2024-07-12, 00:54
Medlem
Har inte läst alla inlägg så vet inte om detta tagits upp innan. Men ett scenario skulle kunna vara att det inte alls var planerat. Han var uppenbarligen psykiskt instabil och mådde väldigt dåligt. Kanske barnen var väldigt stökiga/bråkiga den här dagen och han tappade fattningen helt, hade ihjäl dottern och skadade sonen. När han insåg vad han hade gjort tog han livet av sig.
Citera
2024-07-12, 00:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det mördaren känner och upplever är dennes egen verklighet. Det kan vara inbillade eller reella hot mot barnet. Dödandet av barnet anses då som en barmhärtighetsgärning, hur tokigt det än låter. Och nu är det inte jag personligen som gör dessa definitioner, utan dom beskrivs så i litteraturen.

Det finns fallstudier med GM som misslyckats med sina självmord som då fått berättat varför dom gjorde som dom gjorde. En klassisk förklaring är att mamman som mördat sitt barn och försökt ta sitt eget liv, förklarar det med att hon ville rädda dom från framtida lidande som hennes man skulle orsaka i form av misshandel.
Citat:
Om den aktuella pappan inte begick gärning av hämnd, så lutar det väl åt att själva huvudmotivet var det egna självmordet (pga hans mående) och att barnen dödades för att han ansåg att dom inte skulle få livsdugliga liv utan honom själv.
Jag är tveksam till det motivet (altruism, mercy) efter att ha läst raddan med inlägg.
Det var väl ingenting om barnens väl och ve?

Hämnd per se är inte heller utpräglat (via det lilla som går att se).

Men det är en rejäl dos "jag".
Det är som om han är helt handfallen med nån utopi om tomtebolycka utifrån sin egen uppväxt. Visionen som sprack.
Ingen fru, ingen familj, ingen kompis.
Sen en oro att hans ohälsa ska bidra till att även barnen försvinner.

Vad han erinrar om är "The Provider" som förlorat sin roll, status och funktion.
De män som mördar familjen vid ekonomisk kris.
Inte att han var ekonomiskt strandsatt men den psykologi som berör detta "fenomen".
Att de känner sig värdelösa, blir deprimerade och har haft en för stark identifikation med en viss roll.
De omnämns inom forskning, jag minns dock inte vad de kvalar in i för subtyp.
Citera
2024-07-12, 01:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Agne1933
Nu söker hon bostad i Höllviken med sin son

skrev hon det Efter mordet/självmordet?

alltså ja..lite märkligt att man är ute och skriver på nätet efter en sådan händelse. Men vad vet jag, alla reagerar nog olika i sorg/chock

Jag reagerar också på att de har flyttat så mycket.

MEN det gav inte honom rätten att döda flickan oavsett!!

fy fan stackars barn 😢
Citera
2024-07-12, 01:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Hon har knappt hunnit börjat sörja förrän hon börjar leta ny bostad! Vem fan börjar surfa runt på div fb-sidor och söker bostad nu när helvetet på jorden är "nattagammalt"?

ja märkligt...

hela situationen är skum.

Är de verkligen säkra på pappan tog död på dotter och sen självmord?

Det där med strypning är ju bara trådsanning/rykte vad förstår
Citera
2024-07-12, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Har inte läst alla inlägg så vet inte om detta tagits upp innan. Men ett scenario skulle kunna vara att det inte alls var planerat. Han var uppenbarligen psykiskt instabil och mådde väldigt dåligt. Kanske barnen var väldigt stökiga/bråkiga den här dagen och han tappade fattningen helt, hade ihjäl dottern och skadade sonen. När han insåg vad han hade gjort tog han livet av sig.

Osannolikt. Denna typ av mord kallas ”filicide-suicide”. Förälder som dödar sitt barn och sedan sig själv. Och i de allra flesta fallen, enligt studier var det planerat/avsiktligt. När man gick bak i tiden på dessa personers historik före mordet, kunde man hitta tecken på att personen planerar att skada/döda sig själv och sina barn.

Morden Kunde ske i samband med att den ena partnern hotat med att lämna och göra slut, eller att personen hamnat i djup ekonomisk kris m.m

Att döda sitt barn och försöka döda sitt andra barn är inte något man bara gör för att man har tappat fattning - utan det är oftast någon orsak till att man väljer att ha ihjäl just sina egna barn.

Men självklart i studierna fanns fall där det inte var planerat, men dessa fall var alltid kopplat till psykotiska skäl, tex psykos av något slag dock inte drogrelaterad
Senast redigerad av emazet 2024-07-12 kl. 01:40.
Citera
2024-07-12, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om det finns särskilda skäl så kan man få lov att gå förskola i annan kommun. Även barn som inte har särskilda skäl får tas emot i en annan kommuns förskola om barnets vårdnadshavare önskar det. För ett barn som inte har särskilda skäl är det en möjlighet men inte en rättighet.

Särskilda skäl kan vara många, till exempel dubbelt boende. Förmodligen kan man även få gå kvar en tid efter en flytt så man inte behöver byta mitt i en termin.

Det kan man säkert, i mån av plats!
Man går inte före kommunens egna invånare.
Citera
2024-07-12, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
När vi flyttade till en annan kommun fick barnen gå kvar på förskolan i den gamla kommunen.

Var det en tills vidare placering?
Alltså, bytte de vid ett senare tillfälle?
Som sagt så tror jag att det mesta är lösbart i mån av plats. Men några garantier finns inte.
Citera
2024-07-12, 01:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
ja märkligt...

hela situationen är skum.

Är de verkligen säkra på pappan tog död på dotter och sen självmord?

Det där med strypning är ju bara trådsanning/rykte vad förstår
De är verkligen säkra.
Den överlevande stackars pojken har kunnat höras, bilden har klarnat enligt ÅK och Fu lades ner igår så det är facit i sig.

6 juli
Citat:
Utreder mord och mordförsök
Under förmiddagen meddelade polisen att en vuxen person och ett minderårigt barn anträffats döda i fastigheten. Under genomsökningen hittades ytterligare ett skadat barn som förts till sjukhus för vård. Polisen har kunnat tala med barnet, uppger TT.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/bostad-avsparrad-i-tollarp-polisen-utreder-dodsfall
11 juli
Citat:
Barnet som skadats kunde förhöras av polis och det framträdde tidigt en tydlig bild av vad som hänt. Enligt åklagaren kommer det barnet att klara sig utan fysiska men.

Åklagaren bekräftar att det är pappan till barnen som hittats död. Då utredningen gällande mord och försök till mord riktats mot honom läggs den nu ner.

– Vi har fått en tillräckligt bra bild som pekar på att ingen annan varit inblandad, säger Pernilla Åström.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/man-och-barn-hittades-doda-i-tollarp-forundersokningen-laggs-ner
Citera
2024-07-12, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emazet
Osannolikt. Denna typ av mord kallas ”filicide-suicide”. Förälder som dödar sitt barn och sedan sig själv. Och i de allra flesta fallen, enligt studier var det planerat/avsiktligt. När man gick bak i tiden på dessa personers historik före mordet, kunde man hitta tecken på att personen planerar att skada/döda sig själv och sina barn.

Morden Kunde ske i samband med att den ena partnern hotat med att lämna och göra slut, eller att personen hamnat i djup ekonomisk kris m.m

Att döda sitt barn och försöka döda sitt andra barn är inte något man bara gör för att man har tappat fattning - utan det är oftast någon orsak till att man väljer att ha ihjäl just sina egna barn.

Men självklart i studierna fanns fall där det inte var planerat, men dessa fall var alltid kopplat till psykotiska skäl, tex psykos av något slag dock inte drogrelaterad

Det är kanske inte det mest sannolika scenariot men det är inte helt osannolikt. Varför dödade han inte pojken om det var planerat? Pojken blev ju inte ens allvarligt skadad (fysiskt).
Vad säger studierna om det?
Citera
2024-07-12, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag är tveksam till det motivet (altruism, mercy) efter att ha läst raddan med inlägg.
Det var väl ingenting om barnens väl och ve?

Hämnd per se är inte heller utpräglat (via det lilla som går att se).

Men det är en rejäl dos "jag".
Det är som om han är helt handfallen med nån utopi om tomtebolycka utifrån sin egen uppväxt. Visionen som sprack.
Ingen fru, ingen familj, ingen kompis.
Sen en oro att hans ohälsa ska bidra till att även barnen försvinner.

Vad han erinrar om är "The Provider" som förlorat sin roll, status och funktion.
De män som mördar familjen vid ekonomisk kris.
Inte att han var ekonomiskt strandsatt men den psykologi som berör detta "fenomen".
Att de känner sig värdelösa, blir deprimerade och har haft en för stark identifikation med en viss roll.
De omnämns inom forskning, jag minns dock inte vad de kvalar in i för subtyp.

Kul att se dig här!

Till skillnad från ”vanliga” mord-självmord, så finns ett samband mellan filicid-suicid och ekonomisk kris. Men med tanke på hans inkomst som något år låg på 800’ som it snubbe, samt mamman som kontorsanställd inom staden, så lär inte den ekonomiska försörjningen för barnen vara problemet.

Däremot som du också nämner, förlorade han del av sin status i samband med separationen, vilket säkerligen påverkat en redan skör själ negativt.

Den röda tråden i hans inlägg i narc gruppen var hans egen situation och hur dum hans ex har varit. Jag tror dock att han vid detta tillfälle insett att han redan förlorat mamman till barnen. Han benämner henne som exet och frågar hur man bryter med en narcissist. Även att han kommit fram till att han var mer kär i känslan än exet.

Jag vet inte hur långt tillbaks i tråden du läst. Men jag har länkat till ett examensarbete på 49 sidor som är en forskningsöversikt över filicid-suicid. Det finns mängder med hänvisningar om man fastnar för något intressant. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1334806/FULLTEXT01.pdf

Nu kan man inte påstå att datainsamlingen är massiv, så man får ta det för vad det är. Men vissa saker jag själv tagit fasta på som bryter mot det traditionella hämndmotivet (som är det vanligaste motivet för pappor), är att morden verkar inte föregåtts av några rapporterade hot, stalking eller misshandel från hans sida. Tillvägagångssättet (om strypning stämmer) är något är som mammor brukar använda sig av när dom mördar av altruistiska skäl. Pappor med hämndmot brukar lämna en otäck syn efter sig, då dom använder kniv eller trubbigt våld. Vanligt är också att dom riktar våldet mot mamman och förstör deras ansikten, innan dom går på barnet.

En sista sak som också står i examensarbete är att flera studier visar på att separation och vårdnadstvist är dom absolut vanligaste faktorerna som utlösande faktor till morden. Där separationen från kvinnan är triggern för mannen och vårdnadstvisten för kvinnan.
Citera
2024-07-12, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Det är kanske inte det mest sannolika scenariot men det är inte helt osannolikt. Varför dödade han inte pojken om det var planerat? Pojken blev ju inte ens allvarligt skadad (fysiskt).
Vad säger studierna om det?

Tänk så här. Det tar flera minuter att strypa någon. Det finns gott om tid att besinna sig om han skulle fått en flipp över att ett av barnen tappade ett glas mjölk i golvet t.ex. Här var det dessutom två offer så vi pratar om ett förlopp på minst 5-10 min. Då har man bestämt sig för vad man vill göra.
Citera
2024-07-12, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tänk så här. Det tar flera minuter att strypa någon. Det finns gott om tid att besinna sig om han skulle fått en flipp över att ett av barnen tappade ett glas mjölk i golvet t.ex. Här var det dessutom två offer så vi pratar om ett förlopp på minst 5-10 min. Då har man bestämt sig för vad man vill göra.

Fast han dödade ju aldrig pojken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in