Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-24, 19:58
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jäklar, han lever alltså, seglivad gubbe. Sista chansen nu för någon att få ett uttalande innan han kastar in handduken.

Uppvuxen i samma område som Stig Engström.

Jag har hans privata mejladress ifall du vill kontakta honom.
Citera
2024-07-24, 20:00
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Uppvuxen i Madesjö alltså?
Citera
2024-07-24, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Ja , läste just lite om Bofors-affären i "den osannolike mördaren" (eftersom den hade en kort & kärnfull sammanfattning).

Där stod också arr SE:s frus far hade varit ansvarig för kanonförsäljningen utomlands på Bofors. och den äldre halvsystern till henne var gift med en annan chef på Bofors med samma uppdrag.

Naturligtvis länge sedan, men person-kopplingar kan ju kvarstå.

Jo, det finns flera infallsvinklar på det här.

Utan att utveckla resonemanget i den här riktningen vill jag mena att på den nivån av näringslivet handlar det inte om någon enstaka affär utan om långsiktighet.

Jämför diskussionerna i tråden om att vi idag ser EAP:s policies realiseras som exv. Sverige i NATO.

Och vem äger Bofors idag, en brittisk försvarsindustri.

Det fanns och finns många kopplingar mellan Storbritannien och Sydafrika som förtjänar att närmare undersökas som exv den brittiska terrororganisationen South African Institute for Maritime Research SAIMR baserad i London med + 5 000 legosoldater som stred i Angola och Namibia för Sydafrikas apartheidregim.

Det kan ha varit så att Bertil Wedin rekryterade legosoldater i Sverige för SAIMR. Han hade också varit baserad i London under sina "handlers" Craig Williamson och Peter Casselton.
Senast redigerad av Utredaren 2024-07-24 kl. 20:18.
Citera
2024-07-24, 20:38
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Det var ny information för mig. Spännande hur du fått tag i den adressen Tror du han är villig att öppna sig? Som tidigare verksam SÄPO-chef är nog risken tyvärr överhängande att det sitter i ryggmärgen att inte uttala sig. Skulle vara större chans om man arbetade som hemtjänst eller på ett äldreboende och gubben började bli dement, tror knappast han svarar på mail från någon okänd tyvärr.
Citera
2024-07-24, 20:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Med Olof Palmes död öppnades dörren för export av Haubitsaffären.

Kan det ha något med att Industriförbundets säkerhetsdirektör skickar en present i form av en "Hammer" från Exportrådets presentaffär.

Varför vill han antyda att man skall stirra sig blind på Sydafrika när den verklige vinnaren och huvudägaren i Bofors, Erik Penser, bodde i England?

Det är belagt att Olof Palme inte stoppade haubits affären med Indien utan i själva verket såg till att den blev av.Rajiv Gandhi fick besök av OP i januari 1986. I mitten av februari genomfördes den sjunde utredningen från indisk sida om vilken haubits som skulle köpas in. De sex första utredningarna hade förespråkat den franska konkurrenten. Efter mötet mellan OP&RG så var Bofors haubits 77 herre på täppan.
"Utan OP hade det aldrig gått" var Martin Ardbos kommentar.
Citera
2024-07-24, 21:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
intressant..

Så länge det finns ett rejält avstånd mellan GM och de som planerat kan ett dylikt mord vara relativt riskfritt för de ansvariga

I och med kontroversen med Vinge kan jag gissa att Palme fått ytterligare fiender även inom SÄPO.

Hämndbegär väcktes även där?

Med fiender inom SÄPO och polisen kan varningar plötsligt försvinna, personer på ledande poster och fotfolk ta "icke-optimala" beslut o.s.v.

Palme var nog inte så populär bara i och med sin röda politik, nu vart det ytterligare röda skynken framför tjurarna.

EAP var/är ett drömscenario som MOP-anstiftare för personer med extremvänster sympatier. Det är ett av de mest granskade spåren, och intresset fortsätter trots att några verkliga kopplingar till Sveavägen aldrig kunnat fastslås. Vad som däremot kunnat fastslås är Stasis desinformationskampanj för att kleta fast organisationen som inblandat i MOP.

Christoph Anderssons ”Operation Norrsken” berättar om bestörtningen på Stasis Anti-terrorenhet den fjärde mars 1986. Genom signalspaning mot Sveriges beskickning kommer uppgiften att Rote Arme Fraktion(RAF) ligger bakom MOP. Anti-terroristenheten var också dom som gett Tyska vänsterterrorister en fristad i arbetarnas lyckorike, DDR.

Aktiviteten i terroristenheten blir febril , inte minst då rapporten går rakt upp i DDR-toppen, till den fruktade Erich Mielke som styr hela säkerhetsapparaten. STASI aktiverar sina kontakter i internationella terrorkretsar bl a, armeniska frihetsfronten, Abu Nidal och japanska röda armen. Ingen har hört något om ett attentat mot Olof Palme och japanerna uttrycker viss beundran för OP. .

Nu börjar anti-terrorenheten utröna möjligheterna av att kunna påverka PU. Av alla 1391 svenska STASI-kontakter finns bara fyra som bedöms som möjliga. I den kvartetten finns märkligt nog inte IM-könig, Björn Jensen, med trots sina goda kontakter med topparna i Socialdemokratiska partiet. Ingen av de fyra lyckas och Istället börjar STASI en desinformationskampanj för att PU ska rikta blickarna mot EAP. Genom telefonsamtal med tidningsredaktioner lyckas STASI plantera uppgiften. När sedan Viktor Gunnarssons gripande kommer som en skänk från ovan är det klackarna i taket på anti-terrorenheten.

Utlandsspionaget HVA börjar efter fantombilden undersöka om PKK,Iran eller Irak kan ligga bakom. Man skickar agenter till sverige för att spionera på exiliranier. En av de sistnämnda bor i Västerås men kollen av honon och hans bekantskapkrets blir ett fiasko- Iranierna konverserar på persiska ett språk som den Östtyske agenten inte behärskar

Den första rapporten att RAF låg bakom MOP innehöll också uppgiften att tidigare förbundskanslern Willy Brandt står på tur att avrättas av de Väst-tyska vänsterterroristerna. Intressant är att se hur den Öst-tyska ledningen såg både Brandt och OP som positivt inställda samtalspartners i den internationella politiken

Operation Norrsken innehåller vidare Bofors landsförrädiska export av Kalasjnikovkrut till DDR och även till Khomeinis kvinnostenande regim i IRAN. Allt detta skedde med Martin Ardbo, Mats Lundberg och Claes-Ulrik Winbergs goda minne. Förre underrättelsechefen Carl-Fredrik Algernon var också informerad.

För mig har den också oppnat ögonen inför ASEAs försäljning av kärnvapenteknologi till DDR. ISOSTAT-pressarna som vi ännu denna dag inte vet var alla finns. Detta var dock ingen smuggling utan godkändes av Olof Palmes regering!!. Ett något udda fredsarbete? Statsråden Birgitta Dahl och Thage G Petersson beredde ärendena och borde få frågor på om hur dom tänkte och om dom vet var pressarna tog vägen.

Källor till ovanstående är "Operation Norrsken". Andersson har en frikostig notapparat med hänsvisning till sina källor. Däribland ett antal dokument med korrepspondens inom den Öst-tyska maktapparaten.
Citera
2024-07-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är belagt att Olof Palme inte stoppade haubits affären med Indien utan i själva verket såg till att den blev av.Rajiv Gandhi fick besök av OP i januari 1986. I mitten av februari genomfördes den sjunde utredningen från indisk sida om vilken haubits som skulle köpas in. De sex första utredningarna hade förespråkat den franska konkurrenten. Efter mötet mellan OP&RG så var Bofors haubits 77 herre på täppan.

Olof Palme motsatte sig vidareexport av haubits till Iran.

Sen tar jag inte den dömde vapensmugglaren Martin Ardbos ord som sanning utan bevis.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Martin_Ardbo

Faktum är att avtalet om haubitsaffären tecknades efter Olof Palmes död.

Men du får gärna posta Olof Palmes "minut" från förhandlingarna, det vore intressant.

Dvs Olof Palmes död öppnade dörren för haubitsaffären.
Citera
2024-07-24, 21:05
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Det stämmer, däremot tänkte Palme sätta P för ytterligare smuggling till otillåtna mottagare, dessutom hade han en förhandslingslösning på kriget mellan Irak och Iran vilket hade lett till inkomstbortfall.
Det stod också att samma dag som statsministern sköts hade Iraks ambassadör gett signaler om att Bofors fortsatte lura regeringen.
(allt enligt SEktbibeln, jag har de facto fler böcker om palmemordet , tror eller ej, men den sammanfattar faktiskt detta rätt kort & kärnfullt som sagt : )
Citera
2024-07-24, 21:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Tack, det hjälpte till en del vid identifieringen av vem Donald Forsberg hade kontakt med.

Pajen hette enligt Donald Forsberg Alf Karlsson han var chef för ryssroteln och bor eventuellt idag i Enköping.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-2019-10-09_D21659-00-L_Donald-Forsberg.pdf/3

Var "Ryssroteln" ett annat namn för "Terroristroteln"?

Nej , absolut inte !

Ryssroteln och Terroristroteln kämpade ofta om SÄPOs resurser och det var inte alltid blanka vapen som användes .

Som operativ chef lyckades PG Näss att få dessa rotlar att dra åt samma håll vilket borgade för de framgångar SÄPO hade under hans tid på chefsstolen .
Citera
2024-07-24, 21:15
Medlem
Citat:
Nej , absolut inte !

Ryssroteln och Terroristroteln kämpade ofta om SÄPOs resurser och det var inte alltid blanka vapen som användes .

Som operativ chef lyckades PG Näss att få dessa rotlar att dra åt samma håll vilket borgade för de framgångar SÄPO hade under hans tid på chefsstolen .

Ja, det var det jag tyckte var underligt med det uttalandet som tillskrevs Donald Forsberg.

Det var väl Tore Forsberg som var chef för "Ryssroteln" som egentligen hade ett mer "professionellt" namn.
Citera
2024-07-24, 21:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Olof Palme motsatte sig vidareexport av haubits till Iran.

Sen tar jag inte den dömde vapensmugglaren Martin Ardbos ord som sanning utan bevis.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Martin_Ardbo

Faktum är att avtalet om haubitsaffären tecknades efter Olof Palmes död.

Men du får gärna posta Olof Palmes "minut" från förhandlingarna, det vore intressant.

Dvs Olof Palmes död öppnade dörren för haubitsaffären.

Att Olof Palmes roll var avgörande när det gällde försäljningen av Haubits 77 är inget jag tror utan som du ser nedan välkänt i Sverige, Inte minst inom riksdagen. I fallet med haubits 77 till Indien stödjer jag helhjärtat OPs insats. Han var beredd att gå mycket långt för att rädda sysselsättningen i Karlskoga , vilket han lyckades med. Lars Ångström tyckte inte så , men även om jag inte håller med honom så medger jag att han tillhör de mera insatta när det kommer till 80-talets vapenaffärer. Om du misstror mig kanske det går bättre med LÅ som citeras nedan.

”Men i själva verket klassar svenska regeringen inte de nya kanonerna som nya vapen. Utan som en följdleverans enligt det mycket långtgående avtal som statsminister Olof Palme och premiärminister Rajiv Gandhi slöt 1986. Svenska regeringen har också godkänt att Bofors Defence får lämna offert och tävla om den nya ordern.
Den 3 juni sade handelsminister Leif Pagrotsky att "det var ett misstag att skriva under avtalet" men att avtalet hindrar regeringen att
stoppa affären. Därpå sade statsminister Göran Persson att ingångna avtal och överenskommelser med Indien måste följas.”

”Saab exporterar granatgevär, Bofors ammunition och reservdelar. En förbättrad Boforskanon, Haubits 77, provskjuts av indiska armén inför en order på 100 - 400 kanoner, värd 10-40 miljarder kronor. Affärerna klassas av Inspektionen för strategiska produkter som följdleveranser till tidigare godkända order.

– Jag är besviken och upprörd. Det handlar om politisk feghet och handlingsförlamning, säger Lars Ångström, miljöpartiet, som begärt mötet men var i minoritet.
Det var statsminister Olof Palme (s) som 1986 slöt Sveriges Bofors-avtal med Indien där de svenska reglerna för vapenexport upphävs. Det hemliga avtalet går att läsa på Lars Ångströms hemsida www. larsangstrom.nu.
.

Haubitsarna till Iran var en annan femma och den affären har jag aldrig setts godkänd av OP. Överhuvudtaget är det väldigt tyst om den affären med Mördar mullorna i Iran.
Citera
2024-07-24, 21:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ja, det var det jag tyckte var underligt med det uttalandet som tillskrevs Donald Forsberg.

Det var väl Tore Forsberg som var chef för "Ryssroteln" som egentligen hade ett mer "professionellt" namn.

Det är lätt att glömma det faktum att SÄPOs medverkan i PU skapade skarpa konflikter även inom SÄPO självt. Terroristrotelns Göran Arnfors JK anmälde 1987 och Sven Åke Hjälmroth och Tore Forsberg för brott mot tystnadsplikten då han ansåg att duon avslöjat SÄPOs hemliga arbetsmetoder.

GA beskrivs som en tystlåten och mycket betrodd medarbetare i Erik Magnussons "Maktkamp om SÄPO", utredde bl a Bergling. Verkar gått ett spänningsfält mellan terroristroteln och kontraspionaget där just ryssroteln var den viktigaste beståndsdelen .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in