Citat:
Ursprungligen postat av
Toolbox65
Har läst många av dina inlägg och kommentarer och du verkar se mera realistiskt på hela den här röran . Det jag undrar över är OM länsstyrelsen tagit hunden , skulle inte dom informera polisen om detta istf att låta dom dra igång en undersökning om detta ? Och att polisen ? går ut i media och söger att hunden är omhändertagen så att alla som söker och sökte skulle sluta med det.
Jag tror iaf på att hunden inte är vid liv och att något hänt hemma hos familjen som mörkas av pappan .
Den kan jag svara på
Polisen har rätt att omhänderta hunden likadant Länsstyrelsen.
Om det är ett misstänkt brott så kan polisen behålla hunden men då informeras Länsstyrelsen oavsett av polisen
Länsstyrelsen utreder om det är ett. Djurskyddsärende först sen informerar de polisen om ett brott misstänkts begåtts som Djurplågeri & brott emot djurskyddslagen
Polisen är med när Länsstyrelsen begär handräckning vid ett omhändertagande, annars blir det inte inblandade.
Så svar på frågan Länsstyrelsen behöver inte informera polisen att de omhändertagit hunden
Länsstyrelsen kan omhänderta utan att informera ägaren, de har gjort det förr
Eftersom det förelåg förundersökningssekretess innan handlingarna blev offentliga hos Länsstyrelsen så har polisen konstaterat att oavsett om brott begåtts eller inte att ansvaret ligger på Länsstyrelsen. Är det ett brott där de är olämpligt att hunden kommer tillbaka till sin ägare kan de stalla upp hunden i jourhem eller hundstall i väntan på process.