2024-07-28, 11:37
Medlem
En som heter Leif med samma efternamn som pappan har delat en artikel som jag inte ser pga sekretess inställningarna, och så har han skrivit
”Ja tyvärr är det så”

Under hans inlägg har en person skrivit
” Essie ska inte hem ! ”

Är denna Leif pappa till Patrik
Och vet någon vad han kan mena?
Citera
2024-07-28, 11:39
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curlyfication
Ja?
Och det har anmälts varv på varv och inte blivit bättre annat än de efter många om och men slapp ha privata kläder.
Varför skulle andra förändringar vara lättare.
Du kanske aldrig har suttit i en liknande situation? Då tror man på anmälningars effekt.
Citera
2024-07-28, 11:39
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Du verkar inte förstå djur särskilt bra.
Hundar är flockdjur och känslor smittar.

Om det nu är A som skall vara förare så skall "flockledaren" den som ska vara tryggheten.

Att ha en ångestfylld ledare är som att ha en instabil chef vilket får även personalen att må dåligt.

Vad det gäller djur så kommunicerar man med känslor och energier, även A kommer att kommunicera sin energi och sina känslor och känslor smittar.
Så det är inte fråga om EVENTUELL rädsla.
Är A rädd är hunden rädd.
Den är inte som en människa som vet att om jag gör såhär blir det bra.

Den är inte kapabel att förstå och ta det ansvaret.
Särskilt inte om den är så ranglåg.

Om A mentalt är på en 4 årings nivå, så är hunden på en 3 årings.

Vilken 3 åring klarar av att hantera känslomässigt och kognitivt en autist som beter sig nyckfullt och tom aggressivt?

Jag hoppas detta leder till en diskussion om "psykisk hälsa hundar".
Det är ju helt befängt.

Det fetade:
Ja, verkligen. Det är en diskussion (liksom andra där hundens enda uppgift är att tjäna människan) som verkligen behöver lyftas på flera håll. De är rätt hjälplösa i sådana här sammanhang där de inte har någon möjlighet att "säga upp sig"
Citera
2024-07-28, 11:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Du verkar inte förstå djur särskilt bra.
Hundar är flockdjur och känslor smittar.

Om det nu är A som skall vara förare så skall "flockledaren" den som ska vara tryggheten.

Att ha en ångestfylld ledare är som att ha en instabil chef vilket får även personalen att må dåligt.

Vad det gäller djur så kommunicerar man med känslor och energier, även A kommer att kommunicera sin energi och sina känslor och känslor smittar.
Så det är inte fråga om EVENTUELL rädsla.
Är A rädd är hunden rädd.
Den är inte som en människa som vet att om jag gör såhär blir det bra.

Den är inte kapabel att förstå och ta det ansvaret.
Särskilt inte om den är så ranglåg.

Om A mentalt är på en 4 årings nivå, så är hunden på en 3 årings.

Vilken 3 åring klarar av att hantera känslomässigt och kognitivt en autist som beter sig nyckfullt och tom aggressivt?

Jag hoppas detta leder till en diskussion om "psykisk hälsa hundar".
Det är ju helt befängt.

Essie verkar ha haft många instabila och ångestfyllda personer kring sig om även personalen upplevde sig oroliga i pappans och mammans närvaro och att de jobbade under ständig bevakning, trakasserier och diskriminering. Hundar är experter på att känna av stämningar. Essie måste ha upplevt enormt obehag i den där villan. Stackars stackars hund.
Citera
2024-07-28, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Kan instämma i det sista. Hundpsykologer skulle behöva finnas med i vissa fall. Som är helt utomstående. Samtidigt, om ekipaget godkänns är väl rutinen nu sådan att inget mer anses behövas förutom kontrollerna som ska ske var 15:e månad (om jag minns rätt)? Om inte nya uppgifter framkommer, vilket de då enligt tidigare personal ska ha gjort...

Det ledsamma och enormt felaktiga här är ju också att ingen (enligt HH) berättade för HH från start om flickans utåtagerande beteende som utifrån uppgifter om de stämmer, ska ha funnits med länge och på LSS-boendet.

Kontroll var 15:e månad låter tunt.
I början borde det vara veckovis, därefter varannan månad, sen halvår, t.ex.
Familjen borde fått panik även inför stundande kontroll, snart har väl 15 månader gått sedan Essie kom till dem.
Citera
2024-07-28, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolbox65
En som heter Leif med samma efternamn som pappan har delat en artikel som jag inte ser pga sekretess inställningarna, och så har han skrivit
”Ja tyvärr är det så”

Under hans inlägg har en person skrivit
” Essie ska inte hem ! ”

Är denna Leif pappa till Patrik
Och vet någon vad han kan mena?

Ja det är pappan till P
Vore intressant läsa hela inlägget
Citera
2024-07-28, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Det är ju inte bara personalen som svikit A och Essie, det är främst föräldrarna som i vart fall känt A i 23 år. Du lägger ingen skuld på dem men jag skulle våga påstå att de inte har sett till sin flickas bästa. De får kanske släppa sitt ego lite eller?

Idag finns oerhört professionell hjälp att få på alla planer. Boende, vård, sysselsättning osv. Finns ju tom lagstiftning o är man inte nöjd får man som alla andra medborgare utnyttja sin lagliga rätt att överklaga ett beslut o gå till Förvaltningsrätten o dess högre instanser. Sista anhalten är ju EU-domstolen.

Jag undrar om det finns några JO-anmälningar från föräldrarna?

För det första, nej, det finns inte oerhört professionell hjälp att få. Många som arbetar inom LSS har över huvud taget inte rätt utbildning innan, och kompetensutvecklingen under arbetet svarar många gånger föreningslivet för, genom brukarrörelsen. Det betyder inte att allt är dåligt, och det är en utveckling på G. Men den mesta datan idag pekar på att stödet från kommunerna är felaktigt och inte fungerande för personer inom LSS.

När det gäller boende, så är ju A utsparkad därifrån. Den lösningen som presenterats här i tråden har nackdelar, stora nackdelar.
Vård vet jag inte, annat än att det sagts att psykiatrin inte velat skriva in henne.
Sysselsättning har hon ju inte, då kommunen även avslutade DV för henne.

Det kan inte beskrivas som en oerhört professionell stödverksamhet.
Citera
2024-07-28, 11:43
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Med tanke på hur det mesta skötts här, vet du säkert att ngt sådant avtal skrivits på, det handlar ju i många fall om extremt unga personer som är på en av sina första arbetsplatser.

Sant. Det vet jag förstås inte. Men om det inte har gjort har ju företaget som anställt dem fejlat så grovt att det vore sanslöst. Men man ska aldrig säga aldrig.

Unga eller inte, lite jävla vett har de. Jag har väldigt lite daltande över för sociala-media-likes-groupies.
Citera
2024-07-28, 11:43
Medlem
Dollmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Modigt hade varit att vända sig till företaget de var anställda av, att vända sig till facket, till arbetsmiljöverket. Till o med att de gick till pressen var modigt.

Att sitta o bladdra på sociala medier för att räkna likes....njae...
Vi anmäler ofta till företaget men dom bryr sig inte. Finns hur mycket fusk som helst ☹️ Efter ett år eller två å man kollar så har kunden samma villkor å samma företag. Vem fan bryr sig om vad man skrivit på, sätt dit dom
Citera
2024-07-28, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
För det första, nej, det finns inte oerhört professionell hjälp att få. Många som arbetar inom LSS har över huvud taget inte rätt utbildning innan, och kompetensutvecklingen under arbetet svarar många gånger föreningslivet för, genom brukarrörelsen. Det betyder inte att allt är dåligt, och det är en utveckling på G. Men den mesta datan idag pekar på att stödet från kommunerna är felaktigt och inte fungerande för personer inom LSS.

När det gäller boende, så är ju A utsparkad därifrån. Den lösningen som presenterats här i tråden har nackdelar, stora nackdelar.
Vård vet jag inte, annat än att det sagts att psykiatrin inte velat skriva in henne.
Sysselsättning har hon ju inte, då kommunen även avslutade DV för henne.

Det kan inte beskrivas som en oerhört professionell stödverksamhet.

Tanken i grunder är per år men pga det finns många assistanshundar så hinner det inte med därför var 15:e månad där funktionskontrollen göra samt veterinärundersökning
Citera
2024-07-28, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Kontroll var 15:e månad låter tunt.
I början borde det vara veckovis, därefter varannan månad, sen halvår, t.ex.
Familjen borde fått panik även inför stundande kontroll, snart har väl 15 månader gått sedan Essie kom till dem.

Ja exakt!
Citera
2024-07-28, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Hur ska du då kunna se den om du inte vill stödja dom?

Genom att inte ladda ner appen och skapa konto. Läsa via internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in