldrig ljuga om något för alla kommer inte tro på det utan kommer gräva själv. Ljug aldrig i media punkt. Hade räckt med en efterlysning inte massa märkliga ageranden och uttalande så många blev kritiska.

Ja, pappan drog igång allt detta och tål inte att granskas utan tror att han kan bestämma över det. Han har hängt ut och förtalat sin dotter samt hennes assistenter på bl a Facebook.

Med det sagt har det varit jättesvårt att få klart för sig vad Enköpingsposten skrev. Jag har verkligen försökt och nej, jag tänker inte bli medlem där.

Citat och sammanfattning av artikeln med f d anställdas uppgifter har återgivits i tråden med As namn respektive hennes initialer. Använde EP verkligen dem? Finns det ingen som kan fixa en saklig sammanfattning utan att eventuellt lägga till saker?

Hur såg publiceringen ut? Namn och foto på pappan? As namn? Benämnd "Patrik Ölmeborgs dotter" ?
Citera
2024-07-28, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag har märkt att vissa brukar missuppfatta mig och låta känslorna rusa iväg. Så jag försöker väl göra det här tydligt.

Missriktad kan det vara, då det här riskerar att paja en djurskydds process. Nu finns risken att familjen får ett dåligt underbyggd djurförbud, fast den kanske med lite stöd hade blivit en fantastisk djurägare. Eller tvärtom, nu kommer LS inte kunna göra något, och en ny hund hamnar där.
Samtidigt så vet vi att det kommer finnas problem under en längre tid med att ta hunden till veterinären. Alltså finns det en risk att hälsan kommer påverkas.
Finns också ett problem med ett dolt djur, vem övervakar Essies välbefinnande nu? Alltså vem utövar tillsyn över den nuvarande innehavaren?

Så ja, tanken är kanske god, men verkligheten?

Vilka dumheter! De senaste 20 åren med flertalet hundar har man bara brytt sig om att kolla mina hundars id vid höftledsröntgen. Säkerligen inga problem alls att gå till veterinären med Essie, de kommer inte börja scanna alla labbar.
I normalfallet övervakas inte djurinnehavare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in