2024-07-16, 18:08
Medlem
slowattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om du vet att det är så är det bra. Det råder delade meningar om vem av föräldrarna barnen bodde hos. Enligt pappans inlägg på Facebook så hade han barnen heltid.

Okej, mamman har ju bilder på sig och barnen några dagar innan mordet. Så hon lär ju ha haft umgänge med dem i alla fall. Och om huset och pappan och systern nu är borta, förtjänar han väl åtminstone lite stabilitet hos mamman.
Citera
2024-07-16, 18:11
Medlem
slowattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mari111
Tycker det låter konstigt att en psykolog eller kristerapeut skulle be en sjuk person orosanmäla sig själv. Hur vet vi att psykolog eller kristerapeut bett honom göra det? Om jag fattat rätt är det han själv som skrivit det i en Facebookgrupp, men ingen av oss kan ju isf veta om psykolog eller kristerapeut verkligen bett honom göra det. Vi har bara hans sida av det. Om en psykolog eller kristerapeut tycker att en orosanmälan ska göras, är det då inte den personen som gör det? Inte att de ber en patient göra det ?? Rätta mig om jag har fel. Tänker bara att om psykiskt sjuka personer själva ska få ansvar att orosanmäla sig själva, att lägga det " ansvaret" på de, i mina ögon känns det konstigt. En psykiskt sjuk person har inte alltid sjukdomsinsikt. Då är det inte lätt för den att anmäla sig själv....Men som sagt rätta mig om jag har fel.

Exakt. Att psykologen inte gjort en orosanmälan trots anmälningsplikten, tyder på att den inte uppfattat situationen som tillräckligt allvarligt. Men hans ordval är förmodligen mer som han uppfattat det (att han ska anmäla sig själv), skulle gissa att psykologen sagt nåt i stil med "det går att få hjälp med föräldrasituationen av soc, du skulle kunna ringa dem".
Citera
2024-07-16, 18:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slowattack
Vad exakt är din fråga?
Ställer ingen fråga öht utan ser att det är paradoxalt det han skriver.

Han är heller ingen direkt klockren källa för sakfakta med tanke på psykisk instabilitet.

Han mördar som sagt sitt barn inte långt efter och det andra ska leva med skräcken att ha attackerats av sin far.
Citera
2024-07-16, 18:20
Medlem
slowattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ställer ingen fråga öht utan ser att det är paradoxalt det han skriver.

Han är heller ingen direkt klockren källa för sakfakta med tanke på psykisk instabilitet.

Han mördar som sagt sitt barn inte långt efter och det andra ska leva med skräcken att ha attackerats av sin far.

Okej för du citerade med med ett frågetecken och skrev "via en orosanmälan?".

Jag gissar att han har tagit ett förslag från psykologen som låtit ungefär "soc kan hjälpa dig med föräldrabiten, jag råder dig att ringa dem angående det" som "anmäl dig själv till soc". Hade psykologen sett tecken på att det behövdes, hade den naturligtvis gjort en orosanmälan.
Citera
2024-07-16, 18:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Okej för du citerade med med ett frågetecken och skrev "via en orosanmälan?".

Jag gissar att han har tagit ett förslag från psykologen som låtit ungefär "soc kan hjälpa dig med föräldrabiten, jag råder dig att ringa dem angående det" som "anmäl dig själv till soc". Hade psykologen sett tecken på att det behövdes, hade den naturligtvis gjort en orosanmälan.
Ironi.

Ja du tycks tro det och jag anser att det låter helt vrickat.

Att han är vrickad och grumlig källa finns det facit på.
Citera
2024-07-16, 18:24
Medlem
slowattacks avatar
Citat:
Ironi.

Jag du tycks tro det och jag anser att det låter helt vrickat.

Att han är vrickad och grumlig källa finns det facit på.

Vad är det som är ironiskt? Vad är det som är vrickat?
Citera
2024-07-16, 18:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad är det som är ironiskt? Vad är det som är vrickat?
Men snälla du.
Han skriver att han är så försämrad att den han går hos inte vill arbeta med honom mer.
Men rekommenderar att orosanmäla sig själv.

Du tycker inte att det är nåt motsägelsefullt i det hela?
Citera
2024-07-16, 18:32
Medlem
slowattacks avatar
Citat:
Men snälla du.
Han skriver att han är så försämrad att den han går hos inte vill arbeta med honom mer.
Men rekommenderar att orosanmäla sig själv.

Du tycker inte att det är nåt motsägelsefullt i det hela?

Man har ju som sagt förmodligen inte rekommenderat honom att orosanmäla sig själv, utan berättat för honom att han ska kontakta soc för att lösa familjesituationen, läser du inte vad jag skriver?

Att kristerapeuten inte kan arbeta med honom mer kan vara på grund av att han behöver annan typ av hjälp då det inte bara är en kris som ska hanteras utan psykisk sjukdom.

Vad han hör och sedan återberättar, och vilka ord psykologen/kristerapeuten använder är ju två olika saker. Är han psykiskt sjuk eller deprimerad är det inte konstigt om han tolkat personens ord negativt eller till sin egen nackdel.
Citera
2024-07-16, 18:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Man har ju som sagt förmodligen inte rekommenderat honom att orosanmäla sig själv, utan berättat för honom att han ska kontakta soc för att lösa familjesituationen, läser du inte vad jag skriver?

Att kristerapeuten inte kan arbeta med honom mer kan vara på grund av att han behöver annan typ av hjälp då det inte bara är en kris som ska hanteras utan psykisk sjukdom.

Vad han hör och sedan återberättar, och vilka ord psykologen/kristerapeuten använder är ju två olika saker. Är han psykiskt sjuk eller deprimerad är det inte konstigt om han tolkat personens ord negativt eller till sin egen nackdel.
Vad man kan dra som slutsats är att han är bekymrad över att en orosanmälan - pga försämrat psyke - ska bli en käpp hjulet.
Så pass klar är han i maj.

Han lär också ha kapacitet att sätta upp fasader, tillräckligt för att mamman ska tillåta barnen vara där.

Sen mördar han sina barn och är suicidal.

Det vill säga fullständigt olämplig som far men drivkraften vet vi inte.
Med det menas att det uppenbart har med skilsmässa att göra, han ballar ur fullständigt, men om det är hämnd mot exet framkommer inte tydligt av de få källor som finns.

Han förefaller väldigt centrerad på sig själ v iaf för nån omtanke och oro ang barnen kan jag inte läsa ut.
Citera
2024-07-16, 19:29
Medlem
Citat:
Okej, mamman har ju bilder på sig och barnen några dagar innan mordet. Så hon lär ju ha haft umgänge med dem i alla fall. Och om huset och pappan och systern nu är borta, förtjänar han väl åtminstone lite stabilitet hos mamman.

Tycker du att det jag skriver motsäger din åsikt? Vill du argumentera så kan du väl i alla fall försöka hänga med i vad som skrivs. Nu framstår du bara som allmänt grälsjuk.

Citat:
Pojkens stabila punkt hittills har varit huset där pappan dödade hans syster och försökte döda honom. Tycker du att han och mamman ska bo där?
Citera
2024-07-16, 19:39
Medlem
Citat:
Exakt. Att psykologen inte gjort en orosanmälan trots anmälningsplikten, tyder på att den inte uppfattat situationen som tillräckligt allvarligt. Men hans ordval är förmodligen mer som han uppfattat det (att han ska anmäla sig själv), skulle gissa att psykologen sagt nåt i stil med "det går att få hjälp med föräldrasituationen av soc, du skulle kunna ringa dem".

Vilken anmälningsplikt syftar du på? Pappan går i terapi för sitt eget mående, inte för att han är bekymrad för hur barnen mår. Terapeuten har en anmälningsplikt om denne misstänker att barnen far illa eller riskerar att fara illa. Det fanns uppenbarligen ingen sådan misstanke eftersom ingen anmälan gjordes. Jag instämmer i develis analys att pappan var tillräckligt frisk och medveten om risken med att uttrycka sådana tankar även om han, med facit i hand, haft dem.

Om pappan däremot uttryckt en önskan att ta livet av sig så kan terapeuten ha ansett att det ligger utanför sin kompetens och då uppmanat pappan att söka hjälp hos psykakuten eftersom terapeuten är bunden av patientsekretessen. Det är förmodligen den orosanmälan som pappan refererar till.
Citera
2024-07-16, 20:59
Medlem
Citat:
Vilken anmälningsplikt syftar du på? Pappan går i terapi för sitt eget mående, inte för att han är bekymrad för hur barnen mår. Terapeuten har en anmälningsplikt om denne misstänker att barnen far illa eller riskerar att fara illa. Det fanns uppenbarligen ingen sådan misstanke eftersom ingen anmälan gjordes. Jag instämmer i develis analys att pappan var tillräckligt frisk och medveten om risken med att uttrycka sådana tankar även om han, med facit i hand, haft dem.

Om pappan däremot uttryckt en önskan att ta livet av sig så kan terapeuten ha ansett att det ligger utanför sin kompetens och då uppmanat pappan att söka hjälp hos psykakuten eftersom terapeuten är bunden av patientsekretessen. Det är förmodligen den orosanmälan som pappan refererar till.

Nu har jag inte sparat hans inlägg i narc gruppen, så med reservation för kasst minne. Kan det inte vara så att han suttit och gnällt av sig, och kastat skit på mamman till terapeuten, och terapeuten tipsat om en orosanmälan gällande mamman? Det där att hon nappade eller högg direkt är ju svårtolkat med tanke på att han söker sympati och troligen vill svartmåla mamman med sina inlägg i gruppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in