2024-07-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Fortfarande saknas bevis på att Essie är stulen eller att det skulle vara ett kidnappningsdrama...
Allt vi har är en hörsägen o det är ingen sanning.

Det är riktigt att det inte i nuläget finns en full bevisvild. Men det är inte baserat på EN hörsägen utan på en mängd samstämmiga utsagor ifrån olika personer som också skulle kunnat motsägande varandra. I nuläget handlar allt mer om huruvida något är sannolikt eller osannolikt, vilket jag också skrev…

(Intressant däremot att när det gäller det här så vill du och andra plötsligt ha bevis. När det kommit till att anklaga pappan i familjen för att vara mördare, sexualbrottsling, försäkringsbedragare, pedofil och allmänt äckel så har ingen av er ropat efter bevis…

Men så som den samlade bilden ser ut nu så blir det mer och mer osannolikt att något annat skulle ha hänt hunden än att den blivit stulen/kidnappad.
Den mest sannolika hypotesen i nuläget är nog att det som skett är ett brott där hunden blivit stulen eller kidnappad av gärningspersoner med uppsåt att antingen vilja få skada pappan och familjen för oförrätter de upplevt sig utsatta för eller i syfte att ”rädda” hunden ifrån oförrätter de ansett att hunden utsatts för.

Om det kommer att kunna ledas i bevis eller inte beror i hög grad på om hunden kommer att kunna hittas eller inte. Och det i sin tur hänger mycket på om polisen väljer att göra sitt jobb eller inte.

Det enda som är bra med det här läget är att det i bästa fall betyder att hunden fortfarande är vid liv…
Citera
2024-07-28, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Pappan har nog anmält dem redan. Då kan polisen passa på att utreda kamerorna inomhus och alla kränkande behandlingar mot assistenterna. Visselblåsare har allt att vinna i det här.

Läs vad jag skrivit om kameraövervakning på arbetsplatsen. Bara där är det befogat med en anmälan från assistenterna.
Citera
2024-07-28, 11:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Hur vet du att de inte försökt gå den vägen först?

Min erfarenhet av kommuner och andra myndigheter är att de är rätt tama.
Vanvården ska vara grov och pågått länge innan de lägger sig i.

Personalen stod väl helt enkelt inte ut att se eländet.
Jag förstår inte ens hur man tänker med en hund till en kvinna med de besvären.
Även om hunden lär sig att bete sig "rätt" så upplever den en enorm stress. Sånt går att mäta i blod och saliv.
Att tvingas gå emot sina instinkter är bara det stressfyllt och leder till psykisk ohälsa hos hunden.

Om pappan själv har en släng av autism är dennes inlevelseförmåga inte på topp, men lite empati med hunden borde ju finnas.

Givetvis är situationen svår för flickan också men då är ju psykofarmaka en bättre lösning även om det inte är roligt.

Jag vet att kvaliteten på vårdpersonal skiftar, jag tror inte särskilt många vill jobba med personer med dessa diagnoser, mer och bättre medicinering skulle göra deras jobb lättare och skulle göra dotterns liv mer uthärdligt.

Bra skrivet!
Citera
2024-07-28, 11:27
Medlem
Citat:
Det jag funderar på är vad det stod i läkarintyget som skulle lämnas för att få en assistanthund? Har föräldrarna gått till sin ordinarie läkare eller en ny?

Nog sjutton borde väl läkaren skrivit att A har ett utåtagerande sätt eller hen är också manipulerad av föräldrarna?

Har du en stående läkarkontakt?? Jag brukar aldrig få träffa samma läkare den gången per år jag ska hämta ut mitt recept. Så för att vara ärlig, tror vi verkligen att läkaren visste hennes problem??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Det är riktigt att det inte i nuläget finns en full bevisvild. Men det är inte baserat på EN hörsägen utan på en mängd samstämmiga utsagor ifrån olika personer som också skulle kunnat motsägande varandra. I nuläget handlar allt mer om huruvida något är sannolikt eller osannolikt, vilket jag också skrev…

(Intressant däremot att när det gäller det här så vill du och andra plötsligt ha bevis. När det kommit till att anklaga pappan i familjen för att vara mördare, sexualbrottsling, försäkringsbedragare, pedofil och allmänt äckel så har ingen av er ropat efter bevis…

Men så som den samlade bilden ser ut nu så blir det mer och mer osannolikt att något annat skulle ha hänt hunden än att den blivit stulen/kidnappad.
Den mest sannolika hypotesen i nuläget är nog att det som skett är ett brott där hunden blivit stulen eller kidnappad av gärningspersoner med uppsåt att antingen vilja få skada pappan och familjen för oförrätter de upplevt sig utsatta för eller i syfte att ”rädda” hunden ifrån oförrätter de ansett att hunden utsatts för.

Om det kommer att kunna ledas i bevis eller inte beror i hög grad på om hunden kommer att kunna hittas eller inte. Och det i sin tur hänger mycket på om polisen väljer att göra sitt jobb eller inte.

Det enda som är bra med det här läget är att det i bästa fall betyder att hunden fortfarande är vid liv…

Nu har jag iofa aldrig anklagat PÖ att vara mördare, sexualbrottsling, försäkringsbedragare, pedofil och allmänt äckel men det får väl polisen utredanom det förhåller sig så. De läser nog med största intresse denna tråden...
Citera
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curlyfication
Är medveten om att myndigheter inte alltid funkar så som man skulle önska. Men jag tycker att man borde gått den vägen först, sen om det inte funkar får man tänka ett varv till hur man skulle göra. Kanske visat materialet för fler så att fler anmälningar skulle kommit in eller läckt materialet till media, eller vad som helst. De som tagit lagen i egna händer och ”räddat” hunden är exakt lika mycket rättshaverister som P.

Men det här är intelve första varvet. Det var ju ett helvete på vårdhemmet med en misshandlad katt, knivhot, strypning och jag vet inte allt.
Citera
2024-07-28, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Har du en stående läkarkontakt?? Jag brukar aldrig få träffa samma läkare den gången per år jag ska hämta ut mitt recept. Så för att vara ärlig, tror vi verkligen att läkaren visste hennes problem??

Ja, det har jag eftersom vi har ett listningssystem. Och med den grava problematiken som A tycks ha vore det mycket förvånande om hon har olika läkare var gång.

Fö hämtar jag min medicin på ICA och inte hos någon läkare
Citera
2024-07-28, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Men det här är intelve första varvet. Det var ju ett helvete på vårdhemmet med en misshandlad katt, knivhot, strypning och jag vet inte allt.

Ja?
Citera
2024-07-28, 11:35
Medlem
"Det enda som är bra med det här läget är att det i bästa fall betyder att hunden fortfarande är vid liv…"

Letat hos farfar?
Citera
2024-07-28, 11:35
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag vill bara påpeka att jag sa precis det här i morse, och då blev jag totalt utskrattad i den där gruppen. Nu hux flux, så visar det sig att jag hade rätt. Hon har alltså inte agerat speciellt skyndsamt. Hon har alltså haft goda möjligheter till att arbeta med familjen så att hunden inte behövt uppleva eventuell rädsla. Får man ju hoppas att det kommer fram bland dårarna på Facebook med.
Du verkar inte förstå djur särskilt bra.
Hundar är flockdjur och känslor smittar.

Om det nu är A som skall vara förare så skall "flockledaren" den som ska vara tryggheten.

Att ha en ångestfylld ledare är som att ha en instabil chef vilket får även personalen att må dåligt.

Vad det gäller djur så kommunicerar man med känslor och energier, även A kommer att kommunicera sin energi och sina känslor och känslor smittar.
Så det är inte fråga om EVENTUELL rädsla.
Är A rädd är hunden rädd.
Den är inte som en människa som vet att om jag gör såhär blir det bra.

Den är inte kapabel att förstå och ta det ansvaret.
Särskilt inte om den är så ranglåg.

Om A mentalt är på en 4 årings nivå, så är hunden på en 3 årings.

Vilken 3 åring klarar av att hantera känslomässigt och kognitivt en autist som beter sig nyckfullt och tom aggressivt?

Jag hoppas detta leder till en diskussion om "psykisk hälsa hundar".
Det är ju helt befängt.
Citera
2024-07-28, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Om de inte förstått att det är ett lagbrott att sitta o hänga ut sin brukare på sociala medier trots att de själva klarat att skriva under ett sekretessavtal är det ju snarare de som behöver assistans. Trams!

Familjen ifråga verkar ha gjort många, många fel, det är inte fråga om annat.
Men det rättfärdigar inte att ta så jävla lätt på ett sekretessavtal.
Klart de fattar, de har gjort ett medvetet val o är såklart beredda på eventuella följder.

Med tanke på hur det mesta skötts här, vet du säkert att ngt sådant avtal skrivits på, det handlar ju i många fall om extremt unga personer som är på en av sina första arbetsplatser.
Citera
2024-07-28, 11:36
Avslutad
Citat:
Ja, det har jag eftersom vi har ett listningssystem. Och med den grava problematiken som A tycks ha vore det mycket förvånande om hon har olika läkare var gång.

Fö hämtar jag min medicin på ICA och inte hos någon läkare

Utifrån att jag arbetat många år inom vården kan jag säga att personer med exdmpelvis IF, psykiska besvär, NPF men även personer som vårdas inom rättspsykiatrin kan få träffa olika läkare varje gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in