2024-07-08, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Ordvalet? Det står på boten, vilket ord är det du inte fattar?
Nu avbryter vi ordväxlingen med er.
Citera
2024-07-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
Det har fungerat så och fungerar så på fler platser än en.
Om du inte har någonting informativt att skriva, låt bli.
Ett "ja" eller "nej" duger inte utan en vidare förklaring.

Var fungerar det så? Tänker du på platser där det är kameraparkering och det finns en stor och tydlig skylt vad som gäller, vad det kostar, hur man betalar osv samt hur fort man måste lämna området för att slippa betala?

I TS fall fanns det en P skylt och text "Endast hotellgäster" och inget mer. Det innebär inte att man ingår något avtal genom att ställa sig där.
Citera
2024-07-08, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Inte enligt Visma, som borde kunna det här.

"Det finns inga regler som säger att man måste skicka en eller flera påminnelser innan ärendet går vidare till inkasso eller indrivning. Du kan lämna en obetald fordran direkt till indrivning utan att skicka en enda påminnelse om du vill."

https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/inkasso/fa-betalt-i-tid

Jo det är lagstiftat som Nordiad säger, det är föreskrivet i Lag om Kontrollavgift vid olovlig parkerings 8-9§§

Citat:
8 § Vill markägaren ta ut kontrollavgift skall han utställa en betalningsuppmaning som överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästs på fordonet.

Om kontrollavgiften inte betalas inom den tid som angetts i uppmaningen, skall markägaren påminna fordonets förare eller ägare om betalningsansvaret innan han vidtar åtgärder för inkassering av avgiften enligt inkassolagen (1974:182). Påminnelsen skall innehålla uppgift om när avgiften senast skall betalas.

9 § Talan om att få ut kontrollavgift får inte väckas senare än två år från den dag då den olovliga parkeringen upphörde.

Talan skall väckas vid tingsrätten i den ort där den olovliga parkeringen ägde rum.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1984318-om-kontrollavgift-vid-olovlig_sfs-1984-318/
Citera
2024-07-08, 14:44
Medlem
graFFes avatar
Har överklagat p-bot 2ggr och fått tillbaka pengarna båda gångerna.
Citera
2024-07-08, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Har överklagat p-bot 2ggr och fått tillbaka pengarna båda gångerna.
Förmodligen felparkeringsavgifter eftersom du skriver "fått tillbaka". Kontrollavgifter fungerar inte på det viset. "P-bot" som du skriver finns inte.
Citera
2024-07-08, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Jag är 100% säker på att det är en kontrollavgift!
Därför att Gatumark där man skriver ut parkeringsanmärkningar är allmän plats, det finns inget om hotellgäster, i centrum på gatumark utanför ICA får dom parkera max 1 timme mot betalning, där efter inträder parkeringsförbud, tanken är att Besöks parkeringen är till för kunder i centrumet inte boende parkerare, eller någon som ska besöka någon under några timmar!

Ja, troligen är det det, men det vore generellt bättre om folk som vill ha tips om vad de skall göra med en p-bot skriva vilken variant det rör sig om istället.
Citera
2024-07-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Jag är 100% säker på att det är en kontrollavgift!
Därför att Gatumark där man skriver ut parkeringsanmärkningar är allmän plats, det finns inget om hotellgäster, i centrum på gatumark utanför ICA får dom parkera max 1 timme mot betalning, där efter inträder parkeringsförbud, tanken är att Besöks parkeringen är till för kunder i centrumet inte boende parkerare, eller någon som ska besöka någon under några timmar!

Ja, det enda jag sett med reserverade parkeringar på gatumark är Utryckningsfordon och Beskickningsbilar.
Citera
2024-07-08, 18:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Jag är på ett event en vecka där vi äter middag på ett närliggande hotell varje dag.
Vi har en deal med hotellet så minst hundra personer äter middag där varje dag.
I går när jag skulle äta middag visade jag fötst upp mitt kort som vi har för att äta och sedan frågade jag om man kan ladda sin bil på deras laddare. Jag talade om att jag tillhörde det närliggande eventet. Ja det går bra så de. Jag frågade hur man gör och de så att det bara är att starta laddningen med sitt betalkort. Sagt och gjort jag ställde mig och laddare min bil. När jag skulle hämta den ha de de satt en bot på 1000:- för att jag inte bodde på hotellet. Jag blev förståss sur och gick in på hotellet och pratade med den person som jag pratade med tidigare. Hon kände igen mig och kom ihåg mig, men hon säger att det finns skyltar som säger endast hotellgäster. Att hon sagt till mig att jag kunde ladda där var bara om jag bodde på hotellet. Hon kunde inte ta tillbaka boten även om hon är chef.
Jag funderar nu på om det är någon idé att överklaga . Eller hitta något på boten som är fel . Fel utformad ellet någon info som saknas.
Är det någon idé?
Det är bara tusen kronor med känns jävligt orättvist. Jag är rätt sur...

Eftersom parkeringsbolaget gjort 100% rätt är det ingen idé.

Surt sa räven.
Citera
2024-07-08, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, det enda jag sett med reserverade parkeringar på gatumark är Utryckningsfordon och Beskickningsbilar.
MC-parkering och PRH plats finns också!
Taxi plats finns också, men alla dess ägs av kommunen, medans hotel parkering är privat ägt!
Citera
2024-07-08, 18:16
Medlem
graFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Förmodligen felparkeringsavgifter eftersom du skriver "fått tillbaka". Kontrollavgifter fungerar inte på det viset. "P-bot" som du skriver finns inte.

Ja jag minns inte om jag hann betala eller inte, var en 15-20 år sedan.

Ena gången i ett p-hus där jag stod mitt mellan två våningsplan. Betalade i automaten närmast men hade behövt betala i automaten på våningen över. Framgick inte.

Andra gången när man fick parkera gratis i stan med etanolbil men kommunen ändrade reglerna utan att jag fått information om det.
Citera
2024-07-08, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Eftersom parkeringsbolaget gjort 100% rätt är det ingen idé.

Surt sa räven.

Har du läst tråden? Det finns inget parkeringsbolag inblandat och de har gjort allt fel.
Citera
2024-07-08, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har du läst tråden? Det finns inget parkeringsbolag inblandat och de har gjort allt fel.

Vem satte en bot då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in