2024-07-11, 15:47
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GissarBara
En vänlig fråga bara.

Är du inte intresserad av VARFÖR nåt sånt här hemskt kan hända?
Vad det var som fick mannen att bryta ihop och göra nåt sånt här?

Självklart är det intressant. Men för den saken skull behöver man inte sprida rykten om brottsoffren.

Förklaringar som den develi skrev ovan är mycket mer intressanta. Vad säger forskningen?
Vilka risk- och skyddsfaktorer fanns kring pappan?
Fanns det varningssignaler som borde ha uppmärksammats?
När ett äktenskap avslutas efter 13 år har det ofta föregåtts av flera års dålig relation, har pappan t.ex. varit deprimerad sedan långt tidigare?
Osv.

Jag tycker det är så obeskrivligt hemskt när barn mördas av sina föräldrar, och vill att samhället gör allt vad som står i vår makt för att förebygga att det händer igen.
Pappan hade kanske kunnat bli hjälpt av suicidprevention ifall den kommit i tid.
Citera
2024-07-11, 16:05
Medlem
i.doserings avatar
Många spekulationer här fram och tillbaka. En del i ett försök i att hitta en syndabock. Det var dock hans beslut att döda, försöka döda båda sina barn och sen sig själv. En desperat handling i min värld men där jag tror (ja, jag spekulerar också) att när han gjorde detta så trodde han på riktigt att detta var det bästa för alla. En övertygelse i en djup och svart depression. Eftersom C skrev att hon skulle ha barnen full tid efter sommaren så låter det som han har losat en vårdnadstvist.
En djup tragisk händelse som borde kunnat undvikas. Med rätt vård och hjälp.

Hoppas nu att mamman och överlevande son kan skapa sig ett gott liv framöver.
♥️
Citera
2024-07-11, 16:12
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
En vänlig fråga bara.

Nej för när någon gör något sånt här så spelar ”varför” ingen roll. Folk som är deprimerade kan begå självmord för att de spiller ut kaffet, eller för att mjölken är slut eller för att de missar ett telefonsamtal. Men de allra flesta som är deprimerade lever för sina barn. Att ta sitt liv och dessutom mörda sitt barn är så sjukt så det finns inget ”varför”. Kanske barnet störde honom? Kanske solen lyste för starkt? Kanske ville han hämnas på mamman för att hon gått vidare, för att hon hade tjockare hår eller för att hon inte var alkoholist som han? Eller för att hon upptäckt hans spelberoende eller för att han hade tandvärk. Det spelar liksom ingen roll vad som triggade honom för han var redan så jävla sjuk i huvudet som ens tänkte tanken att mörda sitt egna barn. Han var sjuk i huvudet och en mördare.
Citera
2024-07-11, 16:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.dosering
Många spekulationer här fram och tillbaka. En del i ett försök i att hitta en syndabock. Det var dock hans beslut att döda, försöka döda båda sina barn och sen sig själv. En desperat handling i min värld men där jag tror (ja, jag spekulerar också) att när han gjorde detta så trodde han på riktigt att detta var det bästa för alla. En övertygelse i en djup och svart depression. Eftersom C skrev att hon skulle ha barnen full tid efter sommaren så låter det som han har losat en vårdnadstvist.

♥️

Det finns absolut ingen grund för att anta att mördaren trodde på riktigt att detta var det bästa för alla. För att tro det krävs vanföreställningar av allvarlig art och det finns inga skäl att anta att mannen led av det. Annars vet man att det är fel att döda, att barnen inte vill dö för att man själv vill det och att det skadar den andra föräldern.

Det skall mycket till för att inte motivet till mordet var egoism och ondska och om det var påverkat av depression kan hjälpa till att förklara hur mannen tog beslutet, men det är inte motivet och det är inte en förmildrande omständighet som gör någonting mer förståeligt.
Citera
2024-07-11, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Vad säger ögonen mer än att hon tycks ha en förskräcklig fransförlängning?

hur kan ni veta hur mamman ser ut?
Citera
2024-07-11, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
hur kan ni veta hur mamman ser ut?

Det var fullt av bilder på hennes numera nerstängda Facebooksida.
Citera
2024-07-11, 16:40
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det finns absolut ingen grund för att anta att mördaren trodde på riktigt att detta var det bästa för alla. För att tro det krävs vanföreställningar av allvarlig art och det finns inga skäl att anta att mannen led av det. Annars vet man att det är fel att döda, att barnen inte vill dö för att man själv vill det och att det skadar den andra föräldern.

Det skall mycket till för att inte motivet till mordet var egoism och ondska och om det var påverkat av depression kan hjälpa till att förklara hur mannen tog beslutet, men det är inte motivet och det är inte en förmildrande omständighet som gör någonting mer förståeligt.
Välbeskrivet av en så tragisk händelse.
Barnen är framtiden.
Då bestämmer Magnus att det fanns ingen framtid för ena och nästan andra barnet.
Mycket tragiskt .. varenda barnmord... eller mord för överhuvudtaget.
Jag tror barnamord påverkar mig mest.

Sedan att det finns så fina människor som skriver att vi är falska så de spyr.. tycker jag säger en hel del.
Jag känner inte mig falsk.. innerst inne kanske den individen gör det.
Citera
2024-07-11, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Nej!
Denna:
https://www.ratsit.se/19701211-Magnus_Olof_Tobias_Lindstedt_Tollarp/TtBlWxbEMyjLWkxwIhSomHqcEtsTQkbmRfJffEa_6YU

registrerad avliden 9/7? det hände väl 4/7?
Citera
2024-07-11, 16:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.dosering

♥️
Desperat var han garanterat som suicidal. Motiv eller drivkraft (hämnd eller pseudoaltruism) är dock svårt att sia om då fakta saknas.

Mina tankar går konstant till det överlevande barnet de sen kunnat förhöra.
Jag får ståpäls bara att tänka på vad han kan ha genomlidit i mordförsöket och som förlorat sitt syskon under fasansfulla omständigheter.
Hans mamma är givetvis jätteviktig nu och bevare mig väl för det hon behöver gå igenom likaväl.
Citera
2024-07-11, 17:03
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Desperat var han garanterat som suicidal. Motiv eller drivkraft (hämnd eller pseudoaltruism) är dock svårt att sia om då fakta saknas.

Mina tankar går konstant till det överlevande barnet de sen kunnat förhöra.
Jag får ståpäls bara att tänka på vad han kan ha genomlidit i mordförsöket och som förlorat sitt syskon under fasansfulla omständigheter.
Hans mamma är givetvis jätteviktig nu och bevare mig väl för det hon behöver gå igenom likaväl.
Precis vilket är tråkigt att fakta aldrig kommer fram.
Ett övergrepp i förtroende till den man älskar och bör känna trygghet med.
Det kan nog de flesta som överlevt övergrepp intyga.

Citera
2024-07-11, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Välbeskrivet av en så tragisk händelse.
Barnen är framtiden.
Då bestämmer Magnus att det fanns ingen framtid för ena och nästan andra barnet.
Mycket tragiskt .. varenda barnmord... eller mord för överhuvudtaget.
Jag tror barnamord påverkar mig mest.

Sedan att det finns så fina människor som skriver att vi är falska så de spyr.. tycker jag säger en hel del.
Jag känner inte mig falsk.. innerst inne kanske den individen gör det.

Jag har iofs inte skrivit att jag vill spy åt din falskhet. Men att du kan skriva så här om mamman som fått sin dotter mördad och son misshandlad får mig faktiskt att fundera på om jag är onormal som inte börjar kräkas.🤮

Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds

C* är den största egoisten.
Hon skaffar snart nya barn igen och flyttar som krydda i hennes tillvaro.
Vidrig människa..
Citera
2024-07-11, 17:08
Medlem
Citat:
En vänlig fråga bara.

Att förstå något sånt här tror jag ingen gör.
Om du är så intresserade att förstå varför, genom att skylla på kvinnan/mamman. Att hon skulle ha drivit honom till det här.
Varför undersöker ni inte och försöker komma på hur länge han varit deprimerad? Antagligen länge.
Om han nu hade var frisk och hon var en sån hemsk människa som ni påstår skulle väl han ha lämnat skeppet för länge sen.

Om ni så gärna vill ha en förklaring till hans mående kanske ni ska rota i hans barndom. Hur har hans föräldrar behandlat honom?
Hans uppväxt...
Har han diagnoser?
Där finns nog mer svar till hans dåliga mående och hur han kunde få så sjuka tankar och mörda sitt barn.

Ingen här vet något om detta.

Lättare och skylla på ett stackars brottsoffer grundat på vad hon hon skrivit på facebook.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in