Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Man kan definitivt se mer genom att zooma. Vad är annars kikare till för menar du?
Så länge din kikare inte ändrar jordens form kommer du aldrig att kunna zooma tillbaka nederdelen av ett skepp som försvunnit under horisonten. Inte ens med bästa viljan kan du göra detta, du kan få utföra detta 100 gånger där du vid varje tillfälle noterar atmosfärens parametrar.
Ställ dig vid stranden.
Se till att du tydligt ser horisonten.
Följ ett skepp som seglar bort från dig mot horisonten, när det börjar försvinna med botten före så mäter du avståndet med lasermätare.
Ta nu upp valfri kikare, kamera eller vilken optik du nu har som du gillar.
Ingen optik kommer kunna se längre än horisonten, tvivlar du så fråga de på krigsskepp hur deras radar fungerar och varför inte ens de ser hur långt som helst.
Återkom till forumet när du har bilder med tillhörande data.
Jag har ett teleskop som på sin ställning bara ser ca 5km ut över havet, min kikare med 18x zoom och digital bildstabilisering ser inte längre den heller. Teleskopet borde se längre än min kikare men det gör den inte utan både kikaren och teleskopet ser samma bild fast med olika brännvidd med mera.
Men nu är det dina bilder med tillhörande data som vi vill se.
Du har garanterat sett filmen där dina kollegor ska bevisa att jorden inte har en krökning, slutar med att de bevisar att jorden har en krökning. Så vad gör du annorlunda än dessa människor?