Citat:
Ursprungligen postat av
siz1
Hej,
Mitt mål är att bygga muskler och eventuellt minska min fettprocent med några procent, även om det inte är mitt huvudsakliga fokus just nu. Kort och gott, jag behöver hjälp med att förstå hur mycket protein jag ska få i mig och vad jag ska äta för att nå mina mål. När det gäller recept och måltidsplanering känner jag mig lite vilsen och vet inte riktigt vad jag ska laga för att uppnå mina mål. Använder ni någon app för att ha koll på ert proteinintag?
Här är lite info om mig:
Ålder: 36 år
Längd: 160 cm
Vikt: 68,6 kg
Tränar 3 dagar i veckan med fokus på hypertrofiträning, funderar på att öka till 4 dagar i veckan.
Jag brukar göra storkok för veckan när jag jobbar, vilket innebär att jag behöver förslag på måltider som passar både till lunch, middag och mellanmål. Jag skulle uppskatta råd om hur mycket protein jag borde få i mig dagligen samt konkreta receptförslag som kan hjälpa mig att nå mina mål.
OBS, jag äter inte fisk. 😅
Har du koll på vad din kaloribalans ligger på?
Om inte så behöver du ta reda på det. Om du inte har räknat kcal och använt en app så bör du nog börja med det för få en uppfattning om vad/hur mycket du får i dig. Lifesum är ganska användarvänlig.
Sikta på 2g/kg protein. Runt 140g protein med andra ord.
Lite individuellt hur man vill dela upp resten med fett och kolhydrater. Men skulle rekommendera att inte sänka fettet allt för mycket. Utifrån vad verkar vara ditt mål så skulle jag ha ett normalt intag, runt 68g fett. Men du behöver nog anpassa det efter mående och återhämtning.
Storkok brukar tex vara simpelt för min del. Köttfärs med valfri kolhydratskälla, lite grönsaker och en frukt. Eller typ göra kyckling i ugn, personligen gillar lårfileer eller lår generellt. Om jag behöver dra ner fettet så blir det innerfileer, tycker att det smakar bättre. Brukar steka kött även till stor kok, även går snabbt att bara steka upp.
Kvarg, frukt, gröt, ägg osv blir ofta till frukost, ibland mellanmål. Ibland blir det bara en proteinshake och en frukt som mellanmål för enkelhetens skull.
Vet inte hur du tränar eller hur din progression samt återhämtning är, så omöjligt att säga om ett till pass skulle ge mer eller inte.
Kost, träning osv är inte så sexigt egentligen. Det viktigaste är just vara kontinuerlig med kost och träning, progressionen och återhämtning samt sömnkvaliten.