2024-07-25, 16:42
Medlem
Colloidals avatar
Hej!
Ska ta ett billån i slutet av augusti mellan 40-50K.
Är timanställd med en inkomst på 26 400 :-/mån.
Kan visa anställningsavtal och tre lönespecar.

Förra året deklarerade jag 25 600 eftersom jag bara jobbade lite grann och resten var CSN.
Är det möjligt att det går igenom och vart ska jag isåfall söka för att få bäst chans?
Tänkte Lendo men är rädd att bankerna ser att jag har låg inkomst förra året och struntar i mig.

Sökte nämligen på Lendo 4 juni ett lån på 70k och fick inget erbjudande förutom en bank men då krävdes medsökande.

Har inga andra skulder, bara CSN lån.
Citera
2024-07-25, 16:55
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Hej!

Förra året deklarerade jag 25 600 eftersom jag bara jobbade lite grann och resten var CSN.
Är det möjligt att det går igenom och vart ska jag isåfall söka för att få bäst chans?
Tänkte Lendo men är rädd att bankerna ser att jag har låg inkomst förra året och struntar i mig.

Sökte nämligen på Lendo 4 juni ett lån på 70k och fick inget erbjudande förutom en bank men då krävdes medsökande.

Tror det blir svårt annars kommer du få en jäkla sjuk ränta.
Hur ser ditt kreditbetyg ut?
Kan tänka mig att det är lågt om du bara fick 1 svar och dessutom behövde medsökande. Hur ser dina utgifter ut? En bil kostar ganska mycket att äga med reparationer, service, skatt och försäkring samt bensin/ diesel.
Citera
2024-07-25, 17:06
Medlem
Det är dyrt att vara fattig. Lån med hög ränta är det dyraste sättet att köpa ngt på.

Varför inte spara ihop pengarna först?
Citera
2024-07-25, 17:07
Medlem
Jordgubbes avatar
En annan är "varför" - iom du just fått sommarjobb, jobbat nån dag, och så sjukskriven. Låter mer som Lyxfällan.
Citera
2024-07-25, 17:13
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Hej!

Kollade din posthistorik för nicket lät bekant och du har ju ägt några bilar tidigare och då borde du vara medveten om hur viktigt talesättet att man ska ha lika mycket i buffert som bilen kostar är. Du tar en stor risk att ta billån i den prisklassen. Sparar istället ihop till en bil så kan du låna när du behöver reparera den istället.

Men vill du ändå ta lån så går det alltid ta det genom bilfirman, dom är generös att ge lån eftersom dom tjänar ännu mer då, plus att bilen står som säkerhet.
Citera
2024-07-25, 17:13
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Tror det blir svårt annars kommer du få en jäkla sjuk ränta.
Hur ser ditt kreditbetyg ut?
Kan tänka mig att det är lågt om du bara fick 1 svar och dessutom behövde medsökande. Hur ser dina utgifter ut? En bil kostar ganska mycket att äga med reparationer, service, skatt och försäkring samt bensin/ diesel.
Jag har betalat av alla skulder nu i juli så kreditbetyget är på 16.0 just nu. Tack vare att i juni hade jag en kredit som var övertrasserad 120% så då blev betyget så dåligt. Bör gå ner till kanske 4-5 i augusti.

Har inga höga utgifter. Hyra, el, bredband, hemförs, mobil, mat. Totalt kanske 7500 i utgifter.
Citera
2024-07-25, 17:14
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Det är dyrt att vara fattig. Lån med hög ränta är det dyraste sättet att köpa ngt på.

Varför inte spara ihop pengarna först?
Det är dyrt ja.
Det är väl tålamodet som tryter.
Citera
2024-07-25, 17:17
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Kollade din posthistorik för nicket lät bekant och du har ju ägt några bilar tidigare och då borde du vara medveten om hur viktigt talesättet att man ska ha lika mycket i buffert som bilen kostar är. Du tar en stor risk att ta billån i den prisklassen. Sparar istället ihop till en bil så kan du låna när du behöver reparera den istället.

Men vill du ändå ta lån så går det alltid ta det genom bilfirman, dom är generös att ge lån eftersom dom tjänar ännu mer då, plus att bilen står som säkerhet.
Ja det är jag väl medveten om faktiskt men nu krisar det lite.

Så det är lättare att få lån genom bilfirman? Finns en nära mig som jag gärna vill ha och den är hos en bilfirma.
Citera
2024-07-25, 17:18
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag har betalat av alla skulder nu i juli så kreditbetyget är på 16.0 just nu. Tack vare att i juni hade jag en kredit som var övertrasserad 120% så då blev betyget så dåligt. Bör gå ner till kanske 4-5 i augusti.

Har inga höga utgifter. Hyra, el, bredband, hemförs, mobil, mat. Totalt kanske 7500 i utgifter.

Spar ihop till en bil istället. Är bästa rådet jag kan ge dig.
Citera
2024-07-25, 17:18
Medlem
Citat:
Hej!

Dålig idé, köp billigare bil om du kan. Du kommer få en hög ränta och bil är inte gratis direkt.
Citera
2024-07-25, 17:20
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrskadadalfa
Dålig idé, köp billigare bil om du kan. Du kommer få en hög ränta och bil är inte gratis direkt.
Tips på någon bra billig bil då? Ser många Volvo V70N i 15-20 tusen klassen
Citera
2024-07-25, 17:20
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Spar ihop till en bil istället. Är bästa rådet jag kan ge dig.
Det är det bästa rådet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in