2 assistenter 7-23. Bara där har du typ 30 timmar va? Sedan natten 8 timmar. Timmar 7-23 ska du ju alltså räkna dubbelt.
Man räknar inte så. I en tidskvot om 40 timmar per dygn så ingår också all personals raster och under natten mellan 23-7 så räknas mer tid eftersom det är obekväm arbetstid och då kostar bemanningen mer, vilket i kommunens beslut anges i antal timmar eftersom kommunen inte uttrycker sina beslut i kronor och ören.
Vem jag är?? Jag är den som tycker att varianten att hundhjälpen helt ska kunna svära sig fria från allt ansvar, trots att de kanske haft ett år på sig, är lite oroväckande inför framtiden.
Har aldrig hänt mig, men jag tror att hundhjälpen annars kommer göra samma sak nästa gång någon annan viftar med 300 tusenlappar.
Vet du om familjen betalat 300.000 ur egen ficka?
Är väldigt vanligt att de som behöver assistanshund kan söka ekonimiskt bidrag av olika fonder och stiftelser.
Fast pappan säger att det stod i assistenternas arbetsbeskrivning att dem skulle ta undan hunden när tjejen fick utbrott så hunden inte blev skadad. Assistenterna hade även som uppgift att få tjejen att motionera hunden, och hade hon inte gjort det innan ett visst klockslag så skulle assistenterna ringa en person som skulle komma dit och rasta hunden.
Så att ta ansvar för hunden verkar ha ingått i assistenternas arbetsuppgifter.
Och jag håller med dig, det ska inte vara assistenternas jobb att skydda hunden ifrån skador av brukaren, hunden ska i såna fall lämnas tillbaka till tidigare hemmet som utbildade hunden så dem kan hitta ett nytt hem till hunden.
Men nu valde man att inte lämna tillbaka hunden, man valde att ha kvar hunden och lämna över ansvaret för hunden på assistenterna, och då måste man även bemanna upp för dem ska klara av det ansvaret.
Det kan ju handla om pappas arbetsbeskrivning, inte om den faktiska beviljade assistansen?
Det jag fetmarkerat.
Att ta till en sådan åtgärd är inget som sker bara så där.
Då har det varit riktigt illa med tösens agerande.
Undras hur hon mår av sina utbrott när hon skadar andra?
Är hon medicinerad?
Eller motsätter sig familjen det?
Tänker att hon kanske skulle må gott av medicin som kan lindra ångest,oro och utbrott.
Det skulle ALDRIG kommit in ett djur i hennes närhet som hon kan skada, lika lite som ett barn.
Och att alla ska anpassa sig efter henne är fel.
Tänker på dagliga verksamheten och även boendet.
Om EN inte kan behärska sig så ska inte dom andra behöva bli oroliga eller vara rädda.
Hon behöver medicin
Medicin och fasta rutiner som inte hon eller familjen bestämmer.
På ett boende jag jobbade på så ansåg en anhörig att vi skulle stå och vänta med middagen tills det passade den anhörige.
För den ville minsann ta en promenad med den boende just vid middag.
(INTE bara vid något enstaka tillfälle).
Alltså när vi började samla alla till bords.
Samma så dög inte sättet vi serverade tex smörgås till alla våra boende, det skulle vara special till just den boende enligt anhörig.
Den anhörige såg till att det blev oro och stök på boendet och våran chef tog faktiskt tag i problemet.
Det blev ett annat boende för den personen.
Det var alltså inte den boende som var det egentliga problemet utan den anhörige.
Att vara anhörig till någon med speciella behov är inte lätt, inte någonstans, men väljer man att placera på ett boende så får man anpassa sig efter det boendets rutiner.
Annars får man söka assistenter men skapar man dålig arbetsmiljö så får man svårt att hitta assistenter. Ryktet går fort.
Och duger inte dom så får man ta hand om sin anhörige själv.
Exakt! Nu offrades ju till och med en assistanshund. Platsannonserna har duggat tätt. Är nog ingen som vill jobba i den familjen
Det kan jag svara på, enda gången en förälder eller barn under 18 även exakt är vid fysisk funktionsnedsättning därmed gäller inte det i Amandas fall . För tänkte samma men SBK sa att de enbart är vid fysisk nedsättning
Fast jag tror tjejen har en fysisk funktionsnedsättning.
Grejen är att hunden kan inte vara utbildad på både fysisk nedsättning och psykisk hälsa hund. Antingen är hon psykisk hälsa hund eller född fysisk nedsättning även om de kan vissa saker båda men det är skilda utbildningar
Vet du om familjen betalat 300.000 ur egen ficka?
Är väldigt vanligt att de som behöver assistanshund kan söka ekonimiskt bidrag av olika fonder och stiftelser.
Möjligen om någon fond finns alltid att ansöka men det finns inga ekonomiska bidrag eller ersättning för att betala sin assitanshund
Grejen är att hunden kan inte vara utbildad på både fysisk nedsättning och psykisk hälsa hund. Antingen är hon psykisk hälsa hund eller född fysisk nedsättning även om de kan vissa saker båda men det är skilda utbildningar
fel av mig, i artikeln står det bara att tjejen har funktionsnedsättning, inte fysisk funktionsnedsättning, mitt misstag.
Saga23 förtjänar verkligen en eloge för det jobb hon gjort.
Hade gärna sett undersökande program som Uppdrag Granskning gå in och granska fallet utifrån ett vidare perspektiv om assistanshundar och problematiken i att placera ut dem hos vissa brukare. Någon nämnde i tråden att det finns en stor dold problematik med dessa hundar hos utåtagerande brukare men hur i hela friden kan man komma till rätta med detta, vem kontrollerar? Och speciellt när det kommer till empatistörda familjer som Öl*eborgs. Jag kan i ärlighetens namn inte ens förstå hur det kan vara moraliskt rätt att små djur med (som bäst) ett litet barns förståelse ska agera snuttefilt åt barn med autistiska utbrott. Jag hade ingen som helst aning om att detta existerade, medicinera ungen istället istället för att utnyttja andra levande varelser.
För att inte tala om vinstintresset från samtliga inblandade som föder upp och levererar dessa hundar.
Tack, vill mest få fram korrekta fakta och sanningen, rädd att hon inte finns längre samtidigt kanske hon finns där ute i någons trygga händer men det brukar visa sig till sist vad som egentligen hänt. Det är uppenbart att de inte ska ha djur i familjen
Ett inlägg som kom tidigare i tråden, läs och begrunda, spoilar så det inte ska vara sökbart:
Har inte kunnat skicka in förräns nu.
Har fått info ifrån olika källor som nu vill att vi ska informera om hur A är…
Det hela började med att A flyttade till ett boende som drevs via At*endo, det var direkt efter Saltå. Dom fick tydligen besök utav personalen där som berättade lite hur det hade varit. Vi kan väl säga att det hade gått helt okej där men på nya boendet gick det inte jättebra. A tror sig ha bestämmanderätt över sin personal och när personalen inte går med på olika saker så blir A väldigt utåtagerande - både mot sig själv men mest mot personalen. Det va hot med knivar, det var stryptag, det va hot om att ta livet av sig men även livet av personalen, personalen fick gå ut och stoppa A flertalet gånger från att gå ut framför bilar.
P informerade personalen om att personalen skulle sitta kvar i vardagsrummet när A hade egentid i sovrummet eftersom A behöver ha full bemanning hela tiden eftersom det finns risk att hon börjar göra sig illa, när personalen då påpekade att det kommer personalen inte göra så fick personalen då höra att det skulle kontaktas chefer hit och dit eftersom man då nekade arbetsuppgifter och A’s stora tillsynsbehov.
Personalen fick även höra att de inte fick ha arbetskläder på sig för då såg dom ut som personalen ifrån psyk och kunde då göra att A fick stora ångestutbrott men att personalen fick mat slängt på sig eller blev dragen i kläderna så att klädesplagg gick sönder va inget som ersattes eller som At*endo ersatte så då gick personalen ut med hot om strejk så till slut var det okej med arbetskläder… hot med knivar var vardagsmat för personalen så till slut fick man dom inlåsta men då A är en väldigt pysslig tjej så skulle det finnas tillgång till saxar utlåst så att hon kunde klippa och klistra …. Vi kan väl säga att det gick inte bättre med saxarna. Eller med garnnystan som blev till självskadematerial.
Min källa uppger att dom va ca 7-10 personal som antingen blev uppsagda pågrund utav att de satte sig emot eller så sa dom upp sig själva för att dom inte orkade med att dagligen bli skadade eller hotade eller att P va på boendet dagligen för att bestämma nya saker och påverka både A och personal…
Efter att det inte gick så bra med At*endo så sa dom upp arbetet med dom och då tog kommunen över och A bodde kvar på boendet ett tag innan hon blev förflyttad över till boendet som det stod om i EP.
Allt som allt så har A haft ca 30-40 personal innan hon fick flytta hem…