2024-07-09, 17:32
Medlem
Alltså flyttarna som framkommit är ju långt ifrån normala, det måste väl varenda normalfungerande person inse. Att köpa ett hus i Tollarp, bo där i ett halvår för att sedan sälja det, i samma veva köpa hus i Vadstena (!) (långt bort, vad hade de ens för koppling dit förutom att de gifte sig där?), bo där i ett halvår för att sedan sälja det också, och sedan flytta tillbaka till Tollarp igen med nytt husköp. Det är inte normalt beteende. Jobbigt för småbarnen som får kastas fram och tillbaka mellan förskolor, kompisar och hus och hem och trygghet. Lär även varit påfrestande för paret, de kan ju knappt hunnit packa upp allt ur flyttkartongerna ens innan det var dags att flytta vidare.

Kunde ha fattat mer om de hade snålt med pengar och humankapital och behövt förflytta sig mellan andrahandskontrakt i storstäder, eller om de haft arbeten som tvingat dem flytta runt. Här verkar det handla om en till synes normal medelklassfamilj som ändå haft deg nog att köpa bostäderna, och inget jobbrelaterat som fått dem att flytta på sig. Varför utsätter man ens sig själv för detta? Låter väldigt stressigt ärligt talat. Riktigt konstigt, faktiskt.
Citera
2024-07-09, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallinThrowAway
Alltså flyttarna som framkommit är ju långt ifrån normala, det måste väl varenda normalfungerande person inse. Att köpa ett hus i Tollarp, bo där i ett halvår för att sedan sälja det, i samma veva köpa hus i Vadstena (!) (långt bort, vad hade de ens för koppling dit förutom att de gifte sig där?), bo där i ett halvår för att sedan sälja det också, och sedan flytta tillbaka till Tollarp igen med nytt husköp. Det är inte normalt beteende. Jobbigt för småbarnen som får kastas fram och tillbaka mellan förskolor, kompisar och hus och hem och trygghet. Lär även varit påfrestande för paret, de kan ju knappt hunnit packa upp allt ur flyttkartongerna ens innan det var dags att flytta vidare.

Kunde ha fattat mer om de hade snålt med pengar och humankapital och behövt förflytta sig mellan andrahandskontrakt i storstäder, eller om de haft arbeten som tvingat dem flytta runt. Här verkar det handla om en till synes normal medelklassfamilj som ändå haft deg nog att köpa bostäderna, och inget jobbrelaterat som fått dem att flytta på sig. Varför utsätter man ens sig själv för detta? Låter väldigt stressigt ärligt talat. Riktigt konstigt, faktiskt.

De trodde att förhållandet skulle bli bättre av en nystart genom flytt. Konstigt nog fortsatte de med beteendet fastän det bara fungerade i en månad för pappan.
Citera
2024-07-09, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Han klagar på att frun flyttar 8 mil bort, det är mindre än en timmes bilresa. Hans inlägg tyder på en känslomässig mognad i nivå med en tioåring som får panikångest när en bästis hittar en ny kompis. Han skriver om föräldrarnas svek i en strulig ungdom. Nu svek hans fru/mamma honom på samma sätt i hans struliga vuxendom. För han blev aldrig vuxen. Mamman fick två barn och gifte sig med den tredje.
Att flera här i tråden skuldbelägger mamman och sympatiserar med pappan visar tydligt brist på kunskap. Detta är inget vanligt drama vid pratar om här, utan en pappa som har mördat sitt barn och försökt mörda sitt andra barn samt tagit livet av sig. För de som är insatta i denna sortens brott så förstår man den bakomliggande orsaken.
Citera
2024-07-09, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Terapeuten har, precis som alla andra, skyldighet att orosanmäla om det finns risk för att barn far illa.

Kanske inte präster - deras tystnadsplikt är extra stark.
Citera
2024-07-09, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Jag frågade min fru om det är normalt att dejta 3 st under en månad och en månad efter separation. Då sa hon uppmärksamhet och narcissist. Dessutom presentera en okänd efter 1 månad för småbarn.

Tror inte att mamman är helt 100 heller då de båda verkar vara dysfunktionella fast på olika sätt.
Pappan utan vettiga referenser (enligt honom själv pga taskig uppväxt) och mamman som hängde på flyttarna trots småbarn osv.
Det är såklart väldigt olämpligt att involvera mindre barn i de vuxnas affärer om det inte är absolut nödvändigt av någon orsak och där har ju mamman ingen spärr tydligen.

Till viss del kan jag förstå mammans 'tidiga' dejtade (även om jag inte skulle göra så själv) då hon efter alla turer med pappan bara förlorat en massa tid och inget har blivit bättre.
Som någon skrev tidigare så kan det omöjligt ha varit hennes plan i livet att behöva ta hand om 2 små barn och en mansbebis med ett outvecklat känsloliv.

Det är en hel del jag reagerar på kring henne men han verkar ha varit en vandrande katastrof.
Det är inte alls säkert att hon verkligen är narcissist, vi reagerar alla olika på livsstress. En del bryter ihop och blir vrak medans andra säger fuck this shit och blir hårda och kalla.
Jag är rätt övertygad om att hennes öppna inlägg på fb delvis varit menade att såra pappan och som mansbebis var han ett öppet mål.

Hans ältande där han inte tog något eget ansvar för sin egen utveckling och mognad säger precis allt och med facit i hand så..
Hon må vara ett arsel men han var isåfall ett praktarsel själv, ända in i döden.
Lite som att två egoistiska snorungar fast med vuxenrättigheter som leker mamma pappa barn och sabbar livet totalt för sina egna barn.
Om socialtjänsten varit inblandad tidigare utan minsta åtgärd så har även de blod på sina händer.
Senast redigerad av S.G.T. 2024-07-09 kl. 17:57. Anledning: Rättning
Citera
2024-07-09, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Friggis
Det finns inget du kan göra åt det, hur ska du hindra det ?

Förmodligen är detta fria fantasier från pappans håll, alla med sjuklig svartsjuka hittar på sånt här för att folk ska tycka synd om dem.
Mamman hade enligt någon i tråden själv lagt ut om en dejt på fb.
Han må vara svartsjuk, men fantiserar gör han ju inte.

Barnen borde gått först i den här separationen, vilket det inte gjort. Mamman tänker på flytt och män, pappan är djupt inne i sitt eget mående.
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Jag argumenterar på det sätt jag finner riktigt, ja.

Jag gillar inte alla flyttar hon/dom gjort nej, men huruvida det är en ständig flykt från något låter jag vara osagt. Jag dömer efter hur det låter i MINA öron.
Du dömer ju efter hur det låter i dina, så vad är problemet?

Tolkningsförmåga verkar du sakna helt med tanke på din sista mening där. Goddag yxskaft, typ
De flyttade för att de trodde att det skulle bli en nystart, vilket det aldrig blev enl. pappan. Så både flytt och flykt är korrekt.
Citera
2024-07-09, 17:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Så terapeuter har ingen anmälningsplikt? Han gick dit för att han var i kris, kan inte kristerapeuten hantera honom undrar man vad som kommer efter kris? Och varför man låter en ohanterbar människa i kris anmäla sig själv.

Det är din uppfattning, jag känner ingen av dom och utgår bara från de uppgifter vi har på bordet.
Mamman var uppenbarligen inte rädd för honom, eller orolig för att låta barnen vara hos honom. Detta trots att hon, enligt hans inlägg i gruppen den 19 maj, visste att han var i kris vilket hon (enligt honom, samt eget inlägg på fb) nyttjade till att få barnen boendes hos henne på heltid.

Varför lät hon barnen vara hos honom, när hon visste att han var i dåligt skick?

Återigen, skyddar inte pappan på något vis. Men det finns en dynamik i den här familjen som kan vara svaret på frågan varför.
Hon trodde väl inte att han skulle mörda barnen.
Det sitter nog väldigt långt in att man ska misstänka något sådant.
Citera
2024-07-09, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Att flera här i tråden skuldbelägger mamman och sympatiserar med pappan visar tydligt brist på kunskap. Detta är inget vanligt drama vid pratar om här, utan en pappa som har mördat sitt barn och försökt mörda sitt andra barn samt tagit livet av sig. För de som är insatta i denna sortens brott så förstår man den bakomliggande orsaken.
Håller helt med, otroligt att man tror att det är mördaren som är offret I detta drama och griper efter halmstrån för att få mamman att verka vara skyldig.
Citera
2024-07-09, 17:51
Medlem
Citat:
De flyttade för att de trodde att det skulle bli en nystart, vilket det aldrig blev enl. pappan. Så både flytt och flykt är korrekt.

Enligt pappan ja. Sanningshalten i det kan dock ifrågasättas om det stämmer som han beskriver sitt mående och att terapeuten gav upp och bad honom orosanmäla sig själv.
Det senare låter dock mycket märkligt.
Man ger väl inte bara upp som terapeut utan att hänvisa/remittera vidare om någon mår så dåligt?
Jag kan iofs inte alls gången inom psykiatrin men det kan ju tänkas att han var tvungen att orosanmäla sig själv för att få rätt hjälp 🤔
Annars hade ju terapeuten kunnat göra det.
Någon som är insatt och vet hur det fungerar?
Citera
2024-07-09, 17:51
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Så terapeuter har ingen anmälningsplikt? Han gick dit för att han var i kris, kan inte kristerapeuten hantera honom undrar man vad som kommer efter kris? Och varför man låter en ohanterbar människa i kris anmäla sig själv.

Det är din uppfattning, jag känner ingen av dom och utgår bara från de uppgifter vi har på bordet.
Mamman var uppenbarligen inte rädd för honom, eller orolig för att låta barnen vara hos honom. Detta trots att hon, enligt hans inlägg i gruppen den 19 maj, visste att han var i kris vilket hon (enligt honom, samt eget inlägg på fb) nyttjade till att få barnen boendes hos henne på heltid.

Varför lät hon barnen vara hos honom, när hon visste att han var i dåligt skick?

Återigen, skyddar inte pappan på något vis. Men det finns en dynamik i den här familjen som kan vara svaret på frågan varför.
Citera
2024-07-09, 17:53
Medlem
Citat:
Mamman hade enligt någon i tråden själv lagt ut om en dejt på fb.
Han må vara svartsjuk, men fantiserar gör han ju inte.

Barnen borde gått först i den här separationen, vilket det inte gjort. Mamman tänker på flytt och män, pappan är djupt inne i sitt eget mående.

En dejt är väl att gå ut och äta eller nåt liknande. För några incels i tråden verkar det däremot vara synonymt med sex, det är förmodligen därför de har hamnat lite snett i livet. Att en skild mamma berättar för sina barn att hon ska gå på middag med en dejt är fullt normalt och kommer absolut inte att ge livslånga psykiska ärr. Att pappan mördar ena barnet och försöker mörda det andra är däremot något som kommer att ärra i alla fall det ena barnet för resten av livet.
Citera
2024-07-09, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Hade han så mycket som andats om något sådant så hade terapeuten haft anmälningsplikt och mamman gjort allt i sin makt för att stoppa det. Han har med all säkerhet inte gett några sådana signaler till någon innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in