2024-07-08, 13:47
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nix, så fungerar det inte alls.
Det har fungerat så och fungerar så på fler platser än en.
Om du inte har någonting informativt att skriva, låt bli.
Ett "ja" eller "nej" duger inte utan en vidare förklaring.
Citera
2024-07-08, 13:52
Medlem
wes420s avatar
Nu utgår alla ifrån att det ts skriver stämmer.
Ska man se på flashback så stämmer inte hälften av vad folk skriver.

Åk dit och dokumentera, dels för din skull, och för vår så vi kan nysta ut det här åt dig
Citera
2024-07-08, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
Det har fungerat så och fungerar så på fler platser än en.
Om du inte har någonting informativt att skriva, låt bli.
Ett "ja" eller "nej" duger inte utan en vidare förklaring.
För 40 år sedan var det vanligt. Även då uppstod problemet att det inte gick att fullfölja då man måste veta vem som körde bilen. Ägaransvar kom först med LKOP 1984. Du kan inte upprätta ett avtal med en bil.
Citera
2024-07-08, 13:58
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
För 40 år sedan var det vanligt. Även då uppstod problemet att det inte gick att fullfölja då man måste veta vem som körde bilen. Ägaransvar kom först med LKOP 1984.
Ja, det är ett bättre alternativ, borde vara så vid fortkörning också (kamera).
Snart börjar jag bli för insyltad så jag måste börja läsa paragrafer om detta.. Vet inte om jag orkar, det är så onödig vetskap för mig.
Jag får ta det du sagt och hålla mig till det, du verkar ju inte ljuga iaf, inte är du otrevlig heller, så tack för infon
Citera
2024-07-08, 14:04
Medlem
Citat:
Snart börjar jag bli för insyltad så jag måste börja läsa paragrafer om detta.. Vet inte om jag orkar, det är så onödig vetskap för mig.
Jag får ta det du sagt och hålla mig till det, du verkar ju inte ljuga iaf, inte är du otrevlig heller, så tack för infon
Notera att hastighetsöverträdelse är en kriminell handling, den kräver att man kan fastställa vem som är ansvarig (bilföraren) och denne förskyller då böter.
Felparkering är en överträdelse som det finns sanktioner mot, kontrollavgifter respektive felparkeringsavgifter. I båda fallen föreligger ägaransvar, men den stora skillnaden jämfört med hastighetsöverträdelse är att olovlig parkering inte är en kriminell handling.
Citera
2024-07-08, 14:07
Medlem
Citat:
Att låta bilägaren vara betalningsansvarig för överträdelser av högsta tillåtna hastighet skulle samtidigt innebära att sanktionen blev på liknande sätt som med felparkeringar, alltså ingen koppling till person och då ej heller brottslig gärning.
Citera
2024-07-08, 14:07
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Felparkering på allmän mark renderar i felparkeringsavgifter vilka utfärdas av kommunen. Dessa skall betalas till Transportstyrelsen, men överklagan skall alltid ske till polisen.

Ja? 😂
Citera
2024-07-08, 14:08
Medlem
Citat:
Nu utgår alla ifrån att det ts skriver stämmer.
Ska man se på flashback så stämmer inte hälften av vad folk skriver.

Åk dit och dokumentera, dels för din skull, och för vår så vi kan nysta ut det här åt dig

Det räcker med innehållet i fakturan för att kunna ha orsak att ifrågasätta det hela.
Citera
2024-07-08, 14:09
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Felparkering på allmän mark renderar i felparkeringsavgifter vilka utfärdas av kommunen. Dessa skall betalas till Transportstyrelsen, men överklagan skall alltid ske till polisen.

Jag förstår nu att du bara är någon form av rövhatt som vill märka på ord, jag skrev bokstavligen vaktbolag eller kommun, vart överklagan ska lämnas in ska stå på boten? Vad är det som är otydligt?
Citera
2024-07-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Ja? 😂

Således inga överklagningar till kommunen.
Citera
2024-07-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Jag förstår nu att du bara är någon form av rövhatt som vill märka på ord, jag skrev bokstavligen vaktbolag eller kommun, vart överklagan ska lämnas in ska stå på boten? Vad är det som är otydligt?
Eftersom vi är i juridikdelen så är ofta ordvalet högst väsentligt.
Citera
2024-07-08, 14:14
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Eftersom vi är i juridikdelen så är ofta ordvalet högst väsentligt.

Ordvalet? Det står på boten, vilket ord är det du inte fattar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in