Citat:
Tiden omkring 30 upplevde jag som den värsta i mitt liv. Men det var måhända för att jag var chockerad över vem jag själv blivit och hur jag fungerade då. Ändå tror jag det är något med hjärnan när allt blir stabilt och den är färdigvuxen. En negativ tid för en del. För somliga värre.I alla år har vi fått höra det här trötta citatet i alla sorters sammanhang, ofta ett sätt att trösta när det är tuffa tider och någon sorts tragedi har inträffat. Men stämmer den?
Jag är dryga 30... och jag anser inte att det stämmer alls. Tyvärr. Jag önskar verkligen att det hade varit så, att det hade börjat någon automatiserad läkningsprocess, och att såret helades och helades för varje dag som går... men icke.
En mycket nära familjemedlem dog för ett par år sedan på ett fruktansvärt sätt. Under denna tiden, och framförallt efter, så hamnade jag totalt ur balans. Drack enorma mängder alkohol, fattade dumma beslut som jag aldrig fattat tidigare, alla mina släktingar var också helt traumatiserade och varje dag var en levande mardröm. Ett av de dåliga besluten jag tog var att försöka mäkla fred med en tidigare vän, och i sin tur med ett par andra vänner (som han var polare med, gemensamma nämnaren var att de tagit avstånd från mig.)
Jag kom med mössan i hand (metaforiskt sett - jag nådde inte ut i verkliga livet, utan på FB messenger) och berättade om varför jag ville prata. Att min mamma dött och att jag börjat tänka på saker och ting och att jag mår hemskt kring hur vänskapen slets i bitar, och undrade om vi kunde på något sätt försonas. Jag vet inte riktigt vad jag väntade mig, men jag hade inte väntat mig att det skulle gå åt helvete. Hade förväntat mig likgiltighet som värsta scenario. Det hade gått många år innan konflikten nu, så jag tänkte att det kanske var lugnt.
Han sköt ner mig direkt. Han kallade mig för ett rövhål, att jag spelade offer, alla sorters grejer. Jag har nog aldrig blivit så chockad i hela mitt liv, för jag var verkligen ärlig och underströk mina goda intentioner men han tänkte att det var något utstuderat trick för att få honom att känna sympati för mig. Jag hann inte ens berätta min story innan han ville stänga igen butiken.
Det var där och då när tårarna forsade som jag insåg att tiden läker ingenting. Det kan kännas enklare efter några år, visst, men det är på grund av selektiv glömska. Man blir distraherad av vardagen. Men that's it... när man väl slungas tillbaka till minnenas allé så är allt lika jävligt som det var den dagen det inträffade.
Om något så kan tiden marinera dåliga händelser, och cementera olika läger som är fiender. Tiden löser inte upp dessa knutar på egen hand, det krävs något mycket mer än så.
Jag är dryga 30... och jag anser inte att det stämmer alls. Tyvärr. Jag önskar verkligen att det hade varit så, att det hade börjat någon automatiserad läkningsprocess, och att såret helades och helades för varje dag som går... men icke.
En mycket nära familjemedlem dog för ett par år sedan på ett fruktansvärt sätt. Under denna tiden, och framförallt efter, så hamnade jag totalt ur balans. Drack enorma mängder alkohol, fattade dumma beslut som jag aldrig fattat tidigare, alla mina släktingar var också helt traumatiserade och varje dag var en levande mardröm. Ett av de dåliga besluten jag tog var att försöka mäkla fred med en tidigare vän, och i sin tur med ett par andra vänner (som han var polare med, gemensamma nämnaren var att de tagit avstånd från mig.)
Jag kom med mössan i hand (metaforiskt sett - jag nådde inte ut i verkliga livet, utan på FB messenger) och berättade om varför jag ville prata. Att min mamma dött och att jag börjat tänka på saker och ting och att jag mår hemskt kring hur vänskapen slets i bitar, och undrade om vi kunde på något sätt försonas. Jag vet inte riktigt vad jag väntade mig, men jag hade inte väntat mig att det skulle gå åt helvete. Hade förväntat mig likgiltighet som värsta scenario. Det hade gått många år innan konflikten nu, så jag tänkte att det kanske var lugnt.
Han sköt ner mig direkt. Han kallade mig för ett rövhål, att jag spelade offer, alla sorters grejer. Jag har nog aldrig blivit så chockad i hela mitt liv, för jag var verkligen ärlig och underströk mina goda intentioner men han tänkte att det var något utstuderat trick för att få honom att känna sympati för mig. Jag hann inte ens berätta min story innan han ville stänga igen butiken.
Det var där och då när tårarna forsade som jag insåg att tiden läker ingenting. Det kan kännas enklare efter några år, visst, men det är på grund av selektiv glömska. Man blir distraherad av vardagen. Men that's it... när man väl slungas tillbaka till minnenas allé så är allt lika jävligt som det var den dagen det inträffade.
Om något så kan tiden marinera dåliga händelser, och cementera olika läger som är fiender. Tiden löser inte upp dessa knutar på egen hand, det krävs något mycket mer än så.
Ibland har jag tänkt på att höra av mig till någon gammal vän men grejen är att jag förstår att min historia inte är deras. På samma vis jag ser på mina gamla väninnor som sända till mig från fan själv. De tror kanske en del att jag har något positivt att säga om dem medan jag ser dem som något som sänts till mig fån helvetet. Att om det finns en gud och en djävul har satan själv levererat människor in i mitt liv
Människor måste få ha sina versioner och ibland får man vara den dåliga i deras.
En gång gillade jag en kille och gick hemifrån honom. Smet när han sov eftersom jag fick flashbacks från ett våldtäktsförsök och blev hysterisk. Hade en svår panikattack och grät hysteriskt men tyst så klädde mig och drog. På vägen mötte jag en kille som jag ju mött innan som lurade hem mig till sig för att jag skulle lugna mer mig med en öl men så fort jag kom in i bostaden våldtog han mig.
Killen jag stack ifrån gjorde sedan en massa skitsaker. Hans värld var fylld av föreställningar om mig och idag tål jag inte fanskapet. När han ri gse mig var jag kvar i bostaden och i chock. Jag ljög och sa att jag dragit från stan ett tag. Jag fattar hur konstigt det var. Vad säger man? "Jag är i ett av grannhuset. Jag har blivit våldtagen men orkar inte gå härifrån."? Jag sa iallafall inte det. Jag låtsades att jag inte ens var kvar i stan.
Inte sa jag till mina vänner heller i min bekantskapskrets jag umgicks med. Jag blev aldrig av med våldtäktsmannen på flera år. Så han gjorde ju fel några gånger till.
Knarkarasen till tjejer i min stad har gottat mycket i det. De försöker hitta på att jag "ljuger" . De enda lögnerna är de dem själva säger.
Jag förstår att jag sårade killar pga att jag inte hade så bra kontroll sen över hur jag fungerade som respons på hur jag mådde och i det bröt man kontakten med mig då jag aldrig berättade för en snubbe som såg en framtid med oss och som jag känt rätt länge. Återigen är det liksom inte det man ringer och säger. Han och de andra visste aldrig riktigt vad som var fel, de trodde det var tidigare kille/killar som påverkat. De fans där i mitt liv utan att känna till vad jag hade för svårigheter. Snubben som våldtagit mig var bara min kille eller någon jag "gick tillbaka till" då jag knappast kunde lämna honom. Jag sa inte så mycket i min ena bekantskapskrets om den killen. De visste att han fanns, ingenting mer.
Grejen är att människor inte alls behöver veta ens version. Inte de som betydde något för en. Deras version är också fullt legitim och i den är det deras upplevelser och känslor som räknas.
Jag vet att jag sårade en kille som var väldigt viktig för.mig men grejen är att det var då. Och det finns ingenting att prata ut kring. Det var hans rätt att bryta med mig.
Sedan finns det andra som burit sig åt som svin mot mig och jag vill inte ha deras förklaringar eftersom vad än de hade för problem inte var mitt problem att ta skit för.
Man kan inte använda sin situation som ursäkt även om den förklarar att ens beteenden sviktar.
Nu bar väl din situation som så att du först när du behövde dina gamla vänner, ville ha deras medlidande. Jag gjorde aldrig så. När jag behövde någon, gick jag aldrig till de pålitlighet av stöd jag haft eftersom vänskap är något som kan förbrukas
Nyligen blev jag osams med någon eftersom jag satte en gräns och toxiska personer accepterar inte det. Då ville jag avsluta all kontakt men ha tillbaka utlånade saker. Personen tänkte behålla dem och ursäktade det med att någon dött. Men saken är att om inte mina känslor, min dåvarande djupa depression, mina gränser etcetera räknas så spelar det ingen roll hur många som dör kring en människa. Jag bryr mig inte. Om inte jag räknas eller vad jag känner, bryr jag mig inte längre alls om andra.
Personen ville bara straffa mig genom att sätta sig själv som viktigast och behandla mig illa. Om jag inte satt en gräns hade personen istället hört av sig till mig som klagomur kring dödsfallet (inte någon som personen stod nära vid dödsfallet) men när jag inte ville ha mer kontakt utan enbart mina saker (en borr jag var i stort behov av och som.personen hade haft i 4 månader utan att återlämna) vägrade personen att lämna ut den med dödsfallet som ursäkt och blockerade mig. Jag gick dit och hämtade den med bråk vilket vederbörande inte räknat med eftersom att dra ett döds-eller snarare offerkort utan att ta ansvar är vad människor som spelar offer gör.
Människor vill att vi ska finnas till för dem hela tiden men vi är jobbiga om vi inte orkar anpassa oss efter varje kris eller problem de får. Och de orkar aldrig lyssna på oss och våra känslor. Det kan vara därför du fick skäll.
Senast redigerad av OtursAktivist 2024-07-16 kl. 00:48.
Senast redigerad av OtursAktivist 2024-07-16 kl. 00:48.