2024-07-15, 00:27
Medlem
mickenyqvist123s avatar
I alla år har vi fått höra det här trötta citatet i alla sorters sammanhang, ofta ett sätt att trösta när det är tuffa tider och någon sorts tragedi har inträffat. Men stämmer den?

Jag är dryga 30... och jag anser inte att det stämmer alls. Tyvärr. Jag önskar verkligen att det hade varit så, att det hade börjat någon automatiserad läkningsprocess, och att såret helades och helades för varje dag som går... men icke.

En mycket nära familjemedlem dog för ett par år sedan på ett fruktansvärt sätt. Under denna tiden, och framförallt efter, så hamnade jag totalt ur balans. Drack enorma mängder alkohol, fattade dumma beslut som jag aldrig fattat tidigare, alla mina släktingar var också helt traumatiserade och varje dag var en levande mardröm. Ett av de dåliga besluten jag tog var att försöka mäkla fred med en tidigare vän, och i sin tur med ett par andra vänner (som han var polare med, gemensamma nämnaren var att de tagit avstånd från mig.)

Jag kom med mössan i hand (metaforiskt sett - jag nådde inte ut i verkliga livet, utan på FB messenger) och berättade om varför jag ville prata. Att min mamma dött och att jag börjat tänka på saker och ting och att jag mår hemskt kring hur vänskapen slets i bitar, och undrade om vi kunde på något sätt försonas. Jag vet inte riktigt vad jag väntade mig, men jag hade inte väntat mig att det skulle gå åt helvete. Hade förväntat mig likgiltighet som värsta scenario. Det hade gått många år innan konflikten nu, så jag tänkte att det kanske var lugnt.

Han sköt ner mig direkt. Han kallade mig för ett rövhål, att jag spelade offer, alla sorters grejer. Jag har nog aldrig blivit så chockad i hela mitt liv, för jag var verkligen ärlig och underströk mina goda intentioner men han tänkte att det var något utstuderat trick för att få honom att känna sympati för mig. Jag hann inte ens berätta min story innan han ville stänga igen butiken.

Det var där och då när tårarna forsade som jag insåg att tiden läker ingenting. Det kan kännas enklare efter några år, visst, men det är på grund av selektiv glömska. Man blir distraherad av vardagen. Men that's it... när man väl slungas tillbaka till minnenas allé så är allt lika jävligt som det var den dagen det inträffade.

Om något så kan tiden marinera dåliga händelser, och cementera olika läger som är fiender. Tiden löser inte upp dessa knutar på egen hand, det krävs något mycket mer än så.
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-07-15 kl. 00:29.
Citera
2024-07-15, 00:50
Medlem
FarbrorCitron81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
I alla år har vi fått höra det här trötta citatet i alla sorters sammanhang, ofta ett sätt att trösta när det är tuffa tider och någon sorts tragedi har inträffat. Men stämmer den?

Jag är dryga 30... och jag anser inte att det stämmer alls. Tyvärr. Jag önskar verkligen att det hade varit så, att det hade börjat någon automatiserad läkningsprocess, och att såret helades och helades för varje dag som går... men icke.

En mycket nära familjemedlem dog för ett par år sedan på ett fruktansvärt sätt. Under denna tiden, och framförallt efter, så hamnade jag totalt ur balans. Drack enorma mängder alkohol, fattade dumma beslut som jag aldrig fattat tidigare, alla mina släktingar var också helt traumatiserade och varje dag var en levande mardröm. Ett av de dåliga besluten jag tog var att försöka mäkla fred med en tidigare vän, och i sin tur med ett par andra vänner (som han var polare med, gemensamma nämnaren var att de tagit avstånd från mig.)

Jag kom med mössan i hand (metaforiskt sett - jag nådde inte ut i verkliga livet, utan på FB messenger) och berättade om varför jag ville prata. Att min mamma dött och att jag börjat tänka på saker och ting och att jag mår hemskt kring hur vänskapen slets i bitar, och undrade om vi kunde på något sätt försonas. Jag vet inte riktigt vad jag väntade mig, men jag hade inte väntat mig att det skulle gå åt helvete. Hade förväntat mig likgiltighet som värsta scenario. Det hade gått många år innan konflikten nu, så jag tänkte att det kanske var lugnt.

Han sköt ner mig direkt. Han kallade mig för ett rövhål, att jag spelade offer, alla sorters grejer. Jag har nog aldrig blivit så chockad i hela mitt liv, för jag var verkligen ärlig och underströk mina goda intentioner men han tänkte att det var något utstuderat trick för att få honom att känna sympati för mig. Jag hann inte ens berätta min story innan han ville stänga igen butiken.

Det var där och då när tårarna forsade som jag insåg att tiden läker ingenting. Det kan kännas enklare efter några år, visst, men det är på grund av selektiv glömska. Man blir distraherad av vardagen. Men that's it... när man väl slungas tillbaka till minnenas allé så är allt lika jävligt som det var den dagen det inträffade.

Om något så kan tiden marinera dåliga händelser, och cementera olika läger som är fiender. Tiden löser inte upp dessa knutar på egen hand, det krävs något mycket mer än så.

Det är precis så sorg funkar. Först tänker man på det hela tiden. Allt känns skit. Med tiden skrattar man till åt något och sedan blir det bättre och bättre. Men det där svarta hålet är nära och man kan trilla ner igen då och då. Efter några år brukar det vara lugnt och man kan gå vidare i livet. En del av sorgen kommer alltid finnas där, men i stort sätt är det bra mycket bättre.

Så ja, grovt generaliserat så läker tiden alla sår.
Citera
2024-07-15, 01:04
Medlem
Enligt min erfarenhet läker inte tiden alla sår. Tiden läker faktiskt inga sår. Men vad tiden gör, det gör smärtan mindre akut. Det fyller din hjärna med andra tankar, så du kommer att tänka på situationen mindre och mindre. Och efter en tid kan du till och med aktivt tänka på den personen, eller på situationen, vad den nu var, utan att känna den akuta smärtan. Men om det var en betydande koppling du delade, kommer smärtan aldrig att försvinna helt, den kommer bara att förvandlas. Så jag antar att beroende på definition tycker en del att detta är lika med att tiden läker sår, men för mig läkte tiden inte såren utan den förvandlade smärtan till något mer hanterbart.

Man ska inte alltid ta plattityder bokstavligen.
Citera
2024-07-15, 01:23
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Ja "läker" är kanske ett starkt ord men man lär sig att leva med allt. Däremot förstår jag nog inte riktigt dina demoner ts, är det tragedin eller att du blev av med vännerna som stör dig? Vännerna är ju bara att skita i men resten får du ju försöka hantera. Man läker ju ingenting om man låtsas som ingenting och bara kör på och försöker spela kall eller om man börjar supa/knarka, allt man gör då är att skjuta upp katastrofen som kommer.
Citera
2024-07-15, 01:40
Moderator
tobess avatar
Människan är sist och slutligen väldigt anpassningsbar och folk lär sig att leva med det mesta.

Läker är väl kanske ett start uttryck i sammanhanget men precis som ett sår så med tiden kommer det bara att kanske finnas ett ärr kvar som du påminns om emellanåt. Ger du det tillräcklig med tid tänker du inte på det, heller.
Citera
2024-07-15, 01:52
Medlem
zombie-nations avatar
Hanterar man sorg så blir det mer och mer genomtänkt. Första är att man inte får en chock varje gång man vaknar. Först så vaknar man ju ofta några sekunder in ett bra mående, sedan minns man och blir ledsen. Efter ett tag har man lärt sig att personen är borta. Går man genom begravningsritual med andra och kanske talar minnen så behandlar man mer. Till slut har systemet vant sig vid att man inte har personen i livet.

Då brukar folk börja fungera normalt igen, fastän de kan vara ledsna.

Det är inte tiden själv, utan att man vänjer sig själv, som gör att man inte sörjer lika mycket efter en tid. Får man inte sörja, då kommer man ju aldrig dit.
Citera
2024-07-15, 02:18
Medlem
Är det inte en låt-text? Tiden läker alls inga sår,men man glömmer hur ont det gjorde.
Citera
2024-07-15, 02:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123

Tiden i sig självt läker inga sår. Det tiden ger är just tid, tid till att hitta strategier som gör att man kan leva med det som hänt. Tid ger också avstånd till det mest akuta. Tiden ger möjlighet till att göra val, till att anpassa sig. Men nej tiden läker inga sår och tar inte bort smärta, den löser heller inga konflikter eller ger något/någon åter - det är ett jobb man gör själv.

Jag beklagar din mammas bortgång. Tänk på att om det skedde oväntat och traumatiskt så blir såret än djupare än om det var väntat. När det gäller sorg så tar just sorgen den tid och de vägar den behöver. Sorg som sopas under mattan eller ignoreras den kommer alltid ligga och skava. Du gjorde som du gjorde när det hände, nu kanske du ser det som fel och dåliga val men där och då gjorde du vad du måste för att överleva chocken och det mest akuta. Människor i svår sorg är inte logiska. En stor förlust, en sorg så stor att den river sönder en både kroppsligt och själsligt den tar sig de uttryck den måste där och då - det är mänskligt och vi reagerar alla olika, det finns i get absolut facit.

Angående din vän. Alltså där måste du försöka gå vidare. Där gjorde du vad du kunde. Du bad om ursäkt och som du skriver "kom med mössan i hand". Att han inte klarade av att möta dig på ett vettigt vis är ett problem hos honom, inte ett problem hos dig. Säger det igen - ett problem hos honom! Tiden kommer heller inte läka denna sorg (för visst är förlorad vänskap också en sorg i sig) men också detta kommer göra mindre ont eller åtminstone ont på ett annat vis.

I allt sånt här ledsamt, sorgligt och smärtsamt så måste man bara göra två saker och det är att överleva och förlåta sig själv för att man inte är mer än människa. Din reaktion är inte fel och inte konstig - den är mänsklig.

Vad som definitivt inte kommer göra det lättare för dig och absolut inte läker sår är bitterhet. Hur orättvist det än känns, hur ont det än gör, hur jävliga folk än var, hur mycket du än saknar henne så kommer bitterhet, hat och ilska bara att göra smärtan större. Istället försök ta hennes kärlek och din kärlek och bli varm, plocka bort alla taggar ur hjärtat.

Det kommer ordna sig. Det kommer en dag någon gång längre fram när det inte längre gör så fruktansvärt ont.
Det kommer komma en dag när förluster inte längre känns så stora.

Kram
Citera
2024-07-15, 02:48
Medlem
Det är ju två sår här i ts text som jag uppfattar det men det är ju bara det ena där det finns möjlighet till sårläkning mer i ordets rätta bemärkelse, det där vänskapen skulle ha kunnat lappas ihop.

När det kommer till moderns tragiska bortgång får man väl se det som att den egna själen har ett vidöppet sår, som sakta "läks" genom att ts går allt mer från den akuta sorgfasen och in i nästa och så småningom balanserar allt och hittar tillbaka till någon form av neutral sinnesstämning liknande den han hade innan.
Citera
2024-07-15, 07:38
Medlem
Tiden förändrar alla sår. Man har skador från t.ex. tidigare förhållande som inte egentligen är speciellt läkta, bara mildare och förträngda. Men dyker en gammal flickvän upp så kommer lätt den gamla skiten upp igen, som t.ex. svartsjuka. Därför skall man aldrig umgås med gamla flickvänner.
Bara ett exempel av många saker som förändras men man får se upp.
Citera
2024-07-15, 07:39
Medlem
CC75s avatar
Huruvida tiden ska läka sår eller inte beror på precis som med alla andra typer av sår, hur du behandlar såret. Det är ingen skillnad på ett fysiskt sår och ett själsligt sår. Behandlas de på rätt sätt blir det bra. Behandlas de dåligt eller inte alls, blir det inte alls bra. Kan t.o.m. vara dödligt. Däremot behöver både fysiska och själsliga sår tid för att läka så tid är en viktig faktor för alla typer av sår.

Ditt resonemang TS är således lite fyrkantigt. Likaså slutsatserna från din "kompis". Vet inte vad som hänt er emellan men han hade inte behandlat sina sår och därmed hade de heller inte läkt. Det har inget med tid att göra. Enbart tid i sig kan aldrig läka något sår. Jag tror heller inte att det är det som menas med det uttrycket. Tiden ger enbart människan "möjlighet" att på rätt sätt läka sina sår.

// CC
Citera
2024-07-15, 08:21
Avslutad
Jodå, tiden läker alla sår OM man tillåter sig själv att läker. Inte lätt men absolut möjligt.

Men det är så mycket lättare att hålla fast vid ilskan, för med ilskan och hatet kan man rättfärdiggöra över för sig själv.

Förlåtelse och kärlek kräver styrka. Om man verkligen håller bitter fast vid något som hände för 10-15, 30 år, då kan du förställa dig hur lite förståelse, kärlek och förlåtelse en sådan person måste ha först och främst för sig själv. Så hur kan man förvänta förståelse eller förlåtelse från en sådan människa?

Människor som inte är kapabel att förlåta innerligt från hjärtat och gå vidare kommer håller ner alla andra med deras bitterhet. Precis som personen som du skrev till och fick ett respons som du inte hade förväntat.

Det är ju klockrent exempel. Men låt dig inte bli påverkade av deras bitterhet. Det är deras bagage (metaforiskt) och inte din. Dom får själv handskas med den och bära den bördan. Inte du !

Ps: Bara för att man förlåta någon och att man har läkt betyder inte att man vill ha dom i ens liv igen.
Senast redigerad av Blackrose23 2024-07-15 kl. 08:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in