2024-07-26, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankefrihet
Det är ganska meningslöst att jämföra det sammanlagda resultatet på detta sätt. I USA avgörs valet via Elektorskollegiet som finns representerade i varje enskild delstat.

För att Harris skall vinna kommer hon förmodligen behöva vinna en majoritet av delstaterna i dessa, inte minst i rostbältet, där valet 2020 avgjordes. Trump leder ganska övertygande i opinionsmätningarna för de flesta av dessa stater.

Du har delvis rätt. Man kan jmf med tidigare resultat och hur folk röstar räkna ut ett resultat i Elektorskollegiet utifrån andelen personer som röstar på de olika kandidaterna i hela landet. Dock är det bättre att titta på opinionsundersökningar i de delstater (Swingstates) som spelar roll i valet. Ex Michigan, Pennsylvania och Georgia. Det finns fler.

Det opinionsundersökningar missar är viljan att rösta och de som inte vill eller svåra att nå när man frågar. Instituten har blivit bättre efter teknikskiftet (Internet) än tidigare val.

Jag gissar att Kamala fick en liten boast i de senaste undersökningarna, genom att vara nyhetens behag plus att Biden var ganska impopulär.
2024-07-26, 11:36
Medlem
Lagopussys avatar
Stor underground-kampanj sprider sig snabbt på bland annat Threads efter JD Vance uttalande om barnlösa kvinnor. #Iunderstandtheassignement

Inspirerande.
2024-07-26, 11:38
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Total superkross bland yngre väljare, den gruppen Kamala desperat behöver. Detta var för 3 dagar sen.

SHOCKING COLLAPSE! Kamala Harris Just Lost the Election & is Being DESTROYED for Doing This
https://www.youtube.com/watch?v=aeXC2wY6Iio&ab_channel=MelanieKing

Så idag kommer hon ut som zionist och tappar alla sina unga woke kommunistväljare.

Jaja det var gulligt dom dagarna mainstream media försökte men detta är redan över. Trump är stenklar.
Du refererar till en undersökning på ett mediokert universitet med 10t studenter? Där det dessutiom enbart pågåpr sommarkurser just nu.
2024-07-26, 13:55
Medlem
Citat:
Japp. De kan ge en hint beträffande kandidaternas momentum, precis som du skriver.

Jag undrar hur snacket går kring strategin bland Demokraterna kring Harris. Det är onekligen så att hon måste framstå som både mer karismatisk och handlingskraftig än tidigare för att kunna locka över mittenväljare. Min gissning är att hon kommer fokusera mycket kring USA:s ekonomi. BNP ökade tydligen med 2,8% det senaste kvartalet, och det är väl sådant hon kommer att spela på. Även abortfrågan kommer säkert få en hel del fokus. Plus försök att framställa Trump som ”skurkaktig”.
Fast jag tror man måste vara lite försiktig från Demokraternas sida att göra det helt till en personfråga, för då kan snacket snabbt bubbla upp till ytan igen om att Kamala tagit sängvägen till toppen (vilket hon har i sin tidiga karriär, och hon var under en tid mest känd som pratshowvärden Montel Williams "senaste ligg").

Nu försöker man i MSM sätta läppstifft på grisen och få henne att framstå som karismatisk (vilket hon definitivt inte är). Hon är heller inte familjär, vilket är en black om foten i helylle-USA. Hon är den första kandidaten som inte har en familj (med det menar jag barn) på urminnes tider. Hon har vad jag vet inte heller något husdjur. Hennes skrivna "magnum opus" är dessutom en barnbok(!), vilket man kan jämföra med t.ex. JD Vances djupa och känslosamma "Hillbilly Elegy".

Kamala måste alltså välja en vice som kan matcha JD Vance, som ju även MAGAs fränaste kritiker medgett en viss respekt åt för just hans bakgrund. Hur mykcet det valet påverkar opinionen är svårt att säga men självfallet kommer MSM göra sitt bästa för att "gulla" med dessa och få dem att framstå som storstjärnor.
2024-07-26, 14:03
Medlem
Citat:
Man kan ju gissa att han kommer synas en hel del framöver. Tänk dig om de väljer honom som vicepresident-kandidat. 😹
Vore konstitutionellt värdelöst att välja Obama till Vice eftersom han inte får tjänstgöra som president igen efter att ha vunnit två val. Regeln säger att en Vicepresident har rätt till 2 år (i händelse att presidenten lämnar över/dör eller liknande) + 4 + 4 år (val och ev. omval eftersom varje president har rätt till möjligheten att väljas om en gång). Det motsatta står mig veterligen inte i konstitutionen men detsamma KAN gälla även för en tidigare president som blir Vicepresident och sedan president igen, men då får Obama inte ställa upp i val, utan får enbart tillträda temporärt ifall något händer Kamala. Men räkna med att det blir en SCOTUS-fråga OM det skulle inträffa!
Senast redigerad av scrollock 2024-07-26 kl. 14:14.
2024-07-26, 14:12
Medlem
Tankefrihets avatar
Det verkar som sagt inte helt klarlagt: https://www.pennlive.com/news/2024/07/barack-obama-as-vice-president-its-complicated.html

Det var mer en tanke jag fick. Jag tror knappast det blir han. Även om de skulle få juridiskt klartecken, mot förmodan.

Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Vore konstitutionellt värdelöst att välja Obama till Vice eftersom han inte får tjänstgöra som president igen efter att ha vunnit två val. Regeln säger att en Vicepresident har rätt till 2 år (i händelse att presidenten lämnar över/dör eller liknande) + 4 + 4 år (val och ev. omval eftersom varje president har rätt till möjligheten att väljas om en gång). Det motsatta står mig veterligen inte i konstitutionen men detsamma KAN gälla även för en tidigare president som blir vice-president och sedan presiden igen, men då får Obama inte ställa upp i val, utan får enbart tillträda temporärt ifall något händer Kamala. Men räkna med att det blir en SCOTUS-fråga OM det skulle inträffa!
2024-07-26, 14:57
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Du refererar till en undersökning på ett mediokert universitet med 10t studenter? Där det dessutiom enbart pågåpr sommarkurser just nu.

Sa den korkade bimbon som hänvisade till en corny jävla hashtag.

Trump leder med nästan 20%, det är inget att lipa över, sanningen är sanningen.
2024-07-26, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Sa den korkade bimbon som hänvisade till en corny jävla hashtag.

Trump leder med nästan 20%, det är inget att lipa över, sanningen är sanningen.

Är det verkligen så pass mycket? Var står det förresten (undrar en nyfiken)?
2024-07-26, 15:31
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:

Jupp Trump är stenklar så det som sker nu är samma mainstream media lögner som under Hillary Clintons kampanj som dom alla sa till "99%" var klar. Jag postade ju länken i posten hon svarade på.
2024-07-26, 15:33
Medlem
Tankefrihets avatar
Att Trump leder i en majoritet av opinionsmätningarna stämmer, men 20%?! Jag vill också se källan till detta påstående. Jag tror den ”är dragen ur röven”.

Citat:
2024-07-26, 16:34
Medlem
Citat:
Japp. De kan ge en hint beträffande kandidaternas momentum, precis som du skriver.

Jag undrar hur snacket går kring strategin bland Demokraterna kring Harris. Det är onekligen så att hon måste framstå som både mer karismatisk och handlingskraftig än tidigare för att kunna locka över mittenväljare. Min gissning är att hon kommer fokusera mycket kring USA:s ekonomi. BNP ökade tydligen med 2,8% det senaste kvartalet, och det är väl sådant hon kommer att spela på. Även abortfrågan kommer säkert få en hel del fokus. Plus försök att framställa Trump som ”skurkaktig”.
Man kan även räkna med att det kommer ske ett uppsving i opinionsmätningarna när Kamala presenterar sin Vice-kandidat (gissar att det blir Mark Kelley i första hand och Pete Buttegieg i andra hand) och sen igen när Demokraterna har sitt konvent. Sen efter det är då matchen börjar på riktigt och då media kommer förska nagelfara Trump för minsta stedsteg och man kommer höja Kamala till skyarna och smeta så mycket läppstift man bara kan på grisen osv.
2024-07-26, 18:39
Bannlyst
Citat:
Man kan även räkna med att det kommer ske ett uppsving i opinionsmätningarna när Kamala presenterar sin Vice-kandidat (gissar att det blir Mark Kelley i första hand och Pete Buttegieg i andra hand) och sen igen när Demokraterna har sitt konvent. Sen efter det är då matchen börjar på riktigt och då media kommer förska nagelfara Trump för minsta stedsteg och man kommer höja Kamala till skyarna och smeta så mycket läppstift man bara kan på grisen osv.
Finns knappt någon chans att Harris kan vinna alla stater i rostbältet där arbetarna avgör valet, där kommer minst 2 av 3 stater gå till Trump.

I North Carolina och Georgia är häxan chanslös dessutom. Arizona kommer också gå rött och nevada med förmodligen.

Trump behöver bara ta tillbaka Georgia, Arizona sen antingen en stat i rostbältet eller nebraskas andra distrikt så har han vunnit. Alt Georgia, Pennsylvania och Arizona.

Trump är en solklar favorit just nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in