Citat:
Ursprungligen postat av
VemSkaManTroPa
I mars 2023 framkom det i en artikel att Joakim och Jonna krävdes på 5,7 miljoner i skatt och avgifter, mycket skulle vara kopplat till Lundellhuset (till exempel avdrag för reparationer och inköp).
Om man drar av ej godkända kostnader så innebär det att företaget har dragit av för mycket moms, samtidigt minskar företagets vinst.
Detta resulterar i att man är i skuld till Skatteverket, gällande moms och bolagsskatt. I summan på 5,7 miljoner kan det också ingå ej betalda arbetsgivaravgifter och skatt på ev. löner dvs. om paret inte har blivit förmånsbeskattade för kläder, bilar, resor m.m.
Kan du skicka en länk på att det endast rör sig om momsen (som för övrigt är en skatt), hittar inte någon information om detta?
Nu nämnde jag i och för sig inte parets privata skulder men skulle du kunna skicka en länk där det framkommer att paret blev skönbeskattade/sköntaxerade på 1,8 miljoner och att denna summa halverades?
Det som halverades var väl ett skattetillägg (från 800.000 kr till 400.000 kr) eller har jag fel.
Vad menar du med att "momspengarna ser du aldrig eftersom de redan satt på skattekontot"?
Utgående moms - (minus) ingående moms = den moms företaget ska betala. Är den utgående momsen lägre än den ingående får man pengar tillbaka, är den högre ska man betala in moms.
Menar du att det redan har gjorts en inbetalning på 5,7 miljoner till företagets skattekonto? När gjordes detta, hittar ingen iartikel om det?
När det gäller skulden till byggbolaget så glömde jag att det var överklagat, tack för påminnelsen.
Tror inte heller att det går någon nöd på paret privat, mitt inlägg handlade om företaget och inte om paret privat.
Skattesmällen på 5,7 miljoner rörde ju endast 2019-2020 dvs. två år. Man får väl hoppas att paret har lärt sig av sina "misstag", om inte så skulle jag tippa på att nästa skattesmäll blir betydligt högre än 5,7 miljoner.
Det var skattetillägget dom fick privat som hanverades och landade på 400 000 vardera istället för det dubbla.
Joakim säger i någon intervju tror jag att dom 5,7 miljonerna redan är inbetalda och det var klappat och klart redan i den senast publicerade årsredovisningen. Det går ihop för om jag minns rätt kom skattesmällen först efter att företaget redan hade skickat in årsredovisningen. Han säger i samma inslag att han funderar på att överklaga domen i tingsrätten. Inslaget, var jag än hörde det sändes i början av året.
Jag tror faktiskt att det går dåligt för dom. Det räcker att kolla företagets skuldgrad, tillgångar, likviditet och aktieutdelning.
Dom verkar ha blivit förvånade över Skatteverkets beslut, så förmodligen har dom flera stora skattesmällar att vänta. Danjal var ekonomichef under hela tiden, till 2022 eller 2023.
Citat:
Ursprungligen postat av
pressmedian
Okay. Jag har sett att dom säljer saker från huset på instagram, inköpspris hutlöst o sammsrbete. Det känns skumt. Allt i huset är väl rekvisita som tillhör låtsasfamiljelivet?
Det är sagt så. Intäkterna vid försäljning måste gå till och beskattas av företaget, allt annat är fusk. Samma sak gäller för hans märkeskläder, som ägs av företaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
VemSkaManTroPa
Även om de skulle få 17 miljoner, som verkar vara värderingen på huset (enligt Joakim), så täcker det väl inte alla skulder de har i företaget?
Är inte någon expert på bokföring men vad jag kan se på årsredovisningen för 2022 så ser det inte bra ut. Skatteskulden var väl på 5-6 miljoner, på det tillkommer skulden till byggfirman på ca 1 miljon + 1 miljon i rättegångskostnader. Så ytterligare 7-8 miljoner ska alltså ut förutom de skulder de har/hade i årsredovisningen.
Tror krisen är nära, är väl därför de pumpar ut YouTube-videos varannan dag, utnyttjar sina barn för content, tjatar om Joakims barndom i oändlighet samt gör samarbeten (Jonna) med oseriösa företag.
Kul med någon som kan lite om bokföring. Den stora massan tror att Familjen är rik. Det har jag svårt att tro om det inte finns pengar undangömda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ratdancer
Som när han köpte Teslaaktier för sexton miljoner kronor och var minus femtio procent vid ett tillfälle?

För villa pengar har han köpt dom?
Dom pengarna finns varken uttagna som vinst, i Jocke och Jonna ab eller i Lundell invest ab. Har inte data för alls år, men man kan inte ”spara ihop till 16 miljoner med den inkomsten han haft
2016 655 900
2017 749 100
2022 1169 900 miljoner
Ska vara ha tagits ut 3 miljoner i vinst från företaget under alla år.
Så det är säkerligen en lögn.
För miljonen kan han köpa ett boende till familjen, men dom bor i en hyrestvåa vad jag förstår.