2024-07-24, 13:06
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollen2424
Hur ringer jag anonymt????
Jag har nämnt det tidigare i tråden, men här kommer det igen: Slå #31# före numret du vill ringa. Då syns inte ditt nummer hos den du ringer till. Funkar till alla, inklusive myndigheter. Vill du ringa anonymt till Fröken Ur t.ex. så ska du alltså knappa in #31#90510.
Citera
2024-07-24, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det är väl ändå en väldigt udda inställning att ha när familjens hund försvunnit spårlöst för ett par veckor sedan. Jag förstår att hon är assistanshund och att de har behov av en sådan, men det där är ju tankar som man kanske då håller lite för sig själv.

Skulle min familjs hund försvinna så skulle man ju kanske inte automatiskt gå ut med att ”fan också, då måste vi köpa en ny”.

Även att säga att hon är död till A är väldigt sjukg att säga för om essie dyker upp igen vad ska dom säga till A då? Hur ska hon kunna ha förtroende till sina föräldrar då? Känns som han berättar sanningen mellan raderna. A kan ju leva på hoppet att Essie kommer tillbaka/hittas det är ju ändå smartare och bättre att säga än att säga Essie är död bara sådär tvärt. Hur tänkte dom ställa sig kring om essie skulle återvända tillbaka? Vad ska dom säga då? Hur ska dom förklara? Efter att ha lämnat ett dödsbesked till deras dotter?
Citera
2024-07-24, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
I intervjuer i TV sa pappan så. Såg och hörde det själv flera gånger på TV. Att han måst ljuga för dottern att hunden är på sjukhus, måste snart säga att hon är död!
Att dottern "inte kan hantera att veta att hunden kidnappats".

Utbrotten har enligt källor här skett på s.k. boende och är del av dotterns problematik.
Hon har slagit sin katt så den måste omplaceras.
Såklart har hon utbrott även hemma, är ju samma människa hemma som borta.
Familjen har ju dessutom motsatt sig medicinering - tydligen valt att skaffa hund istället för mediciner!
Stackars hund - säger det igen ..och är Essie död, hur gick det till?
Vill veta det!!!
.

Medicinsk behandling har alltså aldrig varit ett alternativ, eftersom man i Sverige inte använder medicin på det sättet. Så nej, familjen har inte motsatt sig medicin, då den inte erbjudits det.
Citera
2024-07-24, 13:08
Medlem
Citat:
Kan man ringa anonymt och tipsa polisen om denna tråd i flashback och säga att tråden bör läsas/kollas iome Essie’s försvinnande?
Det bästa är ju om de som anser sig ha tips i tråden faktiskt ringer polisen själva. Då kan de få följdfrågor om sånt polisen behöver veta. De lär knappast lägga tid på att försöka bedöma äktheten i inlägg i en flashbacktråd.
Citera
2024-07-24, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Medicinsk behandling har alltså aldrig varit ett alternativ, eftersom man i Sverige inte använder medicin på det sättet. Så nej, familjen har inte motsatt sig medicin, då den inte erbjudits det.

Känner du familjen?
Citera
2024-07-24, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prekas
Det bästa är ju om de som anser sig ha tips i tråden faktiskt ringer polisen själva. Då kan de få följdfrågor om sånt polisen behöver veta. De lär knappast lägga tid på att försöka bedöma äktheten i inlägg i en flashbacktråd.

Självklart är det de bästa, men tror även att polisen kan själv identifiera vem det är som skrivit vad och utöver det kontakta personen om följdfrågor behövs
Citera
2024-07-24, 13:10
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Därför undrar jag om man kan kontakta polisen anonymt och tipsa om denna tråd? För att sätta stop för att de ska ske för det är ett brott i sig plus utreda Essie’s försvinnande. Ta en närmare blick på exempel vissa familjemedlemmar etc.
Jag är övertygad om att de redan läser här, precis som i alla andra trådar som handlar om ev. brott
Citera
2024-07-24, 13:11
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schraderbrau
Hahahaha!

Nu var det någon som la denna kommentar:

”Alla dessa inlägg med bara massa hjärtan och annat skit gör det bara svårt följa och läsa relevanta inlägg, blockera alla hjärtstyrkande kärringar så jag kan hänga med här.”

Så jäkla rätt!
Bästa jag hört idag!
Citera
2024-07-24, 13:12
Medlem
Citat:
Nej de kan inte stämma, tänk om någon har skyddad identitet och ex påväg till en mat affär och blir fotad och bilden publiceras på internet med uppsåt av personen som tagit bilden syftet att personen skall SYNAS. Då har ju förfan den personen riskerat livet på den personen. Finns ju fan en anledning bakom exempel förskolan och skolan har att föräldrar skall skriva under för samtycke gällande foto.

Fotografen kan inte veta att någon har skyddad identitet. Fotografen går fri.
Om det kan bevisas att man fotat med uppsåt att skada, kan det utredas rättsligt.

..Det är dock inte ont uppsåt att fota människor på allmänna platser, t.ex.gator och torg.
Om fotografen tagit en bild av någon som väntar på bussen eller ska in i en affär, s0 är det ok.
Om den som blir fotad säger ifrån i n n a n tagningen, ska fotografen låta bli.
Efter är det för sent., fotografen får rätt.
Citera
2024-07-24, 13:12
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Ring 11414.
Säg "Tips".
Säg "Önskar vara anonym".
Berätta.
Eller skriv på polisens tipssida på nätet
Citera
2024-07-24, 13:16
Medlem
Citat:
Även att säga att hon är död till A är väldigt sjukg att säga för om essie dyker upp igen vad ska dom säga till A då? Hur ska hon kunna ha förtroende till sina föräldrar då? Känns som han berättar sanningen mellan raderna. A kan ju leva på hoppet att Essie kommer tillbaka/hittas det är ju ändå smartare och bättre att säga än att säga Essie är död bara sådär tvärt. Hur tänkte dom ställa sig kring om essie skulle återvända tillbaka? Vad ska dom säga då? Hur ska dom förklara? Efter att ha lämnat ett dödsbesked till deras dotter?

Ja! Nu har jag ingen aning om på vilken nivå dottern har problem, men det känns ju även överdrivet att säga att Essie låg på sjukhus i så fall. Snacka om att skapa ångest, istället för att kanske uttrycka sig lite mer som att Essie verkar ha sett något roligt och sprungit iväg men pappa letar. Varför i hela helsefyr ska de säga till dottern att Essie är död?
Citera
2024-07-24, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schraderbrau
Stor lyteskomik i Facebookgruppen
Alltså de som skriver i den gruppen är inte kloka! Bombmattor av hjärtan, av kommentarer som "Vi är på semester nu och håller utkik efter Essie", "Har ni kollat i poolen?" (när hunden varit borta två veckor), "Har ni nån aning om vad som kan ha hänt?", "Nån såg en röd bil i närheten!!!", "Jag har delat till vänner i Örebro/Kiruna/London/Nepal/Yttre rymden". Nån hade läst om de som försökte stjäla en islandshäst i Torsby vid samma tidpunkt som Essie försvann. Det är 31 mil mellan Torsby och Enköping.

Och så de som kallar sig medier. En har känt att Essie transporterats över Östersjön, en annan att hon försvann i nordväst i en vit caddy (sett för många kriminalserier på netflix, varför har mördaren alltid en vit caddy?)

Dessutom finns en miljard lokala Essiegrupper som dessutom startar communitychattar hela tiden.

Vad ska de här människorna fylla sina dagar med när sökandet läggs ner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in