2024-07-11, 19:16
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, hon signerar slutdelgivningen - sex månader senare.
Däremot inte när ansökan lämnas in.
Frågan är om han använde skilsmässan som en manipulation som slog fel, eller vad det handlar om, givet att sedan uppenbarligen sen inte alls ville skiljas (samtidigt som han uppger att han inte längre var kär i henne utan i tanken på att ha en familj).
Det vore intressant att veta hur han resonerade kring det.
Ja han var kär i tanken på att ha en familj, som han uttryckte det.
Hans trasiga uppväxt kanske gjorde att han hade en orealistisk och ouppnåelig bild av hur ett familjeliv ser ut. En perfekt tillvaro där alla är lyckliga hela tiden. Efter varje flytt så var dom tillbaka på ruta ett efter en månad, som han utryckte det.
Citera
2024-07-11, 19:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
Jag svarade på påståendet: "En död person åtnjuter inte integritetsskydd, ge dig." Det gäller inte generellt. Förtal kan innebära, att man kränker någons integritet. Det har liten betydelse, huruvida det man påstår om en person är sant. Om man enbart framför sådant för att ställa en person i dålig dager, är det i allmänhet straffbart. Undantag kan ges, om det är av allmänintresse att allmänheten får informationen, t.ex om det gäller en folkvald person – eller en "högsvansad" kändis.

Läs gärna citaten jag lämnade, eller klicka på länken, så får du en fylligare redogörelse.
Nej, förtal och integritet är två skilda lagparagrafer.
Hon har inte förtalat honom - så alltså kan inte förtal komma ifråga. I synnerhet inte som han är avliden och fallet täcks i riksmedia.

Du får faktiskt inte förtala kändisar eller politiker heller.
Citera
2024-07-11, 19:20
Medlem
GissarBaras avatar
Citat:
Det görs av många genom hela tråden. Genom att peka ut henne som hemsk och skuldbelägga henne - istället för att faktiskt försöka ta reda på vad som var snett med HONOM.

Du själv gör det igen .. "hon har bidragit" .. det är att skuldbelägga henne.
Och jo, det är att ursäkta hans handlingar - eftersom du lägger ansvaret på henne.

Nej det är det inte.
Och du glömde att jag säger "Jag TROR.....
Citera
2024-07-11, 19:26
Medlem
GissarBaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om inte det här är att skuldbelägga ett brottsoffer så vet jag inte vad det är. Stå för din åsikt.

Det är väl inte att skuldbelägga.
Han mådde inte bra. Check
Och han berättar själv på olika sätt att han påverkats av henne och sin barndom.
Det är ren fakta från honom själv och hur han uppenbarligen mådde.
Citera
2024-07-11, 19:26
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Barnen, tillsammans med henne - ja absolut.
Såg du något annat?

Du har inte en aning om huruvida det var en blixt från klarblå himmel eller inte.
Det du kan utgå ifrån är att ingen kunde föreställa sig att han skulle döda barnen.

Ja, han var ganska tydlig i sitt sökande av sympatier -- det kan man säga.
Vad det säger om honom är däremot svårare.
Nej du misstar dig helt och det ligger i din natur.
Citera
2024-07-11, 19:28
Medlem
GissarBaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Självklart är det intressant. Men för den saken skull behöver man inte sprida rykten om brottsoffren.

Förklaringar som den develi skrev ovan är mycket mer intressanta. Vad säger forskningen?
Vilka risk- och skyddsfaktorer fanns kring pappan?
Fanns det varningssignaler som borde ha uppmärksammats?
När ett äktenskap avslutas efter 13 år har det ofta föregåtts av flera års dålig relation, har pappan t.ex. varit deprimerad sedan långt tidigare?
Osv.

Jag tycker det är så obeskrivligt hemskt när barn mördas av sina föräldrar, och vill att samhället gör allt vad som står i vår makt för att förebygga att det händer igen.
Pappan hade kanske kunnat bli hjälpt av suicidprevention ifall den kommit i tid.

Visst är forskningen intressant men den är generell.
Jag vill veta varför just denna mannen mådde så dåligt och en del av det berättar han själv.
Citera
2024-07-11, 19:30
Medlem
GissarBaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Nej för när någon gör något sånt här så spelar ”varför” ingen roll. Folk som är deprimerade kan begå självmord för att de spiller ut kaffet, eller för att mjölken är slut eller för att de missar ett telefonsamtal. Men de allra flesta som är deprimerade lever för sina barn. Att ta sitt liv och dessutom mörda sitt barn är så sjukt så det finns inget ”varför”. Kanske barnet störde honom? Kanske solen lyste för starkt? Kanske ville han hämnas på mamman för att hon gått vidare, för att hon hade tjockare hår eller för att hon inte var alkoholist som han? Eller för att hon upptäckt hans spelberoende eller för att han hade tandvärk. Det spelar liksom ingen roll vad som triggade honom för han var redan så jävla sjuk i huvudet som ens tänkte tanken att mörda sitt egna barn. Han var sjuk i huvudet och en mördare.
Okej. Det får du gärna tycka.
Dådet är utfört och han gjorde det.
Men till skillnad från dig så vill i alla fall jag veta varför.
Citera
2024-07-11, 19:32
Medlem
GissarBaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Att förstå något sånt här tror jag ingen gör.
Om du är så intresserade att förstå varför, genom att skylla på kvinnan/mamman. Att hon skulle ha drivit honom till det här.
Varför undersöker ni inte och försöker komma på hur länge han varit deprimerad? Antagligen länge.
Om han nu hade var frisk och hon var en sån hemsk människa som ni påstår skulle väl han ha lämnat skeppet för länge sen.

Om ni så gärna vill ha en förklaring till hans mående kanske ni ska rota i hans barndom. Hur har hans föräldrar behandlat honom?
Hans uppväxt...
Har han diagnoser?
Där finns nog mer svar till hans dåliga mående och hur han kunde få så sjuka tankar och mörda sitt barn.

Ingen här vet något om detta.

Lättare och skylla på ett stackars brottsoffer grundat på vad hon hon skrivit på facebook.

Varför får man inte rota i hans 13 åriga förhållande.?
Det är en stor del av hans liv.
Citera
2024-07-11, 19:33
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GissarBara
Han kanske själv inte visste varför.
Ibland kan det vara svårt att veta varför man mår som man gör.
Citera
2024-07-11, 19:34
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GissarBara

Okej: för att han ville hämnas på sin fru som lämnat honom eftersom han var helt jävla störd. Nöjd?
Citera
2024-07-11, 19:34
Medlem
colis avatar
Citat:
Nej, skillnaden är att du och andra fantiserar fritt om mamman - medan det i andra tråden fanns uppgifter att gå på.
Det har ni inte här.

Du har ingen som helst aning om varifrån uppgifterna om vad exet hade gjort tågspårs-modern i den andra tråden kom ifrån. Eller om de ens var korrekta. Det kan finnas många orsaker till att någon vill frisera sanningen efteråt.

I det här fallet är det inga påstådda obekräftade inlägg från anonyma postare det handlar om - utan mammans egen postade text på nätet. Och det är ingen trevlig läsning i beaktande av hur hennes ex mådde och hur han kan ha mått av vad hon postade.

Att parallell läsa hennes orerande av hur bra hon mådde, hur hon trivdes, dejtade och skulle ha barnen på heltid står i bjärt kontrast mot den nattsvarta förtvivlan i texten som pappans skrivit.
Ju mer hon ”uppåt” skrev, desto djupare ser han ut att sjunka. Men hon postar vidare….

Det är hänsynslöst och egoistiskt. Hon kunde låtit bli, väntat, hållit det privat tills han kommit längre.
Om inte annat så för att barnen skulle få en pappa som mådde bättre.

Det är två delar i detta - dels att ex-maken mådde mycket dåligt och blev allt mer suicidal för att slutligen suicidera.
Dels att han dessförinnan begick mord.

Mamman har inget ansvar för mannens mord, det ansvaret har bara han.
Men hennes hänsynslösa och egoistiska beteende - i oträngt mål - under separationen har sannolikt varit stor bidragande orsak till hans suicidspiral.
Senast redigerad av coli 2024-07-11 kl. 19:45.
Citera
2024-07-11, 19:36
Medlem
GissarBaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Han kanske själv inte visste varför.
Ibland kan det vara svårt att veta varför man mår som man gör.

Kan vara så.
Han nämner nåt om det i samband med terapeuten, tror jag det var.
Barndomen och separation.
Familjelyckan, men insåg att det var känslan av Familjelyckan och inte x-et an gillade.
Typ, nåt sånt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in