2024-07-12, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Fast han dödade ju aldrig pojken.

Nej, men han försökte!
Citera
2024-07-12, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nej, men han försökte!

Hur vet du det? Borde väl inte va så svårt för en vuxen man att döda ett barn på 5-6 år. Pojken kunde höras nästan direkt efter och klarade sig utan fysiska men så han försökte ju inte så mycket.
Citera
2024-07-12, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Var det en tills vidare placering?
Alltså, bytte de vid ett senare tillfälle?
Som sagt så tror jag att det mesta är lösbart i mån av plats. Men några garantier finns inte.
Vi valde själva att byta till förskola i kommunen vi flyttade till.
Citera
2024-07-12, 02:22
Medlem
Citat:
Hur vet du det? Borde väl inte va så svårt för en vuxen man att döda ett barn på 5-6 år. Pojken kunde höras nästan direkt efter och klarade sig utan fysiska men så han försökte ju inte så mycket.

Nu är förundersökningen nedlagd, men initialt rubricerade polisen händelsen som misstänkt mord och mordförsök. Den överlevande pojken vårdades minst 1 dygn på sjukhus, do the math…sov gott!
Citera
2024-07-12, 02:35
Medlem
Citat:
Nu är förundersökningen nedlagd, men initialt rubricerade polisen händelsen som misstänkt mord och mordförsök. Den överlevande pojken vårdades minst 1 dygn på sjukhus, do the math…sov gott!

Ja, då var han ju inte allvarligt skadad iaf.
Citera
2024-07-12, 03:45
Medlem
Citat:
Jag tror att du har rätt. Om pojken överlevt ett försök till strypning så hade han haft svåra skador. Jag tror att mordet på dottern var hämnden mot mamman, men att sonen kändes mer som en del av honom. Han inbillade sig att han lever kvar genom sonen medan en del av mamman dog med dottern.

Det finns inget altruistiskt i mordet, det handlar om ren hämnd. Det finns inte minsta antydning i hans inlägg om att han skulle tyckt att barnen for illa. Alla inlägg handlade om hans mående och hur synd det var om honom. Han ville bara ha vårdnaden för att inte mamman skulle få den, samtidigt som han upplevde att barnen tog så mycket tid och energi att han inte kunde ”läka” som han kallade det. Barnen hindrade honom till och med från att söka nödvändig hjälp, han skrev att om han gjorde det så skulle mamman få vårdnaden om barnen. Att han resonerade så visar att han redan då planerade att skada barnen.

Motivet för hans gärning var att skada mamman, dottern blev hans redskap för hämnd. Sonen skonades eftersom en del av honom kommer att leva kvar via honom. Arvet är fört vidare så att han kunde ta sitt liv.

Pappan var väldigt störd, han hade enligt egen uppgift inga anhöriga, eftersom alla hade svikit honom. Men det handlade förmodligen om brister hans verklighetsuppfattning, han har förmodligen själv kapat relationerna. Han har varit ganska konsekvent i sin känsla av hat mot allt och alla.
Citera
2024-07-12, 03:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Kul att se dig här!

Till skillnad från ”vanliga” mord-självmord, så finns ett samband mellan filicid-suicid och ekonomisk kris. Men med tanke på hans inkomst som något år låg på 800’ som it snubbe, samt mamman som kontorsanställd inom staden, så lär inte den ekonomiska försörjningen för barnen vara problemet.

Däremot som du också nämner, förlorade han del av sin status i samband med separationen, vilket säkerligen påverkat en redan skör själ negativt.

Den röda tråden i hans inlägg i narc gruppen var hans egen situation och hur dum hans ex har varit. Jag tror dock att han vid detta tillfälle insett att han redan förlorat mamman till barnen. Han benämner henne som exet och frågar hur man bryter med en narcissist. Även att han kommit fram till att han var mer kär i känslan än exet.

Jag vet inte hur långt tillbaks i tråden du läst. Men jag har länkat till ett examensarbete på 49 sidor som är en forskningsöversikt över filicid-suicid. Det finns mängder med hänvisningar om man fastnar för något intressant. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1334806/FULLTEXT01.pdf

Nu kan man inte påstå att datainsamlingen är massiv, så man får ta det för vad det är. Men vissa saker jag själv tagit fasta på som bryter mot det traditionella hämndmotivet (som är det vanligaste motivet för pappor), är att morden verkar inte föregåtts av några rapporterade hot, stalking eller misshandel från hans sida. Tillvägagångssättet (om strypning stämmer) är något är som mammor brukar använda sig av när dom mördar av altruistiska skäl. Pappor med hämndmot brukar lämna en otäck syn efter sig, då dom använder kniv eller trubbigt våld. Vanligt är också att dom riktar våldet mot mamman och förstör deras ansikten, innan dom går på barnet.

En sista sak som också står i examensarbete är att flera studier visar på att separation och vårdnadstvist är dom absolut vanligaste faktorerna som utlösande faktor till morden. Där separationen från kvinnan är triggern för mannen och vårdnadstvisten för kvinnan.
Tack ska du ha. 🤗
För både hejsan och lästips. Ska kolla mer när inte timmen är så sen.
Nej precis. Det är inte alls ekonomiskt, men följande var intressant:

" Men va fan, samma jag är också familjär.
Ville ha en kärleksfull familj, en sådan jag inte hade i uppväxt.
Men jag har kommit fram till att jag var mer kär i känslan än att det var det med exet "

Inte värst ögonbrynhöjande att ha den drömmen, men ihop med all psykisk ohälsa och ett hemskt facit så hamnar det i ett annat perspektiv.

Försökte gräva fram vad jag for efter för att visa dig, det var år sen jag läste om detta.

Se två korta citat i spoilern.
Tog ut några centrala meningar/ord ur texten nedan:

▪️Romanticizing family life.
▪️Perceiving his family as an extension of himself.
▪️They either created or "own" the family unit.
▪️Children are their possessions.
▪️Faced with overwhelming (relational) threats to their role as provider, controller, and central figure.

▪️Desperate.
▪️Shame.
▪️Loss of control.
▪️Desire to maintain control.

Fick som sagt intrycket att han levt efter en utopi som sprack (romanticizing family life), the "created unit" skulle liksom fixa det som han upplevt var barndomstrasigt (kompensation). Att han levt genom familjekonstellationen eller barnen (extension), blev handfallen, desperat, tappade rollen (identitetsförlust) och därmed kontrollen.

Han skriver att han beslutar om flytt ("mitt förslag") och hon protesterar inte ("utan sade oftast vi gör som du säger").
Sen funkar det väl inte att laga ett redan trasigt lapptäcke med flytt, lika lite som att en bäbis skulle vara bästa superlimmet...
De hamnar på ruta ett.

Jag tror att han väldigt gärna ville ha sin "unit" intakt och föll sen som ett korthus (kontrollförlust).
Det "hus" han byggt var inte förankrat i honom själv, det var instabilt.
Ergo. Det går inte att leva genom andra.

Han är bitter på exet men ändå inte så hatisk som man kanske skulle förvänta sig vid mer renodlad hämnd. Det där med narcissism känns inte förankrat.
Men som sagt det blir spekulationer på väldigt lite info. De som det i huvudsak drabbat vet kanske mer om han lämnat nåt brev och sen finns den stackars killen.

Jag mår riktigt illa vid tanken på vad han behövt genomlida - att det är pappa som attackerat och försökt döda honom, förlorat sin syster och kanske sett sin döda far?
Mamman har det inte lätt nu heller som förlorat en dotter och nära på en son.
Hon måtte hoppa mellan två ytterligheter i emotioner just nu. Glad över sonen, helt förtvivlad över dottern.
Citera
2024-07-12, 04:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Fast han dödade ju aldrig pojken.
Fast han kanske trodde det och gick vidare.
En kudde tex ger väl inte så utpräglade skador.
Med reservation att jag har noll fakta.
Vet inte ens om jag vill veta mer...
Citera
2024-07-12, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Du läser verkligen inte ett inlägg ordentligt. Antagligen för att du vill dra felaktiga slutsatser.

Som du ser har ingen påstått att han blev en mördare av separationen eller att hon skulle gjort honom till det.
Däremot att han blev deprimerad, knäckt och antagligen gick in i en suicidspiral av att bli lämnad på det sätt det skedde..

Alla vet att separation är svårt, framförallt om småbarn är inblandade. Kanske också alldeles särskilt om familjen blivit tämligen isolerad av alla flyttarna. När mannen blir lämnad, blir han, som han också ger uttryck för, väldigt ensam. Familjen i sin flyttbubbla verkar ha varit hans fasta punkt. När familjen inte finns kvar faller han djupt.

Att då inom kort, borra i hans sår med texter han och alla andra kan läsa om hur mycket bättre hon mår, hur glad hon är, hur bra hon och barnen ska få det, att hon börjat dejta och att barnen ska bo hos henne på heltid. Det strör naturligtvis salt i hans sår, knäcker honom ytterligare.

Varför gör en fd partner det? Mot pappan till hennes barn?
Hon har naturligtvis inte varit omedveten om hans mående.
Men sannolikt ointresserad och oberörd, mer full av sig och sitt.
Det är inte förbjudet att vara sådan, men inte heller så vackert eller hänsynsfullt.
Du resonerar mot dig själv. Han blev, enligt dina egna ord, inte en mördare på grund av separationen. Han blev en mördare på grund av att han blev lämnad på det sätt som skedde. Att du inte själv ser motsättningen i det du skriver är uppenbart. Men det innebär inte att det du skriver inte är ologiskt och motsägelsefullt. Du tror att han blev en mördare för att mamman visade glädje och att hon på det sättet bidrog till att hennes dotter blev mördad.

Du förstår nog inte riktigt vad som krävs för att någon ska vara kapabel att lägga händerna runt halsen på sitt eget barn, trycka till och inte släppa förrän dödskampen är över. Att känna hur den lilla kroppen desperat kämpar för att få en gnutta syre och hur naglarna rispar på dina armar för att få dem att släppa greppet. Du förstår nog inte vilket hat och vilken beslutsamhet som krävs för att fortsätta att klämma åt i det läget. Att strypa en människa är inte som att släcka ljuset genom att trycka på en knapp.

Att tro att en tidigare frisk människa blir så deprimerad att han klarar av att döda sitt eget barn på grund av en separation och ett Facebook-inlägg är väldigt naivt.

Sanningen är att allt som skedde fram till pappans dåd är resultatet av pappans sinnessjukdom, det är inte så att det som skedde fram till mordet gjorde honom sinnessjuk. En separation eller en uppdatering på någons sociala medier får inte en pappa att lägga händerna runt halsen på sitt barn och trycka till.
Senast redigerad av N.Armstark 2024-07-12 kl. 04:18.
Citera
2024-07-12, 06:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
https://lawline.se/answers/hej-ar-fortal-av-en-avliden-person-lika-allvarligt-som-om-det-hade-riktats-mot-levande

"[...] Förtal av en avliden person kan utgöra ett brott, (5:4 BrB). För att förtal av en avliden person ska vara straffbart krävs att gärningen är sårande för de efterlevande eller att gärningen kan anses kränka den frid som bör tillkomma den avlidne.

[...]Straffet i lagens mening är lika hårt för förtal av avliden, som det är för "vanligt" förtal. Brottet förtal av avliden finns till för att skydda släktingar och närstående till den som blivit förtalad.[...]"

Jag kommenterade följande;

Citat:
[...]Dessutom, om man ska vara petig, är uppgiften om att det bl.a. är hennes ex som avlidit en personuppgift en personuppgift eftersom han kan identifieras och mig veterligt ska enligt GDPR hans tillstånd inhämtas till det. Vilket blir svårt. Facebook saknar utgivningsbevis.

Det handlar inte om förtal att omtala vem som har avlidit.
Citera
2024-07-12, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
usch vad var det för fall? minns inte.

https://members.tripod.com/tragedi_nyby/mord.htm
Mannen/GM i detta fallet trodde sig ha problem med hjärtat och snöade in totalt på de, han själv förlorade mamma i cancer när han va 4 år och pappan dog i hjärtinfarkt då han va 17 och i samma veva dog mormor/morfar.
Va nojig att hans barn skulle bli föräldralös som han blivit, hade god ekonomi och allt borde varit på topp men hjärnspöken kan ställa till det. Kvällen innan hade han varit på strålande humör och skämtat och berätta historier som han va innan han blev sjuk för vänner som varit bjudna, förmodligen va allt löst i hans hjärna hur han skulle göra kvällen/dagen innan men alla trodde de va pga nya mediciner han va som innan han blev sjuk. 30 sekunder trodde polisen det tog att skjuta barnen och frun, frun när hon kom upp från källaren sedan dottern i dörröppningen till sitt rum på övervåningen sist sonen i sin säng på övervåningen. Efter första vändan sköt han samtliga i huvudet med 1 skott vardera innan han sköt sig själv ute på gården. Otroligt snäll och hjälpsam man som gjorde allt för sin familj och vänner innan han blev sjuk.
Citera
2024-07-12, 09:40
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du resonerar mot dig själv. Han blev, enligt dina egna ord, inte en mördare på grund av separationen. Han blev en mördare på grund av att han blev lämnad på det sätt som skedde.

Nej.
Killen blev inte en mördare för något någon annan gjorde. Han blev det för att han hade en skruv lös.

Däremot blev han deprimerad och suicidal, sannolikt baserat på separationen och hur han upplevde den.

Det är två helt olika saker.
Senast redigerad av coli 2024-07-12 kl. 09:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in