Citat:
Ursprungligen postat av
Inspirit81
utgivningsbevis menade jag, du är otroligt trög som vanligt, om du inte förstår vad det har med offentlighetsprincipen att göra. Men jag ger upp med dig din hjärna är såpas begränsad har jag märkt, så när det gäller tänka ett steg till, eller om du inte har någon i din närhet du kan fråga vad du ska skriva, blir allt fel för dig.
Du bör nog ta och bli lite mer ödmjuk.
Att någon ska förstå att du menar "utgivningsbevis" när du i en diskussion om offentlighetsprincipen skriver ett helt annat ord, det är att kräva lite väl mycket.
Utgivningsbevis är en typ av intyg som behövs i vissa fall för att erhålla grundlagsskydd enligt tryckfrihetsförordningen (TF) eller yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Ett utgivningsbevis utfärdas av Patent- och registreringsverket (PRV) eller Myndigheten för press, radio och tv (MPRT). När det gäller TF är Patent- och registreringsverket ansvarig myndighet, medan det för YGL är Myndigheten för press, radio och tv.
Offentlighetsprincipen är central i den svenska rättsordningen. Den innebär att allmänheten, ofta enskilda individer och företrädare för media, har rätt till insyn i och tillgång till information om statens och kommunernas verksamhet.
Vad dessa två har med varandra att göra mer än ytterst ytligt är jag inte man att förstå. Jag nyttjar ofta offentlighetsprincipen genom att begära ut diverse handlingar från myndigheterna, jag behöver alltså inte ett utgivningsbevis för detta.