• 3
  • 4
2024-07-26, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är så pass lätt för borgenärerna att återta bilarna om de inte får betalt, visst man får inte ha hur usel kreditrating som helst men skapligt dålig går bra är min erfarenhet. Ofta har bilfirmor kontakt med flera kreditgivare, om de får avslag av en kan de gå på nästa . Allt för att få affären i hamn.

Ok, trodde det var fogden som gäller om man inte betalar, men firman plockar alltså bara tillbaka bilen? 🤔
Citera
2024-07-26, 12:44
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ok, trodde det var fogden som gäller om man inte betalar, men firman plockar alltså bara tillbaka bilen? 🤔
Köper man en bil på kredit på firma så får bilen en kreditspärr som gör att den inte går att sälja vidare, den kan även enkelt återtas om man inte betalar. Det gör att, åtminstone mindre bilfirmor, gärna kan sälja på kredit även åt såna som inte är världens skötsammaste eller i övrigt är kreditvärdiga. edittillägg; Jag kan ha fel men åtminstone förr var man även tvungen att ha helförsäkring på fordon köpta på kredit.
Citera
2024-07-26, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Köper man en bil på kredit på firma så får bilen en kreditspärr som gör att den inte går att sälja vidare, den kan även enkelt återtas om man inte betalar. Det gör att, åtminstone mindre bilfirmor, gärna kan sälja på kredit även åt såna som inte är världens skötsammaste eller i övrigt är kreditvärdiga. edittillägg; Jag kan ha fel men åtminstone förr var man även tvungen att ha helförsäkring på fordon köpta på kredit.

Ok, jag förstår, någon helförsäkring är det dock inte krav på numera, åtminstone inte där vi köpte bilen.
Citera
2024-07-26, 14:08
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Förra året deklarerade jag 25 600

Då går det nog inte. Som jag förstår det så är de mest intresserade av att man har en taxerad inkomst som indikerar att man har ett regelbundet arbete. Den behöver inte vara hög, men naturligtvis är 25 600 kronor för lite. I övrigt så är ju bilen säkerhet för lånet, och du får bara låna max 80 % av vad den är värd, så det är liten risk för kreditgivaren, och billån är därför lätta att få.

Har du ingen som kan vara medlåntagare?
Citera
2024-07-26, 16:37
Medlem
Fundera ett varv till om du behöver en bil. Eller rör det sig mer om villhöver?

En bil kostar massor varje månad, fundera på hur mycket kollektivtrafik,taxi och cykel du får varje månad istället. Det borde även bli en slant över som du kan spara till ett husköp enligt en annan av dina trådar
Citera
2024-07-27, 08:36
Medlem
ormbitens avatar
Jobba hårdare! Spara pengar! Köp utan lån!

Att leva utan lån i största möjliga mån är det bästa rådet jag kan ge. Du kommer att tacka dig själv i framtiden.

En bil för dom pengarna kan lätt haverera och kosta 30-40 tusen i reparationer på ett år om man inte kan skruva själv. Många äro dom som har stått med hela lånet kvar och en helt okörbar och helt värdelös bil.

En vän tog billån och köpte en bil för 58 tusen där kamremmen gick av i förtid.
Verkstäderna ville ha drygt 40 papp för att fixa bilen vilket hon ju inte hade och några nya lån fick hon inte och inte heller kunde hon sälja bilen då den stod med kreditspärr.
Bilen hamnade i ett garage hos hennes föräldrar där den stod tills lånet var betalt och sedan skrotades den efter ytterligare något år.
Citera
2024-07-27, 14:09
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är inga problem, just billån är de lättaste lånen att få, vet även en person som fått billån trots löneutmätning.
Jaså? Var personen hos en bilfirma och sökte?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in