2024-07-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nu har ni i den här tråden uppgett att pappan skulle vara god man eller förvaltare till dottern. Överföringar mellan dottern och pappans företag skulle alltså synas i bokföringen hos dottern, alltså den som ska lämnas in till ÖFN för kontroll varje år. Visst, nu har ju inte kommunen visat sig som speciellt kompetent, men rena brott borde den väl kunna uppmärksamma i en bokföring? Lönen till mamman sätts i samarbete med utföraren av personlig assistans, och det är väl inte helt förtroendeingivande för det företaget om det skulle vara inblandade i trolöshet mot huvudman.

Men sedan förstår jag inte varför det skulle vara speciellt konstigt att A har betalningsanmärkningar. Vi vet att hon har en ytterst låg taxerad inkomst. Som sjönk än mer när kommunen kastade ut henne från DV. Vi vet att hundmat kostar pengar. Vetrinär kostar pengar. Färdtjänst kostar pengar/egen bil kostar pengar. Bara för att tjejen har funktionsnedsättningar, så sitter hon ju inte och stirrar in i en vägg hela dagarna, och allt sånt kostar också stålar.

Då kan man ju tycka att familjen, utöver att ge henne tak över huvudet också ska betala för hennes tillvaro. Jag tycker inte det, när det är en myndig person.

Sedan så förstår jag inte riktigt varför pappans företag skulle beskrivas som misslyckat. Han hade över en miljon i årsinkomst förra året. Något förvärvsarbete har han uppenbarligen. Två är kanske lite väl för de flesta??

Hade detta gällt mitt barn och jag var i deras ”skor/position” så hade jag sett till att allt ska betalas i tid, så inte ett oskyldigt barn får betalningsanmärkningar om det nu är föräldarna som har ansvaret över A’s ekonomi. Man kan förstå att det kostar mycket men man ska inte heller glömma att i detta fall så tjänas de mycket bra med stålar plus bidrag osv. Då kanske man inte kan leva lyx livet med båt och ha typ nyaste bilen etc. Samtidigt är det ens barn då gör man väl ändå allt för sitt barn till varje pris oavsett vad de faktiskt kostar. Barnet har inte valt själv att komma till liv utan det har föräldrarna VALT. Då ska man bära med sig ansvar kring barnet oavsett ålder. Nu är hon en vuxen kvinna men uppenbarligen inte kapabel till så mycket när de gäller sånt här. Det är bara tragiskt rent utsagt. Sen föräldrars egoism det får stå för dom. Men när de gäller betalningsanmärkningar tycker inte jag att A bär på det ansvaret.
Citera
2024-07-24, 11:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swec_fullmoon
Hade någon snevriden fitta bara sprungit fram och "chipläst" min hund utan anledning så hade det nog flugit nävar kors och tvärs. De har INGEN rättighet att kontrollera min individs ID. Helt befängt att man ens får de idéerna att man kan springa fram och läsa hundars chip.
Sen hunden kan vara aggressiv. En lugn hund kan på 2 röda bita. De vet inte om den har ont eller har erfarenheter som de förknippar om det bara kommer fram någon och rycker tag i hunden. Dessutom blir man ju som hundägare rätt suspekt om detta är ett nytt rån.

Fan inte ens Polisen har den rättigheten om de inte misstänker att det föreligger ett brott. (Inte ens polisen kan begära att du som person ska legitimera dig om du är ute och går på gatan om inte det finns tydliga indikationer på ett brott då. Kör man bil är det en annan sak då man framför ett fordon som kräver Körkortskrav).

Sen att min hund nu är en hane, men det finns säkert 30 000 Labradorer och säkert en 5000 korsningar eller även ett 10 000 tal hundar som man vid en snabb blick kan anta vara en labrador.

Jag har hört om andra hundar som försvunnit eller stulits. några som hittats i samband med andra brott eller som "slagpåse" för en kamphund. Det har väl varit rätt stora driv på diverse sidor med hundar som försvunnit men inte ens i närheten av detta. Mer vanligt att hundar springer bort men är hemma dagen efter eller inlämnad till polis.

Ja, så sant som du skriver. Det här har tappat all sans och förnuft och går över många gränser. Jag gillar att folk engagerar sig men det finns gränser. Tror inte ens att en del kan skilja mellan labrador och collie...
Citera
2024-07-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Ja, så sant som du skriver. Det här har tappat all sans och förnuft och går över många gränser. Jag gillar att folk engagerar sig men det finns gränser. Tror inte ens att en del kan skilja mellan labrador och collie...

Det har gått alldeles förlångt, hoppas nästa person helt ärligt gör självförsvar eller att hunden biter idioten som kommer fram och tro sig ha rätten att kolla en annan hunds chip o öppna käften på hunden. Förfan dom är oxå egna personer med egen vilja, kärringarna hade fan inte uppskattat om någon på gatan skulle komma fram från ingenstans o öppna käften deras med tvång mot deras vilja skita i vad som är rätt och fel. Herregud detta är så jävla sjukt och vidrigt och smutstigt och de som e så obehagligt detta är VUXNA som beter sig såhär.
Citera
2024-07-24, 11:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollen2424
Det har gått alldeles förlångt, hoppas nästa person helt ärligt gör självförsvar eller att hunden biter idioten som kommer fram och tro sig ha rätten att kolla en annan hunds chip o öppna käften på hunden. Förfan dom är oxå egna personer med egen vilja, kärringarna hade fan inte uppskattat om någon på gatan skulle komma fram från ingenstans o öppna käften deras med tvång mot deras vilja skita i vad som är rätt och fel. Herregud detta är så jävla sjukt och vidrigt och smutstigt och de som e så obehagligt detta är VUXNA som beter sig såhär.

De som letar efter Essie har eget ansvar i hur de beter sig och borde tänka två steg längre, som vi ju är många som tycker här. Samtidigt borde, enligt mig, även Essies familj i FB-tråden tydligare ta avstånd från de förslag folk lägger fram om att kolla med chipläsare, öppna munnen på hundar, fotografera till höger och vänster osv. De har sagt något i stil med att visa hänsyn men jäkligt vagt. Det är nästan uppviglingstillstånd på FB. Folk ska åka hem till gårdar och leta efter Essie. Chatgrupper har startats med sök i olika städer där personer sitter med kartor och letar efter platser Essie kan vara på utifrån vad bl.a medium sagt. Någon lade upp ett bild på ett slott hen bott i tidigare och tyckte att mediumets syner om var Essie fanns passade preciiiis in på hennes tidigare hem!! What?!
Citera
2024-07-24, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
De som letar efter Essie har eget ansvar i hur de beter sig och borde tänka två steg längre, som vi ju är många som tycker här. Samtidigt borde, enligt mig, även Essies familj i FB-tråden tydligare ta avstånd från de förslag folk lägger fram om att kolla med chipläsare, öppna munnen på hundar, fotografera till höger och vänster osv. De har sagt något i stil med att visa hänsyn men jäkligt vagt. Det är nästan uppviglingstillstånd på FB. Folk ska åka hem till gårdar och leta efter Essie. Chatgrupper har startats med sök i olika städer där personer sitter med kartor och letar efter platser Essie kan vara på utifrån vad bl.a medium sagt. Någon lade upp ett bild på ett slott hen bott i tidigare och tyckte att mediumets syner om var Essie fanns passade preciiiis in på hennes tidigare hem!! What?!

Vänta max 2dygn så kommer de komma upp ett nytt inlägg efter dom sett vad som skrivits här. Hoppas folk sitter på skärmdumpar. Det är ju även intrång om dom går in bara på någon annans tomt🤣. Sen verkar ju inte ens P veta bättre själv därav dessa sjuka saker accepteras.. sorligt tragiskt.
Citera
2024-07-24, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilzA
Att fotografera andra människor så att man inte ser deras identitet får man göra, men om det syns vem människan är så bryter det mot bland annat GDPR.

Fel. Man får fota hur nära som helst på allmän plats, även rakt i folks ansikten, enligt fotolagen.
Men inte med namn.
Man får även stå på gatan och fota in i trädgårdar och genom fönster, så länge man har fötterna på gatan (allmän plats).
Regel: Det man får se får man också fotografera.
Men man får varken se eller fota i militäranläggningar och sjukhus och omklädesrum.
Senast redigerad av Marielo 2024-07-24 kl. 12:17.
Citera
2024-07-24, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilzA
Att fotografera andra människor så att man inte ser deras identitet får man göra, men om det syns vem människan är så bryter det mot bland annat GDPR.

Fel. Man får fota hur nära som helst på allmän plats, även rakt i folks ansikten, enligt fotolagen.
Men inte med namn.
Man får även stå på gatan och fota in i trädgårdar och genom fönster, så länge man har fötterna på gatan (allmän plats).
Regel: Det man får se får man också fotografera.
Men man får varken se eller fota i militäranläggningar och sjukhus (operationer m.m.) och omklädesrum.
Senast redigerad av Marielo 2024-07-24 kl. 12:45.
Citera
2024-07-24, 12:06
Medlem
Ägaren uttalar sig indirekt som att han vet att hunden är död.
Citera
2024-07-24, 12:07
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Man ska nog inte skriva när man är jättetrött. Men jag tolkade den rutan som att den gällde besökare. Hade velat ha tydligare nedskrivet vad som gäller för boende. Och helt riktigt så klart att det är en annat typ av boende, men min tanke var att samma lagar gäller.

Jag ger upp när det gäller regler för assistanshund på boende. De verkar inte finnas. Mer intressant är kanske frågan om hur familjen har tänkt när det gäller Essie? Eller har man inte tänkt så långt alls?

En hund lever ju i kanske 13-14 år. Essie är 3. Skulle dottern bo hemma med sin hund i 10 år till? Om det skulle bli aktuellt med annat boende innan dess, hade man då någon plan för hunden? Eller var det strunt samma och 300.000 får kastas i sjön bara?

Mest rimligt är det att Amanda ska bo i en egen lägenhet med hunden då hon är 23 och ha 2st assistenter dygnet runt. Hon har rätt till egen lägenhet men det tar ju oxå tid att få.
Citera
2024-07-24, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Men inte med namn.
Man får även stå på gatan och fota un i trädgårdar och genom fönster, så länge man har fötterna på gatan (allmän plats).
Regel: Det man får se får man ovlså fotografera.
Men man får varken se eller fota i militäranläggningar och sjukhus och omklädesrum.

Nej de kan inte stämma, tänk om någon har skyddad identitet och ex påväg till en mat affär och blir fotad och bilden publiceras på internet med uppsåt av personen som tagit bilden syftet att personen skall SYNAS. Då har ju förfan den personen riskerat livet på den personen. Finns ju fan en anledning bakom exempel förskolan och skolan har att föräldrar skall skriva under för samtycke gällande foto.
Citera
2024-07-24, 12:10
Medlem
HappySnowmans avatar
Vad många vi är som är rörande överens. Facebookgruppen har blivit skrämmande och hjärtströsslare är ett ord som borde finnas med i SAOL. Jag håller med om att admin borde ta större ansvar och stoppa urspårningarna. Gå fram med chipläsare till främmande hundar...! Som sagt, inte ens polisen får göra såna saker hur som helst.

År 2023 fanns det 39869 labrador retriever i Sverige. Det är rasen med flest individer! Fler än både schäfer och golden retriever. Må så vara att de kommer i olika färger. Men ändå...

Det är synd att Flashback får ta mycket skit mellan varven. Visst finns det alla sorter härinne också, precis som ute i verkliga världen. Men majoriteten av skribenterna har insett det viktiga med att ha ett kritiskt förhållningssätt och inte ta för givet att allting antingen är vitt eller svart. Själv skriver jag här just för att jag uppskattar den typen av meningsutbyte.

Någon vågade faktiskt föreslå på Facebook att hjärtan och hejarop borde upphöra för att underlätta för relevant information att komma fram. Det bemöttes ju inte positivt precis...

P.S. Min hund lystrar också när jag kallar på henne med Essie. Men det heter hon inte alls. Ett jättebra hundnamn helt enkelt. Men inget bra sätt att hitta Essie på.
Citera
2024-07-24, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nu har ni i den här tråden uppgett att pappan skulle vara god man eller förvaltare till dottern. Överföringar mellan dottern och pappans företag skulle alltså synas i bokföringen hos dottern, alltså den som ska lämnas in till ÖFN för kontroll varje år. Visst, nu har ju inte kommunen visat sig som speciellt kompetent, men rena brott borde den väl kunna uppmärksamma i en bokföring? Lönen till mamman sätts i samarbete med utföraren av personlig assistans, och det är väl inte helt förtroendeingivande för det företaget om det skulle vara inblandade i trolöshet mot huvudman.

Men sedan förstår jag inte varför det skulle vara speciellt konstigt att A har betalningsanmärkningar. Vi vet att hon har en ytterst låg taxerad inkomst. Som sjönk än mer när kommunen kastade ut henne från DV. Vi vet att hundmat kostar pengar. Vetrinär kostar pengar. Färdtjänst kostar pengar/egen bil kostar pengar. Bara för att tjejen har funktionsnedsättningar, så sitter hon ju inte och stirrar in i en vägg hela dagarna, och allt sånt kostar också stålar.

Då kan man ju tycka att familjen, utöver att ge henne tak över huvudet också ska betala för hennes tillvaro. Jag tycker inte det, när det är en myndig person.

Sedan så förstår jag inte riktigt varför pappans företag skulle beskrivas som misslyckat. Han hade över en miljon i årsinkomst förra året. Något förvärvsarbete har han uppenbarligen. Två är kanske lite väl för de flesta??

Så kan man väl inte säga, att dottern med grav psykisk funktionsnedsättning ska ordna med sin ekonomi själv.
Han lär inte ens kunna läsa själv, har bl.a. autism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in