2024-07-17, 09:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Vi säger så kompis, du har haft fel i allting hittills och greppar efter halmstrån nu, men som sagt jag diskuterar inte med dig mera, jag orkar inte förklara saker som du sedan inte förstår ett dugg av ändå. Du som tror dina subjektiva åsikter om domar och FUP kan fria folk
Jag förstår att du inte vill fortsätta diskutera eftersom sannolikt har insett att du har fel. Utgivningsbevis har ingenting att göra med offentlighetsprincipen - utan handlar om publicering och vem som har ansvar vid sådan.
Citera
2024-07-17, 11:37
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Hur skulle det vara om folk lär sig att vara lite källkritiska i stället? I det här fallet är det inte alls svårt att förstå att kanske inte alla som skickat pengar köpt sex till exempel.

Att dra egna slutsatser som inte stämmer är väl det som är det egentliga problemet, Polisen har ju inte påstått något om dom som finns med i Fup-en...

FUP:n kopplar samman de som finns med på listan med en tillhandahållare av sexuella tjänster, i ett land som har lagar som förbjuder köp av sexuella tjänster. Samtidigt rullar i media artiklar som https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0jQ0Q/lista-123-svenska-man-som-har-kopt-sex , En annan lista förvisso, men effekten kan inte missförstås.

Att inte inse att detta skulle svärta ner namnet på de på listan, om personuppgifterna inte sekretessbeläggs är omöjligt. Att Polisen saknar riktlinjer och rutiner för det är i bästa fall tragiskt, i värsta fall korrupt. Dessutom har du en lag, sexköpslagen, som är tänkt att användas för det. Använd den istället då. Ta annars bort den.
Citera
2024-07-17, 12:08
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
FUP:n kopplar samman de som finns med på listan med en tillhandahållare av sexuella tjänster, i ett land som har lagar som förbjuder köp av sexuella tjänster. Samtidigt rullar i media artiklar som https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0jQ0Q/lista-123-svenska-man-som-har-kopt-sex , En annan lista förvisso, men effekten kan inte missförstås.

Att inte inse att detta skulle svärta ner namnet på de på listan, om personuppgifterna inte sekretessbeläggs är omöjligt. Att Polisen saknar riktlinjer och rutiner för det är i bästa fall tragiskt, i värsta fall korrupt. Dessutom har du en lag, sexköpslagen, som är tänkt att användas för det. Använd den istället då. Ta annars bort den.

Det är i så fall "media" och deras behov av rubriker som är problemet, inte Polisen...
Citera
2024-07-17, 20:47
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det är i så fall "media" och deras behov av rubriker som är problemet, inte Polisen...

Av media förväntar jag mig ingen sans eller etisk standard, men från den statliga Polisen gör jag det.
Citera
2024-07-18, 05:51
Medlem
Mr1931s avatar
Svintråkig lista, ju. Ingen man känner var med på den, bara massa blattar.
Citera
2024-07-18, 06:38
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentScream
Börja slö söka lite på namn, framförallt på Linkedin för att se om det finns någon med en fet titel.

Denna gubben sitter i Hermods ledningsgrupp och konsulterar på Göteborgs Stad..

https://www.linkedin.com/in/alexander-kasberger-213180291?utm_source=share&utm_campaign=share_via& utm_content=profile&utm_medium=ios_app

Jag är emot sådant här med uthängningar. Men detta verkar vara en skenhelig jävel. Alltid gott när en sån åker dit. För övrigt fattar jag inte varför dessa idioter köper knark och sex och betalar med swish.

Löjlig och äcklig jävla mentalitet hos polisen att förstöra folks liv för skitsaker. Jag ser det som fritt fram och hänga ut poliser och polisers anhöriga i offentliga listor med namn, telefonnummer, personnummer, bilder och adress tills detta svineri upphör. Det borde vara olagligt att göra som polisen gör och borde prövas rättsligt.
Citera
2024-07-18, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
utgivningsbevis menade jag, du är otroligt trög som vanligt, om du inte förstår vad det har med offentlighetsprincipen att göra. Men jag ger upp med dig din hjärna är såpas begränsad har jag märkt, så när det gäller tänka ett steg till, eller om du inte har någon i din närhet du kan fråga vad du ska skriva, blir allt fel för dig.

Du bör nog ta och bli lite mer ödmjuk.

Att någon ska förstå att du menar "utgivningsbevis" när du i en diskussion om offentlighetsprincipen skriver ett helt annat ord, det är att kräva lite väl mycket.

Utgivningsbevis är en typ av intyg som behövs i vissa fall för att erhålla grundlagsskydd enligt tryckfrihetsförordningen (TF) eller yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Ett utgivningsbevis utfärdas av Patent- och registreringsverket (PRV) eller Myndigheten för press, radio och tv (MPRT). När det gäller TF är Patent- och registreringsverket ansvarig myndighet, medan det för YGL är Myndigheten för press, radio och tv.

Offentlighetsprincipen är central i den svenska rättsordningen. Den innebär att allmänheten, ofta enskilda individer och företrädare för media, har rätt till insyn i och tillgång till information om statens och kommunernas verksamhet.

Vad dessa två har med varandra att göra mer än ytterst ytligt är jag inte man att förstå. Jag nyttjar ofta offentlighetsprincipen genom att begära ut diverse handlingar från myndigheterna, jag behöver alltså inte ett utgivningsbevis för detta.
Citera
2024-07-18, 10:27
Medlem
Vart hittar jag listan 🧐
Citera
2024-07-18, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazycatlady2.0
Vart hittar jag listan 🧐

(FB) 229 namn hängs ut i en Swishlista i en kopplerihärva i Göteborg (2024-07-10)

.
Citera
2024-07-18, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jobbigt om man tex råkat köpt en släpvagn med swish-betalning av den misstänkta för att sedan hängs ut som torsk.
Tänkte exakt samma sak. Har handlat massa grejer begagnade av många olika typer av människor. Om någon av dom också är prostituerad så riskerar man då en uthängning som man aldrig kan återkalla?
Citera
2024-07-18, 14:32
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Tänkte exakt samma sak. Har handlat massa grejer begagnade av många olika typer av människor. Om någon av dom också är prostituerad så riskerar man då en uthängning som man aldrig kan återkalla?

Just så. De vill så gärna att folk ska hängas ut. Beatrice Asks gräddelina kuvert var en annan approach, den gick de aldrig vidare med, men nu låter de det bara hända. En frågetecknet är nog om de gör det avsiktligt eller om Sverige rutiner och regler bara är hårresande dåliga.

Börjar fundera om man även ska kritisera Sverige Radio. Det var förvisso de som först gick ut och satte fokus på detta, så klart man vill ge dem en chans, men nu har det gått en hel vecka och de har inte gjort någon uppföljning. Frågan är om de också var mest intresserade av att namnlistan skulle läcka och pöbeln få göra the dirty work?
Citera
2024-07-18, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Just så. De vill så gärna att folk ska hängas ut. Beatrice Asks gräddelina kuvert var en annan approach, den gick de aldrig vidare med, men nu låter de det bara hända. En frågetecknet är nog om de gör det avsiktligt eller om Sverige rutiner och regler bara är hårresande dåliga.

Börjar fundera om man även ska kritisera Sverige Radio. Det var förvisso de som först gick ut och satte fokus på detta, så klart man vill ge dem en chans, men nu har det gått en hel vecka och de har inte gjort någon uppföljning. Frågan är om de också var mest intresserade av att namnlistan skulle läcka och pöbeln få göra the dirty work?
Förmodligen. Försökte påpeka detta bekymmer i en tråd på "x" men då fick jag kommentarer om att jag bara var orolig för att åka dit, vilket i sig bevisar var jag tror, att om man väl kommit på en sån lista oavsett anledning så går det aldrig försvara sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in