2024-07-21, 14:30
Medlem
Min magkänsla och som jag ser att andra i tråden också har är att nån som bryr sig väldigt mycket om hunden har tagit den, inte av illvilja utan för att han/hon vill den väl. Kanske upplevt att hunden inte alls mår bra i den familjen.
Personen i fråga har enkelt kunnat locka till sig hunden (hunden har känt igen personen) och sen tagit den och hoppats på att familjen ska ha trott att hunden smitit och är på rymmen. Och sen skulle det letats och när ingen hund hittas så skulle allt till sist falla i glömska. Nu blev det inte riktigt så.
Tror att hunden lever och mår bra där den nu är, hoppas på det i alla fall.
Citera
2024-07-21, 14:31
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Absolut men om hon är så funktionsnedsatt som hon är så räcker det inte med en hund även om det är ett underlättande hjälpmedel och man mår bättre av en vän, hundarna är inte tränade för att man ska bli arg på hunden, vara dum m.m som någon i tråden nämnde att hunden ska tåla sådant för de ingår inte och om hunden farit illa borde de anmälts till Länsstyrelsen. Länsstyrelsen har hand om djur som far illa och det är inte första gången de lagt sig i och omhändertagit assistanshundar som misskötts däremot krävs de förelägganden för att de ska agera men omöjligt är det inte med tanke på hur Länsstyrelsen djurskyddshandläggare är i allmänhet för typ av tjänstemän.

Att en assistent vill rädda hunden är inte de första man tänker att stjäla en sådan
hund. Men de går att kolla upp om familjen fått anmälan på sig hos Länsstyrelsen då det är offentlig handling

Nu blir jag kanske både bannad och varnad,men

Är det överhuvudtaget lämpligt att någon med ett såpass gravt mentalt funktionshinder ( som dottern tycks ha? ), med ofta och utåtagerande aggressionsutbrott, har en assistanshund?

Hur tränad den än är för sitt uppdrag, så är det en hund. Lika hjälplös mentalt och fysiskt hjälplös som ett 1-årigt barn.

Och, om inte människor klarat av dottern - hur skulle ett värnlöst djur ( om än tränat till assistans ), klara av och vara lösningen??

Inte ett dugg mindre djurplågeri, än dresserade cirkusdjur? Eller?
Ett djur tränas i, i det här fallet,att hantera, parera en mentalt funkionsnedsatt människas fysiska aggressionsutbrott??

Arg på de som beviljat detta, och på om det inte funnits någon, eventuell uppföljning av hur hunden mår med sin brukare!?

Assistanshundar fyller en viktig funktion för så många i samhället! Blir en vän, familjemedlem, en älskad ovärderlig frände, som möjliggör så mycket för mattar/hussar.

Men här, känns allt bara fel från början till slut.
Usch!
Citera
2024-07-21, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Men snälla. Det är naivt att tro en sån anmälan skulle få följder.

Hundens hela existens och träning går ut på att den ska tåla brukarens aggressivitet. Lite stryk ingår i jobbet så att säga.

Inga mongoloida cepen med utstående tänder ska någonsin tillåtas slå ett djur. Inga assistanshundar är tränade till att motta och acceptera misshandel.

Den här fittungen verkar totalt skev och har högst troligt dödat hunden och fått hjälp av sin far att gräva ner hunden någonstans.
Citera
2024-07-21, 14:40
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasigabananer73
Inga mongoloida cepen med utstående tänder ska någonsin tillåtas slå ett djur. Inga assistanshundar är tränade till att motta och acceptera misshandel.

Den här fittungen verkar totalt skev och har högst troligt dödat hunden och fått hjälp av sin far att gräva ner hunden någonstans.

Nu är det ingen unge utan en fullvuxen kvinna. En kvinna med aggressionsproblem. Verkar helt vansinnigt att placera en hund hos en sådan.
Citera
2024-07-21, 14:42
Medlem
LilzAs avatar
Citat:
Någon familjemedlem svarade med kommentar att annars kan inte Amanda och essie vara ett ekipage längre? Vilket inte går ihop alls

Det är mycket som inte går ihop i hela händelsen kring Essie. Minsta lilla kritiska frågeställning rensas bort och man blockeras. Man har reagerat på att många saker varken går ihop eller ser speciellt trovärdiga ut. Gräver man i ämnet så hittar man snarare mer bevis för att något är skumt än tvärtom.

Pappan har varit beblandas i media flera gånger genom åren i olika syfte och det räcker med en liten googling för att fatta att han älskar rampljuset.
Nej, det luktar skunk!

Som jag skrev tidigare, har man rent mjöl i påsen så bemöter man kritiken och misstänksamheten för att demontera alla rykten en gång för alla men det har jag inte sett ske en enda gång. Att man istället blockerar, rensar kommentarer och stoppar huvudet i sanden tyder desto mer på att vi i vår misstänksamhet gör rätt.
Senast redigerad av LilzA 2024-07-21 kl. 14:53.
Citera
2024-07-21, 14:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Nu är det ingen unge utan en fullvuxen kvinna. En kvinna med aggressionsproblem. Verkar helt vansinnigt att placera en hund hos en sådan.

Hur gammal är den?
Citera
2024-07-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasigabananer73

Tror också det, eller att hon skadat hunden svårt så pappan blev tvungen att avliva den då man inte ville ta den till veterinären av förklarliga skäl.
Tror inte alls att någon tagit hunden av välmening. Vad skulle isåfall nästa steg vara? Ha den hemma och aldrig visa sig ute med den?
Citera
2024-07-21, 14:47
Medlem
Citat:
Det var märkligt måste jag säga, för akutpsykiatrin brukar på sluten vården med NpF autism/adhd inriktade ta hand om omöjliga patienter eller patienter som Amandas problematik. De är för att Psyk kan använda tvångsåtgärder vid en situation. Vet en del patienter som hamnat så tills boende eller annan form av vardag finns som fungerar

Att låta henne bo hemma med assistenter med den problematiken är helt sjukt. Då assistenterna eller föräldrarna har ju inte den kunskapen och kompetensen som finns vid sådan problematik

Psykiatrin tar kanske bara emot ”normalstörda” människor med NPF? A har ju förutom sina NPF-diagnoser även IF (och jag kan inte tänka mig att den är lindrig, antagligen måttlig om jag utgår från bilderna på henne). Hon är ju så att säga kommunens ansvar….

A verkar ha bott i Saltå by (Järna) tidigare. Där hamnar bara ”svåra” fall. Sedan har hon väl gått ut gymnasiet och då fått flytta hem till Enköping igen.

Jag personligen tror inte att en assistanshund fungerar med en person som A. Kanske har någon med insyn tyckt synd om hunden och tagit den därifrån. Men vad har man då tänkt göra med hunden?
Citera
2024-07-21, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Psykiatrin tar kanske bara emot ”normalstörda” människor med NPF? A har ju förutom sina NPF-diagnoser även IF (och jag kan inte tänka mig att den är lindrig, antagligen måttlig om jag utgår från bilderna på henne). Hon är ju så att säga kommunens ansvar….

A verkar ha bott i Saltå by (Järna) tidigare. Där hamnar bara ”svåra” fall. Sedan har hon väl gått ut gymnasiet och då fått flytta hem till Enköping igen.

Jag personligen tror inte att en assistanshund fungerar med en person som A. Kanske har någon med insyn tyckt synd om hunden och tagit den därifrån. Men vad har man då tänkt göra med hunden?

Det kanske beror på vilken region , men jo IF och andra diagnoser. De som även självskadat sig, hotar m.m kan i värsta fall Hamna på PIVA om vanlig avdelning inte fungerar.

Men så är det, jag anser att är hon så grovt funktionsnedsatt att hunden Essie inte bör vara kvar. Det måste även uppfödaren och utbildningsansvariga också förstå om de är medvetna om hur grov problematik det handlar om. Jag hade aldrig placerat en sådan hund med en sådan person däremot människor med psykisk ohälsa som ångest, depression, stresskänsliga, ensamma m.m har nytta av Assistanshund inte någon som inte kan ta hand om sig själv eller ens har ett våldskapital.
Citera
2024-07-21, 15:14
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Det kanske beror på vilken region , men jo IF och andra diagnoser. De som även självskadat sig, hotar m.m kan i värsta fall Hamna på PIVA om vanlig avdelning inte fungerar.

Men så är det, jag anser att är hon så grovt funktionsnedsatt att hunden Essie inte bör vara kvar. Det måste även uppfödaren och utbildningsansvariga också förstå om de är medvetna om hur grov problematik det handlar om. Jag hade aldrig placerat en sådan hund med en sådan person däremot människor med psykisk ohälsa som ångest, depression, stresskänsliga, ensamma m.m har nytta av Assistanshund inte någon som inte kan ta hand om sig själv eller ens har ett våldskapital.

Det kanske därför uppfödaren inte uttalar sig i kommentarsfälten. De vet att de gjort ett stort misstag att kränga hunden till familjen.
Citera
2024-07-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Det kanske därför uppfödaren inte uttalar sig i kommentarsfälten. De vet att de gjort ett stort misstag att kränga hunden till familjen.

Jo det kan nog vara så tyvärr
Citera
2024-07-21, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Om dottern har de funktionsnedsättningar hon har lär hon inte följa nyhetsrapporteringen. Hon kanske inte kan läsa eller förstår det som kommuniceras muntligt.

fsst hon är 23 år??

såg en bild där hon har tatueringar också...hmmm..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in