2024-07-25, 21:03
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Tips på någon bra billig bil då? Ser många Volvo V70N i 15-20 tusen klassen

Kan du göra service och reparationer själv så är det en klar fördel med tanke på vad det kostar att lämna in en bil. Kolla så att kamrem och vattenpump är bytt. På Volvo brukar det vara vid 16000 mil eller 18000 mil. Det som först inträffar 10 år eller milen ska det bytas.
Citera
2024-07-25, 21:27
Medlem
Citat:
Jag har betalat av alla skulder nu i juli så kreditbetyget är på 16.0 just nu. Tack vare att i juni hade jag en kredit som var övertrasserad 120% så då blev betyget så dåligt. Bör gå ner till kanske 4-5 i augusti.

Har inga höga utgifter. Hyra, el, bredband, hemförs, mobil, mat. Totalt kanske 7500 i utgifter.
Är du timanställd är du rökt. Banken vill ha en stabil och garanterad inkomst. Som timanställd kan du stå utan inkomst månaden efter
Citera
2024-07-25, 21:37
Medlem
Citat:
Hej!
Ska ta ett billån i slutet av augusti mellan 40-50K.
Är timanställd med en inkomst på 26 400 :-/mån.
Kan visa anställningsavtal och tre lönespecar.

Förra året deklarerade jag 25 600 eftersom jag bara jobbade lite grann och resten var CSN.
Är det möjligt att det går igenom och vart ska jag isåfall söka för att få bäst chans?
Tänkte Lendo men är rädd att bankerna ser att jag har låg inkomst förra året och struntar i mig.

Sökte nämligen på Lendo 4 juni ett lån på 70k och fick inget erbjudande förutom en bank men då krävdes medsökande.

Har inga andra skulder, bara CSN lån.

Ska du köpa på bilfirma och låna via den så blir det omöjligt. Har precis köpt bil och de tittar på år 2023:s årsinkomst. Du fyller i alla uppgifter digitalt på bilfirman när du köper bilen, du ska då ange årsinkomst för 2023 och alla lån du har i och det säger sig självt att det blir omöjligt för dig att bli godkänd. Inte så att du kan sitta och fotografera aktuella lönebesked och sända in, utan det är formuläret som gäller och så kontrolleras det mot taxerad inkomst.

Vikariat innebär väldigt låg kreditvärdighet eller vad det kallas för, ibland räknas den inte alls och troligen är fallet så eftersom du har timvikariat, då har du knappast score 35 i någon långivares ögon, utan du ligger på låg kreditvärdighet.

Det är bluestep och liknande ockerföretag som gäller, alternativt så sparar du ihop summan.
Senast redigerad av Florman 2024-07-25 kl. 21:44.
Citera
2024-07-25, 22:25
Medlem
SKetchers avatar
Varför köpa en bil du inte har råd med.
Köp en bil utan lån. Det finns många prisklasser.
Citera
2024-07-26, 09:57
Medlem
Det är inga problem, just billån är de lättaste lånen att få, vet även en person som fått billån trots löneutmätning.
Citera
2024-07-26, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ska du köpa på bilfirma och låna via den så blir det omöjligt. Har precis köpt bil och de tittar på år 2023:s årsinkomst. Du fyller i alla uppgifter digitalt på bilfirman när du köper bilen, du ska då ange årsinkomst för 2023 och alla lån du har i och det säger sig självt att det blir omöjligt för dig att bli godkänd. Inte så att du kan sitta och fotografera aktuella lönebesked och sända in, utan det är formuläret som gäller och så kontrolleras det mot taxerad inkomst.

Vikariat innebär väldigt låg kreditvärdighet eller vad det kallas för, ibland räknas den inte alls och troligen är fallet så eftersom du har timvikariat, då har du knappast score 35 i någon långivares ögon, utan du ligger på låg kreditvärdighet.

Det är bluestep och liknande ockerföretag som gäller, alternativt så sparar du ihop summan.

Ligger i bilfirmans intresse att sälja bilar, de är väldigt generösa med lån, budgeteras med en viss procent av sålda bilar som återtas.
Citera
2024-07-26, 10:36
Snacka om idioti att ta ett lån med dyr ränta för en sån liten skitsumma.
Citera
2024-07-26, 10:44
Medlem
Snälla undvik billån! Det är ockerräntor, bil är bara en utgift och ett bekvämt transportmedel.

Om du inte måste ha en bil så utnyttja kollektivtrafiken.

Den dagen du har en fast inkomst då kan du överväga att ta billån om det är nödvändigt för att du ska transportera dig till och från arbetet. Men det är knappt att jag förespråkar detta alternativ. Prioritera att du har nära till ditt jobb! Du sparar otroligt mycket pengar på ett inte ha bil!

CSN lån är okej. Men om du ska låna se till att ditt första lån blir ett bostadslån och inte blancolån!
Citera
2024-07-26, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Ligger i bilfirmans intresse att sälja bilar, de är väldigt generösa med lån, budgeteras med en viss procent av sålda bilar som återtas.

Vår bilhandlare sa att sedan en tid tillbaka att regelverket för lån stramats åt pga regeringsbeslut, då så många tidigare tagit krediter de inte haft råd med.

Att TS skulle få lån med några tusenlappar i årsinkomst (de kikar på 2023) är uteslutet, men visst, han kan knata dit och ta en onödig upplysning (inte så bra för kreditvärdigheten, den sänks vid många upplysningar).
Citera
2024-07-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Debbaebba
Snälla undvik billån! Det är ockerräntor, bil är bara en utgift och ett bekvämt transportmedel.

Om du inte måste ha en bil så utnyttja kollektivtrafiken.

Den dagen du har en fast inkomst då kan du överväga att ta billån om det är nödvändigt för att du ska transportera dig till och från arbetet. Men det är knappt att jag förespråkar detta alternativ. Prioritera att du har nära till ditt jobb! Du sparar otroligt mycket pengar på ett inte ha bil!

CSN lån är okej. Men om du ska låna se till att ditt första lån blir ett bostadslån och inte blancolån!

Låna av föräldrar är ett alternativ här skulle jag säga. De kanske inte är villiga att låna ut mer än 10 000, men då kan TS köpa bil för exempelvis 20 000 och bör kunna betala av allt på ett par månader. Räntefritt.
Citera
2024-07-26, 11:18
Medlem
Citat:
Låna av föräldrar är ett alternativ här skulle jag säga. De kanske inte är villiga att låna ut mer än 10 000, men då kan TS köpa bil för exempelvis 20 000 och bör kunna betala av allt på ett par månader. Räntefritt.

Föräldrarna är något helt annat, det går bra. Men utifrån TS beskrivning så tycks det inte vara ett alternativ.

Det är viktigt att tänka igenom varför TS behöver en bil och om det verkligen är nödvändigt?

Utöver att TS tar billån så är det andra omkostnader som gör att bilen blir dyrare än vad man tror. Förutom fasta månadsutgifter så kan det räcka med att bilen går sönder och då har TS reperationskostnader som motsvarar hälften av TS billån.
Det kommer sluta med att TS måste ta ett till lån för att finansiera en oförutsedd utgift.

Har TS en buffert för att täcka för eventuella reparationskostnader?

Detta är ett smidigt sätt för unga att samla på sig lån som blir allt för övermäktiga att hantera.
Citera
2024-07-26, 11:51
Medlem
Citat:
Vår bilhandlare sa att sedan en tid tillbaka att regelverket för lån stramats åt pga regeringsbeslut, då så många tidigare tagit krediter de inte haft råd med.

Att TS skulle få lån med några tusenlappar i årsinkomst (de kikar på 2023) är uteslutet, men visst, han kan knata dit och ta en onödig upplysning (inte så bra för kreditvärdigheten, den sänks vid många upplysningar).

Det är så pass lätt för borgenärerna att återta bilarna om de inte får betalt, visst man får inte ha hur usel kreditrating som helst men skapligt dålig går bra är min erfarenhet. Ofta har bilfirmor kontakt med flera kreditgivare, om de får avslag av en kan de gå på nästa . Allt för att få affären i hamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in