Citat:
Ursprungligen postat av
Blondpion
Det är ju inte bara personalen som svikit A och Essie, det är främst föräldrarna som i vart fall känt A i 23 år. Du lägger ingen skuld på dem men jag skulle våga påstå att de inte har sett till sin flickas bästa. De får kanske släppa sitt ego lite eller?
Idag finns oerhört professionell hjälp att få på alla planer. Boende, vård, sysselsättning osv. Finns ju tom lagstiftning o är man inte nöjd får man som alla andra medborgare utnyttja sin lagliga rätt att överklaga ett beslut o gå till Förvaltningsrätten o dess högre instanser. Sista anhalten är ju EU-domstolen.
Jag undrar om det finns några JO-anmälningar från föräldrarna?
För det första, nej, det finns inte oerhört professionell hjälp att få. Många som arbetar inom LSS har över huvud taget inte rätt utbildning innan, och kompetensutvecklingen under arbetet svarar många gånger föreningslivet för, genom brukarrörelsen. Det betyder inte att allt är dåligt, och det är en utveckling på G. Men den mesta datan idag pekar på att stödet från kommunerna är felaktigt och inte fungerande för personer inom LSS.
När det gäller boende, så är ju A utsparkad därifrån. Den lösningen som presenterats här i tråden har nackdelar, stora nackdelar.
Vård vet jag inte, annat än att det sagts att psykiatrin inte velat skriva in henne.
Sysselsättning har hon ju inte, då kommunen även avslutade DV för henne.
Det kan inte beskrivas som en oerhört professionell stödverksamhet.