2024-07-04, 13:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HolgerDjup
Om han säger något så är det subtilt och dolt i allt snömos, det brukar iaf vara så när jurister går balansgång.

Ni tolkar det allihop alldeles för optimistiskt. Mellan raderna säger han att Lexbase kan fortsätta som förut. Han menar att "journalistik" ska tolkas väldigt vitt, tydligare än så kan han inte vara i sitt ställningstagande för Lexbase och andra liknande tjänster med utgivningsbevis.

Det ser väldigt illa ut. Mycket talar nu för att EU-domstolen kommer att acceptera att Sverige får ha kvar sitt vidriga undantag från GDPR. Det finns numera bara ett alternativ kvar: emigrera för att få ett anständigt liv.
Citera
2024-07-04, 13:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Vad är det EU-domstolen själva har sagt och framfört? Fattar inte.

Att varje medlemsland genom lagstiftning ska reglera balansen mellan integritet och öppenhet typ. Men i detta fallet har ju Sverige uppenbarligen inte gjort det.
Citera
2024-07-04, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Ni tolkar det allihop alldeles för optimistiskt. Mellan raderna säger han att Lexbase kan fortsätta som förut. Han menar att "journalistik" ska tolkas väldigt vitt, tydligare än så kan han inte vara i sitt ställningstagande för Lexbase och andra liknande tjänster med utgivningsbevis.

Det ser väldigt illa ut. Mycket talar nu för att EU-domstolen kommer att acceptera att Sverige får ha kvar sitt vidriga undantag från GDPR. Det finns numera bara ett alternativ kvar: emigrera för att få ett anständigt liv.

Nej då, jag kände ungefär samma när jag läste det där. Tyvärr. Usch. Fy.
Citera
2024-07-04, 13:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HolgerDjup
Nej då, jag kände ungefär samma när jag läste det där. Tyvärr. Usch. Fy.

Jag förstår er oro, men jag tror inte det kommer bli så. Bara läsa domen mot Estland, EU-domstolen pissar på Estlands grundlag. Det spelar inte roll vad ett medlemsland framför, är det inte förenligt med EU-lagstiftningen så är det inte.
Citera
2024-07-04, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Fast han säger absolut ingenting. Det är nämligen detta EU-domstolen själva har sagt, om man t ex läser senaste domen gällande Finland så framför ju EU-domstolen just detta. Men det betyder inte att EU-domstolen accepterar att det finns något slag allmänt register över domar som vem som helst kan ta del av mot betalning.

Han säger ganska mycket när han framför att det är medlemsstaternas uppgift att göra avvägningar mellan sådana aspekter. Han försöker även på ett dolt och passivt sätt låta det som att svenska grundlagar är i rubbning om eu-domstolen kommer med ett förhandsavgörande som ska gå före grundlagen (så som det ska vara).

Citat:
Ser man det ur svensk synvinkel så är yttrandefriheten en grundbult i vår demokrati och i våra grundlagar. Det är vikten av det som gör att vi lyfter fram de perspektiven i den här frågan i yttrandet till EU-domstolen.

Citat:
Från svensk sida har det varit utgångspunkten ända sedan vi klev in i EU-gemenskapen att vissa frågor är av den karaktären att vi ska ha ett stort handlingsutrymme att avgöra frågor i ljuset av vår egen grundlagsreglering.
– Just när det gäller avvägningen mellan yttrandefriheten och den personliga integriteten så vet vi också att olika medlemsstater vill göra det på olika sätt. Det i sig talar för att medlemsstaterna ska ha det här utrymmet och också utforma regleringen konkret så nära de förhållanden som gäller nationellt. Det är det vi lyfter fram i det svenska yttrandet till domstolen.

Detta är inte att inte ha sagt någonting. Detta är ett tydligt ställningstagande där man väljer lexbase sida fast på ett mer "proffessionell juridiskt" sätt. Jag tror många börjar nu känna på sig hur Eu-domstolen kommer döma. Är man verkligen för att dessa sidor ska lägga ner så låter man Eu-domstolen föra sin process och inte be dem att inte beblanda sig med nationella ärenden.
Citera
2024-07-04, 14:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Han säger ganska mycket när han framför att det är medlemsstaternas uppgift att göra avvägningar mellan sådana aspekter. Han försöker även på ett dolt och passivt sätt låta det som att svenska grundlagar är i rubbning om eu-domstolen kommer med ett förhandsavgörande som ska gå före grundlagen (så som det ska vara).

Detta är inte att inte ha sagt någonting. Detta är ett tydligt ställningstagande där man väljer lexbase sida fast på ett mer "proffessionell juridiskt" sätt. Jag tror många börjar nu känna på sig hur Eu-domstolen kommer döma. Är man verkligen för att dessa sidor ska lägga ner så låter man Eu-domstolen föra sin process och inte be dem att inte beblanda sig med nationella ärenden.

Så är det. Detta är en rejäl kalldusch!! Gunnar Strömmer har sällat sig till lag Funcke/Lexbase. Tror att han gör detta för att blidka SD, vars ledning jag misstänker är personligt involverad i Lexbase.

Vi som är här i tråden måste lägga in en högre växel. Till och med kriminella handlingar. Vad Sverige gör är kriminellt, lagvidrigt, och det kan inte vara fel då att svara med "kriminella" metoder, det var just så hjältarna som gömde judar under andra världskriget agerade. Det låter hårt och obehagligt, men det här handlar om något väldigt obehagligt.
Om det inte nu är tydligt för alla och envar att Gunnar Strömmer tagit ställning för Lexbase och de andra uthängningssajterna, är det minsta man kan göra att be honom tala ur nattmössan.

Vilken fråga är egentligen viktigare än denna? Att vårdpersonalen ska ha 500 kronor extra i månaden? Man man ska slopa skatten på ISK-konton under 300 000? Att utvisa fler invandrare? Nej ingen av dessa frågor är så viktig och så avgörande. Och alla är tyst om den.
Citera
2024-07-04, 15:53
Avstängd
Jag har en idé. Varför inte starta upp flera uthängningsajter, som Krimfub eller Lexbase, till och med ganska många. Då får domstolarna mycket att göra eftersom de måste skicka domar till ganska många. Det blir som en överbelastning av domstolarna som inte kan priviligiera en enda av sajterna.
Citera
2024-07-04, 16:08
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:

Det är just pga dessa skäl jag hela tiden pushat på att GDPRWarrior skulle begärt skyndsam handläggning.
Han har vägrat och naivt sagt att man måste låta domstolarna "jobba i sin egna takt".

Den här takten gör just att Lexbase och andra får tid att bedriva kampanjer - slå medan järnet är hett.
En metafor som de allra flesta fattar. Och i det här fallet få det överstökat med skyndsam handläggning.

Oavsett om det är kommentarer och åsikter som man framför så finns det en praxis inom EU att ibland låta medlemsländer bestämma, därför Sverige fick ett undantag som jag förstår det med att ha utgivningsbevis etc från allra första början.
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2024-07-04 kl. 16:33.
Citera
2024-07-04, 17:21
Medlem
Citat:
Så är det. Detta är en rejäl kalldusch!! Gunnar Strömmer har sällat sig till lag Funcke/Lexbase. Tror att han gör detta för att blidka SD, vars ledning jag misstänker är personligt involverad i Lexbase.

Vi som är här i tråden måste lägga in en högre växel. Till och med kriminella handlingar. Vad Sverige gör är kriminellt, lagvidrigt, och det kan inte vara fel då att svara med "kriminella" metoder, det var just så hjältarna som gömde judar under andra världskriget agerade. Det låter hårt och obehagligt, men det här handlar om något väldigt obehagligt.
Om det inte nu är tydligt för alla och envar att Gunnar Strömmer tagit ställning för Lexbase och de andra uthängningssajterna, är det minsta man kan göra att be honom tala ur nattmössan.

Vilken fråga är egentligen viktigare än denna? Att vårdpersonalen ska ha 500 kronor extra i månaden? Man man ska slopa skatten på ISK-konton under 300 000? Att utvisa fler invandrare? Nej ingen av dessa frågor är så viktig och så avgörande. Och alla är tyst om den.

Håller med om att denna situationen är bland den största frågan vi har i Sverige som behöver lösas. Dock en stor ovilja bland politiker, jurister och journalister att uppmärksamma detta bekymmer och effekterna av det.

Yttrandet från regeringen lägger jag inte stor vikt på, ingen överraskning att de skulle göra så. Ser Eu-domstolen problematiken med hur Sverige efterlever GDPR, så är dessa yttranden rätt meningslösa oavsett vem det kommer ifrån.

Gdprwarrior nämnde att han ville ansöka om att närvara vid den muntliga förhandlingen i Luxemburg. Kan vara en bra ide så han kan förklara att regeringen faktiskt inte gör mycket åt saken och låtit detta fortgå i över 10 år och där dessa databaser expanderar år för år. Så att ge möjligheten till medlemsstaten själva att komma till en lösning är ingen bra ide. Troligtvis kommer Sverige försöka lura domstolen att detta kommer vi själva ta tag i.
Citera
2024-07-04, 18:33
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Håller med om att denna situationen är bland den största frågan vi har i Sverige som behöver lösas. Dock en stor ovilja bland politiker, jurister och journalister att uppmärksamma detta bekymmer och effekterna av det.

Yttrandet från regeringen lägger jag inte stor vikt på, ingen överraskning att de skulle göra så. Ser Eu-domstolen problematiken med hur Sverige efterlever GDPR, så är dessa yttranden rätt meningslösa oavsett vem det kommer ifrån.

Gdprwarrior nämnde att han ville ansöka om att närvara vid den muntliga förhandlingen i Luxemburg. Kan vara en bra ide så han kan förklara att regeringen faktiskt inte gör mycket åt saken och låtit detta fortgå i över 10 år och där dessa databaser expanderar år för år. Så att ge möjligheten till medlemsstaten själva att komma till en lösning är ingen bra ide. Troligtvis kommer Sverige försöka lura domstolen att detta kommer vi själva ta tag i.

Jag har haft en lång dag idag. Är det någon som har själva yttrandet i sin helhet? Jag var beredd på att Gunnar Strömmer, vår justitieminister och nära vän till Gunnar Axén, skulle engagera sig i mitt ärende. Jag är helt övertygad om att Sverige inte kommer att få någon särskild behandling. EU-domstolen har klargjort att principen om unionsrättens företräde innebär att nationella lagar inte får undergräva EU-rättens enhetlighet och effektivitet, inte ens om de har rang av grundlag (se punkt 53, mål C‑273/15 ZS "Ezernieki" mot Lauku atbalsta dienests).

Detta betyder att svenska grundlagar, som tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen, inte kan åsidosätta direkt tillämpliga EU-förordningar som GDPR. Men det visste nog inte den överviktiga Gunnar strömmer? Ja jag kommer närvara i Luxemburg om domstolen begär det
Citera
2024-07-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Jag har haft en lång dag idag. Är det någon som har själva yttrandet i sin helhet? Jag var beredd på att Gunnar Strömmer, vår justitieminister och nära vän till Gunnar Axén, skulle engagera sig i mitt ärende. Jag är helt övertygad om att Sverige inte kommer att få någon särskild behandling. EU-domstolen har klargjort att principen om unionsrättens företräde innebär att nationella lagar inte får undergräva EU-rättens enhetlighet och effektivitet, inte ens om de har rang av grundlag (se punkt 53, mål C‑273/15 ZS "Ezernieki" mot Lauku atbalsta dienests).

Detta betyder att svenska grundlagar, som tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen, inte kan åsidosätta direkt tillämpliga EU-förordningar som GDPR. Men det visste nog inte den överviktiga Gunnar strömmer? Ja jag kommer närvara i Luxemburg om domstolen begär det

Har du någon känsla för hur lång tid processen kan ta?
Citera
2024-07-04, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior

Jag har begärt ut yttrandet från justitiedepartementet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in