Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-24, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
När var alf karlsson född och när dog han?
Han är född 1933 och bor idag i Enköping.
Citera
2024-07-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni

Tack, det hjälpte till en del vid identifieringen av vem Donald Forsberg hade kontakt med.

Pajen hette enligt Donald Forsberg Alf Karlsson han var chef för ryssroteln och bor eventuellt idag i Enköping.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-2019-10-09_D21659-00-L_Donald-Forsberg.pdf/3

Var "Ryssroteln" ett annat namn för "Terroristroteln"?
Citera
2024-07-24, 16:42
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har en svag minnesbild av att man undersökte Stig Engströms ekonomi .
Någon som vet mer om detta?
Om han helt plötsligt hade mera pengar efter 28 februari 1986 skulle det vara intressant.
Så kan det ju vara - är inte så hemma i hantering av det som väl i så fall skulle vara "svarta pengar". Om man kan få det att fylla luckor utan att det syns utåt.

Jag har för övrigt aldrig känt som att SE måste vara GM - men jag tycker hans profil med möjliga kopplingar till EAP/Contra och steg ut från Thulehuset, den lilla väskan etc. hans udda beteende och så vidare gör att jag inte tvunget måst få bort honom ur ekvationen - tvärtom.

Men jag kan tycka att det är synd att så mycket av diskussionerna kretsar kring att han
1) antingen tvunget ska totalt uteslutas från MOP - eller att han
2) tvunget ska var ensam skytt i ett vansinnesdåd .

Diskussionerna blir platta och jag känner ofta att man försöker forcera det åt ena eller andra hållet.

Om SE är oskyldigt vittne tror jag t.ex. att det är mycket rimligare att han bara hört Lisbeth säga "han sprang däråt" elller liknande (som Fragola skrev i ett inlägg att hon hade sagt enligt AH) och sen vävt in det i en egen story med sig själv som den som frågade, än att just SE ska vara så totalunik att han är den enda som talade med Lisbeth om vart skytten tog vägen i ett snävt tidsfönster. Låter ju åter som det skrävlande vittnet...
Senast redigerad av matsqq 2024-07-24 kl. 16:45.
Citera
2024-07-24, 16:58
Medlem
matsqqs avatar
När det gäller AB så måste det väl som jag skrivit om tidigare - för en oberoende betraktare ha sett ut som att AB vände och började följa efter makarna Palme ?

AB som också sedan försökte avlägsna sig från platsen när polis Löhr ville fråga ut honom ...

Skumt eller bara helt naturligt ? allt beroende på om man har konspirationsfoliehatten på eller ej
Citera
2024-07-24, 17:42
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni

Jäklar, han lever alltså, seglivad gubbe. Sista chansen nu för någon att få ett uttalande innan han kastar in handduken.
Citera
2024-07-24, 18:11
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
När det gäller AB så måste det väl som jag skrivit om tidigare - för en oberoende betraktare ha sett ut som att AB vände och började följa efter makarna Palme ?

AB som också sedan försökte avlägsna sig från platsen när polis Löhr ville fråga ut honom ...

Skumt eller bara helt naturligt ? allt beroende på om man har konspirationsfoliehatten på eller ej

De som verkligen har foliehatten på uttrycker sig inte som du. Dina funderingar kring AB är högst valida.

Många tycker det är märkligt hur SE agerar från det att han lämnar Skandia. Och ja, det är mycket som är märkligt med SE. Men ABs agerande ställer också frågor kring om han bara var ett vanligt vittnet.

Du nämner det där med Löhr. Det finns annat också. Hans promenad från banken är märklig. Han tittade efter sina eftersläntrande kompisar, säger han. Gjorde han verkligen det? Han säger att makarna Palme och GM gick framför honom i snabbare takt än honom. Gjorde de verkligen det? AB måste verkligen sniglat sig fram.

Sedan har vi LJ. Han ställde sig i gränden för att fundera om han skulle åka hem eller gå på bio. Var det så? Eller ställde han sig där av en annan anledning? Efter skottet beslutade han sig att ränna efter GM. Jag vet inte riktigt, var det verkligen GM han trodde sig ränna efter? Hans rotande vid byggställningar och dylikt, väldigt riskabelt handlande om man ränner efter en mördare. Varför rotande han där?

Jag har väldigt svårt att se mig själv agera som LJ gjorde om jag inte varit ute efter något helt annat än en GM. Det hela inger en känsla av att han på något viss kände SE och var del i något tillsammans med honom.

Nu tror inte jag att vare sig AB, LJ eller SE är del av en mordkomplott men samtidigt agerar alla tre på så viss att man inte kan låta bli att undra vad för roll de hade mer än som vittnen. Finns det möjligen hemligstämplade förhör med dessa herrar hos SÄPO?
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-24 kl. 18:21.
Citera
2024-07-24, 18:36
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
De som verkligen har foliehatten på uttrycker sig inte som du. Dina funderingar kring AB är högst valida.

Många tycker det är märkligt hur SE agerar från det att han lämnar Skandia. Och ja, det är mycket som är märkligt med SE. Men ABs agerande ställer också frågor kring om han bara var ett vanligt vittnet.

Du nämner det där med Löhr. Det finns annat också. Hans promenad från banken är märklig. Han tittade efter sina eftersläntrande kompisar, säger han. Gjorde han verkligen det? Han säger att makarna Palme och GM gick framför honom i snabbare takt än honom. Gjorde de verkligen det? AB måste verkligen sniglat sig fram.

Sedan har vi LJ. Han ställde sig i gränden för att fundera om han skulle åka hem eller gå på bio. Var det så? Eller ställde han sig där av en annan anledning? Efter skottet beslutade han sig att ränna efter GM. Jag vet inte riktigt, var det verkligen GM han trodde sig ränna efter? Hans rotande vid byggställningar och dylikt, väldigt riskabelt handlande om man ränner efter en mördare. Varför rotande han där?

Jag har väldigt svårt att se mig själv agera som LJ gjorde om jag inte varit ute efter något helt annat än en GM. Det hela inger en känsla av att han på något viss kände SE och var del i något tillsammans med honom.

Nu tror inte jag att vare sig AB, LJ eller SE är del av en mordkomplott men samtidigt agerar alla tre på så viss att man inte kan låta bli att undra vad för roll de hade mer än som vittnen. Finns det möjligen hemligstämplade förhör med dessa herrar hos SÄPO?
Tack - ja det är svårt att se skogen för alla träd !

Nog sjutton är det mycket rök runt Palmemordet , massor av MÖJLIGA kopplingar , kanske 80% är skräp/tillfälligheter - utmaningen är förstås att hitta de verkliga kopplingarna ...

Tänker på Alf Karlsson som i SÄPO friskrev Enerströms inblandning och sedan direkt slutade och startade ett företag med Vinge (palmehatare?), Holmérs livvakt , Ö, och så vidare - rena djungeln !

Jag tror fortfarande på en möjlig högerkonspiration med få i själva det exekutiva utförandet. Mer än på att SE skulle skjutit Palme bara på ett infall i ett vansinnesdåd, mer än på att CA bara fick ett spel ...

PS Hittade följande på nätet:
"Efter en händelse, som Vinge själv kallat 'grotesk', där Vinge påstods ha uppfattat dåvarande statsminister Olof Palme vara en säkerhetsrisk, avgick han från befattningen 1 oktober 1970. Han efterträddes av Hans Holmér. Åren 1970–87 var Vinge direktör vid Industriförbundet."
Citera
2024-07-24, 18:56
Medlem
"Från Sveriges Exportråds presentavdelning, inhyst i Industrihuset på Östermalm i Stockholm, skickades någon gång under våren 1986 en glasfigur, tillverkad av Orrefors. Försändelsens destination var Sydafrika. Avsändaren hette Per Gunnar Vinge, säkerhetsdirektör på Industriförbundet. Vinge hade tidigare varit chef för SÄPO. Han tvingades lämna SÄPO 1970 efter att ha misstänkliggjort Olof Palme, och påstått att denne var en säkerhetsrisk.

Vid tiden för mordet 1986 var P.G. Vinge säkerhetsdirektör på Industriförbundet. Han samarbetade med högerextremisten C. G. Holm, som också var ledande redaktör på den fanatiskt Palme-fientliga tidskriften Contra. Skribent på Contra var också Palme-hataren Bertil Wedin, högerextremist och reservofficer. Wedin var även agent för den sydafrikanska säkerhetstjänsten. Han värvades av apartheidregimens spion och yrkesmördare Craig Williamson Denne hade tidigare infiltrerat den av svenska socialdemokrater ledda solidaritetsfonden IUEF. Enligt en före detta anställd inom apartheid-regimens säkerhetstjänst var kodnamnet för likvideringen av Sveriges statsminister “Hammer”.

https://efolket.eu/smalandsk-smed-kan-leda-utredningen-om-mordet-pa-olof-palme-framat/
Citera
2024-07-24, 19:05
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Tack - ja det är svårt att se skogen för alla träd !

Nog sjutton är det mycket rök runt Palmemordet , massor av MÖJLIGA kopplingar , kanske 80% är skräp/tillfälligheter - utmaningen är förstås att hitta de verkliga kopplingarna ...

Tänker på Alf Karlsson som i SÄPO friskrev Enerströms inblandning och sedan direkt slutade och startade ett företag med Vinge (palmehatare?), Holmérs livvakt , Ö, och så vidare - rena djungeln !

Jag tror fortfarande på en möjlig högerkonspiration med få i själva det exekutiva utförandet. Mer än på att SE skulle skjutit Palme bara på ett infall i ett vansinnesdåd, mer än på att CA bara fick ett spel ...

PS Hittade följande på nätet:
"Efter en händelse, som Vinge själv kallat 'grotesk', där Vinge påstods ha uppfattat dåvarande statsminister Olof Palme vara en säkerhetsrisk, avgick han från befattningen 1 oktober 1970. Han efterträddes av Hans Holmér. Åren 1970–87 var Vinge direktör vid Industriförbundet."

Själv vet jag inte riktigt längre om jag tror på en högerkonspiration. EAP eller liknande är så omgärdat av desinformation från östsidan. Desinformation som man är mottaglig för om man lutar åt vänster. Nu lutar jag själv åt vänster men försöker se på det hela utan ideologiska glasögon. EAP är inte kända för andra våldsdåd och för mig så framstår de in alles inte vara några som utför statsministermord.

PKK-spåret tror jag på ett sätt var delvis en mörkläggning, men inte för att dölja en högerkonspiration utan för att dölja de verkliga anstiftarna till mordet som jag nu mer ser ha varit KGB/Sovjetunionen. Det låg liksom inte på ordningspolisens bord att jaga KGB, det hamnade på SÄPOs bord och den vanliga polisen fick jaga kurder som låg bakom skitjobbet i mordet.

Varför smusslandet med detta då kan man fråga sig? Tja, att gå ut och säga öppet att man utreder KGB utan att ha några handfasta bevis vore ju så klart att leka med elden, för att inte tala om vilka käppar i hjulet det skulle sätta för utredningen. Kurder å ena sida kan man utreda och jaga öppet.

När det gäller KGB/Sovjetspåret finns också möjligen något som skulle kunna för en trestegsraket: KGB som anstiftare, PKK-män på golvet av själva organiserandet av attentatet och någon ur den undre världen som gjorde det blodiga jobbet.

Jag ska djupdyka en gång till i Sovjet/KGB-spåret, som jag intresserat mig för tidigare men av någon anledning släppte. Har möjligen en grej där som hoppas ska klaffa. Återkommer angående detta om det är vad jag tror att det är.
Citera
2024-07-24, 19:12
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Från Sveriges Exportråds presentavdelning, inhyst i Industrihuset på Östermalm i Stockholm, skickades någon gång under våren 1986 en glasfigur, tillverkad av Orrefors. Försändelsens destination var Sydafrika. Avsändaren hette Per Gunnar Vinge, säkerhetsdirektör på Industriförbundet. Vinge hade tidigare varit chef för SÄPO. Han tvingades lämna SÄPO 1970 efter att ha misstänkliggjort Olof Palme, och påstått att denne var en säkerhetsrisk.

Vid tiden för mordet 1986 var P.G. Vinge säkerhetsdirektör på Industriförbundet. Han samarbetade med högerextremisten C. G. Holm, som också var ledande redaktör på den fanatiskt Palme-fientliga tidskriften Contra. Skribent på Contra var också Palme-hataren Bertil Wedin, högerextremist och reservofficer. Wedin var även agent för den sydafrikanska säkerhetstjänsten. Han värvades av apartheidregimens spion och yrkesmördare Craig Williamson Denne hade tidigare infiltrerat den av svenska socialdemokrater ledda solidaritetsfonden IUEF. Enligt en före detta anställd inom apartheid-regimens säkerhetstjänst var kodnamnet för likvideringen av Sveriges statsminister “Hammer”.

https://efolket.eu/smalandsk-smed-kan-leda-utredningen-om-mordet-pa-olof-palme-framat/
intressant..

Så länge det finns ett rejält avstånd mellan GM och de som planerat kan ett dylikt mord vara relativt riskfritt för de ansvariga

I och med kontroversen med Vinge kan jag gissa att Palme fått ytterligare fiender även inom SÄPO.

Hämndbegär väcktes även där?

Med fiender inom SÄPO och polisen kan varningar plötsligt försvinna, personer på ledande poster och fotfolk ta "icke-optimala" beslut o.s.v.

Palme var nog inte så populär bara i och med sin röda politik, nu vart det ytterligare röda skynken framför tjurarna.
Senast redigerad av matsqq 2024-07-24 kl. 19:14.
Citera
2024-07-24, 19:42
Medlem
Citat:
intressant..

Så länge det finns ett rejält avstånd mellan GM och de som planerat kan ett dylikt mord vara relativt riskfritt för de ansvariga

I och med kontroversen med Vinge kan jag gissa att Palme fått ytterligare fiender även inom SÄPO.

Hämndbegär väcktes även där?

Med fiender inom SÄPO och polisen kan varningar plötsligt försvinna, personer på ledande poster och fotfolk ta "icke-optimala" beslut o.s.v.

Palme var nog inte så populär bara i och med sin röda politik, nu vart det ytterligare röda skynken framför tjurarna.

Med Olof Palmes död öppnades dörren för export av Haubitsaffären.

Kan det ha något med att Industriförbundets säkerhetsdirektör skickar en present i form av en "Hammer" från Exportrådets presentaffär.

Varför vill han antyda att man skall stirra sig blind på Sydafrika när den verklige vinnaren och huvudägaren i Bofors, Erik Penser, bodde i England?
Citera
2024-07-24, 19:50
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Med Olof Palmes död öppnades dörren för export av Haubitsaffären.

Kan det ha något med att Industriförbundets säkerhetsdirektör skickar en present i form av en "Hammer" från Exportrådets presentaffär.

Varför vill han antyda att man skall stirra sig blind på Sydafrika när den verklige vinnaren och huvudägaren i Bofors, Erik Penser, bodde i England?
Ja , läste just lite om Bofors-affären i "den osannolike mördaren" (eftersom den hade en kort & kärnfull sammanfattning).

Där stod också arr SE:s frus far hade varit ansvarig för kanonförsäljningen utomlands på Bofors (Naturligtvis länge sedan, men person-kopplingar kan ju kvarstå). och den äldre halvsystern till henne var gift med en annan chef på Bofors med samma uppdrag och som samarbetat med honom om just kanonförsäljning utomlands.
Senast redigerad av matsqq 2024-07-24 kl. 19:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in