2024-07-20, 21:57
Medlem
Comitiums avatar
Tiden läker alla sår. Så är det. En gammal sanning.

Jag hörde idag ett program i radio som handlade om Freud som körde med sin psykoanalys. Folk ligger på soffan i decennier och pratar om sig själva och tror att de blir bättre, men sannolikt blir de bara ännu knäppare och många slantar fattigare i arviden till knäppskallen som sitter och lyssnar. En vettig människa måste självklart vara emot en sådan introspektion och självupptagenhet. Det rätta är naturligtvis att ta tag i sitt liv på riktigt och se framåt istället för själslig onani. Freud var uppenbarligen en skojare. Rätt komisk faktiskt.
Citera
2024-07-20, 22:53
Bannlyst
Nej det stämmer
Citera
2024-07-20, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
När det gått tillräckligt många år, eller ens bara ett par månader, så blir ju minnet skruvat (speciellt om något "jobbigt" hänt). Jag vet inte om du känner till en klassisk tråd här på flashback som funnits i 9 år nu, "Myten om det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Det handlade om en poster som ifrågasatte ett känt sportcitat eftersom han inte kunde hitta något klipp eller någonting alls som dokumenterade detta historiska citat. Det dök upp hundratals, tusentals, som gav mothugg och kallade honom en idiot. De minns. De var där, de kom ihåg! 9 år senare så är citatet bevisat falskt, i princip alla sportjournalister och Wikipedia är eniga om det. Det var en vandringssägen som blev en del av vår kultur.

Mina minnen av det här kommer bara bli sämre och sämre. Likt deras minnen, så därför är det här grubblandet om minnen nog det man borde kasta i papperskorgen allra först, för tillslut ältar man inte minnen utan fantasier som hjärnan kokat ihop för att fylla i tomrummen, eftersom den egentligen inte minns ett skvatt om detaljerna.

Här går jag in lite på vad som hände, man är ju lat så istället för att skriva det igen länkar jag:

(FB) Hur bra är du på att ducka folks negativa åsikter om dig?

Ditt exempel med politiker - där håller jag bara delvis med. Jag upplever att ganska många beundrar politiker som "kommer undan" med det hela, vad det nu är för syndigt de pysslar med. De tänker "Ah, fan. Vilken badass! Jag kan relatera till den där bluffen han precis lyckades med, jag hade också gjort det i hans sits. Han får min röst."

Sen så blir såklart många upprörda också och skriver av sagda politiker för all framtid. Alla är ju olika.

Jag håller med om att svenskar generellt är ganska konflikträdda. Det är ju både bra och dåligt - för de som tar i för kung och fosterland hela tiden urvattnar ju sitt budskap. Om alla de har ett problem med är "demoner", "djävulen själv" och andra starka ord så tappar det hela betydelse. Medan om en person som väldigt sällan plockar fram bössan och ger kritik, då lyssnar man ju för då förstår man ju att oddsen talar för att man faktiskt gjort något riktigt illa, att det inte bara är någon som går bärsärkagång för tredje gången samma dag...

Avbytarbänken känner jag till, den är lite rolig!

Jag har läst igenom delar av det du länkade till mig där du resonerar kring luftslott. Jag är faktiskt lite tudelad när det kommer till ditt resonemang.

För mig är luftslott att man bygger upp något på lösa grunder. Det är
Viktigt att kunna skilja mellan luftslott och när någon har fått nog. Jag är lite försiktig med att hålla med dig, det är pga att du inte riktigt minns hur allt gick till.

Om vi exempelvis tar ta två gifta par eller vänskapsrelationer så ska det mycket till för att man ska fejka sig igenom en kärlek eller vänskap. I bland har vi svårt att sätta oss in i hur motparten tycker känner eller tänker. Vi tenderar till att utgå från oss själva, mycket har att göra med att vi inte hanterar kritik särskilt bra.

Ibland kan jag höra hur mina vänner hamnar i dilemman, det är lätt för mig att ta parti pga att jag hör en version. Ibland tänker jag kritiskt utan att jag nämner det för min vän. Det finns situationer när det inte är läge att kritisera, särskilt när någon är ledsen. Viktigt att se till hur sinnesstämningen är innan man kritiserar.

Att ständig kritisera blir också fel, vi är så konflikträdda att vi hellre kallar det för ”feedback”. Jag tycker sånt är fjompigt, jag föredrar rak på sak utan en massa krussiduller. Jag klarar inte av ”krusidull-chefer” blir lite provocerad av sånt.
Jag kan till och med uppskatta kritik, jag gillar när man är lite utanför normen, då får man min respekt.

Du har inget dilemma som ligger inom närtid? Där det är lätt att plocka fram det du minns?
Citera
2024-07-21, 07:11
Medlem
SnutteFia03s avatar
Man ska ställa sig tveksam till alla sådana enkla ordspråk då de, som du själv förstått, oftast är lögner sprugna ur en svunnen tid då vi saknade den informationsteknik som vi har idag och det var lättare att manipulera och vilseleda andra.

Ett annat exempel är ju "ensam är stark". Något som anspelar på att du inte ska organisera dig (vad staten är mest rädd för att folket den förtrycker ska göra).

Nog för att sorg smärta och fysiska skador kan läka och klinga av med tiden, men att så brett och generaliserat tala om en slags universell läkeprocesses där man inte själv deltar mer aktivt utan bara ger det tid är såklart anti-intellektuellt.
Citera
2024-07-25, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Debbaebba
<...>När jag säger att glåpord inte kommer från tomma intet så är det för att det är sant, men jag har aldrig sagt att jag legitimerar glåpord från tomma intet.
Du har gjord det till en egen tolkning pga att du vill undvika jobbiga frågor.

Att säga glåpord beror oftast på något, med det sagt är det inte en ursäkt i sig, men det finns alltid en bakomliggande orsak eller förklaring till ett visst beteende.<...>
Där tappade du mig fullständigt. V b t ex mobbing har du fel, så enkelt är det. Finns mycket forskning som visar det.

Inser att din formulering kan tolkas på två sätt. Du kanske menar att den bakomliggande orsaken kan ligga hos mobbaren, inte den mobbade? Men det framgår inte av din formulering, lätt att tolka tvärtom.

Citera
2024-07-25, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Där tappade du mig fullständigt. V b t ex mobbing har du fel, så enkelt är det. Finns mycket forskning som visar det.

Inser att din formulering kan tolkas på två sätt. Du kanske menar att den bakomliggande orsaken kan ligga hos mobbaren, inte den mobbade? Men det framgår inte av din formulering, lätt att tolka tvärtom.

Ja, mobbaren menade jag=)
Jag har varit otydlig.
Citera
2024-08-12, 23:16
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Kom och tänka på ett annat gammalt citat idag som jag hört hela livet.

"Det som inte dödar dig gör dig bara starkare."

Bevisligen inte sant. Man ser ju om och om igen hur det går med par som varit gifta länge och den ena dör. Väldigt ofta så checkar den andre ut då deras skäl till att leva har utplånats.

Detta inträffade för en släkting till mig. Hans flickvän begick självmord, och han tog på sig skulden. Han begick självmord två år senare.

Sen så är ju självmord en extrem variant av alla olika potentiella utfall - men jag är ändå säker på att de flesta utfallen inte gör en starkare. Jag har sett på nära håll vad som händer när människor som är älskade dör i förtid - de närstående blir förbittrade skuggor av sig själva som det tar flera år att komma tillbaka från, eller kanske aldrig.

I små doser så kanske man blir starkare av motgångar, men det får inte vara tillräckligt traumatiskt så att man ger upp på livet helt och hållet - det är iaf min åsikt.
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-08-12 kl. 23:18.
Citera
2024-08-12, 23:26
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Debbaebba
Ja, mobbaren menade jag=)
Jag har varit otydlig.

Det där är svårt att generalisera tycker jag.

Om någon, eller många, skriker glåpord åt en så talar ju oddsen för att den som tar emot glåporden kanske är den som felat. Men det måste inte vara så. Ifall ett gäng fotbollshuliganer skrävlar fram i en park och muckar gräl med random barnfamiljer som är mitt uppe i en picknick eller något så är det svårt att göra ett case för huliganerna.

Tycker det påminner lite om mitt bråk med mina vänner. Jag vill inte påstå att de var "mobbare" men hon försökte ofta besegra mig med att använda sig av listor och demonstrera majoritetens makt. Typ "person X, person Y, person Z tycker precis som jag. Därför är det du som bör skämmas, och inte vi".

För den som får upp en lista i nyllet med människor som också ogillar en så funkar inte detta - för att om jag har felat så ger det mig ganska lite att ropa upp en namnlista på folk som delar denna åsikt. Man måste liksom förklara mer utförligt.

När jag gick i grundskolan så var det ofta de värsta typerna i klassen som hade högst status, och de som var i frysboxen var inte alls där på grund av att de var sämre individer på något sätt. Därför fungerar det inte för mig att enbart referera till konsensus och majoritet (i en liten grupp, dessutom).
Citera
2024-08-12, 23:45
Medlem
stumpjumpers avatar
Kom att tänka på Opeth's låt "Ingen sanning är allas"
https://www.youtube.com/watch?v=iOLTyUBXuY4

Som svetten lackar i ett ansikte av snö
Det finns en tid att leva och en tid att dö
Du har väntat allt för länge
Men Våren kom till slut
Du har älskat allt för starkt
Men sorgen hittar ut
Alla skulder är betalda arvet är bestämt
Men nervositeten i dig virvlar runt alltjämt
Virvlar runt
När solen stiger
Fredag morgon blir din frist
Du dedicerar dikten
Livet som du mist
Tiden läker inga sår
Man förtjänar hur man mår
Tiden läker inga sår
Ett antal år av ditt liv är stulna
I ljuset blir det uppenbart
Att ganska snart har det vita gulnat
Ingen sanning är allas
När blodet tunnats ut
Död sympati tillät hatet ta vid
En röst bor i ditt bröst
Som värnar om din ro
Men älven är för bred
För lugnet att slå bro
Du byter en last mot en annan då och då
En svärm av gamar väntar på allt som finns att få
Du gav så mycket av dig själv men du finns kvar
Vad spelar det för roll att ge till den som har
Den som har
Du är ändå ensam
Och dagen gryr igen
Du skjuter upp din död
Men inuti dig flyter svart
Som kväver glöd
Citera
2024-08-13, 00:18
Medlem
Citat:
Det där är svårt att generalisera tycker jag.

Om någon, eller många, skriker glåpord åt en så talar ju oddsen för att den som tar emot glåporden kanske är den som felat. Men det måste inte vara så. Ifall ett gäng fotbollshuliganer skrävlar fram i en park och muckar gräl med random barnfamiljer som är mitt uppe i en picknick eller något så är det svårt att göra ett case för huliganerna.

Tycker det påminner lite om mitt bråk med mina vänner. Jag vill inte påstå att de var "mobbare" men hon försökte ofta besegra mig med att använda sig av listor och demonstrera majoritetens makt. Typ "person X, person Y, person Z tycker precis som jag. Därför är det du som bör skämmas, och inte vi".

För den som får upp en lista i nyllet med människor som också ogillar en så funkar inte detta - för att om jag har felat så ger det mig ganska lite att ropa upp en namnlista på folk som delar denna åsikt. Man måste liksom förklara mer utförligt.

När jag gick i grundskolan så var det ofta de värsta typerna i klassen som hade högst status, och de som var i frysboxen var inte alls där på grund av att de var sämre individer på något sätt. Därför fungerar det inte för mig att enbart referera till konsensus och majoritet (i en liten grupp, dessutom).

Nämen tjena! Trevligt att råkas här

Jag kan förklara mer utförligt om du vill det. Skicka mig ett PM
Citera
2024-08-15, 11:06
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
I alla år har vi fått höra det här trötta citatet i alla sorters sammanhang, ofta ett sätt att trösta när det är tuffa tider och någon sorts tragedi har inträffat. Men stämmer den?

Jag är dryga 30... och jag anser inte att det stämmer alls. Tyvärr. Jag önskar verkligen att det hade varit så, att det hade börjat någon automatiserad läkningsprocess, och att såret helades och helades för varje dag som går... men icke.

En mycket nära familjemedlem dog för ett par år sedan på ett fruktansvärt sätt. Under denna tiden, och framförallt efter, så hamnade jag totalt ur balans. Drack enorma mängder alkohol, fattade dumma beslut som jag aldrig fattat tidigare, alla mina släktingar var också helt traumatiserade och varje dag var en levande mardröm. Ett av de dåliga besluten jag tog var att försöka mäkla fred med en tidigare vän, och i sin tur med ett par andra vänner (som han var polare med, gemensamma nämnaren var att de tagit avstånd från mig.)

Jag kom med mössan i hand (metaforiskt sett - jag nådde inte ut i verkliga livet, utan på FB messenger) och berättade om varför jag ville prata. Att min mamma dött och att jag börjat tänka på saker och ting och att jag mår hemskt kring hur vänskapen slets i bitar, och undrade om vi kunde på något sätt försonas. Jag vet inte riktigt vad jag väntade mig, men jag hade inte väntat mig att det skulle gå åt helvete. Hade förväntat mig likgiltighet som värsta scenario. Det hade gått många år innan konflikten nu, så jag tänkte att det kanske var lugnt.

Han sköt ner mig direkt. Han kallade mig för ett rövhål, att jag spelade offer, alla sorters grejer. Jag har nog aldrig blivit så chockad i hela mitt liv, för jag var verkligen ärlig och underströk mina goda intentioner men han tänkte att det var något utstuderat trick för att få honom att känna sympati för mig. Jag hann inte ens berätta min story innan han ville stänga igen butiken.

Det var där och då när tårarna forsade som jag insåg att tiden läker ingenting. Det kan kännas enklare efter några år, visst, men det är på grund av selektiv glömska. Man blir distraherad av vardagen. Men that's it... när man väl slungas tillbaka till minnenas allé så är allt lika jävligt som det var den dagen det inträffade.

Om något så kan tiden marinera dåliga händelser, och cementera olika läger som är fiender. Tiden löser inte upp dessa knutar på egen hand, det krävs något mycket mer än så.

Om tiden över huvud ska läka några sår, så måste man låta bli att pilla på såren också. Du verkar ju vara en intrigmakare som inte kan låta saker vara, och som inte är särskilt intresserad av att något ska läka.
Citera
2024-08-15, 11:21
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Om tiden över huvud ska läka några sår, så måste man låta bli att pilla på såren också. Du verkar ju vara en intrigmakare som inte kan låta saker vara, och som inte är särskilt intresserad av att något ska läka.

Hur menar du "intrigmakare" - varför denna antagonistiska stämpel?

Jag har hamnat ur balans och söker en trygg grund att stå på. Tycker att det är skillnad att skapa intriger som går ut på att hämnas. Mitt motiv är inte det, jag vet inte varför du har en så negativ inställning till mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in