Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Nej det är snarare du som är från vettet om du tror att perspektivet skulle komprimera saker i ena riktningen men inte i den andra.
Du hänger alltid upp dig på detaljer som inte hör till frågan.
Jag tror fortfarande inte du förstår vad jag pratar om här.
Vi gör ett nytt försök att förklara, jag ska försöka vara lite tydligare denna gång med vad jag menar:
Du står vid en 100 meter lång pool. Längst med poolens vattenyta har du lagt ut ett flytande rött rep. Det sträcker sig från kortsidan där du står, till poolens andra kortsida.
Du förlänger poolens längd med 100 meter, och lägger ut repet enligt tidigare beskrivning. Du jämför hur mycket av repets detaljer du kunde urskilja när poolen var 100 meter, och nu vid 200 meter.
Du gör samma sak igen, och igen, och igen, och igen, tills du har en pool som sträcker sig 100 mil bort från dig.
Jag menar då alltså att:
Någonstans längst med den hör förlängningen av poolen, så kommer det uppstå ett avstånd där repet inte går att urskilja annat än kanske någonting rött i ditt synfält. Du ser inte längre att där existerar någon som ligger längst med en vattenyta bort från dig. Du kan inte avgöra det.
Där och då har ett optiskt fenomen (att repet komprimeras i ditt synfält mer och mer) gett upphov till en plats där du inte ser längre. Åtminstone längst med ytan. Skulle du då samtidigt bredda poolen med 100 mil, så skulle det enda som händer vara att den här platsen där du inte ser längre längst med ytan, bredda sig i form av en horisontell linje.
Blev det tydligare?