2024-07-26, 14:20
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Fast enligt farfarn så har de inte omplacerar "jättefina katten, Snövit". Har någon anmälan inkommit till LS om Snövits lidanden?

Tror du Snövit ens existerar? Det lät som damage control.
Citera
2024-07-26, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Här tycker jag man får se hur jäkligt utsatt man är idag, om man är i behov av stöd.

Först sparkar LSS ut dottern på bar backe. Föräldrarna får ta hand om läget och lösa det så gott man kan. För övrigt lär pappan betala ganska bra med skatt. Då köper man en ganska dyr hund att använda som hjälpmedel, för att som sagt lösa ett läge som var för komplicerat för kommunen. På det så anställer man människor som har till uppgift att hjälpa dottern. Man blir alltså arbetsgivare och arbetsledare. Just det får man säkert betalt för från FK. Utav dessa är det alltså 5 stycken som bryter mot sin tystnadsplikt och berättar i media hur det varit hos en utpekad brukare?? Och det sprider media vind för våg.

Utöver det, så har pappan ställt upp och blivit förvaltare för dottern. Eftersom dottern verkar ha en taxerad inkomst, så är det alltså ideellt.

Så nu har pappan, som betalat skatt, först förväntats lösa dotterns direkta överlevnad, när kommunen svikit. Sörjt för dotterns tillvaro, och då blivit sviken av assistenterna och sedan uthängd för att misslyckats som förvaltare.

Vi som samhälle verkar inte riktigt ha vett att uppskatta de som försöker när samhället ger upp och sviker.

Kloka ord. Oavsett vad som i realiteten har hänt.
Citera
2024-07-26, 14:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Puppiduran
Okej, du har haft det tufft… men hur har Essie haft det då? Hon kan dessutom inte klaga/överklaga sig ur situationen.

Jag tror inte personen som skriver tänker på Essie. Tyvärr.
Citera
2024-07-26, 14:22
Medlem
MrBubss avatar
Eftersom PÖ eventuellt har lurat/utnyttjat Nyhetsmorgon i TV 4 har jag skickat ett litet mejl till dem och berättat att hittelönen är stoppad och Facebook-gruppen stängd.

Dessutom berättade jag om artikeln i Enköpingsposten och om denna tråd på Flashback och bad dem granska vad som egentligen är sant....

Jag skulle bli mycket förvånad om inte TV 4 blir mycket irriterade och frustrerade om de har blivit förda bakom ljuset och utnyttjade av PÖ med en massa osanningar.

Fortsättning följer...
Citera
2024-07-26, 14:23
Medlem
Citat:
Vi vet inte hur Essie haft det, för 20+ dagar räckte inte för att LS skulle ta en bilfärd på 30 minuter för att reda ut det.

Det visste nog familjen också, att det tar tid för myndigheter att reagera.
Citera
2024-07-26, 14:24
Avslutad
Citat:
Ändå verkar det bara vara pappan och familjen som försökt göra det så att det fungerar för A. Resten skiter ärligt talat i henne och kastar henne överbord så fort de kan få någon vinst av det. Kommunen fick det lättare och assisterna fick synas i media.

Pappan har säkert slitit sitt hjärta hur kroppen för dotterns skull, det är inte snack om den saken. Han verkar extremt engagerad. Men djur får inte fara illa för människors skull. Punkt. Det är inte bara A som har det kämpigt eller familjen. Essie med utifrån anmälan.
Citera
2024-07-26, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Nej, ibland är brott faktiskt ett äpple. Djur har så extremt dåligt skydd i Sverige och få djur omhändertas av LS och få personer får djurförbud. Ta Arlahistorien om korna. Jag säger inte att alla ska springa runt och ta djur från familjer om de tror de far illa, för ibland stämmer det inte och andra gånger kan djuren faktiskt få det bra hemma om ägarna får möjlighet att tänka om och göra rätt mot djuren. Men...Ibland är det baske mig civilkurage att kidnappa en hund som plågas och det äpplet skulle jag inte sitta här och försöka nysta i mer.

Samtidigt har faktiskt diskussioner här i tråden handlat om vem som kan ha stulit Essie. Misstankar har inte bara kretsat kring familjen. Tvärtom. Men även motiv för familjen att göra så Essie försvinner har lyfts. För...till skillnad från FB-gruppen är det tillåtet här att ha olika spekulationer. Och varför inte granska familjen som ju var de sista som såg henne vid liv?

Det betyder då att du förespråkar anarki och därmed anser att ett demokratiskt uppbyggt rättsystem ska kunna kullkastas av vem som helst närsomhelst för att den då ”känner för det” eller för stunden tycker att det här brottet, eftersom det är jag som tänker begå det och tycker att jag är Rickard Rättrådig så bestämmer jag att det inte ska vara ett brott utan ett äpple… 🤔

Den typen av resonemang är tycker jag mest trams.

Det finns fullt funktionsdugliga vägar att komma tillrätta med om en hund far illa i någons vård. Har man inte ens nyttjat dem utan istället tagit lagen i egna händer och kidnappat hunden så är man ingenting annat än en simpel brottsling och det brott man har gjort förtjänar att avslöjas, polisanmälas och bli dömt i domstol. I slutänden kommer det dessutom öka risken för att hunden verkligen far illa. Eftersom när någon begår brott så tappar den också all trovärdighet. Så sett utifrån då hunden Essie synvinkel så är att stjäla henne verkligen att göra henne en björntjänst. För förr eller senare om det är så det har gått till så kommer det att avslöjas och då kommer hundar garanterat att få komma tillbaka till familjen. Så är det som du säger här, så har förövarna betett sig riktigt klantigt…
Senast redigerad av Scoutsin 2024-07-26 kl. 14:33.
Citera
2024-07-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Eftersom PÖ eventuellt har lurat/utnyttjat Nyhetsmorgon i TV 4 har jag skickat ett litet mejl till dem och berättat att hittelönen är stoppad och Facebook-gruppen stängd.

Dessutom berättade jag om artikeln i Enköpingsposten och om denna tråd på Flashback och bad dem granska vad som egentligen är sant....

Jag skulle bli mycket förvånad om inte TV 4 blir mycket irriterade och frustrerade om de har blivit förda bakom ljuset och utnyttjade av PÖ med en massa osanningar.

Fortsättning följer...

Så återigen är det pappans fel ja. Inte kommunen som struntat i en medborgare inom LSS. Inte assistenter som har till uppgift att under tystnadsplikt hjälpa dottern leva så normalt som möjligt, inte kommunen som satt pappan att vara förvaltare och inte LS som på 20+ dagar inte klarade av att göra en utredning om djurplågeri.

Men visst, låt oss hoppas att Tv4 granskar just pappan. Det kommer ju inte bli bättre av det i samhället men vi andra får ju bli skadeglada.

Kom förresten på, vi kanske måste lägga dit polisen med, som inte ens hade tid att utreda försvinnandet, fast det nu verkar som att LS var på väg.
Senast redigerad av Kommer-vara-anon 2024-07-26 kl. 14:32.
Citera
2024-07-26, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Kloka ord. Oavsett vad som i realiteten har hänt.

Tackar.

Dock vill jag brasklappa mig rejält här. Jag har ingen vidare insyn i vad som hänt. Så jag kan ha fel, då jag enbart går på vad som kommit fram i tråden.
Citera
2024-07-26, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Det betyder då att du förespråkar anarki och därmed anser att ett demokratiskt uppbyggt rättsystem ska kunna kullkastas av vem som helst närsomhelst för att den då ”känner för det” eller för stunden tycker att det här brottet, eftersom det är jag som tänker begå det och tycker att jag är Rickard Rättrådig så bestämmer jag att det inte ska vara ett brott utan ett äpple… 🤔

Den typen av resonemang är tycker jag mest trams.

Det finns fullt funktionsdugliga vägar att komma tillrätta med om en hund far illa i någons vård. Har man inte ens nyttjat dem utan istället tagit lagen i egna händer och kidnappat hunden så är man ingenting annat än en simpel brottsling och det brott man har gjort förtjänar att avslöjas, polisanmälas och bli dömt i domstol. I slutänden kommer det dessutom öka risken för att hunden verkligen far illa. Eftersom när någon begår brott så tappar den också all trovärdighet. Så sett utifrån då hunden Essie synvinkel så är att stjäla henne verkligen att göra henne en björntjänst. För förr eller senare om det är så det har gått till så kommer det att avslöjas och då kommer hundar garanterat att få komma tillbaka till familjen. Så är det som du säger här, så har förövarna betett sig riktigt klantigt…

Ja ta mig tusan att ibland tänker och känner jag så. Juridiskt är det fel att begå brott. Moraliskt och etiskt kan det vara rätt att hjälpa ett djur som annars aldrig skulle fått hjälp - och igen, nu tänker jag utanför Essiespåret. Jag hade gärna kidnappat tio av korna som Arlabonden hade INNAN de dog då både LS misskötte uppdraget att kolla till djuren och ingen granne reagerade heller. Att lida år ut och år in eller plågas till döds i ett demokratiskt samhälle där samhället sviker, eller bli stulen och hjälpt? Vad anser du mest etiskt där?

Och nej... Det betyder inte per automatik att hunden kommer tillbaka till familjen om det skulle uppdagas att någon tagit Essie och vem det är, eller att den personen åtalas. Om LS anser att familjen/A inte är lämpad att ha hund kommer Essie omplaceras hos annan person.
Senast redigerad av Kryptonitonia 2024-07-26 kl. 14:45.
Citera
2024-07-26, 14:41
Medlem
b00b00s avatar
Anledningen till att Patrik Ölmeborg fimpat sina kontaktuppgifter, stängt facebookgruppen mm är ju för att Enköpingsposten konfronterat honom med dessa uppgifter och ville ha en kommentar. De har ju sagt till honom att de skulle publicera den komprometterande artikeln.
Citera
2024-07-26, 14:49
Medlem
SmurfSmurfs avatar
En märklig detalj i EP:s artikel.

"I huset bor klienten A, där bodde tidigare även familjen Ölmeborg, men när A inte fick bo kvar på LSS-boendet valde familjen att skaffa annat boende åt sig själva och lämna huset åt A tills en bättre lösning finns."

Huset är på 156 kvm och där har alltså A bott ensam med hunden sedan hon slängdes ut från LSS-boendet.

Varför?

https://eposten.se/nyheter/husdjur/artikel/nya-uppgifter-assistanshunden-essie-slagen-och-illa-behandlad-/r9w435oj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in