2024-07-28, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Och det har anmälts varv på varv och inte blivit bättre annat än de efter många om och men slapp ha privata kläder.
Varför skulle andra förändringar vara lättare.
Du kanske aldrig har suttit i en liknande situation? Då tror man på anmälningars effekt.

Självklart har jag inte suttit i en liknande situation, vem fan har det?! Däremot behövt anmäla saker till polis och socialtjänst (två olika fall). Polisanmälan ledde ingen vart. Och har nära släkt som är polis så jo jag vet hur det kan va.

Men då om folk här älskar rättshaverister så kanske de borde sluta störa sig på att P gör det samma med allt sitt fuffens, annars vore det bara hyckleri från folk här.
Citera
2024-07-28, 11:49
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Du verkar inte förstå djur särskilt bra.
Hundar är flockdjur och känslor smittar.

Om det nu är A som skall vara förare så skall "flockledaren" den som ska vara tryggheten.

Att ha en ångestfylld ledare är som att ha en instabil chef vilket får även personalen att må dåligt.

Vad det gäller djur så kommunicerar man med känslor och energier, även A kommer att kommunicera sin energi och sina känslor och känslor smittar.
Så det är inte fråga om EVENTUELL rädsla.
Är A rädd är hunden rädd.
Den är inte som en människa som vet att om jag gör såhär blir det bra.

Den är inte kapabel att förstå och ta det ansvaret.
Särskilt inte om den är så ranglåg.

Om A mentalt är på en 4 årings nivå, så är hunden på en 3 årings.

Vilken 3 åring klarar av att hantera känslomässigt och kognitivt en autist som beter sig nyckfullt och tom aggressivt?

Jag hoppas detta leder till en diskussion om "psykisk hälsa hundar".
Det är ju helt befängt.
Bra sagt.
Citera
2024-07-28, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
För det första, nej, det finns inte oerhört professionell hjälp att få. Många som arbetar inom LSS har över huvud taget inte rätt utbildning innan, och kompetensutvecklingen under arbetet svarar många gånger föreningslivet för, genom brukarrörelsen. Det betyder inte att allt är dåligt, och det är en utveckling på G. Men den mesta datan idag pekar på att stödet från kommunerna är felaktigt och inte fungerande för personer inom LSS.

När det gäller boende, så är ju A utsparkad därifrån. Den lösningen som presenterats här i tråden har nackdelar, stora nackdelar.
Vård vet jag inte, annat än att det sagts att psykiatrin inte velat skriva in henne.
Sysselsättning har hon ju inte, då kommunen även avslutade DV för henne.

Det kan inte beskrivas som en oerhört professionell stödverksamhet.

Jag vet inte men det jag läst är ju att inget duger till föräldrarna. Att A blev utsparkad från LSS handlade väl om att de andra boenden samt personalen inte var säkra från hennes utbrott. Allt kan inte handla om A utan det finns faktiskt, tro det eller ej, andra personer runt omkring.

Givetvis finns det lösningar men jag har inte hela bilden framför mig. Jag är heller inte insatt i lösningsbaserad vård.
Att sätta gränser är en del av en lösning, läste att A tom fått en båt av föräldrarna. Var i hela friden ska hon ha en egen båt till?

Psykiatrin är väl knappast lämplig för A?
Tycker du det?

Ibland sa vi att våra boenden skulle ha ett rejält kroppsarbete för att bli trötta o få utlopp för sin aggression. Givetvis var det många gånger ingen fysisk möjlighet men helt fel är det inte.
Citera
2024-07-28, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Ja ta mig tusan att ibland tänker och känner jag så. Juridiskt är det fel att begå brott. Moraliskt och etiskt kan det vara rätt att hjälpa ett djur som annars aldrig skulle fått hjälp - och igen, nu tänker jag utanför Essiespåret. Jag hade gärna kidnappat tio av korna som Arlabonden hade INNAN de dog då både LS misskötte uppdraget att kolla till djuren och ingen granne reagerade heller. Att lida år ut och år in eller plågas till döds i ett demokratiskt samhälle där samhället sviker, eller bli stulen och hjälpt? Vad anser du mest etiskt där?

Och nej... Det betyder inte per automatik att hunden kommer tillbaka till familjen om det skulle uppdagas att någon tagit Essie och vem det är, eller att den personen åtalas. Om LS anser att familjen/A inte är lämpad att ha hund kommer Essie omplaceras hos annan person.

Har läst många av dina inlägg och kommentarer och du verkar se mera realistiskt på hela den här röran . Det jag undrar över är OM länsstyrelsen tagit hunden , skulle inte dom informera polisen om detta istf att låta dom dra igång en undersökning om detta ? Och att polisen ? går ut i media och söger att hunden är omhändertagen så att alla som söker och sökte skulle sluta med det.
Jag tror iaf på att hunden inte är vid liv och att något hänt hemma hos familjen som mörkas av pappan .
Citera
2024-07-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Med tanke på hur det mesta skötts här, vet du säkert att ngt sådant avtal skrivits på, det handlar ju i många fall om extremt unga personer som är på en av sina första arbetsplatser.

Fast ändå. Låt vara att det är unga personer, och jag är den första att köpa att unga inte lärt sig lika mycket. Men ändå, att inte sitta och prata bredvid mun när det gäller vård, det lärde man sig väl när man var typ 10. Alltså jag har extremt svårt att köpa hur jävla lite tystnadsplikten har betytt bara för att det här drevet kom igång. Assistenter, LSS-personal och framförallt EnköpingsPosten, som i sin egen artikel tar med uppgifter om A if.
Citera
2024-07-28, 11:55
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curlyfication
Självklart har jag inte suttit i en liknande situation, vem fan har det?! Däremot behövt anmäla saker till polis och socialtjänst (två olika fall). Polisanmälan ledde ingen vart. Och har nära släkt som är polis så jo jag vet hur det kan va.

Men då om folk här älskar rättshaverister så kanske de borde sluta störa sig på att P gör det samma med allt sitt fuffens, annars vore det bara hyckleri från folk här.
Jag är ingen anarkist, men det är annat med djur. Och jag förstår de unga tjejerna känner sig maktlösa.Tror många känner igen sig.

Rättshaverist är ju en annan sak, faktiskt tvärtom för de skriver inlagor och överklagar allt till högsta instans och sen börjar de om. Tror ingen här hyllar såna. Kanske på juridikforum.
Citera
2024-07-28, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolbox65
Har läst många av dina inlägg och kommentarer och du verkar se mera realistiskt på hela den här röran . Det jag undrar över är OM länsstyrelsen tagit hunden , skulle inte dom informera polisen om detta istf att låta dom dra igång en undersökning om detta ? Och att polisen ? går ut i media och söger att hunden är omhändertagen så att alla som söker och sökte skulle sluta med det.
Jag tror iaf på att hunden inte är vid liv och att något hänt hemma hos familjen som mörkas av pappan .

Länsstyrelsen är skyldiga att polisanmäla vid varje misstanke om djurskyddsbrott. Finns ingen valbarhet från den punkten utan det är polisen som avgör om anmälan ska gå vidare till åtal.
Citera
2024-07-28, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Ps.. Moderator EW har lämnat den nya Facebook-gruppen också...

Berätta mer!
Citera
2024-07-28, 12:03
Medlem
[quote=Scoutsin|89010039].
Det finns inga tecken eller något annat som tyder på att flickan skulle vara misshandlad eller utnyttjad av sin pappa. Det är bara nys ifrån personer här inne som vill smutskasta just honom så mycket de kan.
Det är ganska vanligt att utåtagagerande finns med i anamnesen hos en del personer med allvarligare diagnoser på autismspektrum. I det här fallet har det också beskrivits som att flickan har en utvecklingspåverkan också och att hon beskrivs som att i vissa avseenden har en metal kapacitet på en nivå som kan återfinnas hos ett betydligt yngre barn. (Jag har ingen egen kännedom om flickans anamnes men det är de saker som framkommit främst ifrån familjens beskrivningar av henne).
/QUOTE]

För att inte känna personer så är du ju väldigt duktig på att påpeka att ingenting har hänt? Jag vill gärna veta vad du grundar det här på och i så fall att du lägger ut fakta.
Tror du på riktigt att familjen hade gått ut med att fadern antastar sin dotter om så vore fallet? Då har du nog missat att incest är väldigt brottsligt. Sen blir det förvirrande när du om och om igen skriver "flickan" har dom ännu en avkomma? Eftersom att ordet flicka är upp till 18 års ålder. Efter der är man vuxen och den här tråden handlar inte om ett barn så vem är det du pratar om?

Sen tycker jag att du ska kolla upp lite forskning på hur någon som blir utsatt för övergrepp reagerar. Har du frågat A själv om hon har blivit utsatt eller inte? Eftersom att du är så säker på din sak?
Citera
2024-07-28, 12:03
Medlem
[quote=Toolbox
Jag tror iaf på att hunden inte är vid liv och att något hänt hemma hos familjen som mörkas av pappan .[/QUOTE]

Det tror jag också
Citera
2024-07-28, 12:04
Medlem
Jag är alltid restriktiv med spekulationer och tänkbara scenarios men nu tycker jag att det känns högst troligt att:

Maj/Juni: Assistenter eller grannar har går ihop och samlar bevis på hur hunden behandlas och skickar detta till uppfödaren.
Juni: Uppfödaren anmäler till LS samt informerar PÖ om vad de fått ta del av.
PÖ informeras av LS om att ett ärende skapats.
Uppfödaren skickar vidare informationen till några hängivna djurrättare men vill inte veta om de vidtar några åtgärder, för att inte vara inblandade.
Juli: Djurrättarna fritar hunden och håller denna gömd.
Citera
2024-07-28, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolbox65

Den kan jag svara på

Polisen har rätt att omhänderta hunden likadant Länsstyrelsen.

Om det är ett misstänkt brott så kan polisen behålla hunden men då informeras Länsstyrelsen oavsett av polisen

Länsstyrelsen utreder om det är ett. Djurskyddsärende först sen informerar de polisen om ett brott misstänkts begåtts som Djurplågeri & brott emot djurskyddslagen

Polisen är med när Länsstyrelsen begär handräckning vid ett omhändertagande, annars blir det inte inblandade.

Så svar på frågan Länsstyrelsen behöver inte informera polisen att de omhändertagit hunden

Länsstyrelsen kan omhänderta utan att informera ägaren, de har gjort det förr

Eftersom det förelåg förundersökningssekretess innan handlingarna blev offentliga hos Länsstyrelsen så har polisen konstaterat att oavsett om brott begåtts eller inte att ansvaret ligger på Länsstyrelsen. Är det ett brott där de är olämpligt att hunden kommer tillbaka till sin ägare kan de stalla upp hunden i jourhem eller hundstall i väntan på process.
Senast redigerad av Saga23 2024-07-28 kl. 12:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in