Citat:
Ursprungligen postat av
FB007
Jo, inprincip, hot mot folkhälsan.
Lustig invändning när keto åtminstone förbättrar, och i vissa fall botar, metaboliska åkommor - och välfärdssjukdomarna i hög utsträckning beror på patologisk metabolism. Personligen tror jag tvärtom, man kan vara hälsosam på båda sidor av spektrumet, lågt fettinnehåll eller lågt sockerinnehåll, men inte i mitten.
Citat:
Står där med gula fläckar runt ögon pga. svin högt LDL-kolesterol och säger ”ähhh, det är lugnt, kolesterolet spelar ingen roll så länge jag inte har plack. Det är seedoils som är anledningen till allt ont! Förut var det socker”
Det är kartlagt att ju mer LDL-kolesterol du har låtit gått i ditt omlopp genom livet, desto högre är risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
LDL är lika kontextbundet som insulinsvar vid intag av protein. Det mesta talar för att högt LDL i sig inte är tillräckligt för att driva hjärt- kärlsjukdom. LDL korrelerar dessutom med överlevnad för åldersgrupper 55+.
Citat:
Håll er jävla pseudovetenskap för er själva, och följ inte trenden att sprida massa okunskap för att ni sett någon häftig youtube video. Jävla paranoida wannabe unik pajaser.
När det gäller metabolism och näringslära är vanliga läkare inte pålästa.
Citat:
Ursprungligen postat av
VoldemortZelenskyj
Keto är inte extremt selektiv, den tar bara bort sockret. Hela spektrat av naturliga födoämnen från kött, fisk och ägg till grönsaker och bär samt mejeriprodukter finns för ketogen kost.
Det man plockar bort, det vill säga socker, pasta, bröd, ultraprocess, fröoljor, godis med mera är inte förenat med hälsa.
Precis, ger utrymme för "riktig" mat. Källor till näring som tidiga hominider sannolikt baserade merparten av sin föda på under miljoners år. När man väl är metabolt frisk tror jag att man kan inkludera frukt och fortfarande optimera.