2024-07-18, 16:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilithseyes
Det står i artikeln att 13-åringen fick fem års fängelse. Han har namngivits i tråden men jag hittar inte det namnet på Lexbase.
Fängelse kan han inte ha fått 1999, någon typ av vård kanske.
Citera
2024-07-18, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Fängelse kan han inte ha fått 1999, någon typ av vård kanske.

I Nina Hjelmgrens rapport står "Det fanns flera dokumenterade pedofiler i Dottevik. En kom senare att få fem års fängelse efter att ha utsatt en 3-åring för sexuellt våld." Det kanske inte var 13-'åringen utan nån annan som också våldtog en 3-åring? Eller så står det fel? Eller så har du fel?
Citera
2024-07-18, 18:41
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
I Nina Hjelmgrens rapport står "Det fanns flera dokumenterade pedofiler i Dottevik. En kom senare att få fem års fängelse efter att ha utsatt en 3-åring för sexuellt våld." Det kanske inte var 13-'åringen utan nån annan som också våldtog en 3-åring? Eller så står det fel? Eller så har du fel?
Vimlade tydligen av pedofiler i trakten och så satte man dit två små knattar. Jösses.

Tror inte jag har fel, han kan inte ha fått fem års fängelse som 14-åring (som han hunnit bli 1999).

I "Berättelsen om Kevinfallet" står det att han skickades till "behandlingshem" och sedan "via de sociala myndigheternas försorg i skolmiljön igen". Man kan undra om Nina och/eller Rolf blandat ihop pedofilen som fick fem års fängelse med 13-åringen som våldtog 3-åringen, inte omöjligt. Ninas & Rolfs dokument ska läsas med stor försiktighet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-18 kl. 18:59.
Citera
2024-07-18, 19:01
Avslutad
Citat:
Tror inte jag har fel, han kan inte ha fått fem års fängelse som 14-åring (som han hunnit bli 1999).

I "Berättelsen om Kevinfallet" står det att han skickades till "behandlingshem" och sedan "via de sociala myndigheternas försorg i skolmiljön igen".

Vimlade tydligen av pedofiler i trakten och så satte man dit två små knattar. Jösses.

Så du menar att det Nina Hjelmgren skriver är felaktigt? Han kanske var nästan 14 år 1998 och nästan 15 år 1999?

I boken står att det var ett tryggt område där barn kunde vara ute själva ute och leka? Det låter konstigt om det "vimlade av pedofiler i området"?
Citera
2024-07-18, 19:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Så du menar att det Nina Hjelmgren skriver är felaktigt? Han kanske var nästan 14 år 1998 och nästan 15 år 1999?

I boken står att det var ett tryggt område där barn kunde vara ute själva ute och leka? Det låter konstigt om det "vimlade av pedofiler i området"?
Han var 13 när Kevin dödades i augusti, han kan inte ha fyllt 15 när den 3-årige pojken våldtogs 9 månader senare i maj 1999 och kunde därför inte dömas till fängelse. Inte ens dömas.

https://www.aklagare.se/lattlast/ungdomar-brott-och-straff/sarskilda-straff-for-ungdomar/

"I Sverige kan man bara bli straffad för brott om man har fyllt 15 år. "
Citera
2024-07-18, 19:08
Avslutad
Citat:
Han var 13 när Kevin dödades i augusti, han kan inte ha fyllt 15 när den 3-årige pojken våldtogs 9 månader senare i maj 1999 och kunde därför inte dömas till fängelse. Inte ens dömas.

Enligt vem då? Har du nån källa? Han kanske gått om sjunde klass och antogs vara 13?

Den pedofil som fick fem års fängelse kanske är skyldig till Kevins död? Borde inte hen utredas?
Citera
2024-07-18, 19:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Enligt vem då? Har du nån källa? Han kanske gått om sjunde klass och antogs vara 13?

Den pedofil som fick fem års fängelse kanske är skyldig till Kevins död? Borde inte hen utredas?
Det borde man naturligtvis ha gjort men bröderna var ju redan dömda.

Intressant att Nina och Rolf inte nämner att 13-åringen blev tagen på bar gärning 9 månader efter Kevins död, så läs dokumentet med stor försiktighet. Rolf tyckte ju inte att 13-åringen (längre) var intressant i Kevinfallet, "bröderna hade inte nämnt att någon mer varit inblandad". Suck.

https://www.expressen.se/gt/tonaring-erkande-valdtakt-polisen-sag-inget-samband-med-kevin-mordet/
När reportern frågade om han var tvärsäker på att ”pojkarna som dödade Kevin inte hade hjälp av någon för att till exempel flytta Kevins kropp” svarade polisen:

– Ja, absolut.

Det är otänkbart att de skulle kunna hålla det hemligt under en långutredningstid. Om de haft hjälp, så hade vi fått reda på det nu.
Hur dum får man egentligen vara? Uppenbarligen hur dum som helst men inte bara dum, bedräglig också. Kanske mer bedräglig än dum, när man tänker efter.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-18 kl. 19:26.
Citera
2024-07-18, 19:27
Avslutad
Citat:
Det borde man naturligtvis ha gjort men bröderna var ju redan dömda.

Intressant att Nina och Rolf inte nämner att 13-åringen blev tagen på bar gärning 9 månader efter Kevins död så läs dokumentet med stor försiktighet.

Ja men år 2018 kunde de väl kollat upp pedofilen som fick fem års fängelse?

Det står också i artikeln att treåringen lekte ensam på en lekplats. I ett område som "vimlade av pedofiler", där en fyraåring nyligen mördats. Alltså jag var själv tonåring år 1998 och har syskon i samma ålder som bröderna och vi växte också upp i ett "barnvänligt område med få bilvägar". Trots det är det fullständigt främmande för mig att så små barn släpps ut själva och att föräldrarna inte ringde barnens kompisars föräldrar och kollade att de var där/att de kommit hem ordentligt, alternativt följde barnet till kompisen och hem igen och att man inte skulle sakna sin fyraåring förrän 18.30. Eller att en fyraåring skulle cykla utan hjälm på den typen av cykel, leka själv på stranden, gå själv till affären eller hänga utanför och dessutom bli tagen av polisen efter att ha hoppat på en bil. En fyraåring?! Tänker att det nog kan ha funnits en och annan förälder i den här härvan som behövde lite stöd i sin föräldraroll...?
Citera
2024-07-18, 19:35
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja men år 2018 kunde de väl kollat upp pedofilen som fick fem års fängelse?

Det står också i artikeln att treåringen lekte ensam på en lekplats. I ett område som "vimlade av pedofiler", där en fyraåring nyligen mördats. Alltså jag var själv tonåring år 1998 och har syskon i samma ålder som bröderna och vi växte också upp i ett "barnvänligt område med få bilvägar". Trots det är det fullständigt främmande för mig att så små barn släpps ut själva och att föräldrarna inte ringde barnens kompisars föräldrar och kollade att de var där/att de kommit hem ordentligt, alternativt följde barnet till kompisen och hem igen och att man inte skulle sakna sin fyraåring förrän 18.30. Eller att en fyraåring skulle cykla utan hjälm på den typen av cykel, leka själv på stranden, gå själv till affären eller hänga utanför och dessutom bli tagen av polisen efter att ha hoppat på en bil. En fyraåring?! Tänker att det nog kan ha funnits en och annan förälder i den här härvan som behövde lite stöd i sin föräldraroll...?
Själv är jag mer upprörd över Sandbergs agerande än till exempel att fyraåringen eventuellt har cyklat utan hjälm.
Citera
2024-07-18, 19:37
Avslutad
Citat:
Själv är jag mer upprörd över Sandbergs agerande än till exempel att fyraåringen eventuellt har cyklat utan hjälm.

Får man fråga om du har barn själv?

Korrigering: det ska givetvis stå "barn", skrev av misstag bokstaven m istället för n, så jag ändrar det ordet.
Senast redigerad av Lilithseyes 2024-07-18 kl. 20:11.
Citera
2024-07-18, 20:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Får man fråga om du har barm själv?
Vet inte vad du menar med "barm" eller om det är barn du egentligen menar men skitsamma, sådan vinkel på ämnet får du gärna ta med någon annan.

Gåtan lögnaren/bedragaren Sandberg diskuterar jag gärna. Han sa om M & M att det var viktigt att vara hård mot dem, "annars skulle de fortsätta ljuga resten av livet". Vem har ljugit mer om allvarliga saker än Herr Sandberg själv, i vuxen ålder dessutom.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-18 kl. 20:08.
Citera
2024-07-18, 20:09
Avslutad
Citat:
Vet inte vad du menar med "barm" eller om det är barn du egentligen menar men skitsamma, sådan vinkel på ämnet får du gärna ta med någon annan.

Gåtan lögnaren Sandberg diskuterar jag gärna. Han sa om M & M att det var viktigt att vara hård mot dem, "annars skulle de fortsätta ljuga resten av livet". Vem har ljugit mer om allvarliga saker än Herr Sandberg själv, i vuxen ålder dessutom.

Ursäkta, jag skrev fel, menar givetvis barn, ska ändra det. Men jag förstår att du inte bryr dig om några barn utan endast är ute efter att kasta skit på poliser.

Du verkar inte förstå att dokumentären inte ger hela bilden och inte är att betrakta som en "sanning". Du gillar vinkeln i dokumentären - utredare som framställs som onda och elaka lögnare. Men journalisten som gjorde dokumentären var i första hand ute efter kändisskap och pengar och hade inget intresse av att vara objektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in