2024-07-25, 17:21
Bannlyst
Väx upp och köp en cykel! Billån ska man inte ha alls men spara och betala kontant.
Citera
2024-07-25, 17:33
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Hej!
Ska ta ett billån i slutet av augusti mellan 40-50K.
Är timanställd med en inkomst på 26 400 :-/mån.
Kan visa anställningsavtal och tre lönespecar.

Förra året deklarerade jag 25 600 eftersom jag bara jobbade lite grann och resten var CSN.
Är det möjligt att det går igenom och vart ska jag isåfall söka för att få bäst chans?
Tänkte Lendo men är rädd att bankerna ser att jag har låg inkomst förra året och struntar i mig.

Sökte nämligen på Lendo 4 juni ett lån på 70k och fick inget erbjudande förutom en bank men då krävdes medsökande.

Har inga andra skulder, bara CSN lån.

Köp en dagissläde för tjugo papp, spara ihop till den, eller åtminstone det mesta av köpeskillingen. Oavsett hur du vänder dig kommer räntan att vara ohygglig, lätt 10-15 %. Någon liten Opel eller Toyota blir säkert bra. Fortsätt sen att spara, att räntorna är höga betyder också att du får lite småslantar av att sitta på en buffert. SBAB är enkla att ha att göra med och ger några procent utan krångel.
Citera
2024-07-25, 17:36
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoFtEnAvBaJs
Väx upp och köp en cykel! Billån ska man inte ha alls men spara och betala kontant.
Var och varannan svensk har billån
Citera
2024-07-25, 17:37
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Köp en dagissläde för tjugo papp, spara ihop till den, eller åtminstone det mesta av köpeskillingen. Oavsett hur du vänder dig kommer räntan att vara ohygglig, lätt 10-15 %. Någon liten Opel eller Toyota blir säkert bra. Fortsätt sen att spara, att räntorna är höga betyder också att du får lite småslantar av att sitta på en buffert. SBAB är enkla att ha att göra med och ger några procent utan krångel.
Får man en bra bil för 20?
Citera
2024-07-25, 17:42
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Får man en bra bil för 20?

Absolut, det kan du få. Rota runt efter Opel och Toyota och försök hitta någon som inte är slutkörd. Det kan vara lite si och så med dragkrok, men vettiga småbilar drar inte så mycket soppa så medan du står ut med en sån kan du relativt enkelt dra på dig sparande för att köpa större åk med mer bagageutrymme, bättre dragegenskaper osv.

Personligen är jag förtjust i Saab men de har dragit iväg en del i pris och man måste gilla att skruva själv för att stå ut med dem.
Citera
2024-07-25, 18:08
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Absolut, det kan du få. Rota runt efter Opel och Toyota och försök hitta någon som inte är slutkörd. Det kan vara lite si och så med dragkrok, men vettiga småbilar drar inte så mycket soppa så medan du står ut med en sån kan du relativt enkelt dra på dig sparande för att köpa större åk med mer bagageutrymme, bättre dragegenskaper osv.

Personligen är jag förtjust i Saab men de har dragit iväg en del i pris och man måste gilla att skruva själv för att stå ut med dem.
Bra ide.
Finns det reservdelar lätt till Saab? Tänkte eftersom de gick i konkurs för många år sedan.
Citera
2024-07-25, 18:34
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Bra ide.
Finns det reservdelar lätt till Saab? Tänkte eftersom de gick i konkurs för många år sedan.

Absolut, de håller både igång produktion av s.k. originaldelar och mer Biltema- och Kina-grejer, förutom då att du kan köpa fräsigare turbo och avgassystem och så om du tycker att det är kul att krama effekt ur motorer.

Det finns fortfarande en del på bilskrotarna också, om du vill köra riktigt budget. Har fixat med bromsar och termostat och bränslepump och sidospeglar och diverse annat och aldrig känt att det varit jobbigt att få tag på grejer, på typ fyra Saabar.

Grym komfort i de bilarna, lätt det trevligaste jag suttit långkörningar i, och åtminstone de modeller jag har haft har inte varit snåla med turbon utan det är bra drag i dem utan att man måste varva upp på en lägre växel innan man örnar iväg.
Citera
2024-07-25, 19:59
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Det är dyrt ja.
Det är väl tålamodet som tryter.
Grattis, bästa beslutet du kommer att ta i ditt liv.
Citera
2024-07-25, 20:04
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jag har betalat av alla skulder nu i juli så kreditbetyget är på 16.0 just nu. Tack vare att i juni hade jag en kredit som var övertrasserad 120% så då blev betyget så dåligt. Bör gå ner till kanske 4-5 i augusti.

Har inga höga utgifter. Hyra, el, bredband, hemförs, mobil, mat. Totalt kanske 7500 i utgifter.
Det är verkligen ett uselt kreditbetyg. Försökt vänta och spara, precis som du själv säger.

En score mellan 1 och 19 innebär låg betalningsförmåga och kreditvärdighet, 20 till 39 betyder att du har medelgod betalningsförmåga, 40 till 69 betyder hög betalningsförmåga. En score mellan 70 och 100 betyder att du har en mycket hög betalningsförmåga och kreditvärdighet.
https://www.google.se/search?q=kredi...client=gws-wiz
Citera
2024-07-25, 20:16
Medlem
Bonkikongs avatar
Citat:
Hej!
Ska ta ett billån i slutet av augusti mellan 40-50K.
Är timanställd med en inkomst på 26 400 :-/mån.
Kan visa anställningsavtal och tre lönespecar.

Förra året deklarerade jag 25 600 eftersom jag bara jobbade lite grann och resten var CSN.
Är det möjligt att det går igenom och vart ska jag isåfall söka för att få bäst chans?
Tänkte Lendo men är rädd att bankerna ser att jag har låg inkomst förra året och struntar i mig.

Sökte nämligen på Lendo 4 juni ett lån på 70k och fick inget erbjudande förutom en bank men då krävdes medsökande.

Har inga andra skulder, bara CSN lån.
Skulle råda dig till att köpa en billig Toyota i något slag.
Kostar runt 25-30 lappar, och behöver knappt underhållas förutom service i princip.
Mer specifikt en 1.6 VVT-i.
En bra A-B bil som inte alls kommer krångla mycket.
Ta inte ett billån är mitt råd till dig.
Citera
2024-07-25, 20:17
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är verkligen ett uselt kreditbetyg. Försökt vänta och spara, precis som du själv säger.

En score mellan 1 och 19 innebär låg betalningsförmåga och kreditvärdighet, 20 till 39 betyder att du har medelgod betalningsförmåga, 40 till 69 betyder hög betalningsförmåga. En score mellan 70 och 100 betyder att du har en mycket hög betalningsförmåga och kreditvärdighet.
https://www.google.se/search?q=kredi...client=gws-wiz
Jag har 35 i score.
Citera
2024-07-25, 20:22
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jag har 35 i score.
Att du är över 20 är ju bra, men det är nog ännu bättre om du försöker komma över 40. Vet inte hur skalan funkar exakt, men tänker att det kan gå rätt skarpa gränser mellan 19-20, 39-40, 69-70. Finns ju en risk att skalan är rätt yxig om man säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in