2022-03-14, 17:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om Weine och Eva hade fått veta av barnen mordkvällen att Kevin legat och flutit i vattnet och Christian t o m ritat en teckning av det hade knappast paret låtit bli att reagera öht och åkt på fisketur istället. Så onormala och helt empatilösa var de knappast. Om de nu mot förmodan ändå gjort detta hade de förstås reagerat på uppgifterna direkt då de fick veta att Kevin var död. Ändå skall de inte ha kommit ihåg saken ens när Robin började tala om att han sett Kevin mördas och de därefter åkte in till polisen för att låta Robin berätta.

Men när historien utvecklades och förändrades skall de alltså då först ha kommit ihåg teckningen och Kevin som flöt i vattnet. Förklaringen skulle ha varit att de förträngt detta, men när barnen kom med nya varianter skall de ha återfått minnet.

Detta är helt osannolikt. Antingen ljuger föräldrarna av någon anledning eller också har de har sakerna inte inträffat och pressen de är under får dem att konstruera falska minnen och falska vittnesmål, som den typen av press under polisförhör är känt för att kunna framkalla.

Även barnens förändrade historier tyder på detta, för inte heller Christian och Robin berättar ju om någon teckning eller att de berättat för föräldrarna att Kevin låg och flöt förrän senare. Barnen skulle om detta inträffat nämt detta initialt, speciellt Robin, istället för hans märkliga historier om hur Kevin dött.
Jag har lite svårt att hänga med i logiken ang. Eva och Weine.
- Du menar å ena sidan att de borde ha reagerat annorlunda om barnen berättat om Kevin den 16/8. Deras bristande reaktion då skall bevisa att detta inte inträffat (barnens berättelse).
- När de sedan den 22/8 åker in till polisen eftersom de nu övertygats om att bröderna faktiskt sett saker i samband med Kevins död, då menar du å andra sidan att de uppträder till synes helt sinnesförvirrat och diktar upp sina historier om allt från var de stod i hallen, Cs ordval (”Kevin stöpte i vattnet”), hur Eva kände sig illa till mods under fisketuren*. Notera att din påstådda ”press” saknar verklighetsförankring; dessa förhör sker 24-26/8, dagarna efter att man kontaktat polisen, och absolut ingenting talar för att polisen då misstänkte att bröderna var GM.
- Efter dessa påstått uppdiktade förhörsuppgifter skall vi sedan tro att de fortsätter på samma vis: Weine skriver i sin dagbok ~15/9 precis vad som hände innan fisketuren, Eva berättar om de blöta byxorna. Dessa blöta byxor har hon tydligen suggesterat även Weine, för han fortsätter att fråga bröderna om det långt in i november efter polisutredningen avslutats**.

Med all respekt, det här är inte övertygande. Att bara anta att två vuxna människor spontant börjar hitta på detaljerade berättelser om att deras barn sett ett mord… varför skall någon tro på det? Om man använder ett rak-verktyg bara lite skarpare än smörkniven så hittar man en mycket enklare förklaring:
- 10-åringen minns fel, eller överdriver/ljuger för att skydda sig själv och kamraterna.
- mamma Grahn har inte haft uppsikt över barnen hela tiden, även om hon kanske tror det själv. Detta styrks av att styvmamman Eva uppger i förhör att hon såg att C försvunnit från lekplatsen, vilket direkt motsäger mamma Grahns uppgift.

Till sist skriver du om brödernas förändrade historier. Jag har aldrig sett någon del av FUP med förhören från 23/8, och jag minns inte att filmklipp av detta visas i dokumentären. Har du något stöd för att berättelsen 23/8 är väsentligt annorlunda eller orimlig? Att inte kartan fanns ned från början är inte så konstigt, för man frågar såvitt jag förstår om den först 26/10 efter att Weine berättat om den. C blir då inte alls konfunderad, vilket är lite konstigt om det vore så att Weine hade hittat på alltihop. I stället fyller C på med egna detaljer. Så här står det i FUP:

Förhöret med Christian den 26 oktober 1998
s. 460 f.
Anders Forsman: För pappa, vet du vad han har gjort?
CK: Nej.
AF: Han har ritat för oss och beskrev hur det var när du kom hem, så han ritade köket där och vart han stod och här var jag och här var Christian när han ritade och berättade för mig och så ritade han in att det var flera med där också. Det var någon mer som du ritade för.
[---]
CK: Eva.
AF: Och Eva?
CK: Ja.
[---]
CK: Jag ritade hur vi sprang och hur han ramlade i vattnet.
AF: Mmm. Den där ritningen då, vart gjorde ni av den sedan då?
CK: Han kastade den.
AF: Gjorde han?
CK: Ja. Det var inte jag som kastade den då men Robin var så arg, så han gick och hämtade den och kastade den.
http://goranlambertz.se/bilaga-1-till-anmalan-till-granskningsnamnden/

Notera att C bekräftar att pappa Weine kastade bort kartan han ritade, vilket är precis vad Weine skrev i sin dagbok. Om Weine hittat på kartans existens, hur vet C att han skrev att den kastades bort…?
(https://www.expressen.se/gt/darfor-tror-sandberg-inte-pa-huvudvittnet/, 3:e bilden)

— — — — —
*) https://www.expressen.se/gt/qs/berattelsen-om-den-kritiserade-kevin-utredningen/
**) http://goranlambertz.se/bilaga-2-till-anmalan-till-granskningsnamnden/, se 22 november.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-03-14 kl. 17:58.
Citera
2022-03-14, 17:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Tioåringen är ett vittne och det förekommer så klart att vittnen kan ljuga av olika orsaker, men generellt är ett oberoende vittne som inte misstänks för något att se som objektivt i förhållande till de som är misstänkta. Det innebär att tioåringens uppgifter både är, och måste i juridisk mening betraktas som, trovärdigare än Christians och Robins.

Det finns inga goda grunder alls till att anta att tioåringen skulle avge sitt vittnesmål och ge alibi för att skydda bröderna och sig själva. Det enda skälet till det antagandet utan något stöd i fakta är att det strider mot idén att bröderna var inblandade i Kevins död och det gör att antagandet inte är logiskt försvarbart.

Du har inga reella skäl att beskylla honom för att ha ljugit. Vi skall inte kategoriskt utesluta det, men det finns inga som helst skäl att utgå från det.
Du inser att ditt resonemang om 10-åringens trovärdighet som icke misstänkt står i motsatsförhållande till ditt antagande om att de lika lite misstänkta föräldrarna fantiserar ihop detaljerade berättelser om vad som sades och gjordes innan fisketuren 16/8? I synnerhet som det inte ens finns belägg för att deras barn var misstänkta i det läget, de var vittnen till ett mord man antog utförts av en vuxen.

Jag delar din uppfattning att vittnen inte skall antas ljuga. Det krävs inte heller för att alibit skall falla sönder, det räcker med att en 10-åring inte minns i detalj vad som hände varje minut en eftermiddag knappt två veckor tidigare*. Däremot kan han ha goda skäl att ljuga; han kan ju själv ha varit nere vid vattnet fast han inte fick, eller så vill han skydda sina kamrater. Barn ljuger av många olika anledningar, inget konstigt med det.

*) jag utgår här från MrBarnabys uppgift om att fam. Grahn förhördes 24/8. Oklart om det innefattade 10-åringen, liksom vad de faktiskt sade. Återigen saknas FUP.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-03-14 kl. 17:36.
Citera
2022-03-14, 18:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Här ser man att första förhöret med familjen Grahn var den 24/8, notera att här finns även öppna frågor.

https://www.svtplay.se/video/13572737/dokument-inifran-fallet-kevin/dokument-inifran-fallet-kevin-huvudvittnet?position=1596&id=8pBxYkj

Edit: Länken blev fel tididigare.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-14 kl. 18:09.
Citera
2022-03-14, 18:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Familjen Grahn förhördes första gången den 24 augusti, det vill säga endast två dagar efter att bröderna blivit förhörda första gången. Brödernas status var i det här skedet möjliga vittnen, inte misstänkta mördare. Polisen ville, klokt nog faktiskt, kontrollera om det var möjligt att barnen sett något som hade med mordet att göra. Den slutsats de borde dragit utifrån Grahnfamiljens vittnesmål var att det inte var möjligt. Detta i kombination med Robins "görvassa kniv i magen" borde gjort att de sållats bort som vittnen till mordet men icke så, snart drog den verkliga farsen igång. Det som verkligen fanns var Christians observation, det vill säga att han sett Kevin tillsammans med "några stora killar" tidigare på dagen den dag Kevin dog.

Bra poäng. I det första läget var tioåringen inte alibivittne åt pojkarna, vilket ytterligare ökar hans trovärdighet som vittne, och minskar risken för att hans skall ha tubbats av Weine eller någon annan att vittna falskt.
Citera
2022-03-14, 18:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Bra poäng. I det första läget var tioåringen inte alibivittne åt pojkarna, vilket ytterligare ökar hans trovärdighet som vittne, och minskar risken för att hans skall ha tubbats av Weine eller någon annan att vittna falskt.
Japp så är det, det handlade inte om att "skydda" någon i det här skedet.

"Tack vare" att familjen manglades i 14 förhör, det sista hölls någon gång i oktober, kände sig åklagare Niclas Wargren trygg med de förhör som hölls 1998, "de var tydliga nog", men naturligtvis måste även Grahnfamiljen bockas av i den nya utredningen.

"Vi slog sönder alibit på 10 sekunder" eller hur det nu var Rolf Sandberg uttryckte det. Där fanns säkert något att diskutera för Roffe och Niclas angående alibit under 2017/2018-utredningen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-14 kl. 19:13.
Citera
2022-03-14, 18:22
Medlem
Scientologys avatar
13-åringen flyttar och flyttar men kommer han någonsin fram?

Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Sammanfattning:
Facebook profilen david.dave.14289
Såvitt det går att förstå är profilen knuten till familjen det gäller
verkar ha bytt användarnamn några gånger av okänd anledning https://archive.li/xEOma
Man kan se att den tidigare kallade sig "David Sjøvåld" som då gått på Oslo Universitet
https://archive.li/0i3Vd

Ändringarna är inte direkt lätta att förstå utan man får antagligen söka svaret på dem närmare personen. Därav min tidigare Retardo gissning, vilken jag tycker är motbjudande och hoppas är fel. Så den som hittar en bättre förklaring till profilen som förefaller tillhöra "13-åringen" är varmt välkommen. Flera inlånade attribut kan också säga något, men behöver inte göra det. Bilder, bakgrund, titlar namn

VIP Important Power person
Power cop. Super ranger wraoom wraoom
Times Square New York
Sjøvåld en unik stavning på min personliga power hemlighet
I skuggan av mitt viktiga jobb har jag även egna kids.... Serruh!

Just så och klickar man på David Sjövåld's profil så kommer man till den arkiverade sidan som vår 13-åring gjort och numera också raderat. https://archive.ph/qdOqY
Citat:
https://kart.1881.no/?r=F1140799
https://kart.gulesider.no/?c=59.711153,10.832861&z=14&q=%22gamle%20%C3%A5sve i,%2013,%20ski%22;geo
En person och ett företag är skrivet på adressen enligt telefonkatalogen. Personen har dock själv ändrat sina uppgifter enligt samma källa, antagligen genom att ta bort numret. Svårt att säga
O732429193O732429147 Bägge nr står fortfarande listade på en person med det namnet i Arvika.

Jaha här har det flyttats.
Ski utanför Oslo var det förut. Nu bor han inte kvar.
Citera
2022-03-14, 18:30
Medlem
Oavsett om man tycker det var åklagarens ansvar - inte RS - att den där olyckliga pressträffen hölls där RS slog fast att det var två pojkar som dödat Kevin för att en lek spårade ur, fast det inte var rättsligt prövat ...

Det var inte åklagaren som berättade om det i efterlyst med ändringen att barnen medvetet planerade och genomförde mordet. Inte heller han som babblade om det i sitt sommarprogram.

Det finns säkert fler tillfällen också. Får man verkligen säga vad som helst om andra hur som helst?

Dessutom är det tydligen RS själv tillsammans med IH som utformade förhörsmodellen som senare skulle användas av andra enligt nedan (gammal artikel). Hur blev det med detta?

"När mordet på 4-årige Kevin skedde i Arvika 1998 – och det så småningom visade sig att andra barn låg bakom dådet – fanns det i Sverige så gott som ingen erfarenhet av att förhöra barn. Den metod som Rolf Sandberg och Ingrid Harrysson då utformade kommer att vara modellen för liknande utredningar i framtiden.
**– Det behöver inte nödvändigtvis handla om att barn är gärningsmän, de kan lika gärna vara offer eller vittnen, säger Rolf Sandberg."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/0005/31/orrefors2.html
Citera
2022-03-14, 18:48
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Ja det är sant, det var många som ville skylla ifrån sig när byxorna åkte ner.

Här har vi en till
https://www.youtube.com/watch?v=F9fcYvvd1q4

"... min roll är ju väldigt begränsad här ..."

Åh fy fan, man rodnar ju å deras vägnar. Vilken skam, vilket skabbigt jobb! Så jävla samvetslöst! Hade lyckats glömma hur illa det var.

https://youtu.be/A-tIAjGDVY4
Leif GW: "Här är stora misstaget i Kevin-fallet" - Nyhetsmorgon (TV4)
Citera
2022-03-14, 18:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Åh fy fan, man rodnar ju å deras vägnar. Vilken skam, vilket skabbigt jobb! Så jävla samvetslöst! Hade lyckats glömma hur illa det var.

https://youtu.be/A-tIAjGDVY4
Leif GW: "Här är stora misstaget i Kevin-fallet" - Nyhetsmorgon (TV4)
Det var en sekt som höll på med en samvetslös ledare.
Citera
2022-03-14, 18:52
Medlem
Citat:
Här har du exempel på en fråga som inte är ledande:
MB: Hur gör man när man mördar Kevin?
R: Med en kniv i magen.
MB: Jaha?
R: Ja den var görvass.

Risken är dock att man då får svar som man inte önskat sig.

Nej det är inte Christian som pekat ut 13-åringen, det är andra barn som sett Kevin tillsammans med honom, sist Kevin sågs vid liv. Det står i FUP, enligt dem som läst den. Ingen har sett bröderna tillsammans med Kevin den aktuella eftermiddagen.

Jag är lite nyfiken på vad det är som driver dig att fortsätta driva tesen att bröderna trots allt kan vara skyldiga. Dock hoppas jag att jag själv fortsättningsvis kan låta bli att citera dina inlägg.
En intressant sak med 13 åringen förutom alla andra indicier på att han skulle kunna vara en potentiell GM här är att han dessutom bodde i samma hyreshus som Kevins mormor och morfar, dvs i samma hus där Kevin spenderade det mesta av sin tid när han inte cyklade runt utomhus.

Det var en helt ny uppgift för mig ända tills jag läste boken "Fallet Kevin".

Det finns en intressant episod i boken där Kevins mormor ger 13 åringens mamma hjärt och lungräddning då hon har fått en hjärtattack och kollapsat i sin lägenhet någon trappa upp och lyckas rädda livet på henne innan ambulansen dyker upp.

Kanske räddade hon livet på sitt barnbarns mördades mamma.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-03-14 kl. 18:57.
Citera
2022-03-14, 18:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
En intressant sak med 13 åringen förutom alla andra indicier på att han skulle kunna vara en potentiell GM här är att han dessutom bodde i samma hyreshus som Kevins mormor och morfar, dvs i samma hus där Kevin spenderade det mesta av sin tid när han inte cyklade runt utomhus.

Det var en helt ny uppgift för mig ända tills jag läste boken "Fallet Kevin".

Det finns en intressant episod i boken där Kevins mormor ger 13 åringens mamma hjärt och lungräddning då hon har fått en hjärtattack och kollapsat i sin lägenhet någon trappa upp och lyckas rädda livet på henne innan ambulansen dyker upp.
Stämmer, det var knappt en vecka efter "mordet", snacka om sammanträffande.
Citera
2022-03-14, 19:05
Medlem
Citat:
Stämmer, det var knappt en vecka efter "mordet", snacka om sammanträffande.
Har inte boken helt färskt i minnet men jag har för mig att Kevins mormor funderade mycket över det där.

Speciellt med tanke vad 13 åringen hittade på senare samt att de flesta (om inte alla) Kevins anhöriga tyckte han passade betydligt bättre in som potentiell GM än bröderna.

Speciellt Kevins pappa Patric köpte ju aldrig den dåtida officiella förklaringen om vad som hade hänt hans son, inte ens när Roffe informerade honom om att de minsann hade löst allt och att C och K låg bakom sonens frånfälle så ansåg han det vara alltför osannolikt.

Patric var en av dem tillsammans då med C och K:s familj som ville att förundersökningen skulle tas upp på nytt efter våldtäkten på 3 åringen men fick kalla handen.

Roffe hade ju redan löst allt.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-03-14 kl. 19:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in