2024-07-09, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Att man ser mindre och mindre av en platt yta ju längre bort från dig som den sträcker sig, är alltså pseudovetenskap enligt dig? Skämtar du eller?

Att jämföra ett vertikalt torn med en platt yta är inte ens pseudovetenskap, det är bara väldigt, väldigt förvirrat.

Varför ser du mindre och mindre av de nedre delarna av det vertikala tornet samtidigt som du ser de övre delarna?
Citera
2024-07-10, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Att jämföra ett vertikalt torn med en platt yta är inte ens pseudovetenskap, det är bara väldigt, väldigt förvirrat.

Varför ser du mindre och mindre av de nedre delarna av det vertikala tornet samtidigt som du ser de övre delarna?

Därför att de nedre delarna står närmare ytan som försvinner, skulle vara min gissning.

Jag har dessvärre inga stora nog platta ytor att titta på för att ta reda på hur ett torn skulle försvinna när det befann sig bortom en horisont skapad av att ytan tornet står på komprimeras i mitt synfält.

Kanske är det en sån platt yta jag tittar på, när jag ser horisonten. Spännande och tänkvärt.
Citera
2024-07-10, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det är nog en överdrift att kalla det pseudovetenskap. Det är bara dendummasillen som är så övertygad om att jorden är platt att han inte ens kommer att diskutera bevisen på motsatsen, och då måste han hitta en förklaring till att halva Turning Torso är gömd bakom en horisont. När det inte kan vara jordens krökning, måste det vara så att det uppstår en horisont på den platta jorden.

Jag är rädd att dendummasillen förväntar sig att någon annan gör forskningen, men jag tror att han förmodligen kommer att bli besviken. Det är säkert att han av olika anledningar inte kommer att göra det själv.

Jag kan bekräfta med ett A4-papper att en horisont skulle uppstå på en tillräckligt stor platt yta. Vad som händer med ett objekt som ligger bortom en sådan horisont, det är svårare att få bekräftat för sig. Kanske försvinner det botten först? Låter inte alls orimligt.
Citera
2024-07-10, 07:31
Medlem
Citat:
Jag kan bekräfta med ett A4-papper att en horisont skulle uppstå på en tillräckligt stor platt yta. Vad som händer med ett objekt som ligger bortom en sådan horisont, det är svårare att få bekräftat för sig. Kanske försvinner det botten först? Låter inte alls orimligt.
Nej det kan du inte alls! Ingen horisont uppstår, så ditt snack här är nonsens.
Men: Anta att en horisont uppstår. Leder det till att jorden är platt? Förklarar det varför ekvatorn är 4000 mil lång och inte 6283? Förklarar det att Polstjärnan är lika högt över horisonten som antalet breddgrader? Förklarar det solförmörkelse och månförmörkelse? Eller alla andra tydliga bevis för att jorden INTE kan vara platt?
Senast redigerad av pewana 2024-07-10 kl. 08:16.
Citera
2024-07-10, 07:44
Medlem
Citat:

Visa gärna a4-exemplet med en bild. Jag förstår inte hur
Citera
2024-07-10, 08:03
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:

Du kämpar vidare med ditt optiska fenomen?
Det är dock helt utanför ämnet, kunde ju vara lite vuxet att du höll dig till ämnet du påstår du vill diskutera.

Jordens form går att både påvisa och bevisa och det är det tråden handlar om, inte
Citat:
är svårare att få bekräftat för sig. Kanske försvinner det botten först? Låter inte alls orimligt.
som ju då bara blir hittepå.

Vill du fortsatt hävda att ditt optiska fenomen har ett dugg med tråden att göra så lägger du fram alla dina teser, tillhörande data och en rapport på hur jag upprepar dessa.
Citera
2024-07-10, 08:32
Medlem
Citat:
Därför att de nedre delarna står närmare ytan som försvinner, skulle vara min gissning. ...

Hur kan en yta som ligger 180 meter nedanför tornet få tornet att försvinna? Hur är ytan ens inblandad? Siktlinjen till tornet ligger ju långt ovanför ytan.

Vad är det som hindrar ljuset från de nedre delarna av tornet att nå kameran? Varför ser det ut som om vattnet framför tornet ligger högre än tornet?

Och nej, vi är inte intresserad av att återigen höra dig yra om "platta ytor", Vi pratar om det vertikala tornet.

Citat:
Jag kan bekräfta med ett A4-papper att en horisont skulle uppstå på en tillräckligt stor platt yta. ...

Komplettera ditt experimentet med ett vertikalt torn som är 100 gånger högre än betraktarens höjd.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-07-10 kl. 08:49.
Citera
2024-07-10, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej det där med kompressionshorisont är någon ni plattisar hittat på för att det skall stämma med eran tro att jorden är platt. Finns ingenstans där man kan studera er pseudovetenskap.
Aldrig sagt att jag är en " plattis" däremot det han säger stämmer.
Du kan testa det väldig lätt själv.
Citera
2024-07-10, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
Du som sitter på kunskap
Hur mycket kraft måste en fågel använda är den ska kunna flyga när gravitationen kan hålla allt vatten fast samt månen i omlopp ?

Beror på fågelns vikt, för en fågel som väger 10g handlar det om 0.1N

Det här är gymnasiefysik, är det nivån du vill hålla?

Citat:
Du behöver varken ha kraft eller riktning på en platt jord

Så då måste det faktum att det behövs en kraft för att lyfta en tyngd betyda att vi inte befinner oss på en platt jord?

Och när du släpper tyngden så faller den med riktningen ned - är även det ett bevis för att jorden inte är platt?
Citera
2024-07-10, 11:35
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Aldrig sagt att jag är en " plattis" däremot det han säger stämmer.
Du kan testa det väldig lätt själv.
Hur testar man det?
Citera
2024-07-10, 11:38
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Du missförstod teori med " vi vet "
Lycka till med allt du / ni vet 😇

Bevisa att de inte är sfäriska på grund av att massa attraherar massa och hydrostatisk jämvikt.
Då först kan du hävda att vi inte vet något om planeten vi bor på.
Citera
2024-07-10, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Bevisa att de inte är sfäriska på grund av att massa attraherar massa och hydrostatisk jämvikt.
Då först kan du hävda att vi inte vet något om planeten vi bor på.
Vi har accepterade teorier, stämmer bra 👌
Skulle du påstå att vi har bevisat gravitation tex ?
Senast redigerad av Superburkeen 2024-07-10 kl. 11:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in