2024-07-16, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Det mest anmärkningsvärda är inte att polisen släpper en lista, utan att folk swischar när de köper sig ett fnask. Kan dessa människor ens knyta skorna? Måste ju vara helt hål i huvet.
Instämmer det ska vara kontant! Dessutom är det felaktigt att hävda att polisen släppt en lista. Inte direkt så att Polisen offentliggjort det på sin hemsida.
Citera
2024-07-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Har gått igenom namnen.
De allra flesta är:

Babbar MENA
Svenskar
Balkan

Bra att svinen hängs ut.

MENA innefattar ju ganska många länder, så det blir så klart stor träff där.
Annars fanns det både öststatare, några kineser och namn som härstammar från engelsktalande länder.
Spridda skurar, så att säga.
Citera
2024-07-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Polis och åklagare kanske borde använda sig av de lagstadgade metoder de har att tillgå istället. Till exempel att åtala vid misstanke. De bör inte släppa omaskade swishlistor för att medvetet åsamka förekommande på dessa listor offentlig skam, relationsproblem och uppsägningar. Det sysslar dumpen med. Inte myndigheter.
Apropå relationsproblem, är det inte bra att frun får reda på att mannen besöker horor och kan fundera på deras relation? Om inte annat att hon bör testa sig för eventuella könssjukdomar som han kan ha släpat hem.
Citera
2024-07-16, 20:33
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jag såg att väldigt många av namnen såg osvenska ut.
Beror det på att dom är överrepresenterade?
Eller ser demografin i Göteborg ut så nu för tiden?

De flesta är definitivt osvenska. Det finns definitivt en klar överrepresentation bland babbarna. Men ärligt så är jag ändå förvånad att det finns en hel del svenska namn. Tittar man på Dumpen är förvånande många också svenskar, och det trodde jag inte. Det känns som att många av oss svenskar reser till exempelvis Thailand eller liknande och tycker att det inte är så stor sak att betala för sex.
Citera
2024-07-16, 21:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
https://www.dataguidance.com/jurisdiction/finland
Men Finland har ju samma system som oss
Finland har samma system som oss med insyn via offentlighetsprincipen,
Citera
2024-07-17, 00:54
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Att bevis av typen ekonomisk transaktion ingår i en förundersökning är varken ”ny arbetsmetod” eller uthängning. Det är bara fakta. Vad som ingår i en förundersökning är dessutom ytterst upp till åklagaren.
Varför skulle polisen undvika bevis? Det vore ju olagligt.

Det kan du ju fråga dem. De satt med bevis på swishningar till en känd kopplare, men undvek att göra några förhör eller delgivningar till de swishande. Trots att vi har en sexköpslag, och trots att man i Stockholm senast satte dit folk med sådana bevis.

De behöver dessutom bättre rutiner för att sekretessbelägga personuppgifter på oskyldiga i sina undersökninger, och praxis ska vara att inte genom undlåtenhet tillåta svärtande av folks rykten. Det är ovärdigt Polisen.
Citera
2024-07-17, 00:55
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Finland har samma system som oss med insyn via offentlighetsprincipen,
Nej det har de inte, de har inte utgivningsbevis som Sverige har. Kan du inte länka mig finska Lexbase?
Senast redigerad av Inspirit81 2024-07-17 kl. 01:03.
Citera
2024-07-17, 00:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej det har de inte, de har inte undantagsbevis som Sverige har. Kan du inte länka mig finska Lexbase?
Vad menas med "undantagsbevis"?
Vad har Lexbase med svensk offentlighetsprincip att göra?
Citera
2024-07-17, 01:07
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Vad menas med "undantagsbevis"?
Vad har Lexbase med svensk offentlighetsprincip att göra?
utgivningsbevis menade jag, du är otroligt trög som vanligt, om du inte förstår vad det har med offentlighetsprincipen att göra. Men jag ger upp med dig din hjärna är såpas begränsad har jag märkt, så när det gäller tänka ett steg till, eller om du inte har någon i din närhet du kan fråga vad du ska skriva, blir allt fel för dig.
Citera
2024-07-17, 01:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
utgivningsbevis menade jag, du är otroligt trög som vanligt, om du inte förstår vad det har med offentlighetsprincipen att göra. Men jag ger upp med dig din hjärna är såpas begränsad har jag märkt, så när det gäller tänka ett steg till, eller om du inte har någon i din närhet du kan fråga vad du ska skriva, blir allt fel för dig.
Ja, det är väldigt trögt av mig att inte kunna gissa mig till felaktiga ord som du slänger ur dig random.

Utgivningsbevis har noll (0) med offentlighetsprincipen att göra. Nu får du kamma dig och läsa på lite.
Citera
2024-07-17, 06:41
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ja, det är väldigt trögt av mig att inte kunna gissa mig till felaktiga ord som du slänger ur dig random.

Utgivningsbevis har noll (0) med offentlighetsprincipen att göra. Nu får du kamma dig och läsa på lite.
Vi säger så kompis, du har haft fel i allting hittills och greppar efter halmstrån nu, men som sagt jag diskuterar inte med dig mera, jag orkar inte förklara saker som du sedan inte förstår ett dugg av ändå. Du som tror dina subjektiva åsikter om domar och FUP kan fria folk
Citera
2024-07-17, 08:42
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Det kan du ju fråga dem. De satt med bevis på swishningar till en känd kopplare, men undvek att göra några förhör eller delgivningar till de swishande. Trots att vi har en sexköpslag, och trots att man i Stockholm senast satte dit folk med sådana bevis.

De behöver dessutom bättre rutiner för att sekretessbelägga personuppgifter på oskyldiga i sina undersökninger, och praxis ska vara att inte genom undlåtenhet tillåta svärtande av folks rykten. Det är ovärdigt Polisen.

Hur skulle det vara om folk lär sig att vara lite källkritiska i stället? I det här fallet är det inte alls svårt att förstå att kanske inte alla som skickat pengar köpt sex till exempel.

Att dra egna slutsatser som inte stämmer är väl det som är det egentliga problemet, Polisen har ju inte påstått något om dom som finns med i Fup-en...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in