2024-07-08, 12:54
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men han har inte ingått något avtal om parkering mot avgift, ännu mindre att fakturan kan levereras fastsatt på bilen. Nu har han ju ställt frågor om fakturan så det är svårt att hävda att han inte fått den.
"Korrekt" hantering hade väl varit att konstatera att det inte var någon kontrollavgift utan "reklam" och slängt den.

Sen spelar det väl ingen roll om det går till KFM, TS får ju svara att han motsätter sig fordran.
När han åker in på en parkering och parkerar fordonet så har han sitt avtal där.
Citera
2024-07-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
Både du och personal borde sett till så du fick ett intyg på att du fick stå där.
Eftersom du frågade så torde du förstått att det enbart är till för hotellets gäster.
Förstår att det blir dumt om du fått ett muntligt ok, så det du kan göra är att spela in personen där denne erkänner att du hade rätt att stå där.
Betala bör du göra ändå, annars får du mer att betala, sen tar du det därifrån

Fakturan är formellt felaktig på flera sätt, varför menar du att den likafullt skall betalas?
Citera
2024-07-08, 12:58
Medlem
Citat:
När han åker in på en parkering och parkerar fordonet så har han sitt avtal där.
Nej, avtalsparkeringar finns i stort sett inte längre. Nu är det LKOP som tillämpas på tomtmark istället, men för att kunna utfärda kontrollavgifter måste de villkor som lagen föreskriver vara uppfyllda vilket i detta fall ej var gjort.
Citera
2024-07-08, 13:02
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Fakturan är formellt felaktig på flera sätt, varför menar du att den likafullt skall betalas?
Det vet jag ingenting om, jag svarade på ts.
Citera
2024-07-08, 13:05
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Nej, avtalsparkeringar finns i stort sett inte längre. Nu är det LKOP som tillämpas på tomtmark istället, men för att kunna utfärda kontrollavgifter måste de villkor som lagen föreskriver vara uppfyllda vilket i detta fall ej var gjort.
Detta är inte min starka sida, men vad menas med "finns i stort sett inte längre"?
Är det inte möjligt att det skulle gälla på den parkeringen?

Personalen kanske ljög eller inte ens var personal, jaja, det går bra, varsego!
Men på egen risk, kanske personen glömde lägga till.
Vem vet.
Citera
2024-07-08, 13:06
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men han har inte ingått något avtal om parkering mot avgift, ännu mindre att fakturan kan levereras fastsatt på bilen. Nu har han ju ställt frågor om fakturan så det är svårt att hävda att han inte fått den.
"Korrekt" hantering hade väl varit att konstatera att det inte var någon kontrollavgift utan "reklam" och slängt den.

Sen spelar det väl ingen roll om det går till KFM, TS får ju svara att han motsätter sig fordran.
En del reklam kan likna fakturor till utseendet, men om det faktiskt står "faktura" (och inte "erbjudande" eller liknande) så ska man nog inte behandla det som reklam. Jag håller med om att fakturan verkar vara felaktig. Min rekommendation är att bestrida den.

Citat:
Om det är skyltat med avgift, ja. De hade möjligen kunnat utfärda en kontrollavgift, men lappen han fick var i så fall inte korrekt.
Citera
2024-07-08, 13:09
Medlem
Citat:
Hojab arbetar på uppdrag från P-bolag.
Som framgår i tråden har ej något P-bolag anlitats, därav så mycket fel.
Att ta det till domstol gör den som vill ha betalt, inte parkören.

Läste inte hela tråden så var inte med på att "avgiften" utfärdats direkt av hotellet och inte P-företag.
Då hade jag bara bestridit att betala och låtit hotellet driva saken vidare till tingsrätten med tanke på att inte Hojab tycks vara inblandad och så mycket verkar vara fel i detta ärendet
Citera
2024-07-08, 13:09
Medlem
Citat:
Detta är inte min starka sida, men vad menas med "finns i stort sett inte längre"?

Den fanns på tomtmark före 1984, skyltmässigt har jag sett det även långt senare, men LKOP är mycket lättare att hantera, detta eftersom det är ägaransvar. Med avtal skall dessutom finnas skylt om det också. Men vilka ingår avtal? Möjligen markägaren och den som kör in bilen. Att efteråt påvisa vem ställde dit bilen är sällan så lätt, ett problem som inte finns med LKOP eftersom krav då kan rikta sig till fordonets ägare.
Citera
2024-07-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Läste inte hela tråden så var inte med på att "avgiften" utfärdats direkt av hotellet och inte P-företag.
Då hade jag bara bestridit att betala och låtit hotellet driva saken vidare till tingsrätten med tanke på att inte Hojab tycks vara inblandad och så mycket verkar vara fel i detta ärendet

Korrekt, eller ännu enklare, avvakta eventuell påminnelse, ingen åtgärd innan den kommer ts tillhanda förslagsvis.
Citera
2024-07-08, 13:12
Medlem
Citat:

Personalen kanske ljög eller inte ens var personal, jaja, det går bra, varsego!
Men på egen risk, kanske personen glömde lägga till.
Vem vet.

TS borde fått med sig ett tillstånd att förete i bilen. Nu behövs inte det då skyltning med mera är helt undermålig.
Citera
2024-07-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
En del reklam kan likna fakturor till utseendet, men om det faktiskt står "faktura" (och inte "erbjudande" eller liknande) så ska man nog inte behandla det som reklam. Jag håller med om att fakturan verkar vara felaktig. Min rekommendation är att bestrida den.

Om det är skyltat med avgift, ja. De hade möjligen kunnat utfärda en kontrollavgift, men lappen han fick var i så fall inte korrekt.

Men även med skyltning "avgift" så har inte något avtal ingåtts.
Citera
2024-07-08, 13:19
Medlem
Citat:

Nix, så fungerar det inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in