2024-07-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Perspektivet komprimerar allt i alla riktningar. Finns ingen kompression som bara verkar lodrätt men inte vågrätt.

Det enda läget där en fast horisont på ett fast avstånd där objekt döljs till hälften under ytan är kurvaturen. En horisont av den typ som finns på jorden kan inte uppstå på en platt yta. Objekt som försvinner genom kompression krymper lika mycket i alla riktningar och försvinner ju dessutom på olika avstånd om du tittar med en kikare jämfört med blotta ögat.

Du förstår fortfarande inte att jag pratar om hur ytan komprimeras lodrätt? Du tror jag diskuterar hur en båt eller ett hus blir mindre ju längre bort från mig det befinner sig?

Gå tillbaka till mitt exempel med poolen, och läs igenom det noggrant. Förstå vad jag skriver. Sluta ta upp saker som inte hör till frågan.
Citera
2024-07-09, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vilken typ av horisont uppstår, menar du? En som inte döljer saker? Där kan vi ju snacka magiska horisonter.

Nej, det är inget magiskt med din teoretiska modell. Den är bara värdelös.
Citera
2024-07-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Nej, det är inget magiskt med din teoretiska modell. Den är bara värdelös.

Att inse hur en tillräckligt stor platt yta ger upphov till en horisont för den som står och blickar ut över den är allt annat än värdelöst, det är faktiskt riktigt intressant. Ja, för oss som inte har en begränsning av tankeverksamhet utanför "boll rund uga uga". Du hör kanske inte till den skaran?
Citera
2024-07-09, 18:17
Medlem
Citat:
Att inse hur en tillräckligt stor platt yta ger upphov till en horisont för den som står och blickar ut över den är allt annat än värdelöst, det är faktiskt riktigt intressant. Ja, för oss som inte har en begränsning av tankeverksamhet utanför "boll rund uga uga". Du hör kanske inte till den skaran?

Nej, men jag tillhör skaran som observerar verkligheten och funderar ut hur detta skulle kunna förklaras.

Jag har gett dig 3 egenskaper som verklighetens horisont har, men som din modell inte klarar. Antingen kan du ta till dig den informationen och skissa på en ny modell, eller så kan du, uga uga, köra huvudet i sanden och fortsätta drömma om ditt oändliga plan
Citera
2024-07-09, 18:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du förstår fortfarande inte att jag pratar om hur ytan komprimeras lodrätt? Du tror jag diskuterar hur en båt eller ett hus blir mindre ju längre bort från mig det befinner sig?

Gå tillbaka till mitt exempel med poolen, och läs igenom det noggrant. Förstå vad jag skriver. Sluta ta upp saker som inte hör till frågan.
Den form av kompression som bara verkar i en riktning som du talar om existerar inte.
Citera
2024-07-09, 18:36
Medlem
Citat:
Den form av kompression som bara verkar i en riktning som du talar om existerar inte.

Du förnekar alltså att en tillräckligt stor platt yta komprimeras i ditt synfält mer och mer, för att till slut skapa en horisont där du längre inte kan urskilja ytan? Är du från vettet?
Citera
2024-07-09, 18:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du förnekar alltså att en tillräckligt stor platt yta komprimeras i ditt synfält mer och mer, för att till slut skapa en horisont där du längre inte kan urskilja ytan? Är du från vettet?
Nej det är snarare du som är från vettet om du tror att perspektivet skulle komprimera saker i ena riktningen men inte i den andra.
Citera
2024-07-09, 19:07
Medlem
ynk21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Det här med att synfältet komprimeras:
Komprimeras synfältet både i det horisontella planet och det lodräta?
Är du bekant med uttrycket x-, y- och z-axlarna? Beskriv i vilken/vilka led synfältet komprimeras.

Citat:
Lodrätt.

Så om du lägger dig ner vågrätt på marken, platt som en sill, då borde synfätet även komprimeras i denna riktning så att du kan zooma in Turning Torso utan att nedre delen saknas?
Citera
2024-07-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Du får gärna visa mig den beräkningen, det kan möjligtvis stämma om du mäter från en teoretisk 0-nivå.

Jag räknar inte själv, utan det är Earth Curve Calculator. Och det var tal om 2 meter höjd och avstånd på 10 mil. Så här blir det:

https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/?d0=100&h0=2&unit=metric
Citera
2024-07-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag räknar inte själv, utan det är Earth Curve Calculator. Och det var tal om 2 meter höjd och avstånd på 10 mil. Så här blir det:

https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/?d0=100&h0=2&unit=metric

Varför använder du den?

"Earth Curve Calculator
This app calculates how much a distant object is obscured by the earth's curvature, and makes the following assumptions:

the earth is a convex sphere of radius 6371 kilometres
light travels in straight lines"
Citera
2024-07-09, 19:26
Medlem
Citat:
Nej det är snarare du som är från vettet om du tror att perspektivet skulle komprimera saker i ena riktningen men inte i den andra.

Du hänger alltid upp dig på detaljer som inte hör till frågan.

Jag tror fortfarande inte du förstår vad jag pratar om här.

Vi gör ett nytt försök att förklara, jag ska försöka vara lite tydligare denna gång med vad jag menar:

Du står vid en 100 meter lång pool. Längst med poolens vattenyta har du lagt ut ett flytande rött rep. Det sträcker sig från kortsidan där du står, till poolens andra kortsida.

Du förlänger poolens längd med 100 meter, och lägger ut repet enligt tidigare beskrivning. Du jämför hur mycket av repets detaljer du kunde urskilja när poolen var 100 meter, och nu vid 200 meter.

Du gör samma sak igen, och igen, och igen, och igen, tills du har en pool som sträcker sig 100 mil bort från dig.

Jag menar då alltså att:
Någonstans längst med den hör förlängningen av poolen, så kommer det uppstå ett avstånd där repet inte går att urskilja annat än kanske någonting rött i ditt synfält. Du ser inte längre att där existerar någon som ligger längst med en vattenyta bort från dig. Du kan inte avgöra det.

Där och då har ett optiskt fenomen (att repet komprimeras i ditt synfält mer och mer) gett upphov till en plats där du inte ser längre. Åtminstone längst med ytan. Skulle du då samtidigt bredda poolen med 100 mil, så skulle det enda som händer vara att den här platsen där du inte ser längre längst med ytan, bredda sig i form av en horisontell linje.

Blev det tydligare?
Senast redigerad av Dendummasillen 2024-07-09 kl. 19:51.
Citera
2024-07-09, 19:28
Medlem
Citat:
Nej, vi pratar inte om ljus. Vi pratar om hur en plan yta komprimeras i ditt synfält tills dess att du inte längre kan urskilja ytan, och en horisont uppstår. Där existerar inga regler om ljus eller siktlinjer. Vi har gått igenom detta, din lilla dummis.

Prata för dig själv. Alla utom du pratar om varför ljuset från den nedre delarna av tornet inte når kameran. Alla utom du pratar om varför tornet ser ut att ligga under horisonten.

Och för tusende gången, vi pratar inte om "en plan yta", vi pratar om ett torn som till hälften är dolt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in