Citat:
Ursprungligen postat av
Dopy
Jocke och Jonna borde väl vara skrivna på den adressen dem bor på? annars begår dem ju folkbokföringsbrott

Dom är folkbokförda i en tvårummare. Jonna vill bo kvar, men det bli svårt för dom att köpa ut fastigheten. Dom flyttar sannolikt snart.
Jag har teorier. Lundellhuset säljs i höst för att rädda Jocke och Jonna AB från den analkande konkursen. Dom behöver betala av skulder och fordringar för att få ned kostnaderna inom företaget. Likviditetsproblemet är uppenbart allvarliga efter skattesmällarna på miljontals kronor. Danjal får bakläxa, att skattefusk sår satta i system upptäcker alla med minimal kunskap om företagsekonomi och nu är också Skatteverket på tårna.
Det och skulden till byggföretaget fastslagen blir det slutet för Jocke & Jonna AB. Det är därför Lundellhuset säljs.
Det händer i höst, senast i vinter, oavsett vill Jocke ha det sålt innan årsredovisningen måste presenteras för att luftslottet inte ska sprängas.
Jag tror att dom ser potential i fastigheten då dom kommer att kunna hyra ut stora delar av och på så sätt göra den till en vinstdrivande affär. Därför hoppas dom att kapital från försäljningen av Lundellhuset öka chanserna för dom att köpa lägenhetshuset som dom är folkbokförda i.
Men företaget borde bli beviljade fler stora lån men det kanske dom kan kringgå fastigheten kan generera stora intäkter.
Som privatpersoner torde dom inte kunna ta lån för att köpa mer än en vanlig villa, dom tar inte ut mycket mer än lagerarbetare. Kanske ser det bättre ut inkomståret 2023.
Sen kommer frågan om folkbokföring då dom kommer att behöva betala marknadsmässig hyra. Förmodligen avser familjen att företaget ska äga deras boende och att bo i en del av fastigheten och hyra ut resten.
Det är det jag siar om, men om dom har varit laglydiga blir det blir med all sannolikhet inte som dom avser, det går för dåligt och det finns inget kapital.
En annan teori är att det dyker upp kapital som Skatteverket inte kan härleda till dom mycket små vinstutdelningarna från Jocke & Jonna AB. Då blir dom fastighetsägare samtidigt som Ekobrottsmyndigheten flåsande i nacken.