2024-07-27, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schraderbrau
Har pappan blivit anmäld till bokföringsbrott?

Folkbokföringsbrott är det som folk påstår att de ska anmäla för.

Tror inte det kommer leda så långt, men har folk för lite att göra, så kan väl polisen få lägga ner lite tid på att mäta om pappan tillbringar mer tid i villan eller sängen.
Citera
2024-07-27, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
Troligt scenario också.

Hon är oberäknelig som få.
Det verkar som om folk inte förstår saker såsom att alla inte kan eller bör ha djur.

Funktionsnedsättningar innebär att funktionen är just nedsatt, obefintlig eller inte existerar.

En människa på en 4 årings nivå, kan inte jämföras med en normalfu gerande människa och saknar helt förmågor som gör andra till kognitivt fungerande. Man kan alltså inte lasta en gravt intellektuellt funktionsnedsatt person för att den är utagerande, våldsam och inte har förståndet som krävs vid abstrakt tänkande med teoretisk förmåga, möjlighet att hantera djur, människor, omika situationer och sammanhang.

Prefrontala cortex, frontallober osv styr hur hjärnan hanterar impulsivitet, känslor osv.

Personen ni tillskriver en mängd egenskaper är själv lite strax över ett djur i förmågorna att hantera , känslor, instinkter mm. Men om en hund biter den ena efter den andra har ni mer överseende.

Självklart ska inte människor som inte kan hanteras av assistenter etcetera eller som lider av allvarliga funktionsnedsättningar ha djur. Oavsett om det är psykiskt, intelligensmässigt osv.

Försvarsmakten misshandlar djur systematiskt. Vore jättefint om ni la samma engagemang på militär- och polisväsendets strukturella våld mot tjänstehundar från att de är valpar. Hundarna uppfostras med våldsmetodik för att bli tjänstehundar eftersom de ses som ägodelar, saker, verktyg och inte levande väsen. De ska arbeta och är sannolikt lika illa fra.tagna över resten av samhället som hos Försvarsmakten. Jag har varit fodervärd och fråntogs hunden för att jag protesterade mot våldet och vägrade utföra våld på order. 2020.

De tillåts inte veterinärvård utan ska vara döende innan mam tillåts ta en hund till veterinären och man är strängt förbjuden att själv föra en hund till veterinären utan tillstånd. En hundvalp ska skrika av skräck, för att man som fodervärd inför Försvarsmakten bevisar att hunden inte ska våga ta egna initiativ. Ordagrant så meddelas man att hunden ska frukta dig som fodervärd för sitt liv. En tjänstehund förstärks i en märklig blandning av våld och godis. Våldet döljs utåt.

Länsstyrelsen struntar dessutom i alla utredningar. Jag anmälde att en hund for illa varpå de skickade mig ett sms där de kallade mig vid namnet på den jag anmälde. Det svarade jag inte på varav de då la ner fallet omedelbart utan att söka upp personen som jag trodde att de skulle göra. Några månader efter det dog hunden utan veterinärvård. Sannolikt ihjälslagen. Om de inte slog ihjäl hunden så lät de den ligga och självdöd. Ingen hund, inget problem. Inga konsekvenser.

Vet man hur systemet fungerar så bedömer man nog snarare att någon nära den här hunden haft insyn i hur hunden behandlats och pga empati samt nätverk agerat genom att ta hunden och skicka den utomlands.

Jag tror inte att hunden finns kvar i landet utan körts iväg till annat europeiskt land. Kanske att den befinner dig på landsbygden någonstans men det är jag tveksam till.

Förstår man djursynen som hunden som en sak, vilket den även betraktas som enligt lag till stor del, skickar man den utomlands. Sedan kan alla efterlysningar göras i all evighet. Ingen kommer möta hunden på.en promenad.
Senast redigerad av OtursAktivist 2024-07-27 kl. 13:36.
Citera
2024-07-27, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Jg vet inte vad du menar

Ingen förutom behörig SBK instruktör inom assistanshund kan anmäla till något, utan de bedömmer ekipaget, anmäler sedan & den enda som får certifiera assistanshund är instruktören från SBK och man certifierar hundförare och hund tillsammans alltid vare sig de köpt en färdigutbildad hund eller utbildat själv med instruktör. Alltid bedömma som assitanshundsekipage

Om jag som instruktör anmäler till ett test, så kan jag väl inte också vara den som bedömer testet. Det är så jag menar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Essie kanske markerade när A hade ett av sina aggressionsutbrott. Då blev det blev PÖ förbannad och stack kniven i hunden.
Du ser väl i ögonen att han är elak?
Det är en sån person som anser att en hund ska tåla vad som helst utan att säga ifrån.
Just därför kan han höja hittelönen. PÖ vet att hunden aldrig kommer att hittas.
Nu får han både sympatier, försäkringspengar och förmodligen en ny vältränad hund helt gratis.

Hans ögon kan se fokuserade ut, han ser sammanbiten ut och verkar köra sitt race.
Inte lätt stå upp i TV i situationen, då man vet att man kan misstänkas.
Han är utan tvekan påverkad av allt runt om.
Han bor ju inte i huset med A. Jag tänker att det kan förstärka A:s aggressioner, att tvingas leva med assistenter och inte bo med föräldrarna på mer familjärt sätt.
Kan vara därför hon är utåtagerande mot både assistenter och hund. Hon känner såklart av att hon är udda.
P vet inte allt som hänt. Han säger upp assistenter när det uppstår problem,
är upptagen av karriären.
Mest logiskt är att han tycker det gått för långt med historien runt Essie, något hela Sverige kommer att sent glömma.
Jag lutar ändå åt att assistenter och deras bekanta tagit hunden.
Essie behöver kanske inte veterinärvård inom viss framtid, om hon är vid liv. Saken är preskriberad då hon kanske behöver ses över.
Den som har hunden kan så småningom säga att den är köpt i god tro på t ex Blocket.
Ja vi får väl se.
Senast redigerad av Marielo 2024-07-27 kl. 13:54.
Citera
Medlem
Citat:
Jg vet inte vad du menar

Ingen förutom behörig SBK instruktör inom assistanshund kan anmäla till något, utan de bedömmer ekipaget, anmäler sedan & den enda som får certifiera assistanshund är instruktören från SBK och man certifierar hundförare och hund tillsammans alltid vare sig de köpt en färdigutbildad hund eller utbildat själv med instruktör. Alltid bedömma som assitanshundsekipage

Det är därför jag inte förstår hur de kunde bli certifierade då det som beskrivs Amanda är ingen som ska kunna klara av det hela

Jag ringde SBK för att få rätt information samt om det är möjligt att ett företag/organisation kan sälja en färdig hund certifierade av dem hos SBK dvs sälja dyrt ge ett täcke och en Id bricka .

Det ska inte vara möjligt enligt de på SBK men absolut någon kan alltid försöka förfalska. Men ID brickan som beskriver ska inte heller vara möjligt att förfalska . Jag trodde åtminstone anhörig en assistens skulle kunna ha utfört examen men det är inte möjlig vid en psykisk nedsättning
Citera
2024-07-27, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
I Facebookgruppen så finns det en tråd om att "hundhjälpen är ett obs". Där är en av kommentarerna att företaget är pengakåta.

Jag utgick från att alla här inne också är där.

Du vet mkt väl att många är blockade i PÖs fanclub när de frågat enkla saker. Det framgår tydligt i kommentarerna här i tråden.
Citera
2024-07-27, 13:37
Medlem
Citat:
Om jag som instruktör anmäler till ett test, så kan jag väl inte också vara den som bedömer testet. Det är så jag menar.

Detta står om instruktör från SBK

Det finns assistanshundinstruktörer med olika kompetenser och på två nivåer:
Nivå 1 - Grundutbildad assistanshundinstruktör med kompetens att utbilda assistanshundar med hjälp av en handledare som ska vara delaktig i utbildandet av ekipaget.
Avtal ska finnas mellan assistanshundinstruktören och handledaren.
Handledaren måste vara en nivå 2 instruktör och ska godkännas av SBK innan handledningen påbörjas.

Nivå 2 - En assistanshundinstruktör som förutom ovan har kompetens och erfarenhet av att självständigt planera och genomföra ett träningsprogram för ett blivande assistanshundekipage.
Instruktör för alarmerande hund diabetes
Det är en assistanshundinstruktör som har genomgått komplettering för att utbilda diabeteshundar. Kompletteringen innehåller både teori och praktik.

Alla assistanshundinstruktörer är egna företagare med samarbetsavtal med SBK.
SBK tar inget ekonomiskt ansvar för assistanshundinstruktörernas uppdrag men kan självklart hjälpa till med att hitta en lämplig assistanshundinstruktör för just dina behov.

Det är viktigt att det tecknas ett avtal mellan assistanshundekipaget och instruktören innan träningen påbörjas.

Kunskapskrav

Nivå 1

180 högskolepoäng inom relevant område (t.ex. rehabilitering, pedagogik, psykologi, sociologi)
Uppfylla de kriterier i det av SBK fastställda Ramverket för assistanshundinstruktörer Nivå 1, vilket tillhandahålls av projektledaren på begäran

Nivå 2

Utbilda 3 hundar med mentor som skall godkännas av SBK, hundarna ska examineras och bli godkända
Redovisning av ett av ekipagen (skriftligt och muntligt)
Uppfylla de kriterier i det av SBK fastställda Ramverket för assistanshundinstruktörer

Nivå 2
Examination (Skriftligt test, med frågor som visar att assistanshundinstruktören kan: Reflektera, argumentera och söka kunskap)
Personlig lämplighet

Du som uppfyller kraven kommer att kallas till en intervju innan du blir godkänd. Du ska kunna visa på att du som person är empatisk, har god förståelse för hundars och människor behov och ha vana av att arbete med personer som har en funktionsnedsättning. Du ska även ha vana av att träna hund och ha en gedigen kunskap om hundars mentalitet och inlärningsförmåga.

Godkännande

SBK har inget avtal med någon utbildningsanordnare och kan inte garantera att genomgången utbildning ger automatiskt godkännande som assistanshundinstruktör med samarbetsavtal med SBK. Det finns EN utbildningsanordnare som följer det Ramverk för assistanshundinstruktörer som SBK har tagit fram.
Citera
2024-07-27, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
hur kunde denne bli godkänd om hunden inte ens får komma ut på en långis…

Just det är ju en bra fråga, men är det P som äger ansvaret över det??
Citera
2024-07-27, 13:39
Medlem
Citat:
Hundföraren måste som hundförare klara av att hantera hunden själv om det inte är en helt fysisk nedsättning så får anhöriga kliva in hjälp samt om de är under 18 år. De utbildar aldrig med en 18 åring ensam utan då måste anhörig vara med.
Ja, det är väl det här som jag inte riktigt blir klar över hur det ligger till i just detta fall.

Antingen har A:s funktionsnedsättning bedömts vara av sådan karaktär att anhörig får kliva in och hjälpa. I sådana fall tycker jag att det är oansvarigt att flytta till annat hus och lämpa över ansvaret på andra assistenter, som inte har deltagit i Essies utbildning.

Eller så har bedömningen varit att A kan ta hand om hunden själv, och då är det ju en solklar felbedömning som åtminstone jag är nyfiken på vad den grundar sig på.

Hur det än ligger till så verkar det ju som att Essie inte fungerade optimalt som assistanshund till A – enligt PÖ:s egen utsago behöver A hjälp av sina assistenter i många situationer för att hantera Essie rätt och inte råka skrämma eller skada henne, vilket uppenbarligen har varit svårt att efterleva. Det är ju ohållbart.
Citera
Medlem
Citat:
Det är därför jag inte förstår hur de kunde bli certifierade då det som beskrivs Amanda är ingen som ska kunna klara av det hela

Jag ringde SBK för att få rätt information samt om det är möjligt att ett företag/organisation kan sälja en färdig hund certifierade av dem hos SBK dvs sälja dyrt ge ett täcke och en Id bricka .

Det ska inte vara möjligt enligt de på SBK men absolut någon kan alltid försöka förfalska. Men ID brickan som beskriver ska inte heller vara möjligt att förfalska . Jag trodde åtminstone anhörig en assistens skulle kunna ha utfört examen men det är inte möjlig vid en psykisk nedsättning

Examination

När du och din assistanshundinstruktör anser att du och din hund är redo att visa upp era färdigheter för en examinatör så anmäler assistanshundinstruktören er till en examination. Detta gör hon/han genom att ta kontakt med projektledaren på SBK:s kansli. En examination skall göras inom 12 månader från det att måldokumentet som ni skickade in efter lämplighetstestet har inkommit till SBK

Tänk också att din hunds övre åldersgräns vid examination är 5 år.
De moment som skall visas upp vid examinationen är de obligatoriska moment som anges i måldokumentet samt de beteenden som du och din assistanshundinstruktör har angett som specifika beteenden för just dina behov.
Vid examinationen kommer två av SBK utsedda examinatörer att bedömma dig och din hund som ett ekipage. Din assistanshundinstruktör skall också medverka vid examinationen.

Efter godkänd examination får du möjlighet att, mot en avgift, få ett tjänstetäcke. Assistanshund. Samt ett ID kort. Efter godkänd examination är assistanshundinstruktörens uppdrag slutfört.
Om du och din hund mot förmodan inte blir godkända vid en examination är ni välkomna att prova igen. Det är då av största vikt att du och din assistanshundinstruktör fortsätter ert arbete tillsammans tills dess att ni som ekipage är godkända.
Efter godkänd examination förväntas ekipaget visa upp sina färdigheter vid årsprov, dessa arrangeras av SBK .
Citera
Avslutad
Citat:
Just det är ju en bra fråga, men är det P som äger ansvaret över det??

står hunden på honom… ja
men det gäller även hundföraren…
Citera
2024-07-27, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxon
Ja, det är väl det här som jag inte riktigt blir klar över hur det ligger till i just detta fall.

Antingen har A:s funktionsnedsättning bedömts vara av sådan karaktär att anhörig får kliva in och hjälpa. I sådana fall tycker jag att det är oansvarigt att flytta till annat hus och lämpa över ansvaret på andra assistenter, som inte har deltagit i Essies utbildning.

Eller så har bedömningen varit att A kan ta hand om hunden själv, och då är det ju en solklar felbedömning som åtminstone jag är nyfiken på vad den grundar sig på.

Hur det än ligger till så verkar det ju som att Essie inte fungerade optimalt som assistanshund till A – enligt PÖ:s egen utsago behöver A hjälp av sina assistenter i många situationer för att hantera Essie rätt och inte råka skrämma eller skada henne, vilket uppenbarligen har varit svårt att efterleva. Det är ju ohållbart.

Däremot

Kan vem som helst enligt kriterier utbilda sig till assistanshund instruktör nivå 1 eller nivå 2 men de ska ju klara av att godkännas av SBK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in