2024-05-21, 21:28
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Så här: https://www.partitionwizard.com/news/enable-all-cpu-cores.html
Jag brukade ha alla aktiverade på min forna klena dator, det gjorde den lite responsivare, framför allt i starten vart det flera sekunder. Troligen har det inget större effekt men låt se hur det förändrar starten.

Med stationära är det oftare så att det inte kommer drivisar via W.update, så gå till supportsidan och se vad du hittar för lämpligt.

Den tidigare av mig nämnda "skillnaden", kan det vara skälet?

Ett sätt att prova med en totalt orörd, bloatfri installation existerar. Om du gör en extern backup av ditt Os så kan vi prova det.

Så igen, W11 har, ända ifrån början, varit segt för dig, och enbart i starten?

W11 har varit seg för mig ända från början. W10 var inte det
Citera
2024-05-21, 21:32
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.

Läs 1:a raden i inlägg 1599, där har du svaret och problemet.
Förutom medföljande, även eventuella egeninstallerade.
Citera
2024-05-24, 11:20
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.

Den nämnda skillnaden kan du med hjälp av Windows diagnostikverktyg - Diagnostisk start, ta reda på vad som är orsaken. Jag minns nu att jag hittade en gång ett Samsung hjälpprogram på en Samsung-dator som orsakade ett stort problem efter en uppdatering.
Citera
2024-06-01, 12:50
Medlem
lunarluddes avatar
Har en relativt ny dator men fan så seg och kass den är 1.5 år senare. Har ni några tips på vad jag kan göra för att den ska bli snabbare? och vilken webbläsare är bäst att ha på en sämre dator? tänkte på det som drar minst minne.(Är värdelös på allt inom teknik)
Citera
2024-06-01, 13:28
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Har en relativt ny dator men fan så seg och kass den är 1.5 år senare. Har ni några tips på vad jag kan göra för att den ska bli snabbare? och vilken webbläsare är bäst att ha på en sämre dator? tänkte på det som drar minst minne.(Är värdelös på allt inom teknik)

Göra en ny installation är det bästa, samt att ersätta Ms Defender, vilket segar ner, med något annat.
Edge drar lite RAM, speciellt om du ändrar i dess inställningar så att flikar "vilar".

Vad, är det som är segt?
Vilken dator är det?
Citera
2024-07-12, 18:02
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Göra en ny installation är det bästa, samt att ersätta Ms Defender, vilket segar ner, med något annat.
Edge drar lite RAM, speciellt om du ändrar i dess inställningar så att flikar "vilar".

Vad, är det som är segt?
Vilken dator är det?

Det är en Lenovo laptop,det börjar ofta lagga i samband om jag kollar Youtube eller om jag vill kolla på någon stream på discord, och ofta i själva windows om jag ska öppna mappar eller något.

Har gjort en ny installation men inte blivit bättre, en kompis sa att jag skulle kolla i aktivitetshanteraren på datorn och kolla hur mycket minne osv den drar, när jag kollar där så står ofta cpun på 100%, det är väl inte bra?

Är som sagt värdelös på datorer

Är bara ca ett år sen jag köpte datorn har försökt lämna igen den men då sa återförsäljaren att jag skulle kontakta Lenovo och massa skit så blev bara irriterad och gav upp.
Citera
2024-07-12, 18:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Det är en Lenovo laptop,det börjar ofta lagga i samband om jag kollar Youtube eller om jag vill kolla på någon stream på discord, och ofta i själva windows om jag ska öppna mappar eller något.

Har gjort en ny installation men inte blivit bättre, en kompis sa att jag skulle kolla i aktivitetshanteraren på datorn och kolla hur mycket minne osv den drar, när jag kollar där så står ofta cpun på 100%, det är väl inte bra?

Är som sagt värdelös på datorer

Är bara ca ett år sen jag köpte datorn har försökt lämna igen den men då sa återförsäljaren att jag skulle kontakta Lenovo och massa skit så blev bara irriterad och gav upp.

Som sagt, vilken dator är det - exakt.
Vem gjorde nyinstallationen, och hur?

Installera Avira eller AVG antivirus för att se om det blir bättre.
Sätt Edge flikar till att vila efter 30sek.
Uppdatera drivisar och bios via datorns hemsida.
Citera
2024-07-23, 20:48
Medlem
Hej, jag har problem med min dator med senaste win11 uppdateringarna.

Vet inte xakt när det började men ca snart 3veckorsesedan.

Problem: min desktop-dator som jag brukar ha igång 24/7, har nämligen börjat stänga av sig själv vid lång inaktivitet. Hur länge inaktivt tills de stängs av är oklart. Men några timmar iallafall.

Någon som vet vad man kan göra? online tips jag googlat har inte hjälpt mig

Övrig info om datorn:
En HP omen gaming dator som är ca 2 år gammal
Citera
2024-07-23, 21:14
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stereotypenn
Hej, jag har problem med min dator med senaste win11 uppdateringarna.

Vet inte xakt när det började men ca snart 3veckorsesedan.

Problem: min desktop-dator som jag brukar ha igång 24/7, har nämligen börjat stänga av sig själv vid lång inaktivitet. Hur länge inaktivt tills de stängs av är oklart. Men några timmar iallafall.

Någon som vet vad man kan göra? online tips jag googlat har inte hjälpt mig

Övrig info om datorn:
En HP omen gaming dator som är ca 2 år gammal

Det är många som har problem med de senaste uppdateringarna, och det finns inga fixar, ännu. Prova att avinstallera dem, alternativt använda en återställningspunkt.
Citera
2024-07-23, 22:13
Medlem
Citat:
Det är många som har problem med de senaste uppdateringarna, och det finns inga fixar, ännu. Prova att avinstallera dem, alternativt använda en återställningspunkt.

Vilka problem? med att datorn stänger av sig vid inaktivitet?
Citera
2024-07-24, 06:36
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stereotypenn
Vilka problem? med att datorn stänger av sig vid inaktivitet?

Vet ej, men många olika typer av problem. Då du själv skriver att du har problem med "senaste W11 uppdateringarna" och problemet alltså har börjat med dem, så är ett felsökande via avinstallation i någon form, en bra början.
Citera
2024-07-28, 13:12
Medlem
flashbacknunnas avatar
Windows 11 flyter på bra efter man har rensat all bloatware.

Microsoft tvingar ju en att logga in med sitt Microsoft konto men man kan köra ett lokalt konto vilket jag gör :S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in