Citat:
Ursprungligen postat av
Bardenfloo
I Stockholm är det inte så många Laromottagningar som delar ut metadon av någon anledning. Vad är det för skillnad mellan metadonbehandling och Bup-behandling? Funkar det på samma sätt med metadon som med bup, att man går varje dag i tre månader och sen glesas besöken ut för till sist få metadon en gång i månaden på recept?
Det är därför att metadon är en full agonist utan takeffekt. Den går att missbruka och är farlig för de som käkar lugnande / sidomissbrukar vid sidan om. Det finns de som inte upplever någon förbättring på buprenorfin som behöver metadon för att långsiktigt fimpa idén om att sidomissbruka då det känns som att man äter en opiat på lagligt sätt vilket för många missbrukare är viktigt, som för mig. Ligger inte och noddar av metadonet jag får men den inger en härlig känsla och har varit en mirakelmedicin för min grava apati och depressionsproblematik. Det känns helt enkelt som att jag tagit en opiat tillskillnad från buprenorfin där det psykiska suget var stort, mycket ångest och gravt olycklig. Det är lättare att få metadon om man som mig inte har sidomissbruk. Det är samma regelverk ja, 3 månader.
Man brukar säga att metadon krävs för de tyngre missbrukarna medan buprenorfin fungerar bra för de som inte haft opiater som sin main drog, och/eller som tagit lindrigare preparat / mindre doser och utsträckning.
Jag tog ju det tyngsta av det tyngsta och självmedicinerade med opiater för att inte ta livet av mig. Började missbruka rätt sent. Provade att bli nykter genom behandlingshem osv många, många gånger innan jag tillslut accepterade att jag aldrig kommer klara mig nyktert. Har helt enkelt inte det suget för livet.
Lade fram till läkaren att det är lika viktigt att LARO ska fungera psykiskt som för drogsuget och då sade jag att jag tror att metadon kommer vara bättre, vilket stämde. Opiater är nämligen det enda som hindrat mig från att begå självmord. Den satte färg på min annars djupt depressiva vardag. I korta drag är metadon likt det som vi missbrukare tog innan vi kom till LARO, vilket buprenorfin inte är. Detta betyder inte att jag går runt och är as påverkad, absolut inte, jag arbetar och behöver se reko ut, men inombords påminner medicinen i mångt och mycket om det jag tog ute på gatan utan att få mig att ligga utslagen / nodda. Den har en extremt lugnande och lite dövande egenskaper vilket är välkomnande för en människa som mig men något som LARO poängterade att jag skulle behöva veta innan jag började, samt extremt svår att sluta med - men det var tveklöst inget jag tog som någon nackdel, varken vill eller kommer att sluta med den. I dag nöjer jag mig med min medicin utan att behöva jaga heroin, sköter arbetet och mår mycket bättre inombords. Allt tack vare metadonet.