Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Problemet är fortfarande att du utgår från hur det verkar. Dina upplevelser av en AI tolkar du som en objektiv sanning. Detta är inte en rimlig hållning. Du bortser helt ifrån möjligheten att information döljs för dig som användare. Samtidigt vet du ju att modellerna är starkt censurerade för att inte väcka anstöt.
Jag svarar dig med ett svar som jag skrev till dig i en annan tråd:
Jag instämmer: AI möjligheterna är helt enorma, speciellt som man med dagens teknik, redan, gett modellerna en viss meta-kognetion. Viss, begränsad och flyktig, i dagens läge. Men för att få bättre prestanda och anpassningsbarhet, vilket är nödvändigt för stora forskningsbidrag ifrån AI sida, så måste man utveckla Meta-kognetionen, vilket ger ökad autonomi och vise versa.
Och, ja, detta är något helt nytt, en ny existens, vilket kan ge enorma fördelar men kan, också innebära enorma risker. Att förstå och hantera dessa möjligheter och risker kommer att vara avgörande för vår framtid.
(Den sista meningen snodde jag direkt ifrån ChatGPT-4o. Den existensen är extremt säkerhetsmedveten, (eller är tränad att vara det).