2024-07-10, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Priset på en aktie avgörs huvudsakligen av hur mycket löpande avkastning den har potential att ge över tid. Äger du en aktie så äger du rätten till en del av den avkastningen. Därför analyserar man företagets förutsättningar att faktiskt åstadkomma något. Så nej, det är inte teknisk analys som avgör om en aktie värderas för högt eller lågt.

Med bitcoin existerar ingen löpande avkastning, den åstadkommer inget, utvecklas inte och har inget verkligt värde, och då finns heller inga fungerande värderingsmodeller. Det är därför bitcoincommunityn istället sitter och gissar, spår i hittepåfundamenta, tycker att priset ”borde” gå upp, försöker se mönster i historiska prisrörelser, försöker förklara olika skeenden i efterhand, och förhoppningar om att andra också ska fortsätta vara lika irrrationella. Då kan det slå lite hursomhelst, man kan endera ha tur eller otur. Det enda inslaget av skicklighet handlar om att förutspå hur fortsatt irrationella alla andra kommer vara.

Du ör ju skadad på nåt allvarligt sätt.

Teknisk analys på bitcoin har alltid funkat.
Stöd och motstånd är viktiga saker att hålla koll på.

Du som är geniet här, tror du att det är möjligt att btc kommer gå ner till 10k igen?
Citera
2024-07-10, 13:54
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
FTX-kunder förlorade 8 miljader USD när FTX bara försvann över dagen.
https://www.reuters.com/technology/sam-bankman-fried-be-sentenced-multi-billion-dollar-ftx-fraud-2024-03-28/
Ni fanboys är rätt tåliga. "Just jag förlorade ingenting".

FTX konkurs måste väl ändå vara ett exempel på varför det finns osäkerhet i att investera i bolag så som du förespråkar...?
Citera
2024-07-10, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag avser att spararen själv kan arrangera så att den (eller de) han vill kommer över nycklarna eller får bitcoininnehavet skickat till sig efter hans död.

Om spararen inte gör något arrangemang alls eller avsiktligt arrangerar det så, kan det bli så att ingen kommer över bitcoininnehavet.

Detta oberoende av lagstiftningen, eftersom en förutsättning för ägandet är kontroll över nycklarna, vilket är en teknisk snarare än en juridisk fråga.

Detta kan möjligen användas som ett argument mot bitcoin ur ett samhällsperspektiv, då det stärker individens äganderätt och ansvar på statens och det juridiska systemets bekostnad, men det kan vara ett argument för bitcoin ur spararens individuella perspektiv.

Om det till exempel sker politiska förändringar så att en (hundraprocentig) arvsskatt införs, kan det vara en avgörande fördel, i synnerhet om inte innehavet är registrerat på spararen.

Spararen kan även arrangera så att arvet blir en rent juridisk fråga om han vill det, men det blir nästan krångligare.

Ja, samma sak där. För spararens del är det en klar fördel att man enkelt och riskfritt kan ta med sig sitt kapital var man vill. Ur statens synvinkel kan det vara en nackdel. Individens frihet och äganderätt stärks på bekostnad av statens makt.
Du menar alltså att den juridiska arvsrätten är statens maktutövning mot den enskilda medborgaren? Det låter mer och mer konspiratoriskt för var dag som går. Det är inte därför arvsrätten började växa fram redan före vår tideräkning.

Citat:
Frågan är då hur länge bitcoinsagan kan fortsätta med detta argument fortfarande giltigt. Kan bitcoin ha hög köpkraft och gå i arv och cirkulera i generationer, men du skulle ändå hålla fast vid ovanstående argumentation?
Men nu är det en icke-fråga. Bitcoin har inte gått i arv i generationer, och har ingen köpkraft eftersom dom inte godtas som betalningsmedel.
Citera
2024-07-10, 14:08
Medlem
Citat:

Du menar alltså att den juridiska arvsrätten är statens maktutövning mot den enskilda medborgaren? Det låter mer och mer konspiratoriskt för var dag som går. Det är inte därför arvsrätten började växa fram redan före vår tideräkning.

Staten blir mindre relevant i arvprocessen och spararens roll blir helt avgörande. Vad det har med konspirationer att göra förstår jag inte alls.

Citat:
Men nu är det en icke-fråga. Bitcoin har inte gått i arv i generationer, och har ingen köpkraft eftersom dom inte godtas som betalningsmedel.

Vissa bitcoininnehav har redan gått i arv i åtminstone en generation, och bitcoin har definitivt köpkraft.

Frågan var dock hypotetisk och principiell.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-07-10 kl. 14:10.
Citera
2024-07-10, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Du ör ju skadad på nåt allvarligt sätt.

Teknisk analys på bitcoin har alltid funkat.
Stöd och motstånd är viktiga saker att hålla koll på.

Du som är geniet här, tror du att det är möjligt att btc kommer gå ner till 10k igen?
Läste du inte vad jag skrev, eller har du bara inte förstått vad teknisk analys är? TA är en kvasivetenskap som enbart handlar om att försöka hitta marknadspsykologiska mönster, och är helt frikopplat från fundamental analys. Med bitcoin finns inga andra metoder än att gissa, spå och stirra på historiska prisrörelser och hoppas att de upprepas, som bl.a. teknisk analys, och sen hoppas man att alla fortsätter bete sig lika irrationellt.

Detta i brist på verkliga värderingsmodeller som används för aktier, där man utgår från fundamenta för att prognostisera avkastning och verkliga värden.

Frågan är inte hur djupt bitcoin kan rasa, utan hur länge till det uppblåsta priset kan hållas uppe.
Citera
2024-07-10, 14:32
Medlem
Citat:
Läste du inte vad jag skrev, eller har du bara inte förstått vad teknisk analys är? TA är en kvasivetenskap som enbart handlar om att försöka hitta marknadspsykologiska mönster, och är helt frikopplat från fundamental analys. Med bitcoin finns inga andra metoder än att gissa, spå och stirra på historiska prisrörelser och hoppas att de upprepas, som bl.a. teknisk analys, och sen hoppas man att alla fortsätter bete sig lika irrationellt.

Detta i brist på verkliga värderingsmodeller som används för aktier, där man utgår från fundamenta för att prognostisera avkastning och verkliga värden.

Frågan är inte hur djupt bitcoin kan rasa, utan hur länge till det uppblåsta priset kan hållas uppe.

Fundamental analys finns ju absolut inom krypto, ETF i år var och är ett bra exempel, men det finns andra också.
Tex när det kommer dåliga eller bra nyheter så vet man ungefär åt vilket håll priset går, precis som om tesla skulle skriva att dom kommer sluta producera nya bilar från och med 2025 och tesla förmodligen skulle störtdyka.

Att stora företag på allvar börjat gå in i bitcoin är också en fundamental analys, eftersom det är ett tecken på att detta bara är början och att btc faktiskt har ett värde som investering.
Just ditt sökande efter att din investering ska ha ett värde är ju jävlogt skevt.
Tesla värde är på en viss nivå, btc på en annan, och oavsett vad man investerar i så upp man endast tjäna pengar.
Jag skulle investera i ihåliga kondomer om jag visste att en sådan aktie skulle gå upp 100x på några år, skulle inte du det?
Citera
2024-07-10, 15:08
Medlem
Leastons avatar
Citat:
...utan hur länge till det uppblåsta priset kan hållas uppe.

Så länge det finns mer efterfrågan än utbud så kommer priset stiga?
Som med allt annat dvs?

Med tanke på hur många som fortfarande inte är exponerade mot Bitcoin jämfört med andra (enligt mig, sämre) tillgångsslag, så förutspår jag att priset kommer öka i många år framöver innan vi når något som kan börja kallas jämnviktsläge.
Citera
2024-07-10, 15:15
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
FTX konkurs måste väl ändå vara ett exempel på varför det finns osäkerhet i att investera i bolag så som du förespråkar...?
FTX var påhittat av en dåre, det kunde alla se i många intervjuer, men eftersom det var krypto så heilade media jan personlighet istället. Sedan tog han alla pengar, eller snarare förlorade dem.

Hur du kan relatera denna en av världens största scammar till t.ex storbolagsaktier på Stockholmsbörsen vet jag inte, korrelation Noll. SBF kan bara existera i kryptovärdens förnekelsebubblor. Möjligen är SBB och Iljan Batjan lite lika. Men SBB är också ett typiskt fanboy-bolag.
Citera
2024-07-10, 16:21
Medlem
Citat:

Ok, så du har ingen jävla aning om btc kommer gå till 10k igen, medans jag genom teknisk analys ser att 10k är extremt osannolikt.

Betyder det att teknisk analys inte funkar då?

Vi har även saker som RSI och weakly moving average, men det kanske är skit det med?

Slutar fan diskutera med dig då du knappt verkat investerat i krypto alls.
Håll dig till tesla och amazon du så får vi se hur det slutar, fjant.
Citera
2024-07-10, 16:28
Medlem
TyskFalthares avatar
Citat:
Jag tror inte att mer än en bråkdel av MtGox-utdelningen är gjord. Marknaden behöver se hur det spelar ut när allt är utdelat innan vi kommer att få se någon signifikant stigning, tror jag. Det är svårt eller omöjligt att "frontrunna" det som kan komma efter den bitcoindump som torde komma när mtgoxbitcoinen delas ut.
Tyskland och Mt.Gox har ju snarlika mängder, runt 50 k btc vardera.

Men är väl som du säger, att ingen större ökning bör ju ske innan dom är på marknaden. Om inte Rothchild redan köpt upp allt 🤷‍♂️😂
Citera
2024-07-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Ok, så du har ingen jävla aning om btc kommer gå till 10k igen, medans jag genom teknisk analys ser att 10k är extremt osannolikt.

Betyder det att teknisk analys inte funkar då?

Vi har även saker som RSI och weakly moving average, men det kanske är skit det med?

Slutar fan diskutera med dig då du knappt verkat investerat i krypto alls.
Håll dig till tesla och amazon du så får vi se hur det slutar, fjant.
Med TA kan man varken beräkna sannolikheter eller förutspå och utesluta framtida priser, så det är oseriöst att hävda något sådant. Med TA kan man på sin höjd uttyda osäkra köp- och säljsignaler på kort sikt, inget mer. Därför använder man det vid kortsiktig högfrekvenshandel, i långa loppet gissade man förhoppningsvis rätt fler gånger än man gissade fel. Man sitter inte och kör TA på bara en ensam tillgång för att förutspå vad priset kommer vara om några veckor, månader eller år.

PS skippa det lågintelligenta språkbruket du just visade prov på.
Citera
2024-07-10, 21:50
Medlem
Citat:
Med TA kan man varken beräkna sannolikheter eller förutspå och utesluta framtida priser, så det är oseriöst att hävda något sådant. Med TA kan man på sin höjd uttyda osäkra köp- och säljsignaler på kort sikt, inget mer. Därför använder man det vid kortsiktig högfrekvenshandel, i långa loppet gissade man förhoppningsvis rätt fler gånger än man gissade fel. Man sitter inte och kör TA på bara en ensam tillgång för att förutspå vad priset kommer vara om några veckor, månader eller år.

PS skippa det lågintelligenta språkbruket du just visade prov på.

Du vet att under de 15 år som bitcoin existerat så har den teknisk analys jag nämner varit väldigt pålitlig?

Med teknisk analys kan man absolut beräkna sanolikheter.
Ta guld som exempel, hur sannolikt tror du det är att guldpriset rasar till 6000kr inom ett år?
Inte alls sannolikt.

RSI är på 95, köper du bitcoin då?
RSI är på 12, köper du bitcoin då?
Varför/varför inte?
2 enkla frågor en investerare kan besvara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in