2024-07-09, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du förstår fortfarande inte att jag pratar om hur ytan komprimeras lodrätt? Du tror jag diskuterar hur en båt eller ett hus blir mindre ju längre bort från mig det befinner sig?

Gå tillbaka till mitt exempel med poolen, och läs igenom det noggrant. Förstå vad jag skriver. Sluta ta upp saker som inte hör till frågan.

Nej det är ingen som förstår vilken lodrät yta du pratar om.
Citera
2024-07-09, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Varför använder du den?

"Earth Curve Calculator
This app calculates how much a distant object is obscured by the earth's curvature, and makes the following assumptions:

the earth is a convex sphere of radius 6371 kilometres
light travels in straight lines"

Det sista där kan variera beroende på förhållande. Men storlek och form är samma oavsett förhållanden. Så det är en fullt rimlig utgångspunkt, även om man givetvis kan hävda att det inte är hela sanningen.
Citera
2024-07-09, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Eftersom det finns massor med andra bevis för jordens form som t ex avstånden söder om halvklotet, södra korset osv så går det inte att få jorden platt genom att man ibland kan se sådant som geografiskt ligger ett par hundra meter under horisonten. På en platt jord skulle ju saker dessutom inte försvinna botten först utan istället krympa ihop tills dom blir för små för att se och då skulle ju dessutom "horisonten" flytta sig om du zoomar.
Du Cherrypickar om du bara går på att man ibland ser några kilometer längre men ignorerar alla andra bevis på jordens form.

Man kan definitivt se mer genom att zooma. Vad är annars kikare till för menar du?
Citera
2024-07-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det sista där kan variera beroende på förhållande. Men storlek och form är samma oavsett förhållanden. Så det är en fullt rimlig utgångspunkt, även om man givetvis kan hävda att det inte är hela sanningen.

Om ljuset bryts så lite som en grad på ett avstånd på 10 mil ger det enorm stort fel i beräkningen och plötsligt blir möjliga observationer väldigt "omöjliga".

Så nej denna kalkylator är inte en "fullt rimlig" utgångspunkt.
Citera
2024-07-09, 21:18
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Man kan definitivt se mer genom att zooma. Vad är annars kikare till för menar du?

Så länge din kikare inte ändrar jordens form kommer du aldrig att kunna zooma tillbaka nederdelen av ett skepp som försvunnit under horisonten. Inte ens med bästa viljan kan du göra detta, du kan få utföra detta 100 gånger där du vid varje tillfälle noterar atmosfärens parametrar.

Ställ dig vid stranden.
Se till att du tydligt ser horisonten.
Följ ett skepp som seglar bort från dig mot horisonten, när det börjar försvinna med botten före så mäter du avståndet med lasermätare.
Ta nu upp valfri kikare, kamera eller vilken optik du nu har som du gillar.

Ingen optik kommer kunna se längre än horisonten, tvivlar du så fråga de på krigsskepp hur deras radar fungerar och varför inte ens de ser hur långt som helst.

Återkom till forumet när du har bilder med tillhörande data.

Jag har ett teleskop som på sin ställning bara ser ca 5km ut över havet, min kikare med 18x zoom och digital bildstabilisering ser inte längre den heller. Teleskopet borde se längre än min kikare men det gör den inte utan både kikaren och teleskopet ser samma bild fast med olika brännvidd med mera.
Men nu är det dina bilder med tillhörande data som vi vill se.

Du har garanterat sett filmen där dina kollegor ska bevisa att jorden inte har en krökning, slutar med att de bevisar att jorden har en krökning. Så vad gör du annorlunda än dessa människor?
Citera
2024-07-09, 21:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du hänger alltid upp dig på detaljer som inte hör till frågan.

Jag tror fortfarande inte du förstår vad jag pratar om här.

Vi gör ett nytt försök att förklara, jag ska försöka vara lite tydligare denna gång med vad jag menar:

Du står vid en 100 meter lång pool. Längst med poolens vattenyta har du lagt ut ett flytande rött rep. Det sträcker sig från kortsidan där du står, till poolens andra kortsida.

Du förlänger poolens längd med 100 meter, och lägger ut repet enligt tidigare beskrivning. Du jämför hur mycket av repets detaljer du kunde urskilja när poolen var 100 meter, och nu vid 200 meter.

Du gör samma sak igen, och igen, och igen, och igen, tills du har en pool som sträcker sig 100 mil bort från dig.

Jag menar då alltså att:
Någonstans längst med den hör förlängningen av poolen, så kommer det uppstå ett avstånd där repet inte går att urskilja annat än kanske någonting rött i ditt synfält. Du ser inte längre att där existerar någon som ligger längst med en vattenyta bort från dig. Du kan inte avgöra det.

Där och då har ett optiskt fenomen (att repet komprimeras i ditt synfält mer och mer) gett upphov till en plats där du inte ser längre. Åtminstone längst med ytan. Skulle du då samtidigt bredda poolen med 100 mil, så skulle det enda som händer vara att den här platsen där du inte ser längre längst med ytan, bredda sig i form av en horisontell linje.

Blev det tydligare?
Nej kompressionen är fortfarande lika stor i alla riktningar och du skulle se längre om du zoomar vilket inte är fallet med horisonten. Kompression och perspektiv kan också förklara varför man inte ser hur långt som helst men det kan inte förklara varför objekt försvinner ner under ytan.
Citera
2024-07-09, 21:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej kompressionen är fortfarande lika stor i alla riktningar och du skulle se längre om du zoomar vilket inte är fallet med horisonten. Kompression och perspektiv kan också förklara varför man inte ser hur långt som helst men det kan inte förklara varför objekt försvinner ner under ytan.
Citat:
Fast inte bortom horisonten. Ett Turning Torso som till hälften försvunnit under ytan kommer inte upp igen för att du zoomar.
Citera
2024-07-09, 21:54
Medlem
Citat:

Då behöver du nog studera mer i ämnet.
Citera
2024-07-09, 21:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
Då behöver du nog studera mer i ämnet.
Nej det där med kompressionshorisont är någon ni plattisar hittat på för att det skall stämma med eran tro att jorden är platt. Finns ingenstans där man kan studera er pseudovetenskap.
Citera
2024-07-09, 22:33
Medlem
Citat:
Nej det där med kompressionshorisont är någon ni plattisar hittat på för att det skall stämma med eran tro att jorden är platt. Finns ingenstans där man kan studera er pseudovetenskap.

Att man ser mindre och mindre av en platt yta ju längre bort från dig som den sträcker sig, är alltså pseudovetenskap enligt dig? Skämtar du eller?
Citera
2024-07-09, 23:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Att man ser mindre och mindre av en platt yta ju längre bort från dig som den sträcker sig, är alltså pseudovetenskap enligt dig? Skämtar du eller?
Nej det har jag aldrig skrivit. Att det däremot så skulle uppstå en horisont på en platt yta där saker försvinner ner till hälften som bakom en kurva och att kompressionen bara skulle verka vertikalt men inte horisontellt är däremot pseudovetenskap.
Citera
2024-07-09, 23:37
Medlem
Citat:
Nej det har jag aldrig skrivit. Att det däremot så skulle uppstå en horisont på en platt yta där saker försvinner ner till hälften som bakom en kurva och att kompressionen bara skulle verka vertikalt men inte horisontellt är däremot pseudovetenskap.
Det är nog en överdrift att kalla det pseudovetenskap. Det är bara dendummasillen som är så övertygad om att jorden är platt att han inte ens kommer att diskutera bevisen på motsatsen, och då måste han hitta en förklaring till att halva Turning Torso är gömd bakom en horisont. När det inte kan vara jordens krökning, måste det vara så att det uppstår en horisont på den platta jorden.

Jag är rädd att dendummasillen förväntar sig att någon annan gör forskningen, men jag tror att han förmodligen kommer att bli besviken. Det är säkert att han av olika anledningar inte kommer att göra det själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in