2024-06-27, 12:49
Medlem
Alanas avatar
Kan någon tipsa om var man kan göra läkarundersökningen i eller omkring Göteborgsområdet som inte är för dyr?
Citera
2024-07-02, 04:17
Medlem
Alanas avatar
Kollas periferiseendet och isf hur gör läkaren det på hälsoundersökningen? Var nyligen på en synundersökning hos optikern för att skaffa glasögon då jag är lite närsynt och inte ville bli underkänd pga det och fick då höra att mitt ena ögas periferiseende var sämre än det andra. Är lite orolig att det ska ställa till det för mig nu så jag blir underkänd på hälsoundersökningen.
Citera
2024-07-02, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Kollas periferiseendet och isf hur gör läkaren det på hälsoundersökningen? Var nyligen på en synundersökning hos optikern för att skaffa glasögon då jag är lite närsynt och inte ville bli underkänd pga det och fick då höra att mitt ena ögas periferiseende var sämre än det andra. Är lite orolig att det ska ställa till det för mig nu så jag blir underkänd på hälsoundersökningen.
Har för mig att de typ håller fingrar uppe på sidan så ska man säga hur många.
Citera
2024-07-03, 19:59
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Har för mig att de typ håller fingrar uppe på sidan så ska man säga hur många.

Det läkaren jag gick hos gjorde var att hålla upp en penna vid pereferin, och så skulle jag svara om jag såg den eller ej. Men det var absolut inget att oroa sig för (om du har normal syn). Den delen tog typ 20 sekunder.
Citera
2024-07-03, 23:12
Medlem
Hej, är det någon som vet om övervikt är ett hinder vid läkarundersökningen? Det står i dokumentet från Transportstyrelsen i en av punkterna "kontroll av längd och vikt". Men hittar ej om det finns någon BMI gräns eller så eller om detta bara typ noteras för framtida kontroller.
Citera
2024-07-04, 01:45
Medlem
Nej, har många kollegor som knappt kan komma in och ut ur hytten pga grov övervikt så jag skulle inte oroa mig över det
Citera
2024-07-04, 05:59
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caronora
Hej, är det någon som vet om övervikt är ett hinder vid läkarundersökningen? Det står i dokumentet från Transportstyrelsen i en av punkterna "kontroll av längd och vikt". Men hittar ej om det finns någon BMI gräns eller så eller om detta bara typ noteras för framtida kontroller.

På mitt företag har vi folk som oironiskt, helt seriöst, verkligen måste pressa sig igenom hyttdörren för att den är för smal för dem så nej det är inte ett problem. Varför man kollar det vet jag inte, men det skall bara göras.
Men som sagt. Jag tror att du hinner vara död pga övervikt innan det stoppar dig från att bli lokförare.
Citera
2024-07-04, 14:45
Medlem
Hahahah nämen gud okej xD Då är det verkligen lugnt. Tack för svaren hörni
Citera
2024-07-04, 14:50
Medlem
En till grej. Hur länge är en inledande undersökning (initiala läkarundersökningen till utbildningen) giltig? För jag har just nu reservplats 3 och jag förstår verkligen vid det här läget är det väl kanske jääätte låg chans att jag kommer in på det. Men funderar på göra läkarundersökningen ändå bara utifall någon droppar sin plats med väldigt lite tid kvar till kurstarten plus att jag ändå kommer att fortsätta söka till utbildningar. Smart eller dum idé tror ni?
Citera
2024-07-04, 18:14
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
En till grej. Hur länge är en inledande undersökning (initiala läkarundersökningen till utbildningen) giltig? För jag har just nu reservplats 3 och jag förstår verkligen vid det här läget är det väl kanske jääätte låg chans att jag kommer in på det. Men funderar på göra läkarundersökningen ändå bara utifall någon droppar sin plats med väldigt lite tid kvar till kurstarten plus att jag ändå kommer att fortsätta söka till utbildningar. Smart eller dum idé tror ni?

Om du är yngre än 55 så är den giltig i 3 år, annars 1 år. Jag hade väntat om jag var du, men du gör naturligtvis som du själv vill. De som har hand om utbildningen borde förstå att du inte har den gjord om du inte kommit in.
Citera
2024-07-06, 21:03
Medlem
Korvbollssons avatar
Citat:
Du behöver inte läkarintyget innan utbildningen, men det behövs till din första LIA. Boka en tid direkt efter utbildningsstart, så kan du boka av om du inte kommer in men har gott om tid om du får en plats.
Citera
2024-07-06, 21:06
Medlem
Korvbollssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Kan någon tipsa om var man kan göra läkarundersökningen i eller omkring Göteborgsområdet som inte är för dyr?

Dr Ola Madsen, Prästgårdskliniken.
Bästa pris, kompis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in