2024-07-08, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZZQWrsd
Om du är yngre än 55 så är den giltig i 3 år, annars 1 år. Jag hade väntat om jag var du, men du gör naturligtvis som du själv vill. De som har hand om utbildningen borde förstå att du inte har den gjord om du inte kommit in.

Ahaaa det är så det är! Okej, tack så mycket! Jajamen, det kanske är bäst att vänta. Jag är bara så ivrig på komma in. Håller tummarna
Citera
2024-07-08, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvbollsson
Du behöver inte läkarintyget innan utbildningen, men det behövs till din första LIA. Boka en tid direkt efter utbildningsstart, så kan du boka av om du inte kommer in men har gott om tid om du får en plats.

Ja jaaaaa okej! Vad intressant! Bra att veta, och ooh det låter som en smart plan. Good back-up! Har reservplats 1 nu så det finns en chans men det kan också såklart fortfarande vara så att alla 30 väljer stenhårt behålla sina platser. Asså känns fruktansvärt jobbigt att vara så nära men att också veta att det kanske inte blir nära nog. Håller tummarna och tårna och allt möjligt! xD
Citera
2024-07-08, 18:47
Medlem
Alanas avatar
Citat:
Dr Ola Madsen, Prästgårdskliniken.
Bästa pris, kompis!
Tack för svar! Får man fråga hur läkarundersökningen hos honom gick till? Hur kollar han periferiseende t.ex? Fick du göra ekg? Försökte skicka pm till dig men det gick inte.
Citera
2024-07-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Tack för svar! Får man fråga hur läkarundersökningen hos honom gick till? Hur kollar han periferiseende t.ex? Fick du göra ekg? Försökte skicka pm till dig men det gick inte.

Jag vet inte hur mycket detta hjälper, vet att det inte säger något om hur det går till men i det här dokumentet finns de medicinska kraven.
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202011_61k.pdf

Och här finns blanketten för hälsodeklarationen vilket jag antar är den som fylls i på läkarundersökningen (av dig och läkaren). Jag tyckte att den var hjälpsam för att man kan se de olika parametrar som antecknas.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/blanketter/jarnvag/Trafikmedicin/halsodeklaration---lokforare/
Citera
2024-07-13, 01:03
Medlem
Korvbollssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Tja, jag har nog inte alla detaljer kvar i minnet men det var ingen stor grej.
Periferiseendet var typ "följ pennan med blicken" och något EKG gjordes inte (han bara lyssnade med stetoskop och "ta ett djupt andetag") och jag antar att det då får anses vara tillräckligt.
Jag är medelålders, smygfet och har betydligt sämre syn än jag hade önskat, så om du inte är knarkare eller svårt invalid så tror jag inte du behöver oroa dig för det här momentet. Läkarundersökningen kollar i stort sett att du har grundläggande funktion och inte är akut döende. Typ så.

Har du kommit in? Ses vi kanske (diskret ovetande) på Olskroksgatan?
Citera
2024-07-13, 10:37
Medlem
Citat:
Periferiseendet var typ "följ pennan med blicken" och något EKG gjordes inte (han bara lyssnade med stetoskop och "ta ett djupt andetag") och jag antar att det då får anses vara tillräckligt.
Jag är medelålders, smygfet och har betydligt sämre syn än jag hade önskat, så om du inte är knarkare eller svårt invalid så tror jag inte du behöver oroa dig för det här momentet. Läkarundersökningen kollar i stort sett att du har grundläggande funktion och inte är akut döende. Typ så.

EKG ska alltid göras på den inledande undersökningen.
Citera
2024-07-13, 10:53
Medlem
Alanas avatar
Citat:

Jag har redan hunnit ha min hälsoundersökning hos den läkaren och det gick bra, han godkände mig och jag väntar bara på testresultaten nu och de borde bli klart godkända de med! Jag behövde inte heller göra ekg hos honom, som du skrev så lyssnade han med stetoskop när jag tog några djupa andetag bara. Och angående periferiseende så viftade han med fingrarna på höger/vänster sida i periferin och frågade om jag såg dem bara så det var inga problem det heller.

Jag var tvungen att googla Olskroksgatan och fick upp Göteborg, då ses vi nog inte, inte ens diskret ovetandes
Jag kom in på en annan ort men mer än så säger jag inte!
Citera
2024-07-13, 21:43
Medlem
Korvbollssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
EKG ska alltid göras på den inledande undersökningen.
Japp, men så jobbar inte Dr Madsen.
Citera
2024-07-14, 09:56
Medlem
Tänk på att man oftast gör en ny hälsoundersökning innan man blir anställd, då hos företagshälsovården som företaget använder, det vore ju inget bra om de då hittar något som borde ha hittats innan man påbörjat utbildningen. Så det är bra om man kollar upp alla punkter som ingår i den första inledande hälsokontrollen.

Kommer inte ihåg till 100%, men är det inte EKG för alla oavsett ålder på den första hälsokontrollen, och därefter när man är 40 --- >?
Citera
2024-07-14, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Tänk på att man oftast gör en ny hälsoundersökning innan man blir anställd, då hos företagshälsovården som företaget använder, det vore ju inget bra om de då hittar något som borde ha hittats innan man påbörjat utbildningen. Så det är bra om man kollar upp alla punkter som ingår i den första inledande hälsokontrollen.

Kommer inte ihåg till 100%, men är det inte EKG för alla oavsett ålder på den första hälsokontrollen, och därefter när man är 40 --- >?
Håller med dig.

Jo det står i föreskriften att EKG ska göras på den inledande undersökningen. Jag hade personligen sett till att allt blev gjort enligt regelverket, oavsett vad läkaren säger. Min missade tex CDT-testet så det kontaktade jag honom om för att komplettera med. Hade varit riktigt jobbigt om det kommer fram efteråt att något inte var korrekt gjort. Man får ha lite eget ansvar också, det hänger ihop med yrkets natur tycker jag iallafall.
Citera
2024-07-14, 22:08
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag har sökt tre gånger. Tydligen kan man söka en fjärde gång för jag fick söka nu igen.
Citera
2024-07-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Håller med dig.

Jo det står i föreskriften att EKG ska göras på den inledande undersökningen. Jag hade personligen sett till att allt blev gjort enligt regelverket, oavsett vad läkaren säger. Min missade tex CDT-testet så det kontaktade jag honom om för att komplettera med. Hade varit riktigt jobbigt om det kommer fram efteråt att något inte var korrekt gjort. Man får ha lite eget ansvar också, det hänger ihop med yrkets natur tycker jag iallafall.

Ja precis, bra att du tänkte så. Vore tråkigt om man lagt tid och pengar på utbildningen för att sedan inte klara den första hälsokontrollen när man ska bli anställd. Tänker att man bör kolla att alla punkter kontrolleras så det inte blir någon överaskning vid examineringen när man vill ha jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in